handdator

Visa fullständig version : Ryckig Sportster



owenil
2011-06-14, 12:28
Köpt en Sportster 1200 custom 2009 (ny) som jag kört i en månad. Irriterar mig på att jag inte kan köra i 35-40 km/h, vare sig på ettan eller tvåan, utan att behöva slira lätt med kopplingen, annars hackar motorn. Borde man inte kunna köra i den farten med jämn motorgång?

MC-konsult
2011-06-14, 13:15
Är det något gjort med den? Bytt dämpare och luftfilter typ?

owenil
2011-06-14, 14:34
Ingenting. Tänkte byta dämpare, men hittills ingenting. Inte ens gjort första service än.

TCKalle
2011-06-14, 14:42
Om du köpt den av en handlare så tycker jag att du skall åka dit så får dom fixa det (och det bör dom göra medans du väntar utan att du får en "verkstadstid").

admin
2011-06-15, 20:29
Saxat från FaceBook:

Thomas Eklund (http://www.facebook.com/profile.php?id=1038283789) ‎,,,allså,,,det är lite så här,,sedan insprutningen kom så handlar det mycket om emissioner,,avgasutsläpp.det är rätt hårda krav idag,även på hojarna.Efter -07 har man så kallad closed lop,vilket innebär ca 14,6 i airfuelratio,,bränsleblanding,på nästan alla varv o belastningar utom dom högre.Det är ingen direkt bra grej för lufftkylda Harlys,det är på gränsen vad dom tål,,men det finns Raceturners,powercommaners o lite andra mjukvaror som rättar till problemet,,altså dom flesta hojarna går för magert,speciellt om man oxå byter avgasrör,,

Fredrik_t
2012-06-17, 15:27
Jag har upplevt precis samma sak på min splitter nya FortyEight (2012). Jag frågade grabbarna på Harley där jag köpte den och de sa väl typ att, "ja, det är inget ovanligt på långslagiga motorer" och "det tar ett tag för alla delar att slita in sig..." etc. Min hoj är inte inkörd ännu, den har bara gått typ 50 mil. På Harley försäkrade de mig om att inget var fel och att det "ska vara så". Men jag skulle gärna vilja ha en bättre förklaring... Någon som vet?

/Fredrik

FraGGion
2012-06-18, 09:23
Service på primary chain kanske.

Fredrik_t
2012-06-18, 10:27
På en fabriksny hoj som gått 50 mil?

/Fredrik

FraGGion
2012-06-18, 10:29
Nä sant, ska väl chechas efter 500 mil.

Sanniz
2012-06-18, 11:37
Min Sportster trike från -05 gör likadant i för låg fart. Den går ej att köra jämnt utan ryckningar, om man ej håller in kopplingshandtaget lite granna. Så jag tror inte det är något egentligt fel, på så vis. Dock en miss, av de som ställer in och tillverkar motorn, eftersom det är en så vanlig åkomma. ;)
Min teori i alla fall. :D

- - - Uppdaterad - - -

Bör tillägga att min motor fortfarande "bara är en förgasarmotor med både manuell chock och soppa kran". :D

sm00rph
2012-06-18, 13:21
Jag har samma bekymmer på min sportster 883. Den är iofs 1200 konverterad och har vassare kammar. Har kollat förgasare/munstycken, Tanklock (vakum i tanken) och bränslefilter. Ska prova köra en sväng utan luftfilter med om det kanske är det som är problemet. Tror jag ska prova byta till ett single fire tändsystem i vinter, sägs att dom ska gå mycket jämnare då...

Polaren har en sportster 883 -02 och den rycker ingenting alls på låga varv så dom ska väl gå jämt?

doolycheck
2012-06-19, 09:47
Jag har samma problem med min xr1200 -09-
Jag förutsatte att det berodde på att den var felmappad... jag har vance & hines helsystem på den, säljaren visste inte om den var mappad med detta på. Ska in med den på probike imorgon.

Fredrik_t
2012-06-19, 10:06
Var inne på H-D i Karlstad igen igår i ett annat ärende och frågade om denna ryckiga gång igen. Han sa samma sak, "Nä men det är så på de här motorerna. Det har ju att göra med att det är en V-twin... Det är inget konstigt och inget som är fel. Man kan inte göra några inställningar som tar bort det."

Ja, jag vet inte.

/Fredrik

doolycheck
2012-06-19, 10:13
Var inne på H-D i Karlstad igen igår i ett annat ärende och frågade om denna ryckiga gång igen. Han sa samma sak, "Nä men det är så på de här motorerna. Det har ju att göra med att det är en V-twin... Det är inget konstigt och inget som är fel. Man kan inte göra några inställningar som tar bort det."

Ja, jag vet inte.

/Fredrik

Konstigt svar. Jag har haft olika v-twins och ingen av dessa har haft detta "problem" kanske ett harleyproblem?

gronvit
2012-06-19, 10:26
Både jag och min farsa har 883, -07. Min har alltid gått jämnare än hans på lågt varv/fart.
Nu är bägge konverterade med nya kammar och toppar, men skillnaden fanns kvar. Däremot bänkade han sin hos Super Twin och fick till det betydligt bättre, men helt borta är det inte. så det kan nog vara lite skillnad från hoj till hoj.
Min går också lite ryckigt, men det känns inte onaturligt ryckigt eller som ett problem. Och det har nog lite att göra med motortypen, en radfyra har nog lite jämnare gång, smäller väl lite oftare.

Denso
2012-07-01, 15:48
Har samma fenomen på min XL 1200 08 får också slira på kopplingen,när jag skall köra sakta,men dom är väldigt högt växlade på 1 an 2 an
då blir den har ryckiga/slagiga gången vid låg fart,