Visa fullständig version : Stelbens sportster!?
Jag har gått och blivit sugen på en stelbens sportster. Men efter som att jag aldrig har "byggt" hoj tidigare så tänkte jag försöka få lite kött på benen, innan jag sätter kapen i min iron 883?
Jag har lite funderingar kring vilket alternativ det är bäst ekonomi i.
Köpa en äldre, billigare hoj och börja därifrån?
Köpa en stelbensram, tex ramarna som bikeline säljer?
Eller kap i min egna hoj?
Kom gärna med förslag och erfarenheter!
Jonas
Om du nu har en Iron så är du lite begränsad då du har en gummiupphängd motor (2004-upp). Finns nån enstaka stelbensram för dessa motorer. Kolla även vad som gäller med registrering då din hoj är ny. SFRO etc
Kolla med dessa i Usa. De har bakdelar för de flesta årsmodellerna.
http://www.bitterendchoppers.com/WeldOnSportyHardtail.html
Henrik Forslund
2013-10-22, 23:03
Harley - bygga - ingen ekonomi.
Hoppas du får ihop en ball hoj, lycka till
Kolla valen custom för tips o råd
—--------------
All comfort was sacrified for style
Kanske bättre att leta på blocket efter en redan färdig eller nästan färdig sporre med stelbensbak. Denne kan du sen förädla och sätta din egen prägel på. Kör på din Iron tills den är klar om ekonomin tillåter.
Tack för länken admin.
Efter lite forskning är jag inne på att försöka hitta ett äldre sportster chassie. Alltså äldre än -04. Bygget får nog bli ett långtids projekt styrt efter börsen, har nog svårt att motivera en till hoj för sambon. Jag tänker mig mestadels begagnade delar men ändå försöka få ihop något som ser bra ut och något som går att åka på. Forumet här borde ju vara ypperligt för att snokafram div. prylar.
Beemusup
2013-10-23, 09:23
Ett tips är att ringa till Calles chopperdelar i Moheda, dom tar 5900 för en stelbenskonvertering inkl material. Valen tar 6500 för sina och då får du göra arbetet själv, dessutom tycker jag personligen att Calles ramar är snyggare... Men att satsa på en -03 och tidigare gör du rätt i :)
Men en sak att ta i beaktning är att om du byter hela ramen får du amatörregga fordonet istället för ombyggt fordon... köp SFRO boken och läs på, det är en djungel :)
Finns även ett sjyst forum på facebook att leta delar på, heter MC delar, Bobber, Chopper, Custom
Lycka till, det kommer bli great!
Tack, SFRO bibeln beställer jag ikväll, kan nog vara klokt att bena ut vad som är rätt och riktigt. En bekant stelopererade sin sportster och enligt honom så behövde inte SFRO titta på den ombyggnationen, då han inte kapade i ramen. Som jag förstår det, kapade inte i något som på verkar upphängning eller ramkunstruktion? Men det borde ju bibeln kunna svara på :)
Machine head
2013-10-23, 11:15
Stelopererade han utan att kapa i ramen? Om han inte bara satte dit stag istället för stötdämpare så måste han väl kapat och då behöver man nog sfro besikta. Jag byggde om en bakram på en sportster och den va tvungen att göras till ett ombyggt fordon. Vart i sverige finns du?
Nu vart det svårt att förklara min uppfattning med tex. Men jag ger det ett försök.
Så länge man inte kapar ramen som omringar motorn. Med andra ord kan man kapa bort "Trekanten" där oljetanken sitterstandard. Enligt honom så behövde SFRO inte besiktiga varken svetsar eller konstruktion. Utan en ny besiktning på bilprovningen var det enda som var nödvändigt. MEN som sakt jag ger sista ordet till SFRO om den frågan.
Vet inte mer än det. Jag bor i Boden, drygt 90mil ovan Sthlm.
Beemusup
2013-10-23, 12:48
Så länge du behåller ramen runt motorn så behåller du identiteten på hojen, gör du mer blir det en ny identitet = amatörbygge = ny årsmodell.
I övriga fall = ombyggt fordon = samma årsmodell
Det går inte att köra till regbes och få inskrivet stel bakram utan papper från SFRO, även om man inte ändrar hjulbas, försprång eller dylikt. Sen har jag hört vissa som har kört in med struts och lyckats få det inskrivet. Sen är det ju fritt fram att kapa, men jag hade inte kapat först och chansat, prova hellre isåfall att byta ut stötdämparna till struts, beställ en regbes, fjäska och håll tummarna :)
Det låter rimligt! Jag kan tänka mig att just den specifika händelsen inte har gått 100% rätt till. Blir en hoj med struts reggad som stelbenare? : ) jag ska försöka få tag på en SFRO-man i Skellefteå ikväll som just håller på med mc-besiktning. Han borde kunna räta utlite frågor.
Machine head
2013-10-23, 15:39
Sätter du dit struts så byter du ju bara till stötdämpare vid besiktning. Det är värre om du svetsar ;-) och som beemusup säger så behöver bilprovningen papper från sfro för att skriva in en stelbens operation. Har testat att bara regbesikta utan lycka :-)
Pratade just med Håkan Öberg SFRO Skellefteå.
Så länge man behåller samma hjulbas så ska det gå att köra till bilprovningen utan att SFRO behöver göra en besiktning.
Han menade också att många av de färdiga stelbens kiten brukar det sällan vara några problem med.
Men att det är upp till bilprovningen att godkänna ombygget.
Så det är ingen som ligger och ruvar på en gammal sportster ram med reg papper? ;)
Beemusup
2013-10-23, 23:08
Det svaret har jag också fått, och enligt en annan så funkar det inte på det viset... Dom tolkar och vi rättar oss efter det, men jag hade inte chansat... Jag pratade vid tillfället då jag byggde om min järnsporre med en ingenjör på carspect och dom kräver SFRO papper för att godkänna eftersom man har gjort förändringar i konstruktionen, och besiktningen har både dåligt med kunskap och tid att se efter så att detta är gjort på "rätt" sätt...
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm#_Toc38949611
Läs där om ombyggt fordon vad som gäller. Tolkningsfråga :) Tro mig när jag säger att jag försökte allt, förutom att prova med struts, innan jag ringde sfro med min sporre :)
Min idé var isåfall att man ringer till carspect och säger att man blivit stoppad av en polis som uppmanade att regbes med struts, lite snack och lite flyt så är det grönt och dom skriver in stel bakram.... Dom gjorde ju så med dragkrok (när det var krav på regbes) så det går ju att ändra, det är upp till besiktningsmannen, SFRO är bara deras förlängda arm för oavsett så är bara SFRO bara en rådande organisation som besiktningsmannen inte behöver rätta sig efter... Dom ska bedöma om det håller det man byggt, inte om du har kedjeskydd.
Jo det känns som att det kan vara rätt lokalt och vad just denne besiktningsman är på för humör. Dom hade tydligen just haft en sammanträde om just mc frågor. Och stelbens operationer hade varit på tapeten, och som det lät så verkar det ju ha varit till fördel. Iallafall för mig. Jag nämde dock springergaffel, och där var det då ingen snack om saken. Det SKA synas av SFRO. Nu är man sugen på att komma igång!
Beemusup
2013-10-24, 20:47
Nu blev jag lite förvirrad... Springergaffel, vem hade åsikt om det? Skulle det synas av SFRO?
Vad sa dom på mötet som var till fördel för vem? :)
Sry, kan va lite trött också men förklara gärna närmare
Håkan Öberg på SFRO menade att byte av framgaffel skulle synas. Vi pratade inte mycket om det, jag nämde bara att det skulle bytas till en springer. Jag har ingen koll på hur regelverket ser ut för det. Han kan ju ha dragit slutsatsen att den det var en tok lång OCC gaffel :)
Som jag förstog det så har det väl varit rätt oklart om stelbens operation, SFRO männen har väl varit oense om vad som gäller. Som det ser ut nu så ska det bara vara att åka till bilprovningen så länge som den är kapad så som jag skrev i inlägget ovan.
Beemusup
2013-10-24, 23:43
Han vill syna en framgaffel men inte ändring av bakramen? Näää det där luktar get faktiskt... Ska du betala 3000:- för att åka iväg och visa upp att du spänt fast muttern på styrpinnen ordentligt? :) Det där bryr sig inte ens bilprovningen om, då hade jag avbrutit direkt och åkt till en annan.
Kollar du på länken jag skickade så står det klart att byte av framgaffel räknas först som ombyggt i kombination med de större ändringarna som t.e.x. ram...
Gör man en ändring av ram ska SFRO besiktiga, jag ringde runt till flertalet representanter för SFRO samt till 6 olika besiktningsingenjörer och frågade, de enda som inte var överens var SFRO märkligt nog...
Hade jag varit dig hade jag försökt regbes med struts, få inskrivet stel bakram och sen byggt om. Går det inte så går det inte, då är det bara att gå via SFRO... Men jag hade inte chansat och satt kapen i ramen, för SFRO ska syna ramen innan lackering, slipning av svetsfogar och slutmontering...
Jag får nog göra en djupdykning i det här innan man på börjar något. Jag är fast besluten att genomföra bygget. Känns som att mitt största problem just nu är att hitta något att börja med! Kanske bästa alternativet är att köpa billigaste sporren på blocket?
Beemusup
2013-10-25, 09:50
Klart du ska genomföra det!
Har du fler frågor så har jag precis gått igenom hela den proceduren, hjälper dig gärna :) Det är inga problem att genomföra det....
Bara motorn är bra kan du ju skita i resten, bra läge att hitta en billig sporre
Sporre 883 -88 gått 4000mil. Bilfirman som har den begär 29900. Säljaren var så "schysst" att vi skulle dela på frakten. Jag skulle alltså få betala 1500 för frakt. Och det är väl inte så mycket att snacka om. Men jag tycker nog att hojen hade kunnat vara 5k billigare? Billigaste på blocket och ser fruktansvärt trött ut. Vad tycker ni?
Henrik Forslund
2013-10-30, 13:27
Inga bilder
—--------------
All comfort was sacrified for style
http://www.blocket.se/eslov/Harley_Davidson_Sportster_xlh_883_3_agare_sed_4548 5815.htm?ca=1_3&w=3
Är den värd dom pengarna?
Beemusup
2013-10-30, 18:20
Njaa det vettifan faktiskt... Antingen får han gå ner mer eller lägg till 5' och få en nyare och 1200:a
Ja visst känns det som att det är fel pris, en 5a till så får man ju en 90-talare och helst en 1200. Nä jag behåller lugnet och väntar ett tag till.
Beemusup
2013-10-30, 19:40
http://www.blocket.se/gotland/HD_Sportster_1200_48941026.htm?ca=4&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Harley_Davidson_sportster_1200_49154352.htm?ca=4&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Harley_Davidson_sportster_883_49094239.htm?ca=4&w=3&last=1
Den sista iofs en 883 men ett 1200 kit kostar inte så farligt och säkert prutmån :)
tjockben
2013-10-30, 20:04
man skulle ju gärna se ett skriftligt protokoll där det ang steloperering står med. hade ju varit SJUKT bra.
- - - Uppdaterad - - -
http://www.blocket.se/eslov/Harley_Davidson_Sportster_xlh_883_3_agare_sed_4548 5815.htm?ca=1_3&w=3
Är den värd dom pengarna?
NEJ NEJ NEJ!!! den hojen låg ute i nästan ett ÅR fast annonserad som SHOVELHEAD och var prissatt till typ 65000... har säkert stått still i ett par år.
10 000 ner på det priset så KANSKE jag skulle ge mig på att köpa den....
Hardrockhair
2013-10-30, 20:33
Kollade upp den hojen för ett tag sedan. Miltal var en bit över 5000 mil (ej 4000 som dom skriver) vid den senaste besiktningen som var 2002 någon gång. Så den har antagligen stått i ca 10 år....
Det luktar unket om den där -88an. Var det samma bilfirma som försökte sälja den då också? Det skiljer ju inte mycket i pris på dom där sporrarna som beemusup länkar. Jag provar nog ringa några dagar innan annonsen försvinner och skammar ihjäl honom :)
Angående stelopereringen?
Martin Emanuelsson
2013-11-05, 19:12
Tjena! Har reggat min sportster som ändrat fordon för nån vecka sen. Ring Hans Erik Pihlblad på SFRO och prata. Han hjälpte mig, förbannat bra kille. Han sa att om man inte kapar i ramen runt motorn, inte ändrarhjulbasen(för mycket, min är 2 tum längre än orig.) så går det det som ändrat fordon om den inte är för ny, kommer inte ihåg vilket år de bröt på. Och till slut gick även besiktiningsmannen också med på det efter regioningenjören för Värmland ring till honom efter ett samtal med Hans Erik.
Beemusup
2013-11-07, 18:00
Nu börjar jag fan bli lack på den här jävla SFRO karusellen... Va fan skulle jag då gå genom en låååång procedur för att det skulle gå igenom, jag var tvungen att både ändra bromsar och ram för att den skulle gå att registrera... Det gick inte överhuvudtaget att bara bygga om till stelben...
Enligt detta dokumentet på punkt nummer 5 behöver man inte ens registreringsbesiktiga:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf
Beemusup
2013-11-07, 18:12
nää det gällde visst inte punkt nummer 5... Blev lite hetsig :)
Men blir ändå förbannad för att SFRO har olika tolkningar på allt
tjockben
2013-11-07, 18:23
detta gör även mig pissförbannad.
jag har gjort samma karusell som beamusup och i princip slängt 3000 spänn i sjön för nåt som SFRO I SKÅNE säger att man MÅSTE göra och samma ska säger din sfro man att man kan SKITA I. helt jävla otroligt.
- - - Uppdaterad - - -
hans Erik Pihlblad lär få en del samtal framöver när vi alla hänvisar till hans åsikt om stelbensoperering...
Martin Emanuelsson
2013-11-07, 22:08
Han sa till mej att han dagen före jag ringde honom suttit möte med reppar från transsportstyrelsen(?), olika bilprovningar osv på Arlanda. Och då hade detta tydligen vart en punkterna de disskuterat och med detta i bagaget så gick min besiktining väldigt smidigt. Ringde även Valen Customshop innan jag började med min och fick svaret av dom att de reggade sina byggen som "ändrat forden", precis som jag gjort nu.
tjockben
2013-11-08, 06:15
där ligger tre stycken valen--byggen på blocket just nu, snabb koll gav att de alla tre är reg som ombyggt fordon, inte ändrat?!?? fast det har de kanske börjat med nu precis eller?
Som jag skrev tidigare så verkar den här operationen vara rätt nyligt diskuterad av SFRO som jag förstog det har det varit oklart tidigare om vad som är "godkännt" och inte. Jag har hittat mig en -99 Sportster ram med reg-papper och en stelhäck på svetsad av ValenCustom. Dessutom så finns SFRO-papper om just påsvetsningen.
Jag får nog göra en djupdykning i det här innan man på börjar något. Jag är fast besluten att genomföra bygget. Känns som att mitt största problem just nu är att hitta något att börja med! Kanske bästa alternativet är att köpa billigaste sporren på blocket?
Har 1 järnsporty i parts stelben m papper men om den e den billigaste vet jag inte
tjockben
2013-11-11, 16:35
Har 1 järnsporty i parts stelben m papper men om den e den billigaste vet jag inte
vad ska du ha för den? årgång? hur komplett?