handdator

Visa fullständig version : Få en kromad del mattsvart?



emil.lofkvist
2011-02-03, 22:23
Finns det någon möjlighet att lacka eller göra någonting för att få sina kromdelar svarta?
Känner inte riktigt för att köpa ett nytt avgassystem, men skulle gärna vilja ha ett mattsvart.
Går det att lacka på krom? Finns det någon bra lack för detta ändamål?

Eller finns det någon annan bra lösning?

admin
2011-02-04, 00:33
Det är ingen lätt sak att lösa. Jag gillar inte krom, så har testat det mesta :) Jag lyckades faktiskt en gång med ett par sköldar på Vance & Hines. Dessa var kromade, rubba ner kromet med scotchbrite-flapdisk på en vinkelslip, noga. Sedan spraya jag med BRA värmebeständig färg i 7-8 tunna lager.
Montera på sköldarna, och lät först maskinen stå på tomgång 30 minuter. Sendan körde en bra runda. Det höll i 1500mil UTAN att flagna. Idag vet jag dock inte var det befinner sig.

Är det INTE avgas, utan en "vanlig" del, så är blästra och pulverlack det bästa, håller dock inte förevigt. Ett stenskott och det kan flagna.

UGK
2011-03-06, 18:26
Lämna in delarna på avkromning på närmaste ytbehandlingsfirma.

custombike
2011-03-17, 00:42
Hej
Jodå det funkar man kan coata det kostar runt 2500:- skicka ett mail till info@cusombike.se

Tonkan79
2011-03-18, 16:51
Funkar det att lacka chromade delar??
Vill lacka vissa delar (framlampa, signalhornskåpa mm..) blanksvart
Har en väldigt tight budget, så jag funderar om detta är möjligt
och i så fall hur?? har ej råd att köpa nya delar, så jag vill göra detta själv
Jag kan hantera färgspruta hyfsat bra (ingen expert, men tillräckligt för att
få det bra)
Vore tacksam för svar//Tony

Flyttade ditt inlägg hit, fanns redan en likadan fråga! /Admin

Benny
2011-05-09, 18:23
har precis fått tidbaka skärm-stag från pulverlack. slipade och blästrade bort kromet, billigare än avkromning. blev hur bra som helst.

jossi
2011-06-30, 21:26
Hej jag skulle rekommendera avkromning det brukar inte vara dyrt , jag har även slipat och blästrat bort krom men tycker inte det är värt allt det jobbet
sen beror det väl på vad det är för tjocklek på delarna samt ytkrav, kolla eniro

MVH
Jossi

custombike
2011-07-01, 08:56
Den snubben som lackat mina delar svvara han fixar allt bara lämna in delarna kromade så kommmer dom tillbaka svarta. Då behöver man inte fundera på vilken metod som är bäst.