handdator

Visa fullständig version : Big radius VS Big shot staggered



Caspher
2013-09-28, 00:04
Nu står jag inför ett val. Ett sånt där val som rör livets verkligt stora frågor.
Vance&Hines Big radius eller Big shot staggered.
Fxdwg -99 orörd motor.
Vad är det för skillnad mellan dessa i mitt fall?
Tänker på drag och vrid och tryck och väsen och fräs och blås och ljud och kvalitet. Om man uttrycker det så.
Men mest effekt och sound kort sagt.
Om det finns någon riktig estet här inne är det ju inte fel med lite synpunkter på det också, även om jag tycker saker själv. Vad det gäller utsende lutar jag åt Big shot men det vacklar lite hit och dit.

Broder Dalton
2013-09-28, 05:40
Big shot= Utseende på en Dyna = Helt ok. Finish =Helt ok Effekt
ässigt= Inget vidare.

harly2006
2013-09-28, 07:33
Tja! Big radius 2-2 köpte jag för ett år sedan til en TC88.. snygga men ingen bra effekt så dom sådes på Blocket..så nu är det pro pipe har provat lite av varje men pp går som bäst.. Lycka till..

Caspher
2013-09-28, 12:08
Typiskt. Inte för att jag jagar effekt som självändamål, men det tar emot att hänga på nåt som drar ner den.
Det sitter SE på nu, men de ska bytas pga skador. Surt då om det går åt fel håll efter bytet.

Caspher
2013-09-29, 02:28
Tyck gärna :)
Det är m y c k e t jag inte kan eller har koll på i HD-världen. Helt nytt för mej, så.. som sagt, dela gärna med er av synpunkter på detta. Lika bra att beta av! Jag kommer att ha ett helt gäng med frågor framigenom!

Caspher
2013-09-29, 05:57
Tja! Big radius 2-2 köpte jag för ett år sedan til en TC88.. snygga men ingen bra effekt så dom sådes på Blocket..så nu är det pro pipe har provat lite av varje men pp går som bäst.. Lycka till..
Jadu harly..det ser bra ut me pro pipe. Ännu mer att fundera på alltså..hmm.
Tack för info. Hoppas på fler synpunkter från flera håll. På måndag ska jag lämna svar till Bike Trollhättan.
Det är ett försäkringsärende från en smärre påkörning med markkänning som följd
och det ska räknas och grejas med detta.
Nytt och fint blir det ju oavsett, men det får ju gärna bli bra också.

Lars Nilsson
2013-09-29, 11:08
Big shot har numera en "power chamber2 dvs de har en kammare gemensamt mellan avgasrören som gör att du inte får samma effektförlust som om du hade kört med rena 2-2.
Exakt hur mycket du förlorar på bigshots jämfört med propipe vet jag inte exakt men det är inte många hästar (beroende på hur bra inställd förgasaren är).

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Dfe59HkN4IE

Broder Dalton
2013-09-29, 13:39
Sätt dit BiG Shots om du gillar dom. Om du har 100 Nm eller 105 Nm vid 3000 So What?

Bikerboy
2013-09-29, 14:32
Jag gick från ProPipe till Big Radius, mest pga att jag tyckte BR var så mycket snyggare... Men jag märkte en tydlig minskning i vrid och effekt. Och i mitt tycke för högt ljud. Så det blev ett Bassani 2-1 istället. Helt underbart ljud, och ett lyft vrid/effektmässigt.

Caspher
2013-09-30, 01:32
Tackar för era synpunkter.
Kollade detta klippet- Bassani Road Rage vs V&S Pro Pipe, båda med originalbafflar.
Bitvis låter de ju väldigt lika varann.
Vid vissa sekvenser är den ena bättre och ibland byter de plats om vem som låter goast i mina öron.
Kan tycka att det låter lite "ljust" om RR vid gassläpp vid hårdare körning tex.

https://www.youtube.com/watch?v=Ys6F1V_H-ws&feature=youtube_gdata_player

Big Radius då. Ja, det är allt en snygg sak, många har dem och det förstår jag.
Här är ett klipp på det:

https://www.youtube.com/watch?v=6qPYPdmYfGs&feature=youtube_gdata_player
Kanske lite högt ljud i min smak. Svårt dock att de rättvisa bara genom att jämföra på Youtube.

Jaja, vi får se vilket humör jag vaknar på. Det blir det som avgör innan jag ringer och beställer.

Jonasbaggen
2013-09-30, 08:36
Caspher: Ett tips bara. Tänk på att när du jämför olika avgassystem, så skiljer sig ljudet åt på en original motor mot en modifierad motor. Högre komp, annan kam etc ger en annan fyllnadsgrad i motorn och därmed ofta ett annat ljud.

harly2006
2013-09-30, 09:59
Caspher: Ett tips bara. Tänk på att när du jämför olika avgassystem, så skiljer sig ljudet åt på en original motor mot en modifierad motor. Högre komp, annan kam etc ger en annan fyllnadsgrad i motorn och därmed ofta ett annat ljud.


thb;

Caspher
2013-09-30, 14:15
Caspher: Ett tips bara. Tänk på att när du jämför olika avgassystem, så skiljer sig ljudet åt på en original motor mot en modifierad motor. Högre komp, annan kam etc ger en annan fyllnadsgrad i motorn och därmed ofta ett annat ljud.
Medveten om det, (TC88 original i min) och det som kanske påverkar mest är nog i detta fall att jag använt Youtube. Inget vidare såklart med alla dessa olika kameror/mikrofoner, filmavstånd, omgivning, mm.
Jag har kollat många klipp, av just det skälet, men det är det jag har tillgång till just nu. Jag tror inte det blir aktuellt att ta bilen till någon träff heller. Hojen är på verkstad och ska göras klar så det måste iväg en beställning.
Men det är ju inte ett jätteproblem heller :) Mest kul och intressant att hålla på lite, och som sagt, jag är knallgrön vad det gäller HD, så det är ju värdefullt med synpunkter från er som varit med ett tag.

Caspher
2013-10-01, 01:15
Nä, nu har jag bestämt mej.
Kan det bli bättre än såhär?

https://www.youtube.com/watch?v=bKHz7wOjb9w&feature=youtube_gdata_player

Evensson
2013-10-01, 20:21
Big Shots Staggered 11 ggr av 10! Mer effekt o mer vrid men kanske lite tapp i mellanregister. Funkar även bra till större puffror. Skiljer ca 7-8 hästar på topp mot BigRadius 2-2.
Om ni är fler som åker tillsammans så får du dessutom tvätta polarnas hojar efter turen eller åka sist pga att de drar upp allt jävla damm från vägen med BigRadius.

Nu står jag inför ett val. Ett sånt där val som rör livets verkligt stora frågor.
Vance&Hines Big radius eller Big shot staggered.
Fxdwg -99 orörd motor.
Vad är det för skillnad mellan dessa i mitt fall?
Tänker på drag och vrid och tryck och väsen och fräs och blås och ljud och kvalitet. Om man uttrycker det så.
Men mest effekt och sound kort sagt.
Om det finns någon riktig estet här inne är det ju inte fel med lite synpunkter på det också, även om jag tycker saker själv. Vad det gäller utsende lutar jag åt Big shot men det vacklar lite hit och dit.

Caspher
2013-10-01, 21:08
Evensson m.fl.; Big Shot Staggered beställt. Aha! Det blir som en lövblås alltså :D

Gjorde som Onatop sa, gillar du Big Shot så köp dem! Och det var den magkänslan jag hade.
Nu får jag bara försöka övertala försäkringsbolaget att jag får behålla originalgrenrören så jag har nåt att trä på originaldämparna. För vad ska dom med skadade grejer till, kan man undra.

Kan ju passa på att fråga nu - är det nån som vet en bra metod att tysta ner Big Shots så det går att besikta med dem?
Quite baffles räcker ju inte. Ja, det är två år kvar till besiktning så det känns väl inte precis akut..
En annan fråga om samma grej är om nån har jämfört ljudmätningen mellan bilprovningens utrustning och bullerappen i mobilen?

harly2006
2013-10-02, 00:34
Big Shots Staggered 11 ggr av 10! Mer effekt o mer vrid men kanske lite tapp i mellanregister. Funkar även bra till större puffror. Skiljer ca 7-8 hästar på topp mot BigRadius 2-2.
Om ni är fler som åker tillsammans så får du dessutom tvätta polarnas hojar efter turen eller åka sist pga att de drar upp allt jävla damm från vägen med BigRadius.

vic;