handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfrågor shovel



AntonElectra79
2013-09-16, 23:02
Hej, har nu kört snart 100 mil på min Electra 1340 shovel från 79 som är min första harley och den går som ett skott. Har några funderingar bara:
1. Vibrationer. Hur mycket vibrationer är normalt på en shovel? Min vibrerar nåt så enormt att jag tror den ska gå i delar på tvåan när man varvar lite, kanske runt 40-50 km/h (saknar varvräknare). Det avtar på ytterligare högre varv och är inte lika illa på samma varvtal och högre växel. Tror det är värst vid ca 3000 rpm. Är detta vanligt, ska det rentav vara så? Eller har jag nåt knas?
2. Den nyser till på tomgång ibland, följt av en fin avgassmäll då och då, nån förgasarjustering antar jag. Det är S&S fugge på. Några tips?
3. Soppaförbrukningen är horribel, den drar nästan en liter om man vrider på en del. Normalt eller fel förgasarbestyckning? Det sitter Andrews A-kam på, tror jag det var, mildaste trimkammen.
Tacksam för råd och tips!

Latjo
2013-09-17, 06:15
1,Vibrerar gör dom....hur vida det är förmycket är svårt att svara på. Men dom skakar så plomberna vill hoppa ur käften
På låga varvtal. Men när dom får lite varv brukar det lungna sig.

2, är det en s&s super E så är dom lite knepiga att bestycka så det låter som en typisk förgasar justering.
Mitt tipps är att skaffa en CV.
Avgas smällarna kan även bero på att det är otätt vid cylinderutblåset på någon av cylindrarna.

3, ännu ett förgasar problem sannolikt . Den borde ligga runt 0.5-0,6 rätt justerad.

stroker49
2013-09-17, 06:44
Grattis, det där är det bästa som gjorts!

1, Vibrerar gör dom inte. De går silkeslent. Kolla så att motorn sitter fast ordentligt, speciellt det övre motorfästet mellan cylindrarna är kritiskt, sitter det lite dåligt skakar det något djävulskt.

2, Är det en s&s super E så är dom kanske lite svårare att få till perfekt än en CV tex. Men det skall gå. De är inte SÅ dåliga. Behåll så länge och försök att ställa in den bra.
Avgas smällarna kan mycket väl bero på att det är otätt vid cylinderutblåset på någon av cylindrarna. Där måste det vara tätt och det är det sällan. Men jag vet hur man gör. Jag återkommer när jag har tid. Men man skall ha pinnskruvar och röd högtemperaturs silicon.

3, Ännu ett förgasar problem sannolikt . Den borde ligga runt 0,7 rätt justerad.

Adrenaline
2013-09-17, 11:54
Det kan även vara tok slut framdrevet. Lys med lampa från högra sidan in och se om det ser dåligt ut.

hasse diesel
2013-09-17, 22:16
vc;


1, Vibrerar gör dom inte. De går silkeslent.

AntonElectra79
2013-09-17, 22:44
Haha, fantastiska svar på en dag, fan vad grymma ni är!!