Visa fullständig version : Oooops!
Är det fel att man kan starta med en växel i utan att frikoppla?
Köpte min första HD härmomdan, en Wide Glide född 1999.
Höll ju på att hamna i tegelväggen tidigare idag..
Vet inte hur det är med HD men jag gjorde typ samma sak med en Yamaha It490 och kickade igång den med varm motor & ettans växel i, stegrade in i en vägg men klarade upp situationen, tittade mig omkring och drog som en avlöning.:D
cybercount
2013-09-21, 01:32
Tror man kan starta alla fordon, utom automatväxlade, med växel i :)
Ja. Jo. Visst kan man det, men ibland är det en startspärr. Växel i och man måste koppla, annars start omöjlig. Ungefär som med stödet nere, start omöjlig.
Så t r o r jag att det var på min förra hoj. Blir lite rädd för mej själv här, för jag har åkt motorcykel sen -83. Och nu vet jag inte om det var så på den :b:
Dessutom har det ju blivit några olika modeller under åren..
Nå. Må vara att jag blivit dement på gamla dar, men hursomhelst tror jag att det är sånt som sitter i ryggraden - man mara gör..
Men jag blir inte gladare för det! Nästa gång kanske jag står bredvid hojen och startar. Då lär jag inte hinna göra ett skit!
Och stödet förresten, det är ju inte heller säkrat och det v e t jag att man inte kunde glömma på min förra hoj.
Jaja, det gäller väl att programmera in detta i huvvet så blir det nog bra.
Våra nyare hojar (HD) kan inte startas med växel ilagd,däremot de gamla vi haft.
Våra nyare hojar (HD) kan inte startas med växel ilagd,däremot de gamla vi haft.
Ja, jag har börjat inse detta efter att jag läst lite här och där. Det är rätt surt för det är ju lätt att klanta till det.
Ska kika runt eftert en lösning. Minst sagt irriterande att sabba sin egen hoj pga klåpigt beteende ju.
Tack för ditt svar dock, det får bli kvittot på att det inte är ett fel i alla fall.
Finns det inte någon växel indikation eller friläges lampa på din hoj?
Finns det inte någon växel indikation eller friläges lampa på din hoj?
Jodå det finns frilägeslampa. Alldeles grön å fin. Så jag kan nog inte skylla på hojen, så blir det tok så
är det mitt eget fel. Men det skulle vara bra med spärr som det är på nyare mc.
stroker49
2013-09-24, 06:33
Usch för alla extra onödiga grejjer som kan gå sönder och är fula.
Usch för alla extra onödiga grejjer som kan gå sönder och är fula.
+1
Det var en av anledningarna att jag köpte Sportster, enkel & primitiv och inget onödigt tjafs.
cybercount
2013-09-24, 17:45
Är själv lite less på stöd-spärren på min hoj, om jag lagt i friläge och satt ned stödet för att kliva och öppna garagedörren så måste jag vänta en liten stund efter att ha fällt upp stödet innan jag lägger i växel, annars lägger åbäket av.
mullemek
2013-09-26, 07:07
Jag håller med föregående talare. Bort med allt trams som gör vardagen tråkig. Nu ska ju Harley komma mad ABS på bågarna också, Störtlöjligt i min mening men det är en bra säkerhet i trafiksynpunkt.
Är själv lite less på stöd-spärren på min hoj, om jag lagt i friläge och satt ned stödet för att kliva och öppna garagedörren så måste jag vänta en liten stund efter att ha fällt upp stödet innan jag lägger i växel, annars lägger åbäket av.
De va mysko,brukar för de mesta slå igen hojen för att ta av sej lite kläder innan man kör in den men att den skulle lägga av om man lägger i en växel direkt
efter stödet fällts upp har jag aldrig märkt.