handdator

Visa fullständig version : Inget oljetryck EVO 94



admin
2013-10-07, 22:11
Vi har fått ihop hela hojen nu, standard original evo 1994 med cv. Motorn är nyrenoverad.
Motorn och hojen går kanon men problemet vi har, är att det är fint oljetryck när motorn är kall, men efter nån kilometer när motorn blir varm droppar oljetrycket till i princip noll.
Original oljepump var sliten så den ersattes med en ny modell "noname". Samma fel. Köpte därför en tredje pump, en S&S som vi satte på idag. Samma problem fortfarande. Testat olika oljor, 50 & 55, utan resultat.

Har googlat runt en del och det är ganska vanligt fel men ingen tycks ha nån lösning, "det bara är så" läser man ofta. Är det bara att köra?
Kan tänkas köpa en oljetrycksmätare men de flesta ska vara rätt kassa har jag läst. Vilken är bäst/funkar?

Nån som har nån erfarenhet eller synpunkt?

stroker49
2013-10-07, 22:31
Du har ingen oljetrycksmätare men säger att trycket är lågt? Menar du att lampan tänds? Vid varm motor och tomgång så är ju trycket normalt typ 0, men lampan skall ju inte blinka eller lysa. Men vid lite varv (se manualen) så skall du ju ha tryck ett litet tryck (se manualen). Det KAN ju vara din oljetrycksgivare också?

Broder Dalton
2013-10-08, 09:51
...

stroker49
2013-10-08, 18:40
Ja, är oljetryckskontakten inte felaktig så har du för lågt tryck. Hur var det innan renoveringen, funkade det då? Vad har gjorts? Blev det rätt gjort?

admin
2013-10-08, 23:35
Kommer mer info snart. Har flyttat hojen. Har fått på en oljetrycksmätare som visar bar vi hade liggande. Kanske inte helt optimalt...

Vid kall uppstart ligger den på mellan 1.5-2bar vid uppskattade 1000rpm, det är väl normalt?

1bar = 14,5 PSI
1PSI= 0,07 bar

Ska köra en liten runda och kolla av vid varm.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Boomslang/bar_zps74328e0a.jpg

stroker49
2013-10-09, 06:59
Vi får hoppas den är tillräckligt känslig och visar rätt. När jag startar min och det är kanske 15-20 grader och oljan är 20W-50 så är trycket kanske 50psi eller mer. Men trycket vid kall motor är ointressant.

När motorn är ordentligt varm (kör flera mil snabbt på motorväg inte bara två varv runt kvarteret) så är trycket nära noll på tomgång, men lampan är släckt. Vid mätvarv 2000rpm skall det vara mellan 12-35psi på en strutshovel. Jag vet inte med EVO men det är säkert något liknande, se i boken.

admin
2013-10-09, 08:19
Vi får hoppas den är tillräckligt känslig och visar rätt. När jag startar min och det är kanske 15-20 grader och oljan är 20W-50 så är trycket kanske 50psi eller mer. Men trycket vid kall motor är ointressant.

När motorn är ordentligt varm (kör flera mil snabbt på motorväg inte bara två varv runt kvarteret) så är trycket nära noll på tomgång, men lampan är släckt. Vid mätvarv 2000rpm skall det vara mellan 12-35psi på en strutshovel. Jag vet inte med EVO men det är säkert något liknande, se i boken.

Shovel - Evo Engines
Cold engine start-up: around 44 psi. (3 bar)
Warm engine at 90km/h and up: 30 to 36 psi. (2,27 - 2,48 bar)
Warm engine at idle: at least 10 psi. (0,69 bar)

Men återkommer med lite mer kött på benen när jag börjar testköra.
PS. Har inga indikatorlampor alls på hojen.

stroker49
2013-10-09, 17:41
Nu har jag svårt att fatta igen! Du har ingen oljetryckslampa. Och du hade ingen oljetrycksmätare förut. Men varför tror du då att du har dåligt oljetryck?

"Shovel - Evo Engines
Cold engine start-up: around 44 psi. (3 bar)
Warm engine at 90km/h and up: 30 to 36 psi. (2,27 - 2,48 bar)
Warm engine at idle: at least 10 psi. (0,69 bar)"

Det där gäller då inte min Shovel 1977, för så där står det inte i min original verkstadsmanual.

admin
2013-10-09, 22:39
Jag med. haha. Min motormekare nämnde nåt med returen och nivån i oljetanken som gjorde honom nervös.
Men iallafall. Idag tog jag en premiärtur med den skumma BAR-mätaren, förmodligen från en brandsläckare.

Körde ca tre mil på slingrig väg och lite motorväg. Mätaren verkade funka bra i början, sen efter lite mer än halva sträckan inte ett utslag. Nålen på noll vid olika varv och gasningar.

Körde ända fram och inget konstigt, men vet inte heller vad jag ska leta efter?!?! Ljud, knack eller tick?
Ska skaffa en riktig PSI-mätare och sätta in, nån bra som funkar? Alternativt en kontakt med lampa. Input tack.

Så här ser det ut idag. En riktig kalle-ankamätare. Där kan jag väl sätta kontakten eller en riktig PSI-mätare, eller hur?

Som sagt, INTE SÄKERT att det är nåt fel alls...men det gnager i huvet när mekaren är lite nojjig.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/Boomslang/1381710_218336788341669_1017505013_n_zpsdd070a94.j pg

hasse diesel
2013-10-09, 23:51
Tror du ska sätta den där den svarta skruven sitter http://www.ertproducts.com/PRO-GAUGE.html

Mercakombi
2013-10-09, 23:57
Den här oljetrycksmätaren med tillhörande adapter, från Bike Line, funkar bra på min hoj.

http://www.bikeline.se/sv/artiklar/oljetrycksmatare-0-60-psi-vatskefylld.html
http://www.bikeline.se/sv/artiklar/ram-och-chassidelar/tankar-tillbehor/oljetrycksm-anslutn/adapter-for-oljetrycksgivare_matare-evo-84-99.html

Vid kallstart så visar min nästan 40psi, för att vid genomvarm motor sjunka till ca.8psi.
Självklart så ökar trycket igen vid gaspådrag. Är tomgången för låg, typ under 600rpm/min,
så kommer oljetrycksmätaren inte att visa något tryck alls. Under 700rpm/min påstås
ju inte vara hälsosamt för våra EVO-snurrer, där av att jag själv lagt tomgången på min
på ca.850-900rpm/min. vilket då även ger ett synbart tryck i mätaren.

Mercakombi
2013-10-10, 00:03
Tror du ska sätta den där den svarta skruven sitter http://www.ertproducts.com/PRO-GAUGE.html

Nope, där sitter det ju ett filter.

Adaptern monteras där oljetrycksgivaren normalt skall sitta. På sidan om adaptern
skruvas sedan oljetrycksgivaren fast. Och uppe på, på adaptern, skruvas olje-
trycksmätaren.

stroker49
2013-10-10, 06:37
Men du ser att du har ett bra flöde och att det pumpas olja tillbaks til oljetanken?
Jag hade ungefär 12 psi vid genomvarm motor och 2000 rpm. Men nu har jag ca 32 psi då jag satt dit en lite starkare fjäder i oljepumpen, den som styr oljetrycket där. Observera att jag inte vet om denna modifikation är bra eller nödvändig alls, jag är skeptisk.
Mitt oljetryck vid tomgång (ca 900rpm) är dock väldigt nära 0, men oljetryckslampan blinkar aldrig till.

(Super pum kit http://www.ertproducts.com/SUPERPUMP-KITS.html jag kör med den gula fjädern)

hasse diesel
2013-10-10, 07:54
Ja va vet jag mercakombi jag tittade ju bara på bilderna i länken ja la upp, men jag kan ju se lite tokigt kanske

admin
2013-10-10, 10:15
Men du ser att du har ett bra flöde och att det pumpas olja tillbaks till oljetanken?


Upplys mig gärna hur jag kollar detta Stroker. Jag har beställt en oljetrycksgivare S&S idag.

stroker49
2013-10-10, 11:50
Titta in i tanken och se att det pumpar tillbaks bra.

admin
2013-10-10, 11:54
Titta in i tanken och se att det pumpar tillbaks bra.

Ok, detta gör jag när den är kall eller varm? Eller det kvittar? Det är när den blir varm den verkar balla ur.

Lars Nilsson
2013-10-10, 13:34
Rätt oljefilter?

stroker49
2013-10-10, 14:03
Det skall alltid pumpa tillbaks.

Mercakombi
2013-10-10, 17:04
Ja va vet jag mercakombi jag tittade ju bara på bilderna i länken ja la upp, men jag kan ju se lite tokigt kanske

Näe, den sida du länkade till, med den adaptern, ska sitta exakt där du sa, under pluggen där filtret sitter.

Det var jag som inte kollade upp din sida ordentligt, och trodde att det var samma adapter som jag hänvisat
till...... my bad, ber tusen gånger om hundra spänn, med skämsmössan på :(

hasse diesel
2013-10-10, 18:10
Näe, den sida du länkade till, med den adaptern, ska sitta exakt där du sa, under pluggen där filtret sitter.

Det var jag som inte kollade upp din sida ordentligt, och trodde att det var samma adapter som jag hänvisat
till...... my bad, ber tusen gånger om hundra spänn, med skämsmössan på :(


GP;;)

admin
2013-10-10, 21:11
Tack alla sålänge. Massa grejer trillar in imorgon fredag som ska monteras på så jag antingen kan få ro i kroppen eller en tråkig överraskning.

stroker49
2013-10-10, 22:22
Man får ingen ro i kroppen med en oljetrycksmätare på en HD, man blir bara orolig i onödan!

admin
2013-10-11, 20:36
Så, nu har jag skruvat på grejerna. En adapter med två uttag. En ny S&S sensor (till idiotlampan) och en mätare PSI denna gång. Kopplade sensorn till lampan och lampan till baklampans pluskabel, borde funka bra, den lyser när jag slår på tändningen men släcks så fort motor startar, borde ju vara rätt tycker jag.

Alltså. När den är helt kall ligger den på 30PSI på tomgång. Sen kör jag iväg, och den funkar första biten, kanske 3km körning. Sen droppar mätaren allt eftersom och till sist rör sig inte nålen alls. Stannade efter 2 mil ca. Gasade stillastående, inte en rörelse på nålen.

Passade även på att kolla oljetempen samtidigt, kan ju vara relevant i sammahanget. 130F = 56 grader (om mätaren stämmer), var 70F= 21 grader parkerad kall. Verkar ju vara ok?

När kall, oljenivån i oljetanken, ca 6cm ner från övre lockkanten. Vid varm, har nivån stigit och är ända uppe vid undersidan av röret. 3cm från samma kant (vanlig Softail oljetank). Verkar ju även detta normalt?
Oljan lite gråbrundassig och små små bubblor på ytan. Idiotlampan tändes inte alls under testkörningen.

Som sagt, två helt nya oljepumpar är monterade, sista en S&S som nu sitter på. Svårt att tro att båda är kassa(OM det nu är nåt fel).

Så vad säger ni? Är det bara & åk!? frv; (min mekare drog till Daytona, USA, så är på egen hand)

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/delar_zps45fcfc2c.jpg

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/tumgaringng-kall_zps27430786.jpg

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/lampa_zps8e2af981.jpg

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/oljetemp-varm_zps31d2f2bd.jpg

Lars Nilsson
2013-10-11, 22:45
Är oljan grå är det vatten i den.
Hur är det möjligt???
Byt olja omgående.
Vid kall motor så är trycket naturligt högre pga lägre viskositet, och sjunker när oljan är varm.
Flödet ska däremot bli bättre.
Testa en 10/40 olja och se hur den reagerar.

stroker49
2013-10-11, 22:57
Nä, 20w-50 skall man ha! Nej oljepumpen tror jag inte det är något fel på. Tänds oljetryckslampan någon gång när motorn är igång? 56 grader celsius är ingenting. Över 100 så börjar det likna varmt. Men vid 2000 rpm skall du ha något oljetryck. Vid tomgång (typ 900rpm) så är det nära 0 på en HD. Men det kan vara något fel på något i motorn. Hur var det innan renoveringen, var det bra då?

admin
2013-10-11, 23:07
Nä, vatten i motorn är det inte. Helt ny olja i hela maskinen. Kan sett lite tokigt med en ledficklampa. Det var mest det att det var bubblor på ytan vilket borde betyda aktivitet, returen verkar funka.

Vet ej nåt ang motorn innan renoveringen, får kolla med renoveraren. Lampan tänds inte alls under körning. Höll koll hela tiden. Men motorn känns jävligt bra och stabil, drar fint och låter inte konstigt.

admin
2013-10-11, 23:17
Stroker, du skriver att det kan vara nåt fel på motorn, vad kan det vara då tex? Har googlat som fan men inte hittat någon som beskriver fel, mer än pumpen, oljetyp, fjäder i pump etc.

hasse diesel
2013-10-11, 23:17
Jag läste nånstans att när oljan tillverkas för att få en olja med bred viskositet, så utgår man från det lägre värdet och gör oljan tjockare. det gick nämligen inte att göra tvärtom, alltså få en tjock olja tunnare som då är bra vid uppstart av motorn. Om det nu är rätt och riktigt så får man fenomenet att en 20-50 olja slits och den återgår till ursprunget, vilket då är 20 olja som när den blir varm inte kommer att ge dig något oljetryck att tala om. Jag har haft problemet i en bilmotor , där verkstaden ansåg att pumpen var slut och skulle bytas (tickade i hydraulerna) jag bytte olja problemet löst/ Hasse

admin
2013-10-11, 23:37
Mekaren har slängt in mineral 20W/60 då detta ibland kan hjälpa mot lågt tryck, sa han. 60 är väl annars till för höga yttertemperaturer tror jag.
Hasse, du bytte olja i bilen, bara bytte till samma eller en annan typ/märke?

hasse diesel
2013-10-11, 23:43
Till samma typ, men då har du ny olja i?

admin
2013-10-11, 23:48
Till samma typ, men då har du ny olja i?

Jaja, helt ny, den har kanske rullat 10-12mil sen hopsättningen. Och filter, stift etc.

stroker49
2013-10-11, 23:52
Att det skulle vara något fel på oljan är ju helt osannolikt. Om du kör med 20w-50 eller tom 20W-60 skall det funka. För att man skall få ett oljetryck så måste allt i motorn vara ihopplockat på rätt sätt med rätt spel och toleranser. En HD har ju pga sina rullager inte mycket till oljetryck och behöver inte mycket tryck. Men det skall vara enlig specen i manualen.

Lars Nilsson
2013-10-12, 01:16
Well när du blandar vatten och olja blir det grått, så blir det när en vattenkyld motor blåser toppackningen tex.
En annan grej är att det skulle kunna vara metall som slipats av någonstans i motorn.
Aluminium blir som damm och kan också färga oljan grå.
Har du gjort rent filtret som sitter uppe på blocket precis sidanom oljepumpen?
Tappet screen tror jag det heter.

stroker49
2013-10-12, 08:30
Det blir lite ljusbruna luftbubblor och skum när oljan spottar tillbaks i oljetanken. Jag tror inte vi skall skriva faan på väggen. Men har du inget tryck alls vid varm motor och 2000 rpm?
Jag förutsätter att det inte är något så galet som att oljeslangarna kopplats fel. Vad är det för oljetank, original?

Noyen
2013-10-12, 09:23
Har haft ett några shovlar med psi mätare och på speciellt den ena visade mätaren i princip ingenting på tomgång,hade oljetryckslampor och de tändes inte på nån.

Gick vid den här tiden en hydraulik-kurs och tog upp detta med läraren som sa att ett oljetryck är inte ett tryck som pumpen ger, det är det tryck som behövs för att orka pumpa runt oljan i motorn,det tryck som pumpen jobbar mot,man kan ha ett lågt oljetryck men ett bra oljeflöde.

Att en sliten motor har ett lågt oljetryck pga att oljan har lättare att passera smörjpunkterna betyder inte att oljeflödet är sämre menade han.

admin
2013-10-28, 18:49
Ok, tog bort psi-mätaren och satte i endast en helt ny S&S tryckgivare kopplad till en röd lampa. Körde en runda på tre mil. Ungefär vid halva sträckan började lampan lysa. Peta ner en växel och den sluta lysa. Efter det började den dock lysa mer och mer och sista 500m lös den konstant oavsett varvtal. Inga konstiga ljud eller nåt annat konstigt upplevs. Blir tokig.

Har somsagt provat alla de vanliga grejerna, ny pump, styvare fjäder, helt ny 60 olja i nu, bytt filter, oljescreen ny och fjäder i denna.
Har ingen aning om vad göra nu. Riva hela skiten igen, men vad fan ska jag kolla och ev byta ? Vad i motorn är kopplat till lågt tryck vid varm motor? Nån sa nåt lager/bussning i kamkåpan? Nån har nämnt nåt med lyftarna?

Alla tips mottages innan jag sänker möget i sjön och köper en riktig hoj. Aldrig mer sånt här gammalt skit.

Lars Nilsson
2013-10-28, 20:02
13304
Kanske lite till hjälp?

admin
2013-10-28, 20:16
Ja, cirkulationen verkar funkar bra, funderar på att ta bort rockertopparna och dra runt motorn lite nätt (utan stift) för att se så smörjningen funkar där oppe.

Fick även tips av en snubbe att byta ut breathern i plast till en sån här, S&S Reed Breather Valve, ska testa den. Kan ju inte bli sämre.

http://www.phatperformanceparts.com/photos/0920-0008.jpg

http://community.jpcycles.com/cfs-file.ashx/__key/CommunityServer.Components.UserFiles/00.00.00.29.00/desmoharleyenginegears.jpg

stroker49
2013-10-28, 20:38
Det skall funka med originalbreathern också. Bara den är rätt timad.

Hur gick motorn förut, vad har ni gjort med den?

(analytisk felsökning, leta alltid efter förändringar)

admin
2013-10-28, 21:18
Det skall funka med originalbreathern också. Bara den är rätt timad.

Hur gick motorn förut, vad har ni gjort med den?

(analytisk felsökning, leta alltid efter förändringar)

Vet ej något alls tyvärr, den kom nog i en låda i delar, en bastard. :) ingen historik alls.
Vad som är gjort är nog mest kolvringar, packingar och lager och sånt. Har inte full koll då en annan gjort motorrn, jag resten. Gillar inte motorer, ännu mindre nu.

ja, snart blir det en rejäl förändring annars, köper en ny motor.

admin
2013-10-28, 21:21
Fick detta från usaforum. Kan nån översetta dessa delar? Pinion bushings och tappets/tappets blocks? Rocker vet jag,

Plumb a oil pressure test gauge (preferably one that is known to be good) into the tappet screen plug hole and verify that you have no pressure. Then you have two choices, ride it until it blows, or start methodically disassembling it and checking each component as you go. Since you have replaced the pump I would be looking at pinion bushing, tappets/tappet blocks, and rockers/rocker bushings.

Lars Nilsson
2013-10-28, 21:38
http://www.caimag.com/wordpress/2010/04/09/your-harley-is-loosing-some-oil-pressure-to-the-crankshafthere-is-the-fix/

stroker49
2013-10-28, 22:26
Ja, Lars Nilssons länk visar just det. Pinion bushing är bussningen som sitter i strutkåpan och stöder Pinionaxeln (dvs den axel som sitter på veven och går ut på höger sida i motsats till drivaxeln som går ut i primärtransen). Sedan finns det olika varianter tror jag på pininaxeln, det kan sitta en plugg i denna axel som håller tillbaks oljetrycket. Men det där kan alla som kan renovera HD-motorer.

Tappets är lyftarna och tappet blocks är lyftarhusen.

hasse diesel
2013-10-29, 00:09
Från HDforums.com: It's always dangerous to think of oil pressure and Harleys! They don't have much. Most of the bearings in a Harley are ball or rollers which don't need much pressure to keep them happy, so the oil pump (http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw=oil+pump) delivers its oil in quantity but at low pressure. An auto by contrast has plain bearings that require high pressure to work properly.

So if the engine is returning oil to the tank all is probably well and it is a happy engine! __________________;)

admin
2013-10-29, 00:19
Jatack, beställer nu en ny bushing camshaft outer. OEM 25581-70. Lyftarna ska var i nyskick påstår mekaren så vi börjar med denna.

stroker49
2013-10-29, 06:47
Men kan du inte mäta upp först innan du fortsätter att chansa med att byta delar?

Så kan det ju vara så som de säger i länkens video att materialet inte räcker till för att brotcha till rätt mått på bussningar man köper om pinionaxeln är sliten.
Då kan det vara bättre att svarva en bussning själv som han gör i videon.

Varför inte plocka isär och gå till en duktig motorbyggare för att få det åtgärdat?

Hellinge
2013-11-04, 12:36
Kolla även så du har rätt strutpackning, det finns två modeller. Får du fel blir det problem med oljetrycket.

/Jan

admin
2013-12-02, 13:42
Min skruvare är tillbaka från USA och har kommit fram till att det är bussningen i noskonan (kamkåpan) som är sleden. Fixas i veckan, sen testar vi igen. Gör om gör rätt.

admin
2013-12-18, 16:29
Jaha, nä, det hjälpte inte alls. Gamla bussningen var helt repig och sliten, montera på en helt ny kon/kamkåpa, samma skit, inget tryck när varm. Är ju bara en massa pengar i sjön. Har inte tålamod för sånt här jidder.

Nu skrotar jag denna motorn och köper en helt ny istället. Enough is enough. God jul.

hasse diesel
2014-02-17, 15:26
En shovel passar i den ramen vet du :I:
Jaha, nä, det hjälpte inte alls. Gamla bussningen var helt repig och sliten, montera på en helt ny kon/kamkåpa, samma skit, inget tryck när varm. Är ju bara en massa pengar i sjön. Har inte tålamod för sånt här jidder.

Nu skrotar jag denna motorn och köper en helt ny istället. Enough is enough. God jul.