Visa fullständig version : Bilfråga...
Sitter och kikar runt lite... Tänkte kolla hur andra resonerar. Nu handlar det om fyra hjul och helst mycket låg bränslekostnad...
Kravet för låg bränslekostnad är max 0.5 liter/mil blandad körning (gärna lägre).
Misstänker att det finns en del motorkunniga här inne, som kan mer än Harley. ;)
Skulle vilja veta vad ni har för tankar, tips och råd om dessa olika saker:
1. Bilen får kosta max 50-60 000 kronor. Vad hade ni valt och varför?
2. Bilen får kosta upp till 100 000 kronor. Vad hade ni valt och varför?
3. Vissa bilar är billiga i drift (då gällde det bränslekostnaden. Service och delar kan ju fortfarande vara dyra), men oftast mycket dyra som nya. Detta speglar sig mellan varven i väldigt högt begagnatpris också. Vad är det som gör att t ex vissa bränslesnåla Audi bilar fortfarande har ett förhållandevis högt begagnat värde även om de rullat 20-30 000 mil. Och hur långt kan man antaga att en sådan bil kommer att rulla? Förutsättningen är att de skötts noggrant under tiden.
4. Är kamkedja att föredra på en bil? Speciellt om den är tänkt att användas som "lång pendlings fordon"?
5. Hur står ni er till hybrid motorer? För- och nackdelar?
http://carhumor.net/wp-content/uploads/2012/04/car-humor-funny-joke-road-street-drive-driver-flintstones-gas-price-fuel-efficient.jpg
stroker49
2013-09-25, 12:57
Så här tänker jag.
Ofta är den största kostnaden på en bil värdeminskningen. Du är inne på att köpa begagnat och det är jättebra. Bränslekostnadens påverkan är överskattad. Men kör du väldigt mycket spelar den in.
Om en dieselbil drar 0,5l/mil och motsvarande bensinare 0,7 och priset skiljer 40 000 kan du räka ut hur många år det tar innan du når break even.
Köp inte större bil än du behöver. Men en bil i Golfklassen med 1,6 liters bensinare är oslagbar i användbarhet, komfort, säkerhet och ekonomi. Golfklassen är ju tillräckligt stor för att funka nästan till allt.
Typ alla bilar idag är bra, några riktiga katastrofer finns inte längre. Därför kan det vara bra att köpa en bil med dåligt andrahandsvärde/status, då får man en nyare bättre bil för pengarna.
Amerikanska bilar har taskigt rykte som dåliga och bränsletörstiga, så de kan vara bra köp då det inte är sant. Många är dessutom billiga att serva och reparera. Fiat är en annan favorit, mycket bättre än sitt rykte. Peugeot har uselt andrahandsvärde, men jag skulle kanske föredra Fiat ändå pga bättre kvalitet. Kolla en Fiat Bravo, snygg och bra bil i Golfklassen. Audi är överskattat, har en hel del kvalitetsproblem och är svníndyra att reparera och serva.
Det är klokt att fundera på sådant som kamkedjor vs remmar. Tänk även på partikelfilter och annat dyrt som vissa bilar skall ha byte av.
stroker49... Tackar för svaret. Jo, jag kör ju en hel del, blir liksom 17 mil varje dag jag skall jobba. Och nu sitter jag och funderar på om jag skall finna en bil som går billigare än den jag har. Så visst gör någon dl stor skillnad för mig då.
Om jag räknar från de billigaste jag funnit (begagnade), så drar de från 0.3-0.5 milen. I första fallet är det en diesel (som gått rätt långt, men motorexperter säger är ett bra begagnat köp trots alla mil eftersom bilen då skulle vara prisvärd) och i de senare fallen snackar vi bl. a mindre bilar á la Toyota Aygo, Peugeot107, C1 och liknande (som kan ha gått rätt ok med mil om man ser till summan vid inköp). Och jag kör ju idag en bil som snittar max 0.7 liter/mil. Det skulle kunna innebära i bränslebesparing (har räknat på bensin, oavsett om det legat närmare 14 kr eller 15 kr) strax över 1000-2000 kr/arbetsmånadens resor, beroende på om den drar 0.3 l/mil eller 0.5 l/mil.
Men visst, sedan finns det andra faktorer med, som skatt, försäkring, delar, service osv.
- - - Uppdaterad - - -
Och en "nyare" mindre bil kan ju vara miljöfordon med, vilket gör att skatten är mycket låg. Och med lite tur så är försäkringen jättebillig i början med, OM bilen är ny nog med mindre mil på mätaren.
stroker49
2013-09-25, 15:25
17 mil per dag, då antar jag att det är mer eller mindre att åka på landsväg? Då vill du inte sitta och lida i en Aygo! Dels är en så liten bil högljudd och dessutom mindre säker. På landsväg spelar inte tyngden och storleken lika stor roll för bränsleförbrukningen som i stan heller. Även om du inte behöver en större bil för att frakta saker eller passagerare så skulle jag gå upp till Golfklass. Fiat Bravo, Toyota Auris (dyr men bra!), Hyundai i30, Kia Ceed... Det finns massor bra.
Hur dålig är din nuvarande bil, det billigaste är att behålla vad du har och köra tills hjulen ramlar av!
Överväg att köpa från handlare. Tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen kan vara värt en del!
Pruta hårt, det är ännu mer köparens markand än på hojjar!
För 50 000-60000 får du en kanonfin bil. 100 000 är rena lyxkonsumtionen, det får du en fin BMW 5-serie för.
grillkorv
2013-09-25, 17:35
Vad du än gör köp inge Audi,för fyfan vilket skit det är.
Bikebandit
2013-09-25, 20:46
Amazon :D lol;
Gott skick mellan 35-50,000kr
Försäkring - 1000kr
Skatt - 0 kr
Dra . 0,8
Reservdelar - billig
Pålitlig - yep!
Svensk - 100%
Värdeminskningen - Inte så mycket som en modern bil och om du tar hand om det kanske ingenting.
grillkorv
2013-09-25, 22:37
thb;
En Think! Men den dyrare varianten är att föredra för den har extra stor kabelvinda LM; Men nackdelen är att man får backa tbx så att sladden rullar in sej igenlol;so;
Bikebandit... Nja. Amazonen drar ju t o m mer än min nuvarande...
- - - Uppdaterad - - -
stroker49... aha.. har kikat lite på Toyota Auris också...
stroker49
2013-09-26, 06:48
Toyota är lite väl dyra som begagnade. Men det finns en anledning, de är fruktansvärt bra.
Jag har haft flera nya Toyota och de är kanske inte världens mest spännande, men bra! Jag har jobbat inom Toyota (gaffeltruckar) och haft möte men en av gubbarna Toyoda i Japan. När de håller på med produktutveckling är de helt kompromisslösa när det gäller kvalitet. Att göra vinst är tex underordnat.
Yaris är ju bra men frågan är om den inte är lite för liten för mycket landsvägsåka även om den är ett nummer större än Aygo. Beror vad du står ut med. I den klassen ("Poloklassen") finns ju i så fall många bra bilar också.
Angende hybrid: Förutom Opel/Chevrolet Ampera/Volt och någon Toyota sä är de flesta inte plug in hybrider utan går helt på bensin (tex de flesta Prius). Laddhybriderna kostar skjortan och går aldrig att räkna hem. Hybriderna är ju mest motiverade i stan, på landsväg går de ju på bensinmotorn hela tiden ändå. Annars kan du få en Toyota Prius for drygt 80 papp och det är en fantastisk bil. Men kanske inget för dig. Du kan helt glömma att tex ha dragkrok på en Prius. Vad har du för sådana praktiska tankar?
Åter igen, drivmedlet är kanske halva bilkostnaden! Du ser den kostnaden varje gång du tankar men värdeminskning och annat elände ser du inte på samma sätt varje dag!
stroker49... Dragkroken är inget måste. Plus att jag har haft små bilar förr, så jag är inte lika nogräknad. Det är nog mer kostnaden som spelar roll, bara fordonet är ok nog.
Skall kolla om jag har råd att få loss pengarna, för det hade gjort en del för min ekonomi i alla fall. :)
I många fall föredrar jag mindre bilar med, eftersom vissa parkeringar är hopplösa. :)
stroker49
2013-09-26, 17:08
Du åker så långt så diesel kan vara bra för dig.
Om du kan tänka dig en liten bil men ändå inte mikroliten så finns många fina tex någon sådan här http://www.blocket.se/stockholm/Yaris_1_4_Diesel_49180491.htm?ca=14&w=3
Allt är ju också billigare på en mindre bil, däck tex. Och då blir det mer pengar över till HD och hojjfester!
Min mor har en gammal Yaris men bensin, första gången mina föräldrar åkte långt så fick hon min far att stanna och tanka då hon trodde bensinmätaren var trasig då den knappt rört sig på 40 mil!
Svågern köpte en Polo 03 för två år sen för 32000. En 1.4 och den går på 0,4 på landsvägen. Har åkt med den till landet tex med 5 pers och det funkar. Han har iofs fått byta ena fjäderbenet för att fjädern hade gått av i översta varvet o skadat lagret som sitter där.Men VW är ändå kvalitet.
Bikebandit
2013-09-26, 20:53
...billigt och roligt LM;
http://www.youtube.com/watch?v=4FOck-hPvdg
stroker49
2013-09-26, 21:23
Polo, Yaris det finns massor med bra bilar i den storleken.
Den här är bränslesnål, jag snackade med snubben härom helgen.
13065
Allt är ju också billigare på en mindre bil, däck tex. Och då blir det mer pengar över till HD och hojjfester!
Eller också festar,röker,snusar man mindre och behöver inte tänka på bränslekostnaden ;) ;) lite prioritering av var
man lägger stålarna.
Mercakombi
2013-09-27, 00:01
Små bilar som drar under litern, näe, jag e skeptisk....de e nog inte riktigt min grej :(
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/554944_10152220531812388_368350798_n.jpg
http://global3.memecdn.com/fuck-the-prius_o_847252.jpg
Noyen...
Varken snusar eller röker... Dricker väldigt sällan också, eftersom jag allt som oftast kör.
Noyen...
Varken snusar eller röker... Dricker väldigt sällan också, eftersom jag allt som oftast kör.
Var nog mer en tanke hur jag själv resonerar i frågan då min ena "bil" drar 1,8 L/Mil på blandad körning.
Lars Nilsson
2013-09-27, 14:15
En Dodge Ram 3500 vore väl perfekt om det inte vore för priset.
Bränsleförbrukningen är försumbar om man äger ett eget raffinaderi.
Perfekt ekipage för dig som gillar att rida :
http://files.conceptcarz.com/img/Dodge/dodge_ram_3500_manu-07_07.jpg
Kan ju sälja min Tahoe till förmån för en nyare! 90% M+S däck så att man slipper o byta höst o vår. Drar allt man häller i den och och en ägare sen sist! Milen som står på mätaren är körda! Kom med ett bud Sanniz thb;
Som stroker49 skrev tidigare,det bästa kanske är att behålla bilen du har om du är nöjd med den.
0,7 l/mil är ju bra och att åka småbil suger hemskt,speciellt vid en olycka.
Kärringen fick ett hjärnsläpp och köpte en liten småbil en gång,bilen funkade väl ok men att sitta
i den på motorvägen kändes inte roligt.När bilarna är så små blir allt ofta kompakt byggt = svårmekat.Bl.a
var man tvungen att ta bort stötfångare och hela lamphuset för att byta glödlampan till framljuset.
En bekant har en Golf diesel ca -03 och med tanke på hur mycket hon har lagt ner i servicekostnader och
reparationer på den skulle jag inte fundera på en sån.Trots hennes bil drar lite per mil så vete fan om inte
totalkostnaden skulle bli billigare med en Volvo 940 istället och dessutom få en större bil på köpet.Och då
jobbpendlar hon ung halva avståndet du pendlar Sanniz.
En annan bekant körde Chevrolet Tahoe med 5,3 Vortec V8 bensin och tyckte den var för dyr och bytte till en
VW Tuareg med diesel,men nu ångrar han sej,trots att dieseln drar lite blir totalkostnaden mkt dyrare bl.a
tack vare en skatt på 10,000kr året.
stroker49
2013-09-29, 07:41
Förut jobbade jag på ett fint företag men jag hade 5 mil enkel till jobbet. Jag gick in till chefen för ett år sedan och sade upp mig. Nu cyklar jag till jobbet på 20 minuteroch sparar flera tusen i månaden i soppakostnader.
Men det är bara miljömuppar i storstäderna som tror att alla kan ha lyxen att göra så.
De flesta måste ha bil och man får vara glad om man har jobb över huvud taget. Snart har väl bara rika och politiker råd att åka bil.
Det går inte att räkna ihop att lägga ut pengar för att tjäna några deciliter per mil. Men om man åker så långt varje dag som Sanniz så måste man ha något fräscht som man kan lita. Det är kanske mer totalekonomiskt att köpa en fetmerca eller Cadillac från 1995 som drar dryga litern, men man vill inte hålla på att fixa och reparera. Det måste funka jämt.
Om Sanniz bil börjar bli rutten och man ändå måste köpa nyare så tänker hon rätt.
När det gäller storleken så är ju stora bilar bättre än små. Men nya bilar är bättre än gammla. Det är nog bättre att smälla i en nyare Yaris än i en Volvo 244. Men de allra minsta bilarna är för små för att åka långt med varje dag och på landsväg skiljer inte lika mycket i bränsleförbrukning.
Vad som är viktigt för att få ner bränsleförbrukningen är luftmotstånd och utväxling. Även mindre SUVar (typ RAV4) är sanslöst törstiga och drar ofta litern på motorväg trots 2-liters fyracylindriga motorer. Utväxlingen påverkar också bullret. Provkör gärna bilen i 110-120 och kolla varvräknaren. ca 2000 v/min=bra. runt eller över 3000 v/m= dåligt.
Harleyman1
2013-09-29, 12:49
Hej Sanniz!
Ett seriöst svar på en bra bränslesnål bil! Hyundai Getz diesel helst sista årsmodellen 2007
Går som ett spjut och dra ca. 0.48 l milen. Kolla bara så kamrem är bytt, skivor i bak ser bra ut
och bromsrör både under bilen, nere vid abs-aggregatet ! Annars är det inga fel på dessa bilar!
Kolla även statestik från bilprovningen! thb;
stroker49
2013-09-29, 12:59
@Harleyman1. Hyundai Getz är ett kanonförslag i samma storleksklass som Yaris, Polo etc.
Hyundai (och systerbilarna från KIA) är alldeles utmärkta bilar. Bra kvalité och ligger lite lägre i pris än tex Toyota.
Ja en del politiker tror att de flesta kan åka kollektivt,vilka drömmare.Har ju själv inte så långt att åka så jag åker
ofta V8 till jobbet bryr mej inte om att kan kosta nån tusenlapp extra i månaden,det får gå på det s.k nöjeskontot
helt enkelt ;)
Men att köra de avstånd som Sanniz gör kan ju bli en annan sak.Annars verkar KIA Ceed blivit populära och även
Hyundai Tucson.
stroker49
2013-09-29, 13:22
Ja, Ceed är bra men är i Golfklassen. Tucson har min exfru. Den är jättebra om man skall dra häst och annat. Men det är en liten SUV och drar betydligt mer än min Cadillac. Den drar över 1,3 på motorväg. Höga bilar=högt luftmotstånd, fyrhjulsdrift. Ingen bra pendlarbil.
Harleyman1
2013-09-29, 13:28
@Harleyman1. Hyundai Getz är ett kanonförslag i samma storleksklass som Yaris, Polo etc.
Hyundai (och systerbilarna från KIA) är alldeles utmärkta bilar. Bra kvalité och ligger lite lägre i pris än tex Toyota.
Japp jobbar sj med dom och dom går jä----- bra! Tyvärr har inte koreanerna förstått att det finns personer
som är över 170 cm! Säten är för korta i sitsen för mej! (193cm) tou; Jobbade tidigare med Volvo/Renault och
kan säga att det är en STOR skillnad på servicepriser,garantiåtagande, och kvalite! När Ford tog över Volvo så
blev bilarna mycket sämre, så faan vet hur det blir när dom blir Kinatillverkade!!!??? :I:
Ja, Ceed är bra men är i Golfklassen. Tucson har min exfru. Den är jättebra om man skall dra häst och annat. Men det är en liten SUV och drar betydligt mer än min Cadillac. Den drar över 1,3 på motorväg. Höga bilar=högt luftmotstånd, fyrhjulsdrift. Ingen bra pendlarbil.
Fasen,trodde inte Tucson drog så mkt,det är ju i klass med betydligt större Silverado/Tahoe med 4wd och 5,3 Vortec motorn på landsväg.Men små motorer kan få jobba hårt
jämförelsevis mot större.Kör du Cadillacen året runt ?
stroker49
2013-09-29, 16:26
Ja, Cadillacen är min bruksbil. Jag kanske säljer den för nu skulle jag kunna klara mig med MC på sommaren och hyrbil annars när jag behöver. Jag bor mitt i stanoch cyklar till jobbet.
Den kostade 500 000 ny och jag betalade 180 000 och då var den i nyskick och hade gått 3900 mil. Snacka om värdeminskning!
För de pengarna hade jag fått en fin Passat. Passat är fina bilar men det är roligare att köra Cadillac.
Den drar 1 liter/mil. Något lite under på långfärd, men ligger ganska konstant. Jag har rostskyddsbehandlat den och den är fortfarande som ny så jag behåller den kanske ett tag i alla fall. Underbar komfort och faktiskt fin kvalitet på skinn och riktigt trä. Tyvärr så är Amerikanska bilar ganska lika europeiska, inte mjuka och sköna som förr. Den är ganska lik en BMW535. Men den är lättservad och det gör jag själv så jag åker ganska billigt.
Jag är 190 cm lång och jänkare är stora och feta så jag gillar stolarna. Annars stämmer det du skriver att många bilar har för små stolar. Volvo, Saab och några av Tyskarna är annars bra om man är lite längre.
http://www.blocket.se/ostergotland/Cadillac_STS_48908068.htm?ca=14&w=1&last=1
Ok,har provkört en STS,tror det var en -92 eller -93 med Northstar motorn och den var pigg :D En försäljare som besökte
UH avdelningen jag jobbade på tidigare körde en STS runt hela landet och var väldigt nöjd med bilen.
stroker49
2013-09-29, 20:00
Före 2005 var det en helt annan bil. De äldre har Northstar V8 och är framhjulsdrivna. Min har 3,6 l V6 och är bakhjulsdriven. Det finns med Northstar och fyrhjulsdrift också.
Min är släkt med CTS men lite längre.
En del tyckte jag var galen som köpte en sådan bil för att pendla tio mil om dagen. Men då vill jag ha en skön bekväm bil med fin Bose-stereo. Medlemskap i Cadillacklubben ger samma försäkring som en Corolla och inköpsvärdet är lågt begagnad. Ekonomiskt och kul även om en begagnad Golf naturligtvis kostat lite mindre.
Jag har haft flera vardagsjänkare och varit mycket nöjd, speciellt om man beställer reservdelar från USA.
Många fina tips... Men någon bensinslukare vill jag ej ha. :D
Iofs hade det suttit fin med en bil, som har fyrhjulsdrift den hala delen av året, men det är varken värt pris på bil eller bränsleåtgången.
Kanske kör jag ett tag till med min "gamling"... Astran har faktiskt vart en kanonbil. Bara servicar, kamremsbytem, nya däck då och då, byte av bromsbelägg typ...
Man har kanske haft tur. :D
Dock bör jag tillägga, att jag faktiskt kört små bilar förr. *s* Och det utan problem. Bara man sitter gott och den fungerar som man önskar.
Och gärna billig i drift. :)
Dock tar jag gärna emot fler seriösa tips... Lite svårt att veta vad alla bilar går för där ute. :)
För byte lär det bli framöver. Min pendlarbil har ju gått 19 500 mil nu.
stroker49
2013-09-30, 20:25
Astra är en bra bil i Golfklassen. Sköt den väl så håller den lätt 20 000 mil till. Det lönar sig ALDRG att byta bil. En sak som jag verkligen rekommenderar är att rostskydda bilar. Man kan gå till en billig lite skutt och få det gjort för 700 kr. Håller man bara rosten borta så går allt annat att fixa ganska lätt och billigt.
Iofs är min Astra en kombi... :)
Men, men... Hade jag velat haft större, så hade jag nog valt en superb... För den dieseln kunde jag köra för max 0.5 l/milen. :)
Dock kändes den lite för stor för det mesta, när den fortfarande fanns hemma. Men nu är den ute ur leken tyvärr.
Citroen berlingo diesel e mitt tips har haft min ca 3 år å bara bytt fjädrar fr å service olja filter mm.Kalas vintervagn åxå bra värme ååh bäst av allt d nästan gratis å åka i komforten är dock tji.
Suzuki är också ett alternativ på bensin snåla bilar. Själv kör jag en bensin slukande Volvo 850 95'a och frugan en VW polo som bensinmätare knappt ens rör på sig när man ute och kör. Funderar själv på att byta till en bensinsnålare bil, men det är fan inte lätt att hitta rätt.
Lycka till med bilköpet thb;
Har kollat in en diesel Yaris... Så nu skall jag bara se om jag kan rodda ihop det ekonomiska.
Skulle det inte gå, får Astran stå ut ett år till med mig. :)
Vill tacka för alla tips på vägen hittills. thb;
För er som är nyfikna...
Det blev faktiskt en ny pendlarbil...
En röd Toyota Aygo-2010.... Och den hade bara gått 264 mil också!!!
Gubben som leasat den för 2 000 kr/månad hade t.o.m. hunnit serva den tre gånger under
den tiden!
Snacka om dyra milkostnader totalt. :D
Synd bara att jag prickade in "Sven"... Var uselt väder redan på väg till jobbet...
Men hemresan slog ändå den biten. Och en massa Snow kom det också... (Ganska mycket uppe
i Viared utanför Borås), så hemresan tog sig en stund mer än normalt.
- - - Uppdaterad - - -
Opeln har jag dock kvar... Den är betald, så gubben får slita med den, eftersom hans skruttiga golf III inte verkar
vilja sköta sig.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.