handdator

Visa fullständig version : Hur kör man en HD?



Caspher
2013-10-05, 03:28
En sån fråga!
Det är säkert en riktigt fånig fråga i en del öron.
Men inte i mina. Och inte i dina heller om du förstår vad jag undrar egentligen.
Nu har jag min första HD. Men inte min första hoj. Jag har åkt japanska hojar sen -83.
Jag har alltså en viss vana att kana omkring på två hjul.

Det jag funderar på är hur man bäst kör en HD snyggt och rätt. För det kan man. För det vet jag.
Till exempel är det inte ett dugg snyggt att mellangasa hela resan igenom nerväxlingarna om man kommer till en korsning. Det gör man på en japanhoj. Möter varvtal mot växellådans vädjan. Man växlar ljudlöst genom att synka varvtal och växellåda.
Ju.
Det kan man på Harleyn också. Men det blir inte snyggt. Man känner sej som en crossåkare på damcykel med korg på styret.
Om jag kommer på femman mot en snäv korsning eller kurva tycker jag det låter allra bäst om man helt sonika kopplar och rullar fram, växlar ner med motorn på tomgång och sen iväg igen.
För mej tar det emot att växla ner med motorn på tomgång då hastigheten är högre än vad nästkommande lägre växel vill. Det smäller ju så förbannat mycket i lådan.
Hmm..svårt att sätta ord på vad jag menar, men du fattar nog ändå.
Det handlar ju mer om kultur än körstil om man ska hårddra det, men den rätta känslan har inte kommit in i mitt huvud ännu.

Om nån nu vill säga att jag ska lära mej växla innan jag kör hoj över huvud taget. Låt bli det.
För då vet du inte vad jag menar med mina funderingar. :))

Oj, såg att mitt inlägg ligger på fel ställe. Admiiiin! pl;W;

Lasse.S
2013-10-05, 08:42
Tror nog du skall sluta o fundera så mycket, växlar gör man upp och ner på samma sätt som alla fordon med sekventiell växellåda oavsett vad det sitter för klistermärke på tanken. Vi pratar maskiner inte svansföring ;)

Jonasbaggen
2013-10-05, 09:16
Caspher: Lasse fick nog med det mesta. Kör som du vill och ha kul. HD tål att köras både hårt och växlas mkt med. Sen är det väl bara härligt med lite mellan gasning. Känslan sitter i erfarenheten och inte vad etik clownerna tycker..,

kapsylen
2013-10-05, 10:07
Härligt när det skramlar mullrar & ryker, ok, inte när det ryker kanske men resten...

Lars Nilsson
2013-10-05, 13:13
man växlar INNAN kurvan så man kan gasa sig igenom den. Att växla mitt i en kurva är direkt farligt med en hoj med så pass hög motorbroms och högt vrid.
Sen är Harley ingen glidare, den ska köras hårt.
Det första man bör göra med en ny Harley är att förbättra bromsar och fjädring.
Kan man inte pressa den det minsta utan att känna att chassit inte klarar av det, tar det bort all körglädje.
Många börjar med att byta blinkers osv.
skit i det o spara ihop till ett par bra stöttor först.
Öhlins, Progressive suspension osv.
Sen på med bra bromsar typ ISR, Performance Machine, Brembo osv.
SEN skaffar du ett par vridkammar så du slipper växla så ofta, tillsammans med luft o buller, power commander och mappar den riktigt. Tänk bara på att skaffa ljuddämpare som både låter bra, går att svänga med och ger bra effekt.
Sen kör du hårt o njuter av den härliga hojen du har.

hasse diesel
2013-10-05, 14:30
Framåt !?;)

Sanniz
2013-10-05, 15:38
http://www.youtube.com/watch?v=8utFiEUQaaA

Sanniz
2013-10-05, 15:43
http://www.youtube.com/watch?v=lEMQCenYdoQ

Bikerboy
2013-10-05, 15:55
Varför skulle man inte mellangasa på en Harley? Jag gör det ofta, mest för att det blir så mycket lättare att få i en lägre växel... Inte nåt tokgasande, naturligtvis, men ett kort "brapp" när man petar ner växeln gör växlandet så mycket smidigare. Ska väl tillägas att jag gärna kör min hoj aktivt. Hojen verkar trivas med det, och jag blir inte ledsen av det heller. :-)

Banditen01
2013-10-05, 17:18
Varför skulle man inte mellangasa på en Harley? Jag gör det ofta, mest för att det blir så mycket lättare att få i en lägre växel... Inte nåt tokgasande, naturligtvis, men ett kort "brapp" när man petar ner växeln gör växlandet så mycket smidigare. Ska väl tillägas att jag gärna kör min hoj aktivt. Hojen verkar trivas med det, och jag blir inte ledsen av det heller. :-)

+1 på den ...

Lasse.S
2013-10-05, 17:40
Gillar att köra aktivt, turbo slitet däck. kallt o blött då djävlar vet man att man lever, adrenalin på hög nivå :) funderar inte speciellt på hur det låter, mer på hur mycket går det gasa utan att det går åt helvete ;)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_1621_zps768147f0.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/IMG_1621_zps768147f0.jpg.html)

Jonasbaggen
2013-10-05, 20:17
Lasse: Våfflan ser lite tärd ut..som mina gula Vega när det begav sig med mkt graining! 2 däck denna sommar? Själv inne på mitt andra...

Lasse.S
2013-10-05, 20:33
Jonasbaggen: ja dessa förbannade däck....en av anledningarna till att jag satsade mer på att vara anställd mekaniker i karting än förare då jag som tävlingsmänniska inte riktigt hade råd att alltid ha nya däck vid varje race, men lördags race var riktigt roliga när det gick lika mycket på tvären som rakt fram ;)

Caspher
2013-10-05, 21:06
Varför skulle man inte mellangasa på en Harley? Jag gör det ofta, mest för att det blir så mycket lättare att få i en lägre växel... Inte nåt tokgasande, naturligtvis, men ett kort "brapp" när man petar ner växeln gör växlandet så mycket smidigare. Ska väl tillägas att jag gärna kör min hoj aktivt. Hojen verkar trivas med det, och jag blir inte ledsen av det heller. :-)
Precis så gör jag. Och det kan jag tydligen göra utan att fundera mer på det. :)

Caspher
2013-10-05, 21:14
Tror nog du skall sluta o fundera så mycket, växlar gör man upp och ner på samma sätt som alla fordon med sekventiell växellåda oavsett vad det sitter för klistermärke på tanken. Vi pratar maskiner inte svansföring ;)

Jag tror dej. Jag hör ofta att jag ska låta bli att fundera så mycket! :D
Och det är sant, jag funderar nog väldigt ofta på väldigt mycket. Men att det inte skulle vara mycket fåfänga i hojsammanhang..nja. Det är allt ganska mycket svansföring. Kanske inte vad det gäller körning dock..

Caspher
2013-10-05, 21:22
man växlar INNAN kurvan så man kan gasa sig igenom den. Att växla mitt i en kurva är direkt farligt med en hoj med så pass hög motorbroms och högt vrid.
Sen är Harley ingen glidare, den ska köras hårt.
Det första man bör göra med en ny Harley är att förbättra bromsar och fjädring.
Kan man inte pressa den det minsta utan att känna att chassit inte klarar av det, tar det bort all körglädje.
Många börjar med att byta blinkers osv.
skit i det o spara ihop till ett par bra stöttor först.
Öhlins, Progressive suspension osv.
Sen på med bra bromsar typ ISR, Performance Machine, Brembo osv.
SEN skaffar du ett par vridkammar så du slipper växla så ofta, tillsammans med luft o buller, power commander och mappar den riktigt. Tänk bara på att skaffa ljuddämpare som både låter bra, går att svänga med och ger bra effekt.
Sen kör du hårt o njuter av den härliga hojen du har.
Sånt kommer. Med både mej och frugan på, kan det nog vara bra med hejdare som funkar.
Köpte nyligen V&H Big Shot Staggered men har inte fått hem hojen från verkstan ännu. Den är där efter en påkörning bakifrån..

Caspher
2013-10-05, 21:33
Caspher: Lasse fick nog med det mesta. Kör som du vill och ha kul. HD tål att köras både hårt och växlas mkt med. Sen är det väl bara härligt med lite mellan gasning. Känslan sitter i erfarenheten och inte vad etik clownerna tycker..,

Jodå! Jag gör att det, på det hela taget gör jag nästan alltid som jag vill.
Men visst är det ju så att olika fordonstyper har olika karaktär och körs därför på olika sätt.
Och som ny på HD vill jag fiska upp erfarenheter utanför mina egna. Kan ju aldrig skada.

- - - Uppdaterad - - -


Härligt när det skramlar mullrar & ryker, ok, inte när det ryker kanske men resten...

Verkligen! Det är verkligen nåt speciellt. För att inte prata om vad plastdottern Lisa 20 år tyckte häromdan! D;
Hon var alldeles till sej efter ett varv på 6 mil!! Kul.

Caspher
2013-10-05, 21:39
Framåt !?;)

Ja, framåt och ofta:) Men du v e t vad jag menar.
Om man tänker såhär.. alla kan få en hoj att flytta sej framåt. Men det blir olika bra. Men visst, om den som kör har det bra...så är det bra. Ok, så är det väl.

Caspher
2013-10-05, 22:07
http://www.youtube.com/watch?v=8utFiEUQaaA

Det där är ju trevligt. Nånstans mittemellan. Inget crossåka men ändå inte för elakt mot lådan.
Ganska lugn körning i klippet, så om det ska gå undan mera så blir det väl mer varv i hela registret.
Sen verkar det ju vara tydligt bland svaren att det inte är speciellt ömtåliga växellådor på HD:ar.
Tack för demon Sanniz :)

Caspher
2013-10-05, 22:16
http://www.youtube.com/watch?v=lEMQCenYdoQ

Hahaha!! Jojo du. Sådär höll jag på en gång i tiden..på min Kawa GPZ 900 -85.
Det och lite till. Skulle förmodligen sluta med näsan i marken om jag försökte mej på det idag.
Det är för övrigt en hel del grejer som inte är vad det var hahaha!!
Men visst, ibland kommer det fram små horn ur huvvet och det kan vara riktit kul även om inte kapaciteten är vad den var en gång.

Såhär är förresten hojhistoriken; (ok, ingen HD tidigare men så är det ju för många människor)
Kawa LTD 750 Twin
Honda 900 F
Yamaha XJ 900
Kawa GPZ 900
Husqvarna 240 enduro
Yamaha XJ 900 igen.
Och nu har jag en FXDWG -99

hasse diesel
2013-10-05, 22:38
Motstyrning is da shit dude :D
Ja, framåt och ofta:) Men du v e t vad jag menar.
Om man tänker såhär.. alla kan få en hoj att flytta sej framåt. Men det blir olika bra. Men visst, om den som kör har det bra...så är det bra. Ok, så är det väl.

Caspher
2013-10-06, 00:30
Gillar att köra aktivt, turbo slitet däck. kallt o blött då djävlar vet man att man lever, adrenalin på hög nivå :) funderar inte speciellt på hur det låter, mer på hur mycket går det gasa utan att det går åt helvete ;)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_1621_zps768147f0.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/IMG_1621_zps768147f0.jpg.html)
Det däcket..vad har du haft för dej med det?
Ser ut som vatten eller annan vätska. Vad är det jag inte fattar här?

Banditen01
2013-10-06, 03:58
Det däcket..vad har du haft för dej med det?
Ser ut som vatten eller annan vätska. Vad är det jag inte fattar här?

Testosteron ... långgaffel ... lr turbo förlängare ...

Caspher
2013-10-06, 04:53
Testosteron ... långgaffel ... lr turbo förlängare ...

frv; Men jag har också en massa testosteron. Gaffeln är inte så kort heller. Dock ingen turbo.
Men jag begriper mej fortfarande inte på det där däcket..
Har åstadkommit detta utseende många gånger men då har det berott på att jag kört i en vattenpöl.
Frågan kvarstår alltså :p

Lasse.S
2013-10-06, 08:17
frv; Men jag har också en mass a testosteron. Gaffeln är inte så kort heller. Dock ingen turbo.
Men jag begriper mej fortfarande inte på det där däcket..
Har åstadkommit detta utseende många gånger men då har det berott på att jag kört i en vattenpöl.
Frågan kvarstår alltså :p
Inget särskilt med bilden mer än att mönstret är borta på slitbanan( däcket ser bättre ut på bilden än i verkligheten) och det spann rätt friskt vid ett par tillfällen när jag körde hem i regnet i går. 110 rwhk/ 130 nm kallt, slitet däck, blött, gillar att gasa behöver jag förklara mer ?

Jonas.L
2013-10-06, 10:02
Ang att köra Harley som en "crossåkare på damcykel".
Vet inte om det är det som "Slow Joe" gör men härligt orädd är han i alla fall.
Gilla !!
:)

/ Jonas


http://youtu.be/p_jMGbvb9uY

Sanniz
2013-10-06, 11:28
Hahaha!! Jojo du. Sådär höll jag på en gång i tiden..på min Kawa GPZ 900 -85.
Det och lite till. Skulle förmodligen sluta med näsan i marken om jag försökte mej på det idag.
Det är för övrigt en hel del grejer som inte är vad det var hahaha!!
Men visst, ibland kommer det fram små horn ur huvvet och det kan vara riktit kul även om inte kapaciteten är vad den var en gång.



Matt Mingay heter killen i videon. Första gången jag sett honom köra stunt på en v-rod.

http://matmacmedia.com/wp-content/uploads/2012/04/Mingay-Landscape-poster-done.jpg

Annars verkar han uteslutande köra rätt mycket med olika typer av Harley´s i sina stunttrick.
Jag vet inte om han har en vanlig hemsida, men han finns på FB:
https://www.facebook.com/Mattymingay

På Youtube kan du se fler klipp på:
http://www.youtube.com/results?search_query=matt+mingay&oq=matt+mingay&gs_l=youtube.3..0l7.46820.48795.0.49201.11.10.0.1. 1.0.199.1172.3j7.10.0...0.0...1ac.1.11.youtube.rY9 whyM85co

Litet klipp där han bl. a. publikfriar... :)
Undrar just hur grabbar normalt skulle klara en konbana, OM den byttes ut mot lättklädda damer. :D
Han bevisar i alla fall att en Harley går att köra mycket snävt, oavsett om du sitter på den eller ej. ;)


http://www.youtube.com/watch?v=4pIMcN9hc3Q

Adrenaline
2013-10-06, 13:14
Man spöar dom!

Caspher
2013-10-06, 18:32
Inget särskilt med bilden mer än att mönstret är borta på slitbanan( däcket ser bättre ut på bilden än i verkligheten) och det spann rätt friskt vid ett par tillfällen när jag körde hem i regnet i går. 110 rwhk/ 130 nm kallt, slitet däck, blött, gillar att gasa behöver jag förklara mer ?
Nope. Nu är jag med! Förstår precis. :D

mullemek
2013-10-06, 18:33
Ride it like you stole it!

Caspher
2013-10-06, 18:46
Ang att köra Harley som en "crossåkare på damcykel".
Vet inte om det är det som "Slow Joe" gör men härligt orädd är han i alla fall.
Gilla !!
:)

/ Jonas


http://youtu.be/p_jMGbvb9uY

Tungan rätt i mun så. Puh! Finns det viagra mot bakhjulsåkarimpotens tro.
Det skulle jag i så fall behöva, i alla fall med den hojen.
Men i och för sej, finns det bara kraft i motorn så funkar det ju även på en riktigt tung hoj.
Svåraste bakhjulsåkat är ju faktiskt när det är en slö motor.

Caspher
2013-10-06, 19:15
Ride it like you stole it!


Matt Mingay heter killen i videon. Första gången jag sett honom köra stunt på en v-rod.

http://matmacmedia.com/wp-content/uploads/2012/04/Mingay-Landscape-poster-done.jpg

Annars verkar han uteslutande köra rätt mycket med olika typer av Harley´s i sina stunttrick.
Jag vet inte om han har en vanlig hemsida, men han finns på FB:
https://www.facebook.com/Mattymingay

På Youtube kan du se fler klipp på:
http://www.youtube.com/results?search_query=matt+mingay&oq=matt+mingay&gs_l=youtube.3..0l7.46820.48795.0.49201.11.10.0.1. 1.0.199.1172.3j7.10.0...0.0...1ac.1.11.youtube.rY9 whyM85co

Litet klipp där han bl. a. publikfriar... :)
Undrar just hur grabbar normalt skulle klara en konbana, OM den byttes ut mot lättklädda damer. :D
Han bevisar i alla fall att en Harley går att köra mycket snävt, oavsett om du sitter på den eller ej. ;)


http://www.youtube.com/watch?v=4pIMcN9hc3Q
För min del är det slut på facebookande, blev såå trött på det.
Väntade bara på att Zuckerberg skulle ligga breve mej vilken morgon som helst, och det vill jag inte upplevavkg;
Men håller gärna till på Youtube där man som sagt var kan hitta mycket sevärt och många intressanta stolleprov.
Och lärorikt är det också för den delen.

Buller
2013-12-09, 21:17
Skall köras hårt och med stolthet thb;

mangesuarnmc
2013-12-10, 14:54
Med ett stort djävla leende yp;

Caspher
2013-12-10, 16:25
Med ett stort djävla leende yp;
:D Ja, då var det ju inte så svårt då! :D

gronvit
2013-12-10, 21:52
Vilka funderingar.
Jag körde trimmad sporre förut och en trimmad softail nu. Den är sänkt, har framflytt, 16" aphäng och tungt 3,5x23" mammoth-framhjul. Det är vita däcksidor och mycket krom.
Jag kör den rätt aktivt och jag tycker om att gasa, det tog väl iofs en 1/3 säsong innan jag var överens med hojen. Växlingen styrs för det mesta av vilken växel som är lämplig att ha för att kunna gasa i och ur kurvan. Jag har inga problem med att motorbromsa osv. Men visst, ibland finåker man, kopplar och rullar. Eller cruisar och håller jämn gas hela tiden.
Men att man ska köra en HD på något visst sätt känns lite fel, det är ju föraren som bestämmer över hojen, och en HD går att köra på många sätt. Självklart är det en helt annan grej att bränna runt med en sporthoj, där med inte sagt att det inte går att gasa med en HD.

haer72
2013-12-10, 22:19
Vilka funderingar.
Jag körde trimmad sporre förut och en trimmad softail nu. Den är sänkt, har framflytt, 16" aphäng och tungt 3,5x23" mammoth-framhjul. Det är vita däcksidor och mycket krom.
Jag kör den rätt aktivt och jag tycker om att gasa, det tog väl iofs en 1/3 säsong innan jag var överens med hojen. Växlingen styrs för det mesta av vilken växel som är lämplig att ha för att kunna gasa i och ur kurvan. Jag har inga problem med att motorbromsa osv. Men visst, ibland finåker man, kopplar och rullar. Eller cruisar och håller jämn gas hela tiden.
Men att man ska köra en HD på något visst sätt känns lite fel, det är ju föraren som bestämmer över hojen, och en HD går att köra på många sätt. Självklart är det en helt annan grej att bränna runt med en sporthoj, där med inte sagt att det inte går att gasa med en HD.

thb;

hasse diesel
2013-12-10, 22:47
Mer så här, bestäm själv MPD; http://www.garagekultur.se/2013/12/07/snokaos/

Caspher
2013-12-11, 00:06
Nänä, jag hade väl inte trott att det skulle vara väsensskilt annorlunda att åka HD.
Men eftersom jag inte haft nån HD förut så kunde det vara kul att höra om det finns några oskrivna knep, om inte annat för att låda och annat skulle må gott. Det var mest så jag menade.
Och för att slippa följande; "HöHöHö, du har inte haft din Harley länge du va, det både syns och hörs HöHöHö - men det kommer, det kommer, bara du får kört några somrar." :)
Såhär då;
Tvåhjuliga fordon körs olika.
Moppar kör man fullgas hela tiden.
Crossar frikopplar man med i stridens hetta om man råkar ha tid annars får det vara, och man slänger ut benen i krökarna, i vart fall det ena.
En 170 kilos tvåhundrahästare klarar man inte 0-100 på under tre sekunder om man bara släpper allt man har och spinner eller slår runt.
En renoverad HD från 1903 piskar man ju inte så hårt. Drar inte fullt på alla växlar med en sån.
En trecylindrig tvåtakt Suzuki 500 kör man inte på femman uppför en backe i 80 för att man ryser av ljudet.
Osvosv.
Nä, så sant, man ska ha kul och det har jag märkt att man kan på sin Harley, det lilla jag nu kört den. Några få veckor i höstas.
Men!!!!!!!!!!! Snart är det vår ju och då ska det väsnas! ro;

hasse diesel
2013-12-11, 08:49
Jag ville inte va nedlåtande alls om det var så du kände, jag tycker väl bara man kan använda sin motorcykel lite mer till allting:) Det finns ju de som vänder om en grusväg dyker upp ;)

Caspher
2013-12-11, 23:20
Jag ville inte va nedlåtande alls om det var så du kände, jag tycker väl bara man kan använda sin motorcykel lite mer till allting:) Det finns ju de som vänder om en grusväg dyker upp ;)
Neeej! Jag tyckte inget särskilt.
Jag vill ju ha synpunkter om jag startar en tråd! Inte en tyst tråd. Kanonbra att ha alla kunniga och hjälpsamma folk att bolla grejer med. Grejen är att det är knepigt med forum och mejl och sånt.. för det blir så lätt svart eller vitt. Lite kantigt och lätt att man tolkar in saker.
Så tyck nu inte att jag är snorkig och dum för det är jag inte. Eller vill i vart fall inte vara det.