handdator

Visa fullständig version : Hydralisk trumbroms problem

linkan1340
2013-09-29, 13:07
Tja!

Nu har min shovel stått ett tag i kyla/regn ( under kapell ) så¨börjar trumman bak att jävlas. Den låser sig vilket medför en lite otrevlig sladd. Den hugger direkt och låser bakhjulet... inge kul. Nån som har tips på felsökning?

linkan1340
2013-10-03, 07:27
Ingen som har koll?

Tja!

Nu har min shovel stått ett tag i kyla/regn ( under kapell ) så¨börjar trumman bak att jävlas. Den låser sig vilket medför en lite otrevlig sladd. Den hugger direkt och låser bakhjulet... inge kul. Nån som har tips på felsökning?

hasse diesel
2013-10-03, 07:57
Hej blir det fuktigt under kapellet? Det enda jag kan tänka mig är att trumman rostar på insidan och att den ytan är strävare därav hugget. Men det borde ju försvinna efter ett par bromsningar. Teori 2: bromspedalen eller cylinderngår trögt och fastnar, bromsvätska är hydroskopisk dvs den suger åt sig vatten vilket kan att cylindern kan rosta på insidan, gäller även hjulcylindern / lycka till Hasse ( OBS detta är inga sanningar utan endast teorier )

linkan1340
2013-10-03, 10:24
Hej blir det fuktigt under kapellet? Det enda jag kan tänka mig är att trumman rostar på insidan och att den ytan är strävare därav hugget. Men det borde ju försvinna efter ett par bromsningar. Teori 2: bromspedalen eller cylinderngår trögt och fastnar, bromsvätska är hydroskopisk dvs den suger åt sig vatten vilket kan att cylindern kan rosta på insidan, gäller även hjulcylindern / lycka till Hasse ( OBS detta är inga sanningar utan endast teorier )

Det lär vara fukt så det smäller om det. Symptomet är att det inte är nått motstånd i pedalen tills det plötsligt hugger na jävulskt. Men det blir avställning nu så har tänkt att renovere hele skiten. byta vätska och allt i själva trumman. får hoppas det löser biffen, kan bli intressant premiärtur annars i april/maj ;)

hasse diesel
2013-10-03, 14:17
Då lär det bli bra, lycka till med traktorn ;)

hasse diesel
2013-10-03, 17:24
Låter ju iofs som att du har luft i systemet W;

pidde
2013-10-05, 18:55
Prova och slippa banden på kortsidorna så kanten försvinner .Det kan oxå va att det år för stort spel mellan back och trumma. Kan även va att inte backarna är centrerade

Adrenaline
2013-10-05, 22:49
Justera ut backarna och bromsa några gånger. Trumma tar ju i regel inte alls/skitdåligt eller jättemycket.

hasse diesel
2013-10-05, 23:23
Känns väl inte som att backarna behöver justeras om bromsarna nu funkade när han ställde hojen?

Adrenaline
2013-10-06, 13:12
Men han skriver ju att det inte finns något motstånd tills det plötsligt hugger. Känns som att backarna är för långt från trumman, och med fukt så smäll låser dom sig.
Ja man kan bara spekulera....

hasse diesel
2013-10-06, 15:10
Snillen spekulerar:I::D

linkan1340
2013-10-23, 14:07
man kanske skulle kolla forumet mer haha

Den åker upp på lyft om nån vecka. då ska jag testa alla dessa lösningar :)