Logga in

Visa fullständig version : För oss gubbar på 50+.

Noyen
2013-10-24, 06:45
Eftersom man känt flera som dött i prostata cancer så kändes det angeläget att ta ett
s.k PSA prov iallafall.Detta visade ok värden så då behöver man kanske inte grubbla
på detta i nuet iaf.

Men det är väl en hel del "boys" 50+ här,hur har ni gjort ? Är ju egentligen väldigt
viktigt att få vård i tid om nåt skulle visa på förändringar och förhoppningsvis kunna
klara livhanken och köra hoj lite längre.

hasse diesel
2013-10-24, 09:32
Det ska man nog börja med vid 40 + redan om man har det i släkten/Hasse

Draken
2013-10-24, 10:32
Fyller snart 67 å jag gör detta prov vartannat år... nyss = 4 veckor sedan = OK!
Både far min å bror min fick besvär med detta å brorsan opererade sig för ca 6 år sedan.
Grannar har gått bort. Fem arbetskamrater samt syrrans man försvann också i denna jävulska sjukdom... så nog är det en bra ide' att få sin "sak" kollad i tid.

Sanniz
2013-10-24, 10:43
Tycker det är synd att det inte uppmärksammas så mycket bara. Har släktingar, som gått bort i det också.
Lite irriterande när det s.k. "rosa bandet" får så mycket uppmärksamhet.

http://aquarious.blogg.se/images/2010/n19641881928_4941_68649146.jpg

Hoppas verkligen att "ni grabbar" inte slarvar med kollar och/eller inte går och kollar besvär...

Noyen
2013-10-24, 17:35
Hoppas verkligen att "ni grabbar" inte slarvar med kollar och/eller inte går och kollar besvär...

Tror nog en del är nervösa för hur resultatet på provet blir och inte testar sej.Är ju lite känsligt för en del.

Preben
2013-10-24, 18:31
Tycker det är synd att det inte uppmärksammas så mycket bara. Har släktingar, som gått bort i det också.
Lite irriterande när det s.k. "rosa bandet" får så mycket uppmärksamhet.

http://aquarious.blogg.se/images/2010/n19641881928_4941_68649146.jpg

Ja, jag tror också det där Rosa Bandet "förstör" mycket, att man inte tycker det är värt att uppmärksamma tyvärr, jag TROR det har med den moderna feminismen att göra.

Jag testar mig inte, jag har ändå så mycket skavanker, så en mer eller mindre lär inte göra nån skillnad.

stroker49
2013-10-24, 22:29
Det var en snubbe som ville sälja en urvuxen skinnjacka här för ett tag sedan (eller om det var på Portalen), jag fick utstå en del spott och spe, hugg och slag när jag påpekade att det kanske fanns en annan lösning än att köpa större kläder och att jag kapade till en bantningstråd. Men i alla fall...

Många bikers lever kanske lite hårt. Bärs, skräpmat etc. Det går ju bra, ett tag! Men så kommer man upp i åren och får gubbmage. Det är inte bara en utseendesak, snart kan man ha hjärt och kärlsjukdomar, ont i knän och höfter, elstart, större risk för cancer, diabetes typ 2, impotens och fjädring på bakhjulet. Och då är det kört!

Man vill ju kunna göra allt roligt även om man kommit upp i åren, dansa, åka hoj, meka, göka och parta med polarna.

Träning är jättebra på många sätt, men det har inte så mycket med vikten att göra.

Då gäller det att äta så man får tillbaka sin figur och hälsa.

Det kan man göra på många sätt. Nästan alla sätt funkar. Det är bara ett problem, de flesta sätt suger åsne*u*.
Det är inte roligt att äta lite och att vara hungrig, ofta står man bara ut ett tag.

Jag kämpade själv i många år med att hålla vikten. Jag lyckades ganska bra. Pendlade mellan 93-95 kg till mina 190 cm. Men gubbmagen kom smygande och jag åt lite och var hungrig jämt.

För tre år sedan började jag (garva inte nu!) med LCHF. Men det är inte så konstigt som vissa påstår. Bara rejäl lagad mat från bra råvaror. Undvik potatis, läsk, pasta, bröd, ris och annat som blir socker i kroppen. Ät fisk, kött som förut men kanske mer grönsaker. Undvik alla lightprodukter. Använd smör, grädde, riktig creme fraich och laga god mat. Drick torrt vin och Jack Daniels till vardags och bara öl ibland.

Obs att det inte är en diet. Det är som att åka HD. En livslång livsstil som är njutbar.
Nu väger jag lika mycket som när jag var 25. 85kg. Jag fyller 52 i december.

Läs på www.kostdoktorn.se riktig bra doktor.

hasse diesel
2013-10-24, 22:57
HMM själv är jag 120 kilo kärlek :D fast jag är betydligt längre än dig;)
Det var en snubbe som ville sälja en urvuxen skinnjacka här för ett tag sedan (eller om det var på Portalen), jag fick utstå en del spott och spe, hugg och slag när jag påpekade att det kanske fanns en annan lösning än att köpa större kläder och att jag kapade till en bantningstråd. Men i alla fall...

Många bikers lever kanske lite hårt. Bärs, skräpmat etc. Det går ju bra, ett tag! Men så kommer man upp i åren och får gubbmage. Det är inte bara en utseendesak, snart kan man ha hjärt och kärlsjukdomar, ont i knän och höfter, elstart, större risk för cancer, diabetes typ 2, impotens och fjädring på bakhjulet. Och då är det kört!

Man vill ju kunna göra allt roligt även om man kommit upp i åren, dansa, åka hoj, meka, göka och parta med polarna.

Träning är jättebra på många sätt, men det har inte så mycket med vikten att göra.

Det kan man göra på många sätt. Nästan alla sätt funkar. Det är bara ett problem, de flesta sätt suger åsne*u*.
Det är inte roligt att äta lite och att vara hungrig, ofta står man bara ut ett tag.

Jag kämpade själv i många år med att hålla vikten. Jag lyckades ganska bra. Pendlade mellan 93-95 kg till mina 190 cm. Men gubbmagen kom smygande och jag åt lite och var hungrig jämt.

För tre år sedan började jag (garva inte nu!) med LCHF. Men det är inte så konstigt som vissa påstår. Bara rejäl lagad mat från bra råvaror. Undvik potatis, läsk, pasta, bröd, ris och annat som blir socker i kroppen. Ät fisk, kött som förut men kanske mer grönsaker. Undvik alla lightprodukter. Använd smör, grädde, riktig creme fraich och laga god mat. Drick torrt vin och Jack Daniels till vardags och bara öl ibland.

Obs att det inte är en diet. Det är som att åka HD. En livslång livsstil som är njutbar.

Läs på www.kostdoktorn.se (http://www.kostdoktorn.se) riktig bra doktor.

Sanniz
2013-10-25, 01:30
Noyen... Egentligen borde grabbar ha motsvarande typ av kallelse som tjejer (mammografi för tjejer) efter en viss ålder får... Då kan det ju inte bli mer pinsamt för någon, eftersom alla går igenom det.

Preben... Så kan man också resonera. :) Fast det finns nog de, som inte vill att du skall få cancer.

stroker49... LCHF är helt ok... Men vill bara tillägga, att alla smala är inte hälsosamma heller. Finns de "spinkisar" som är mer illa ute rent hälsomässigt än den "stora och runda". Finns program som bevisat detta. Dock brukar de flesta dra samma typ av parallell... smal=hälsosam. Inte alltid så korrekt. Inte ens bland bikers. ;)

hasse diesel... 120 kg på mer än 190 cm behöver inte alltid vara mycket. Beror ju på kroppstypen också. :) Fast nu vet ju inte jag vad du har för kroppsform. :D

hasse diesel
2013-10-25, 09:24
Nä det är mest muskler ;)

rakarör
2013-10-25, 09:42
Jag är 50+ och jag skiter i det, dör gör man förr eller senare i alla fall och att sitta senil, halvdöv, halvblind i mitt eget piss på något hem lockar mig inte så..

Adrenaline
2013-10-26, 17:53

Läs på www.kostdoktorn.se riktig bra doktor.

Dedär med fjädring och elstart är ju direkt avskräckande! LM;

Lasse_harley
2013-12-24, 14:41
håller med rakarör den ålderdomen käns inte direkt lockande nh;

Noyen
2013-12-24, 19:08
håller med rakarör den ålderdomen käns inte direkt lockande nh;

Nä de tycker inte jag heller men tycker inte det skadar att ta ett prov om man funderar på detta.

Caspher
2013-12-25, 04:09
Usch. Nu blev det en tankeställare. Kanske dags att släpa sin femtitreåriga kropp till doktorn och kolla.
Vet inte hur det går till, men jag hoppas att det inte handlar om långa fingrar i rektaldeltat.
Ibland spelar det en viss roll om det är en kvinnlig eller manlig läkare, men i detta fall är det ju lika vedervärdigt.
Men ok, måste man så måste man. Om det nu är så menar jag.

Noyen
2013-12-25, 05:33
Provet är ett rör med blod som inte ska ha ett värde över 3,0.Hur de mäter vete tusan men det finns mer info om man googlar.
Ja fingrar i rövhålet e ju inget vidare men kanske bättre än nåt "annat" iaf ;)

Caspher
2013-12-25, 06:20
Blodprov alltså. Bra.
Som du säger, det är ju lätt att googla på det.
Fastnade dock återigen i en massa gamla trådar här på forumet.
Kan inte sluta imponeras av allt vetande och kunnande som en del "gamla" HD-rävar besitter.
Mycket roligare än att googla på gubbsjukor och nu är klockan tjugo över sex så det är väl snart dags för kudden..

stroker49
2013-12-25, 10:12
Jag är 50+ och jag skiter i det, dör gör man förr eller senare i alla fall och att sitta senil, halvdöv, halvblind i mitt eget piss på något hem lockar mig inte så..

Ja, det är ju ett alternativ. Lev hårt, dö ung och bli ett vackert lik!
Men även om man tycker det är ok att dö vi 65 år så vill jag vara så frisk jag kan medans jag lever.

Vår moderna livsstil med skitmat gör att vi ofta får krämpor när vi blir äldre som vi lider av i tiotals år innan vi kolar. Det är inte normalt! En människa skall vara pigg och rask ända upp i åren (typ över 80-85) och sedan skall man dö snabbt och smärtfritt. Det kan man ordna med bra mat.

Detta har faktiskt med cancer och tillväxten av cancer som prostatacancer att göra också.

Ett tecken är alla som drabbas av diabetes typ 2. Jag har flera polare som fått T2 efter att ha levt lite hårt och ätit mycket skräp. Diabetes T2 ökar kraftigt i hela världen och är nu en av de vanligaste anledningarna till ohälsa och död i USA, England och det exploderar i Kina och Indien och i världens fetaste land Mexico.

T2 ger ofta svåra följdsjukdomar, hjärt och kärlsjukdomar, impotens, högt blodtryck etc etc. Och tidigare död.
Många kan bli friska på några veckor och slippa medicin genom en bra kost!

Ofta har man förstadium till T2 (bla insulintolerans) i åratal när gubbmagen växer hur man än försöker följa Livsmedelverkets idiotiska magra kostråd.

hasse diesel
2013-12-25, 14:13
Ja, det är ju ett alternativ. Lev hårt, dö ung och bli ett vackert lik!
Men även om man tycker det är ok att dö vi 65 år så vill jag vara så frisk jag kan medans jag lever.

Vår moderna livsstil med skitmat gör att vi ofta får krämpor när vi blir äldre som vi lider av i tiotals år innan vi kolar. Det är inte normalt! En människa skall vara pigg och rask ända upp i åren (typ över 80-85) och sedan skall man dö snabbt och smärtfritt. Det kan man ordna med bra mat.

Detta har faktiskt med cancer och tillväxten av cancer som prostatacancer att göra också.

Ett tecken är alla som drabbas av diabetes typ 2. Jag har flera polare som fått T2 efter att ha levt lite hårt och ätit mycket skräp. Diabetes T2 ökar kraftigt i hela världen och är nu en av de vanligaste anledningarna till ohälsa och död i USA, England och det exploderar i Kina och Indien och i världens fetaste land Mexico.

T2 ger ofta svåra följdsjukdomar, hjärt och kärlsjukdomar, impotens, högt blodtryck etc etc. Och tidigare död.
Många kan bli friska på några veckor och slippa medicin genom en bra kost!

Ofta har man förstadium till T2 (bla insulintolerans) i åratal när gubbmagen växer hur man än försöker följa Livsmedelverkets idiotiska magra kostråd.

thb;med julmaten i drivor på bordet ;)