handdator

Visa fullständig version : Gröngöling behöver tips



eckhart_HD
2013-11-02, 11:06
Hej alla glada,

Det är snart dags för mig att äntligen få börja övningsköra tung MC då jag inom en snar framtid fyller 23 år. Självklart är HD mitt självklara val som hoj, men känner att jag behöver rådfråga opartiska, erfarna personer (som förhoppningsvis finns här i krokarna:) om vad som förmodligen är bäst så att jag inte gör en total tabbe. Har funderat kring att köpa en hoj som jag övningskör med för runt 50 lopper och då är väll sportster det som gäller? Vad jag egentligen vill ha (om man bara ser till utseende) är nog en Fat Boy men det kan kanske bli lite väl mycket som en första hoj. Det jag tänker på är att den kanske blir för tung och att man kanske känner sig "låst", om ni förstår vad jag menar. Samtidigt som jag måste punga ut en 40 tusen till förmodligen.

Jag förstår att det bästa är nog att åka till en affär och känna och klämma men det kanske finns saker som ni har att tipsa om när det gäller första hoj som inte en säljare säger.

Det kanske tom är bäst att inte köpa en hoj och sen låna en från trafikskolan och bara gå lektioner? För som ni kanske förstod så var min tanke med att köpa en hoj, att köra som privatist rätt igenom. Det gjorde jag med bilkortet och ångrar mig inte en sekund.

Custom hojjar verkar ju vara billigare. Finns det några "stora" nackdelar med att köpa en sån?

Det är något sånt här jag har tittat på utan att tänka mig för om man säger så!

http://www.blocket.se/skaraborg/Harley___davidson_sportster_1200XLC_49468439.htm?c a=11&w=3

http://www.blocket.se/halland/Harley_Davidson_XL_883_Sportster_48929899.htm?ca=1 1&w=3

Sist men inte minst så när man nämner att man ska börja köra hoj så har några personer som jag känner sagt "ujujuj, i dagens trafik är det en mardröm att köra hoj". Jag förstår att folk kör fortare än på 70-talet men är det verkligen så illa?

Mvh

The Dude
2013-11-02, 11:49
Välkommen hit!!

Jag skulle gå på en Sportster, lätt smidig hoj kanon o komma igång o börja med.
Lägg undan de där 40.000 tills du vill byta upp dig om nått år. Min erfarenhet säger att vilken hoj man än har vill man byta efter ca 3-4 år :)

Kör privat så mycket du kan.

Ser snarare en fördel att köpa custom, inbillar mig att de över lag är lugnare och försiktigt körda.

Av de hojar du länkar till skulle jag nog valt 883:an. Skönt stuk, gummiupphängd motor och insprut.
1200 är ju iofs större motor....oavsett så kommer du vilja byta hoj om ca 3 år i alla fall ;)

Det är absolut ingen mardröm o köra hoj i dagens trafik, man måste bara vara jäkligt uppmärksam o tänka åt alla andra.

Lycka till!!

Fritte
2013-11-02, 11:50
Ett tips kan ju vara att provköra de hojarna du är intresserad av först innan du bestämmer dig.
Väljer du en sportster så kolla på 1200, lite bättre klös i den.
Lycka till
Fritte over and out

hasse diesel
2013-11-02, 12:21
Det finns nog tyvärr bara partiska personer här:D

Forty8
2013-11-02, 12:29
Det finns nog tyvärr bara partiska personer här:D

Nej då! Jag rekommenderar helt opartiskt en sportster 1200, kanske till och med en 48 ;)

Sanniz
2013-11-02, 12:34
Välkommen hit... Och lycka till med körkortet...

Hade du tänkt övningsköra mycket privat eller? Har du någon form av mc kort sedan tidigare eller är det ett helt nytt försök?
Du har ju egentligen tre alternativ... Om du skall ha egen hoj vid sidan om...

1. Köp en Sportster (jag tipsar då 1200, även om jag inte vet hur lång/kort och/eller tung du är)... Men har du inte tänkt behålla den... Tänk på att de flesta Harley´s har fallit extremt mycket i år i värde. Med andra ord har de vart en rätt svårsåld historia, OM man skall få ut tillräckligt med pengar...

2. Köp den Harley du tänkt åka på... (Då slipper du stånga dej blodig vid en eventuell försäljning framöver, eftersom du redan har "rätt hoj"). Det är ju faktiskt den du vill ha!

3. Köp liknande typ som bilskolorna har... Vissa av dom står sig faktiskt väldigt bra i värde med vid en eventuell försäljning. Ofta får du ju "mer hoj för pengarna", speciellt om den skall användas till övningskörning, och så är de något lättare att sälja med (utan för stort prisfall).

Lycka till oavsett vad du väljer! W;

Black Adder
2013-11-02, 13:20
Ett tips när det gäller egen säkerhet i trafiken så gäller att du får vara inställd på att tänka åt alla andra OCH lek att du är osynliga mannen. Vet inte hur många gånger jag har behövt tvärbromsa för att någon kört ut framför mig utan att se mig eller trott att jag är en moppe som ligger i 30. Räkna med att ingen ser dig så går det fint.

eckhart_HD
2013-11-02, 13:49
Oj, tack för så snabbt svar allihopa!

@The Dude Jo, jag tror jag behöver en större motor nu när jag insåg att jag kanske inte är en balettdansös.

@Fritte Hur fixar man en provkörning om man inte har körkort?

@Sanniz Finns det en risk att sportster blir för liten om man är 195 och väger 110 kg? Annars verkar inte Sportster få någon kritik från er så den kan ju inte vara dålig! :)

@Black Adder Låter tråkigt att det behöver vara så. Man får väll dra på sig en skinnväst så att man ser lite skräckinjagande ut. ;)

En annan sak jag har tänk på är bränsleförbrukningen. Det kanske blir jobbigt att ha en liten tank så att man måste tanka oftare? Iof så drar väll en HD runt 0,5 l så det kanske inte är en så stor grej ändå...?

Sanniz
2013-11-02, 14:57
Oj, tack för så snabbt svar allihopa!

@The Dude Jo, jag tror jag behöver en större motor nu när jag insåg att jag kanske inte är en balettdansös.

@Fritte Hur fixar man en provkörning om man inte har körkort?

@Sanniz Finns det en risk att sportster blir för liten om man är 195 och väger 110 kg? Annars verkar inte Sportster få någon kritik från er så den kan ju inte vara dålig! :)

@Black Adder Låter tråkigt att det behöver vara så. Man får väll dra på sig en skinnväst så att man ser lite skräckinjagande ut. ;)

En annan sak jag har tänk på är bränsleförbrukningen. Det kanske blir jobbigt att ha en liten tank så att man måste tanka oftare? Iof så drar väll en HD runt 0,5 l så det kanske inte är en så stor grej ändå...?

Vissa är ju så långa, som kör Sportster. Men då får du nog bygga den så den passar din längd bl.a. Jag hade åtminstone inte valt en Sportster under 1200, med tanke på din längd och vikt.
Och ja... För små tankar är inte kul. Speciellt inte om du åker med de mer "milslukande touringvarianterna av Harley"... För du lär få tanka oftare med en Sportster i så fall...
Jag tycker rent spontant, att satsa på den hoj du egentligen vill ha från start. Då lär du dej den ordentligt med, på din väg till A kortet.
Men det är trots allt du som beslutar dej för vad det blir...'
Vi andra kan bara komma med råd! ;)

Själv valde jag först en Sportster 1200 Custom, som jag senare byggde om till trike. Men förra året såldes den och jag köpte mig en Muscle. Håller själv på med att försöka få den där
A-behörigheten. Och nu hoppas jag att alla pusselbitar faller på plats senast nästa säsong. En Muscle är också en hoj som får tankas oftare, om man kör för "tufft" med den... Bör jag tillägga. :D

Fritte
2013-11-02, 15:44
ekhart_hd,

Fixa körkortet innan annars får du bara provsitta. Det finns ju en massa harleys till salu.
Det är köparens marknad så att säga. Men ta tid på dig innan du handlar. Allt ska ju kännas rätt. Kolla runt på forum och ställ frågor etc..
Är du lång kanske du ska kolla in dyna eller softail. Körställningen är också viktig.


Fritte MPD;

mangesuarnmc
2013-11-02, 16:19
Köp ingen tjej moppe som du ångrar och inte blir av med sedan .. Mitt tips är köp det du vill ha direkt , är inte svårare att köra en tung hoj .

eckhart_HD
2013-11-02, 16:38
@Sanniz Jaha, ja men då får jag önska dig lycka till med A-behörigheten du med! :)

@Fritte och mangesuarnmc Hmm, när det finns en som tycker att Sportster är en tjej moppe så finns det fler... Det vill man ju fan inte vara med om :D Ja, det är värt att tänka på om jag ska ta kortet privat eller inte. Det är ju då jag inte får möjligheten att testa olika hojjar så att säga. Tål att tänkas på..

Varför jag vill ta kortet privat är för att jag såg på en sida hur mycket man tjänar på det. 20.000 mot 6.000. Då räknade man på 10-12 lektioner + allt som man behöver köpa när man är privatist.

Hardrockhair
2013-11-02, 16:50
Nej då! Jag rekommenderar helt opartiskt en sportster 1200, kanske till och med en 48 ;)

Kan bara hålla med thb;

Bikebandit
2013-11-02, 17:03
Om jag var 195 lång och vägde 110kg så skulle jag aldrig köpa en Sportster. Jag har inget emot Sportster men det passar helt enkelt inte, det skulle se fånigt ut. Leta efter t ex Dyna men den kommer att kosta mer än 50 000:-. Iallafall, Lycka till med letandet!!! thb;

Henrik Forslund
2013-11-02, 17:56
Dyna super sport på blocket nu, lila för typ 78000. Ett kap
Som en stor sportster med både kanonchassi o bromsar jämfört inom hd familjen.
Såg att den var såld till någon lycklig.
Köp den du vill ha från början om du e smart men vem fan kommer ihåg den som e smart hela tiden. Köp nå kul istället o byt sen.




—--------------
All comfort was sacrified for style

stroker49
2013-11-02, 18:17
195! Glöm Sportster och Dyna. Vill du se löjlig ut så köp en Yamaha Viagra.

Det är bara Roadking som duger i det här fallet eller en Soft Tail som du är inne på (Fat Boy). T.o.m en Electra är lite trång när man är lång. Sedan får du bygga dig en riktig hoj som passar just dig. 20" över och en 3,5"-4" i stretch blir nog lagom.

Du kan ju köpa en bra och pissbillig japshojj bara för att öva på och så. Honda Bol dór 900 är bra för långa personer.
Du är ung, har du verkligen råd att köpa drömhojjen redan.
Det fanns ett fränt japsbygge med en totalbudget på 5000kr i senaste MCM. Det är en kul idé och så kan man åka runt och ragga brudar och festa tills ekonomin blir bättre. Det viktiga är nämligen att träffa kul människor och ha kul.

hasse diesel
2013-11-02, 20:40
195! Glöm Sportster och Dyna. Vill du se löjlig ut så köp en Yamaha Viagra.

Det är bara Roadking som duger i det här fallet eller en Soft Tail som du är inne på (Fat Boy). T.o.m en Electra är lite trång när man är lång. Sedan får du bygga dig en riktig hoj som passar just dig. 20" över och en 3,5"-4" i stretch blir nog lagom.

Du kan ju köpa en bra och pissbillig japshojj bara för att öva på och så. Honda Bol dór 900 är bra för långa personer.
Du är ung, har du verkligen råd att köpa drömhojjen redan.
Det fanns ett fränt japsbygge med en totalbudget på 5000kr i senaste MCM. Det är en kul idé och så kan man åka runt och ragga brudar och festa tills ekonomin blir bättre. Det viktiga är nämligen att träffa kul människor och ha kul.


thb;

Fritte
2013-11-02, 20:59
Eller hur :( Jag gillar min dyna boys ro; Skål på er pågar br;

Forty8
2013-11-02, 21:22
- - - Uppdaterad - - -[/COLOR]

[QUOTE=Hardrockhair;83113]Kan bara hålla med thb;

thb;thb;thb;

Forty8
2013-11-02, 21:38
ekhart_hd,

Fixa körkortet innan annars får du bara provsitta. Det finns ju en massa harleys till salu.
Det är köparens marknad så att säga. Men ta tid på dig innan du handlar. Allt ska ju kännas rätt. Kolla runt på forum och ställ frågor etc..
Är du lång kanske du ska kolla in dyna eller softail. Körställningen är också viktig.


Fritte MPD;

+1

Ta kortet först, provkör, bestäm dig...

Jonas.L
2013-11-02, 22:25
Jag köpte den hojen jag ville ha direkt, en FXR (då). Men jag tog å andra sidan kort på skola.
Man bygger ju ändå om den så att den känns go, en av fördelarna med HD den e ju inte klar förrän du e nöjd.
Har samma längd som du men mer vindfång å jag passade hyfsat på en FXR.
:)
Sportster skall inte underskattas, har själv ett Sportsterobjekt. (Som jag undrar över hur jag skall passa på)
Men jag vet hur mycke mina "kamrater" flabbar när dom ser mig sittande sportster så den e ju inte för alla.
Av samma anledning skall man väl inte köpa en Electra när man e 150cm.

Köper man hoj med hjärnan e man ju ute på tunn is om man köper HD generellt.
HD köps med hjärtat.
Köper man hoj med hjärnan så köper man 80-tals japs.
Man får ju leva med konsekvenserna oavsett.
Jag lever med konsekvenserna av att HD förgyllt mitt liv men inte plånboken.
:)

pipps83
2013-11-03, 11:20
Tog sj mitt kort som privatist. 4 lektioner och sen var kortet i näven. Hade redan innan jag tog kortet köpt mig en Nightrod Special som min första hoj för det var det mitt hjärta ville, har inte ångrat det en sekund och idag står det en Nighttrain intill Rodden så skit i vad många säger och köp det ditt hjärta vill och plånboken tål thb;

eckhart_HD
2013-11-03, 13:17
Kul att det är så många som är engagerade!

@Stroker49 Ja, jag måste helt klart dra till en butik och provsitta.. Tänkte inte alls på storleken. "20" över och en 3,5"-4" i stretch blir nog lagom." Det där grekiska för mig.. :D

@stroker och Pipps83 Ja, jag har släppt tanken att köpa något billigt som jag säljer iväg sen. Antingen köper jag "kärleken vid första ögonkastet", som är Fat Boy och kör privat. Eller så går jag lektioner och testar runt som en tok för att vara 100 på vad jag köper.. Svårt!

Sanniz
2013-11-03, 13:35
Kul att det är så många som är engagerade!

@Stroker49 Ja, jag måste helt klart dra till en butik och provsitta.. Tänkte inte alls på storleken. "20" över och en 3,5"-4" i stretch blir nog lagom." Det där grekiska för mig.. :D

@stroker och Pipps83 Ja, jag har släppt tanken att köpa något billigt som jag säljer iväg sen. Antingen köper jag "kärleken vid första ögonkastet", som är Fat Boy och kör privat. Eller så går jag lektioner och testar runt som en tok för att vara 100 på vad jag köper.. Svårt!

Låter som du delvis gjort ditt val. :) Låter bra också.
Bättre att köpa det man vill ha... Kan ju vara svårare att sälja en "tillfällig" Harley, speciellt med tanke på att det då inte är någon idé alls att plöja ner en massa extra pengar för att anpassa den till egna personen.
OM du köper den INNAN eller EFTER taget mc kort, det får framtiden utvisa. :D
Jag tycker åtminstone att det är ett bra steg på vägen mot att nå sitt mål.
Berätta gärna hur det går och/eller hur du gör! :D

robbbull
2013-11-03, 14:53
Klart du ska ha en sporreyp;
Dom där som åker storsugga o säger att sporre är en tjejhoj lider av storhetsvansinne o har en liten mellan benafu:
"SPORTSTER BLOWING AWAY BIG TWINS"

Forty8
2013-11-03, 17:09
Klart du ska ha en sporreyp;
Dom där som åker storsugga o säger att sporre är en tjejhoj lider av storhetsvansinne o har en liten mellan benafu:
"SPORTSTER BLOWING AWAY BIG TWINS"

ro;

Forty8
2013-11-03, 17:19
Kul att det är så många som är engagerade!

@Stroker49 Ja, jag måste helt klart dra till en butik och provsitta.. Tänkte inte alls på storleken. "20" över och en 3,5"-4" i stretch blir nog lagom." Det där grekiska för mig.. :D

@stroker och Pipps83 Ja, jag har släppt tanken att köpa något billigt som jag säljer iväg sen. Antingen köper jag "kärleken vid första ögonkastet", som är Fat Boy och kör privat. Eller så går jag lektioner och testar runt som en tok för att vara 100 på vad jag köper.. Svårt!

Lycka till med och köra upp med en fat boy! Jag läser det som att du inte börjat köra än och jag vill inte grusa dina planer men...du löser aldrig lågfart och undanmanöver med en fat boy! Om du kan och har råd så kör med trafikskolan och deras hojar. Dessutom verkar "uppkörningsgubbarna" föredra elever från trafikskolan framför privatister, framför allt privatister med en stor tung HD!

Jonas.L
2013-11-03, 20:02
Lycka till med och köra upp med en fat boy! Jag läser det som att du inte börjat köra än och jag vill inte grusa dina planer men...du löser aldrig lågfart och undanmanöver med en fat boy! Om du kan och har råd så kör med trafikskolan och deras hojar. Dessutom verkar "uppkörningsgubbarna" föredra elever från trafikskolan framför privatister, framför allt privatister med en stor tung HD!

Helt rätt Forty8, Fatboy e ingen bra övningskörningshoj.
Problemet med att köra privat e ju att det ofta tar en säsong å få kort då.
Jo, det går å göra det fortare jag vet. Men på skola blir det lite annan press.
En kompis tog sitt kort nu i Juni, bara en sån sak. En månad från noll till körkort e respekt.
Tror en snabbis på körskola å sen den "riktiga" hojen direkt e grejen.
Dyrare på skola? Jodå men det finns väl ingen som börjar med detta intresset för att det e billigt, i alla fall inte om man väljer HD
:)

stroker49
2013-11-03, 20:14
Stroker. Du skulle inte kunna ha lite mer fantasi när du valde nick, jag blir förvirrad själv!

Jonas.L
2013-11-03, 20:24
Stroker. Du skulle inte kunna ha lite mer fantasi när du valde nick, jag blir förvirrad själv!

När hade du din stroke?
Jag hade min i mars.

Satsar mer på borr & överladdning nu OM jag skulle behöva upp effekten, stroke har jag fått nog av
;)

stroker49
2013-11-03, 20:34
Ursäkta, men jag bara tycker det blir rörigt med så liknande nick.

Jonas.L
2013-11-03, 21:44
Ursäkta, men jag bara tycker det blir rörigt med så liknande nick.
Ooops, öm tå.
Drar mig tillbaka då så slipper vi röran.
Over and out

Ursäkta @eckhart_HD att din tråd kapades.

Sanniz
2013-11-04, 01:31
Lite fånigt snacket tjejhoj och killhoj... Och vilka hojar som fungerar...
Allt handlar om träning!!!

Kan en femtonårig tjej, skall väl en "stor kille" kunna lära sig också. ;)


http://www.youtube.com/watch?v=5WtfxLRe3u8

Samma tjej, men större hoj...


http://www.youtube.com/watch?v=XEQeh-L-o4g

stroker49
2013-11-04, 06:51
Jag skulle köpa en gammal japshojj för 5000 kr att träna på och som det inte gör något om man råkar välta med (och det gör man!). Sedan säljer man den näär man fått körkortet för 4500:-!

Sanniz
2013-11-04, 10:53
Jag skulle köpa en gammal japshojj för 5000 kr att träna på och som det inte gör något om man råkar välta med (och det gör man!). Sedan säljer man den näär man fått körkortet för 4500:-!

Du kan aldrig ta ett mc kort för den summan...
Bara riskettan och risktvåan landar på nästan 4 000 kr...
I denna länk kan du utläsa minimum kostnaden (6 275 kronor):
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/korkort/

Forty8
2013-11-04, 11:49
Du kan aldrig ta ett mc kort för den summan...
Bara riskettan och risktvåan landar på nästan 4 000 kr...
I denna länk kan du utläsa minimum kostnaden (6 275 kronor):
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/korkort/

+1 på den!

BambiGBG
2013-11-04, 11:59
Jag skulle köpa en gammal japshojj för 5000 kr att träna på och som det inte gör något om man råkar välta med (och det gör man!). Sedan säljer man den näär man fått körkortet för 4500:-!

Min risk etta kostade 700 kr sen risk tvåan 2200 kr . Men då körde jag egen hoj.

stroker49
2013-11-04, 12:23
Haha, jag menar att man säljer den gamla japsojjen för nästan samma pris. Det tillkommer många kostnader för körkort ändå.

Sanniz
2013-11-04, 14:01
Min risk etta kostade 700 kr sen risk tvåan 2200 kr . Men då körde jag egen hoj.

Vet ej om de ändrat regler...
Men det ser inte ut som egen hoj vart ok i år, undantag om du kör trafikskolans (de har oftast andra tider också). Plus att de helst ser att man använder deras skyddskläder.

Men årets priser på Stora Holm var:

* Riskutbildning MC del 1 (teori), 750 kr
* Riskutbildning MC del 2 (praktik), 2990 kr

BambiGBG
2013-11-04, 18:17
Jag körde i Borås.. Sen såg jag att Stockholm var billigare .. Bildkonstnär själv avgör priset på risk 1 o 2: an.
Kanske nya regler. Jag körde upp med egen hoj i säve.

BambiGBG
2013-11-04, 18:42
Haha bilskola skulle det stå ej bildkonstnär .. Himla tel .. Hihi

Streetglidarn
2013-11-05, 11:07
Hej!
Vi gjorde så till frun, köpte en Sportster för övningskörning sedan sålde vi den och hon köpte därefter en Dyna super glide.
Mycket är tycke och smak och många är såklart partiska, fundera på hur du kommer att använda din cykel, provkör olika, vad säger plånboken?, bestäm dig sedan.

13360

Frun på sin Dyna i Croatien 2013

druttkasken
2014-03-09, 17:18
Hej alla glada,

Det är snart dags för mig att äntligen få börja övningsköra tung MC då jag inom en snar framtid fyller 23 år. Självklart är HD mitt självklara val som hoj, men känner att jag behöver rådfråga opartiska, erfarna personer (som förhoppningsvis finns här i krokarna:) om vad som förmodligen är bäst så att jag inte gör en total tabbe. Har funderat kring att köpa en hoj som jag övningskör med för runt 50 lopper och då är väll sportster det som gäller? Vad jag egentligen vill ha (om man bara ser till utseende) är nog en Fat Boy men det kan kanske bli lite väl mycket som en första hoj. Det jag tänker på är att den kanske blir för tung och att man kanske känner sig "låst", om ni förstår vad jag menar. Samtidigt som jag måste punga ut en 40 tusen till förmodligen.

Jag förstår att det bästa är nog att åka till en affär och känna och klämma men det kanske finns saker som ni har att tipsa om när det gäller första hoj som inte en säljare säger.

Det kanske tom är bäst att inte köpa en hoj och sen låna en från trafikskolan och bara gå lektioner? För som ni kanske förstod så var min tanke med att köpa en hoj, att köra som privatist rätt igenom. Det gjorde jag med bilkortet och ångrar mig inte en sekund.

Custom hojjar verkar ju vara billigare. Finns det några "stora" nackdelar med att köpa en sån?

Det är något sånt här jag har tittat på utan att tänka mig för om man säger så!

http://www.blocket.se/skaraborg/Harley___davidson_sportster_1200XLC_49468439.htm?c a=11&w=3

http://www.blocket.se/halland/Harley_Davidson_XL_883_Sportster_48929899.htm?ca=1 1&w=3

Sist men inte minst så när man nämner att man ska börja köra hoj så har några personer som jag känner sagt "ujujuj, i dagens trafik är det en mardröm att köra hoj". Jag förstår att folk kör fortare än på 70-talet men är det verkligen så illa?

Mvh

Hej

Jag tog mitt kort hösten 2013. Köpte en Yamaha Virago 2012 som jag övningskörde med ca 300 mil.
På hösten 2012 bytte jag Yamman mot en XL883C och hann övningsköra 180 mil till med den.
Så bestämde jag att 2013 skulle körkortet tas, bokade in och genomförde riskettan/risktvåan/teroriprovet och fortsatte att övningsköra på Sportstern. Det blev säkert 500 mil till.
För teorin använde jag en iPhone-app där jag tragglade frågor varje kväll och till sist satt dom.

Balansprov, bromsningsprov och undanmanöver... Taktiken var att köra med HDn på balansprov(undanmanöver men jag gav upp det ganska snabbt, köpte en Yamaha Diversion 600 -01 och började köra koner hemma på kvarteret och på platsen där uppkörning skulle ske. Tog också två lektioner på körskola för att få tips om banorna (fick dock dåliga tips om undanmanövern som seanser gjorde att jag gick omkull).
Diversonen är superlättkörd och efter något tiotal timmar snurrandes mellan koner kändes det bra, dvs det kändes att jag behärskar uppgiften inte bara banan.

Dags för uppkörning
Bokade en tid och kände att jag inte var riktigt kvar, bokade av den på webben (trodde jag). Missade steg 3 att bekräfta. En uppkörningsavgift åt skogen :(
Bokade en tid till. Uppkörning kl 8 på morgonen, det regnade. Skulle värma upp lite innan och körde undanmanöver så som trafikskolan tipsat mig om. Då gick jag omkull, halkigt pga regn och en för knyckig undanmanöver. Ingen skada skedd men blinkersen gick sönder och då får man inte köra upp. Ytterligare en uppkörningsavgift bortkastad. Dock fick jag delta i proven på banan för att se hur det går till och åtminstone få lite valuta för pengarna.
Ändrade taktik när det gällde undanmanöver och nu var det ju plättlätt! Bokade en tid till och fick en morgonuppkörning i augusti med morgonsol.
Balansprovet sket sig första gången av nervositet, andra gången perfekt. Bromsprovingen fick jag beröm för och undanmanövern gick bra andra gången efter att ha rivit en kon första. Dags för tarfikdelen, startade från TSV i Luleå och fick en blandad slinga som gick topp bara man skärper sig och är noggrann. Fick ett påpekande om att jag inte släppte fram en cyklist som var på väg att hoppa av cykeln och stanna. Jag sa att jag såg det och att det var en "kalkylerad risk" jag tog så det var inga problem.

OBESKRIVLIG LYCKA efter en spännande dag. Körde 20-30 mil sedan bara för att känna på friheten.

Uppkörnings-Yamahan sålde jag sedan.
Uppkörningsmännen på TSV i Luleå var otroligt professionella och bra.

Det dåliga tipset jag fick ang undanmanövern var att ligga till vänster mellan ingångskonerna om jag skulle manövrera undan åt vänster "får då behöver man svänga mindre". Helt fel, ligg till höger och påbörja undanmanövern åt vänster efter första ingångskonen, ger en större och mer balanserad sväng.
Och sen är ju blicken grymt viktig, titta dit du ska.

Lycka till !!!

druttkasken
2014-03-09, 17:38
Lite fånigt snacket tjejhoj och killhoj... Och vilka hojar som fungerar...
Allt handlar om träning!!!

Kan en femtonårig tjej, skall väl en "stor kille" kunna lära sig också. ;)


http://www.youtube.com/watch?v=5WtfxLRe3u8

Samma tjej, men större hoj...


http://www.youtube.com/watch?v=XEQeh-L-o4g

Hon kör alldeles för fort.
Problemen kommer när det går sakta, HDn blir tungstyrd och vill välta inåt.
Men visst med nog träning kan det funka, men dom flesta vill ha kortet fortare än så :)

Erik Lundberg
2014-03-09, 18:22
Max 3km/h ska man ha under lågfartsmanövern, kör man snabbare blir det lättare och man blir i regel diskvalificerad. Det var i vart fall vad jag blev tillsagd på körskolan.

Angående MC modell så är det bara att provköra en massa olika tills man hittar det man gillar. För min del föll valet på en Fat Bob då jag ville ha en modell med den klassiska HD känslan men samtidigt kunna hänga på kompisarna hyfsat i skarpa kurvor, ha bra bromsar m.m. Softail modellerna är tyvärr tveksamma i det avseendet även om de är fina på andra sätt.

doolycheck
2014-03-10, 10:53
Äh! ska du ta körkort så tycker jag personligen att du ska titta åt ett helt annat håll än Harley.
Lättmanövrerat och bekvämt är heta tips. Gsx750, yamaha xj6 Kawa er6 är skitbra hojar att övningsköra på och lätta att bli av med sen.

Lycka till med lappen.

twenty2
2014-03-10, 18:32
Jag kankse var lite klantig och missade infon....
Ska du köra mycket privat så skulle jag nog välja att köpa något billigt som inte gör något om du tappar i backen en gång eller sju.
Vill du ha en morot och något att längta efter när kortet är klart så är det nog helt rätt att köpa en H-D direkt.

alex.johansson
2014-03-10, 20:26
Ska själv t kortet denna sommarn, kommer enbart köra privat och lånar då en släktings xrv750 för övning/uppkörning.. Lite tung och hög egentligen men jag är 192 lång så det går nog fint:) ett tips om du ska köpa något billigt att köra upp med, kolla så cykeln har minst 40kw motoreffekt och väger över 180kg tror jag det va.. Allt det där står på körkortsportalen men det är ju tråkigt att köpa en hoj med 35kw och bli nekad att ha den för uppkörning..

eckhart_HD
2014-03-28, 14:29
Hej igen! Kul att se att så många är engagerade. Har bestämt mig för att inte köpa en HD på en gång utan köpa en "skitcykel" och köra lite i trakten bara. Sen ta en intensivkurs under semestern när jag fyller 24. Har velat fram och tillbaka men tror det blir bäst.. Kanske ska göra en rövare och bara boka en uppkörning när jag har tagit alla kurser och sen får det bära eller brista. Får se när det är dags och hur det känns.


En sak jag undrar över bara är; kan man göra risk 1,2 samt teorin innan man fyllt 24? Eller måste man ha fyllt det för att kunna gå dem. Edit: Ringde faktiskt transportstyrelsen och dem sa att Risk 1,2 får man ta när som helst. Bara man gör det inom loppet av 5 år innan man kör upp. Men kunskapsprovet får man inte göra förrän man är 24 år.

eckhart_HD
2014-03-28, 15:07
Nu när det börjar närma sig har jag kollat in lite lull-lull också.

Väst: http://www.handelsboden.com/big-swede-svart-p-222-c-115.aspx
Tröja: http://www.handelsboden.com/kevin-kevlarhoodie-p-2516-c-187.aspx
Hjälm: http://www.handelsboden.com/arai-freeway-mattsvart-p-327-c-138.aspx
Byxor: http://www.handelsboden.com/classic-biker-jeans-p-293-c-127.aspx
Skor: http://www.handelsboden.com/tcx-xstreet-wp-p-2060-c-113.aspx

Vad tror ni om kevlar skydden i tröjan, är dem tillräckliga? Blir man hemskickad om man dyker upp så här till uppkörningen? :D

DeaDSexY
2014-03-28, 16:19
Nu när det börjar närma sig har jag kollat in lite lull-lull också.

Väst: http://www.handelsboden.com/big-swede-svart-p-222-c-115.aspx
Tröja: http://www.handelsboden.com/kevin-kevlarhoodie-p-2516-c-187.aspx
Hjälm: http://www.handelsboden.com/arai-freeway-mattsvart-p-327-c-138.aspx
Byxor: http://www.handelsboden.com/classic-biker-jeans-p-293-c-127.aspx
Skor: http://www.handelsboden.com/tcx-xstreet-wp-p-2060-c-113.aspx

Vad tror ni om kevlar skydden i tröjan, är dem tillräckliga? Blir man hemskickad om man dyker upp så här till uppkörningen? :D

du kommer nog iaf få en del frågor angående utrustningen... och du kommer nog sticka i ögonen på uppkörningspersonalen... helt klart! ;)
men så länge det är godkända saker så borde det inte bli problem... annat än att dom tycker det är kul att jävlas...
men tänk så här, det är en uppkörning... måste man se cool ut på den? ...du har hela livet att köra omkring å se cool ut sen när du har kortet i handen... så se hellre till att ha utrustning som inte sticker i ögonen på dom...
viktigaste att tänka på (förutom hjälmen) är att se till att ha godkänt ryggskydd... antingen fast i jackan eller sånt där som man spänner fast på sej... riktiga kängor eller boots (inte sneakers)... och givetvis heltäckande godkänd mc-klädsel...
när jag körde upp var det två som blev hemskickade, en för att han hade sneakers och en för att han inte hade ryggskydd... dom fick inte ens försöka köra upp...

...fast du kan juh alltid chansa om du är rik och har mycket tid så du kan boka och betala flera uppkörningar! ;)

eckhart_HD
2014-03-28, 16:24
Tjena DeaDSexY, grejen är ju att det är något i den stilen man kommer glida runt med sen. Så då måste man ju pröjsa för 2 uppsättningar utrustning.. Man kanske kan hyra plastraket-utrustning för en dag när man ska köra upp kanske?

Föresten.. är dem flesta lärarna inte HD åkare? Eller är det mest raketforskare man får ha och göra med alltså?

Sanniz
2014-03-28, 17:01
Skulle jag vara i dina kläder, så hade jag fixat stövlar, handskar, hjälm och goore tex ställ. Då brukar sakerna vara ok, plus att uppkörnings snubbarna är "snällare inställda".
Har läst om killar i tajta skinnställ och liknande som fått det tuffare, eftersom de ofta har annan attityd också.

Men skall du gå på risktvåan, så lär du få veta vad som är minimum krav på klädsel och skydd.
Dock skulle jag inte åka med de plagg du visade... Men de duger fint till vardags när kortet är i hamn! ;)

eckhart_HD
2014-03-28, 17:25
Hej Sanniz, jaa.. Jag tänker gå Risk 1 och 2 nu i sommar på Gillinge banan. Tänker fråga gubbarna där då vad dem tycker om saken.

Googla lite snabbt och hittade det här http://www.mc-uthyrningen.com/utrustning.htm. Nackdelen är ju att det ligger i Göteborg, men det lär ju finnas något i Stockholm också. Orkar inte leta just nu :D Men 320 kr pröjsar jag hellre än att köpa skiten och ha det hängandes i garderoben.

eckhart_HD
2014-03-28, 17:31
@druttkasken Hehe, härligt att det gick bra till slut! Yamaha Virago var inte helt dum.. Den ska jag kolla in lite närmare. Kanske blir övningshojjen!

DeaDSexY
2014-03-29, 11:08
Tjena DeaDSexY, grejen är ju att det är något i den stilen man kommer glida runt med sen. Så då måste man ju pröjsa för 2 uppsättningar utrustning.. Man kanske kan hyra plastraket-utrustning för en dag när man ska köra upp kanske?

Föresten.. är dem flesta lärarna inte HD åkare? Eller är det mest raketforskare man får ha och göra med alltså?

tar du kortet genom körskola så får du låna utrustning av dom... annars kan man oftast få hyra utrustning av körskolor (har jag hört)... och det ser nog bra ut i uppkörningspersonalens ögon om du har utrustning från en körskola....
om du ska köra på gillingebanan antar jag att du är från stockholm... gör då så här,även om du tänkt köra privat (så gjorde jag):
anmäl dej på en körskola (kan rekomendera lötsjö trafikskola)
ta riskettan och risktvåan genom dom
boka ban-lektioner genom dom (banan är att rekomendera att ta genomkörskola)
kör resten privat (landsväg och stadskörning)

det blir nog helt klart billigast tror jag... dels ser uppkörningspersonalen att du tar kortet genom en körskola så dom är mindre kinkigt inställd till dej redan från början... sedan får du låna full godkänd utrustning gratis genom körskolan på uppkörningen... och jag har för mej att både riskettan och risktvåan blir rabatterade i priserna då... du får även en mängd körtips från kunnigt folk som jobbar med motorcyklar hela dagarna...

angående om uppkörningspersonalen kör hd eller andra märken så tror jag (endast min egen lilla fördom om sånt folk) att de flesta av dom är funktionella, praktiska människor som vill ha funktionella, praktiska och säkra motorcyklar... och dom bryr sej mindre om känslan... med andra ord så lyser det splitternya BMW-märken och liknande i deras ansikten... men som sagt, det är bara min egen fördom... ;)

eckhart_HD
2014-04-06, 19:56
Ja, men det där låter faktiskt vettigt. Ska ringa och höra med dem angående rabatterna. Det är ju alltid trevligt :)

Hehe!