handdator

Visa fullständig version : Projekt Servistar......Men det är ju ingen Harley!



Preben
2013-09-09, 16:08
Även om hojen inte är en Harley har jag fått tillstånd från Admin att starta en tråd om den; men jag vill börja med en kort presentation:
Jag är en "gubbe" på 58 bast som har kört och byggd alla möjliga motorcyklar genom åren, började med Triumph och gick över till HD 1982.För ca. 10 år sedan lade jag dock av; men när jag såg ett bygge med en Yamaha XV1600 motor på en blogg, såg jag potential till ett bygge. Redan på 70-talet när jag såg en Servicar första gången blev jag sugen på att prova en trike; men en 750 var både för dyr och för slö, nu såhär 40 år senare vill jag avsluta min "karriär" med just en trike, det man ångrar mest, är det man aldrig gjorde, och jag har satt en deadline till min sextiårsdag.

http://www.forumbilder.se/CFG2S/servistar2-001.JPG (http://www.forumbilder.se/CFG2S/servistar2-001)

Det började som sagt som en tanke; men från ord till handling kan snabbt.
Jag tipsades om en denna motor som var till salu för 10k på blocket och köpte den blixtsnabbt för 6,5k och där började det, nu stod jag med en stor V-Twin, en Yamaha xv1600. Den har stötstänger, samma cylindervinkel som en HD, och 4 vent./cylinder, samtidigt som den precis som en HD är otroligt ineffektiv som just motor. :-)

Tanken var att allt skulle köpas på swapmeets; men snart kom jag på att de knappt finn längre, så det blev Blocket och Ebay istället.

Nästa fynd var ett rullande chassi utan papper, en gammal stelbensram med hjul, "ny" Heritagegaffel komplett med hjul, en tank som inte gick att använda och ett bakhjul, även detta kostade under 10k.

Nästa steget var ramen som beställdes från Moheda tillsammans med en DNA bakaxel12852

(blir spännande att se om denna bild funkar)
Detta var första ramen som de gjorde till denna motor, och det är ju alltid kul att vara först med något.
Just nu håller jag på att göra den klar till byggbesiktning, mera information kommer.

belsebub36
2013-09-09, 17:31
Det är en kanon motor o låda...men jag tror att cyl vinkeln är 48 grader.
Hade en turbo warrior..över 310Nm i vrid i original utförande. Den tål hur mycket stryk som helst.
Har turbokitet kvar om du är intresserad thb;

Preben
2013-09-09, 17:39
Det är en kanon motor o låda...men jag tror att cyl vinkeln är 48 grader.
Hade en turbo warrior..över 310Nm i vrid i original utförande. Den tål hur mycket stryk som helst.
Har turbokitet kvar om du är intresserad thb;
Nääh nåt turbokit ska jag inte ha, det är ju ett nyttofordon. :p

belsebub36
2013-09-09, 17:42
Nääh nåt turbokit ska jag inte ha, det är ju ett nyttofordon. :p
Det skall helst vara med sprut också..blir lite lättare då.

Preben
2013-09-09, 17:46
Här kommer lite flera bilder:

12854
Motor från högersidan, förgasaren är en Mikuni HSR42
12855
Här satt en extralåda som flyttade drivningen från höger till vänstersidan, den avlägsnades och då så stora drev inte finns att köpa tillverkades ett.
12856
UCC rejkade hydrakronorna 5 grader för rätt försprång

12857
Stel DNA axel med 4-kolvs ok

12858

Motorn från vänstersidan

Lasse.S
2013-09-09, 18:23
Det skall helst vara med sprut också..blir lite lättare då.


Citat Ursprungligen postat av Preben Visa inlägg
Nääh nåt turbokit ska jag inte ha, det är ju ett nyttofordon.



Det där är en kraftig missuppfattning som många turbo nissar ställer till med. Man behöver inte ladda 2 kg o plocka ut 300 värdelösa hk.
Gör man rätt så får du en turbo som inte märks mer än att du får effekt över hela registret och en motor som håller betydligt bättre än motsvarande trim med höga lyft o vassa kammar mm. Jag plockar ut 110 rwhk i min förövrigt original sportster och jag lovar att om du provkör och inte vet att det satt en turbo skulle du jävligt förvånad ;)

Krona
2013-09-09, 20:19
Fan coolt bygge!

Sanniz
2013-09-10, 11:08
Det skall helst vara med sprut också..blir lite lättare då.

Trikar behöver inte vara slöa eller sakna sprut, OM de saknar turbo. *s*
Lovar!!!

- - - Uppdaterad - - -

Preben... Är det SFRO besiktningen du refererar till eller regbesiktningen? :D
Lycka till oavsett. :)

Preben
2013-09-10, 11:21
Sanniz: det är byggbesiktning med SFRO i första hand. Egentligen kan jag i princip göra den redan nu; men plånboken tycker jag ska fila lite mer på grejerna ytterligare en månads tid.
Från början var det väl tänkt att det skulle få ta sin tid; men så blev det ju inte riktigt, och sedan jag fick hem ramen, har jag handlat hejdlöst på Ebay.

Sanniz
2013-09-10, 11:25
Preben... Kan lätt bli så. :D Har man väl börjat så... :) Kanske lättare att få tider med lite senare på året, har förstått att det kan vara knivigt under fel säsong, OM man inte känner de som har "sina fördelar". Lite som när jag fick min Sportster ombyggd med EML kittet. Numera rullar triken högre upp i landet, eftersom jag valde att ta "bort ett hjul". :D
Ska bli kul att se slutresultatet (OM den nu någonsin blir klar!). vc;

Preben
2013-09-10, 11:42
Ska bli kul att se slutresultatet (OM den nu någonsin blir klar!). vc;

Den blir klar, slutbesiktning och reg-besiktning har jag deadline på 29de maj 2015.
Det blir en kille i Nyköping som skall besikta den, jag känner ingen och där finns inte så många som besiktar trikes. Om han ska komma hit eller jag måste lasta upp åbäket i min cheva van vet jag inte riktigt, transportkostnaden lär ju inte bli lägre än om jag ska betala honom milersättning, chevan drar en bra bit över litern, och jag har 30 mil till Nyköping.

Sanniz
2013-09-10, 11:52
Den blir klar, slutbesiktning och reg-besiktning har jag deadline på 29de maj 2015.


Gott om tid då. :)
Bonus kanske om den är klar för att rullas på heltid tidigare... :)

Jag skulle nog valt att betala milersättning, OM killen är villig att åka. :)

Preben
2013-09-10, 11:58
Gott om tid då. :)
Bonus kanske om den är klar för att rullas på heltid tidigare... :)

Jag skulle nog valt att betala milersättning, OM killen är villig att åka. :)
Det är sant; men en deadline är ett måste, och visst bör det gå snabbare andra gången allt monteras ihop och man inte behöver köpa nya delar.
Ja, jag hoppas han kan komma hit, det är lite jobbigt att last och lasta ur hojen i chevan, och dessutom går det ju åt en hel dag, för nåt som kanske tar en timme. Men som sagt det måste vänta tills nästa månad, 3000kr plus transport/milersättning känns som mycket pengar just nu.

Preben
2013-10-17, 18:29
Har fått ta "semester" pga. dåliga knä (det kanske har med 25 års kickstartande att göra), en nu kör vi på igen.

Avgassystem är lite bökiga; men det gick hyfsad, en Supertrapp dämpare monteras när lastlådan är klar:

13224

13225

Oljetanken lär inte heller bli ett enkelt bygge; men med lite tålamod går det nog:

13226

13227

Preben
2013-11-12, 10:06
Byggbesiktning beställt, Stefan från Nyköping kommer hit och kollar, så nu kan jag ställa av min cheva van, och betala honom med pengarna som skulle gå till skatten på den.

Buller
2013-11-13, 12:56
Fränt bygge! Håller med om Ebay...Ett farligt gift det där ;)

Preben
2013-11-13, 13:34
Ja, man borde ha varningstext på Ebay, det är ju livsfarligt för svaga själar. c0p

Buller
2013-11-14, 12:57
Haha..sant det :)

Buller
2013-12-09, 21:20
Hur fortskrider bygget ?

Preben
2013-12-10, 06:53
Hur fortskrider bygget ?

Sakta.
Jag kan inte göra så mycket innan Stefan har gjort byggbesiktningen. Samtidigt strular mitt knä ordentligt, när jag känner mig "bra" jobbar jag på flera olika projekt, då helt plötsligt överansträngar jag knähelvetet och kan knapp gå i flera dagar.Oljetank köpte jag här på forumet, och den tilltänkte oljetank blir batteri/el-låda istället.

robbbull
2013-12-10, 13:29
Fränt bygge:DFan man kanske ska ta o tänka om kring Monark Albin projektet hmm en krigartrike:I:

Preben
2013-12-10, 17:47
Fränt bygge:DFan man kanske ska ta o tänka om kring Monark Albin projektet hmm en krigartrike:I:

Everything goes!ro;
Bara fantasin sätter gränser. ;-)

Preben
2014-01-14, 17:28
Jaha, i morn kommer SFRO-gubben ner från Nyköping för byggbesiktning, det blir spännande vad han har för synpunkter. Undrar hur jag kommer att sova i natt.

Preben
2014-01-15, 13:15
Byggbesiktningen klar utan anmärkningar, nu är det bara att sätta i gång med de sista fästena, hitta lämpligt bromsok till P-broms och bygga en låda i plywood innan jag gör den riktiga i plåt.....snart. ro;

Machine head
2014-01-15, 17:20
Grattis! Känns gött kan jag tänka mig!

alex.johansson
2014-01-15, 17:38
roligt bygge! grattis till avklara bygg-bes! meeen är det bara jag som vill ha lite helhetsbilder?


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Preben
2014-01-15, 18:53
Japp, helt underbart att nå första delmålet.
Jag kan ta lite bilder i morgon, nu går den ju faktisk att rulla. :-)

Preben
2014-01-18, 20:15
Efter byggbesiktningen har jag inte gjort SÅ mycket, det har varit svinkallt och jag hade ingen lust att gå ner i garaget, även om jag kan slå på värmekanonen, man kan också kalla det lättja. :I:

Vad som framkom vid besiktningen var en påminnelse om att jag måste fixa parkeringsbroms och att min Mikuni HSR42 förgasare kommer att göra att den inte klarar bullerprovet, så en originalförgasare är köpt på ebay.

Där var nån om efterfrågade lite helhetsbilder, här kommer lite pinnfärska bilder, (de är klickbara så de blir stora när man klickar på dom):

13894

13895

13896

13897

13898

Lådan är en reservdelstvätt jag hade på tomten som inte hade använts på flera år, den råkade ha lämpliga mått och kommer därför att bidraga till industri/farmerlooken, den ska bara stukas om lite i bakändan och förlängas så den täcker hela bakändan, sedan tillkommer en kofångare.
För "rätt" patina kommer jag att lacka den med cellulosafärg, en blek röd färg som på lådan med svarta skärmar.
De höga, smala hjulen (185-15) är förstås ett medvetet val som ska koppla lite till Servicar temat.

alex.johansson
2014-01-18, 22:57
satan så cool! nu fick jag än mer sug att bygga en sidovagns hoj av nån anledning:) riktigt frän cykel, ska bli kul att se den färdig:)


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Preben
2014-01-19, 09:33
Jag ska erkänna att jag känner mig jävligt nöjd med bygget så här långt. Jag har aldrig byggd en hoj från ingenting, alltid har man haft en utgångspunkt, nu hade jag bara en motor. Att medvetet bygga med patina och lite hillbillylook är också nytt för mig.

Preben
2014-02-14, 16:51
Även om man kunde tro det, har jag inte gått i ide ;b; jag har hållit på med lådan och bytt alla fyra hörn; men då den är pressad i ett stycke var där en masse spänningar och skit i den, så det tog en jävla tid. Håller även på med "kjolen" och har fått en plåtbit valsad hos plåtslagaren, nu ska jag börja på sidorna.

14091

När det är fixat kan jag börja fundera på HUR jag ska montera lådan, då den ska fjädra i bakkant, troligen tar jag ett par 5 tums sadelfjädrar, så ska där göras ett lämpligt "gångjärn" ungefär i höjd med sadeln och till lådan, annars kommer det ju inte att funka.

Preben
2014-02-16, 16:13
Nu går det sakteligen framåt. :-)

14103
Lådan på hojen. skärmarna måste justeras med sticksågen; men de var billiga. ;-)

14104
"Kjolen" punktad på plats, jag ser inte när jag svetsar, hoppas det hjälper med nya glasögon.

14105
Gångjärnsbiten. Att den är så lång är för att hela lådan skall fjädra, och fjädrarna kommer att sitta längst bak under lådan.

14106
Alla kantar är dubbelvikta, men jag måste även svetsa på lite förstärkningar.

engmannen
2014-02-18, 10:40
Kul bygge! Hoppas du blir klar till sommaren :-)

Preben
2014-02-18, 10:58
Kul bygge! Hoppas du blir klar till sommaren :-)

Det FÅR jag ju inte bli, jag har satt deadline på min 60-årsdag om 15 månader, och den ska ju besiktas också.:p
Fast det är jävligt roligt att bygga hoj igen, jag blir som pånyttfödd. Banana br;

engmannen
2014-02-18, 11:11
Du verkar ha bra fart på bygget nu!

Preben
2014-02-18, 11:53
Ja, det går bra; men jag kommer ju att få vänta på slutbesiktningen, jag tror jag fick vänta 3 månader på byggbesiktning, så man ska nog inte ropa hej, eller vad det är man säger.

Sågade lite i ena skärmen i går, och det ser bedrövligt ut, hel fel radie, så jag får se vad jag hittar, dom jag gillar kostar runt 1500 styck, och det är lite saftigt tycker jag.

Ser dessa för billiga ut?
http://www.ebay.co.uk/itm/Fender-200-MM-Custom-Bobber-Chopper-Old-School-/271313757104

alex.johansson
2014-02-18, 14:29
Dom såg b ut till ett i övrigt skit tufft bygge! Håll utkik på blocket efter skärmar till nån gammal -30tals bil?

Preben
2014-02-18, 15:08
Jag har varit inne på att köpa ett par FLH bakskärmar och bredda dom, fast det blir svårt att få snyggt, och är ju inte heller helt billigt och allt som är gjort för gamla Harleys är ju svindyrt och måste göras om, det kanske slutar med ett par Jesse James skärmar :( det är ju inte mycket rock´n roll.

Preben
2014-02-18, 18:09
Funderar på att köpa ett par fatbob skärmar och bredda dom, http://www.bikeline.se/sv/artiklar/ram-och-chassidelar/chassi/skarmar/bak/fatbobskarm-kedja-hoger-sida-725-bred.html eller ett par FLH; men det är ju lite bökigt.
Åsikter?

alex.johansson
2014-02-18, 18:51
Fatbob skärmen va ju tuff! Ska du täcka in hela hjulet eller gör du som på en stepside pickis och sätter skärmen på lådan? Isf behöver du ju bara en skärm!;)

Edit: kollade bilden nu och såg att du ska täcka bägge sidor av hjulet..

Preben
2014-02-18, 20:32
Jag måste täcka både sidorna; men jag funderar på att skruva dom i lådan. Hjärnan går på högtryck nu, det skulle ju även funka om jag tar två framskärmar och monterar dom "bakvänt" då behöver man ju inte tänka på uttagen till kedja, det ser helt ok ut, ska testa i morgon, en framskärm har jag ju redan.

Preben
2014-04-15, 17:55
Där händer lite garaget ibland, speciellt nu när det regnar och blåser varenda dag, och hundarna vägrar gå ut, samtidigt som mitt inflammerade knä har blivit bra.

14622
Det som tidigare var tänkt som oljetank, blev istället elbox innehållande startrelä, tändspolar, CDI-box och (kanske) säkringshållare.

14623
Så här ser den ut från vänstersidan, jag ar funderad lite på att fälla in gälar; men struntar nog i det.

14624
Högersidan, då ser man också att jag har varit duktig och gjort en kedjeskärm.
14628
Så här ser bromsokfästet till P-bromsen ut på plats.

14627
Och med oket monterad

14626
Montering av vajern


14625
Spaken är från en gammal snöslunga; men placeringen är ännu osäker.

De 3 övriga bilderna är fästet till P-bromsoket innan jag målade det, och det mekaniska Wilwood oket.

Nu ska jag montera grejerna i elboxen,sedan ska jag färdigställa lådan och bredda skärmarna, nåt jag inte ser fram emot.

Egentligen börjar detta påminna om en blogg, så jag kanske ska börja med bilder på kaffe eller rödvin, för inte att tala om dagens outfit. :-))

Buller
2014-05-05, 16:50
Fortskrider fint det där :) Glöm inte dagens matbild.....det ska en blogg innehålla :I: :)

Preben
2014-05-05, 17:09
Fortskrider fint det där :) Glöm inte dagens matbild.....det ska en blogg innehålla :I: :)
Ja, dagens outfit, en tallrik med sallad och kanske en bild på en pilsner måste man ju nästan ha. :-)

Preben
2014-05-05, 19:13
14791
Dagens öltips i denna bloggliknande tråd är självklart en äkta dansk Tuborg, garagetemparerad, det kan rekommendera,

14792
och vad ägnar sig bättre än klassisk Ölhävarerock?

14793
Plåten framför lådan på plats, den är monterad i framkant med rostfria båtgångjärn från Biltema.

14794
Jag övervägde att montera lådan stumt, men råkade jag hitta en stötdämpare av samma modell som jag har under sadeln för 40 spänn på en veteranmarknad

14795
Supertrappdämparen på plats, i morgon skall jag montera "kjolen" permanent på lådan, sedan är där i princip bara skärmarna kvar, och en del spackelarbete.

Dagens outfit blir det inget av då spegel saknas i verkstan.

Buller
2014-06-24, 13:23
vic;

Preben
2014-06-24, 17:16
Där har inte hänt så mycket, jag har försökt hitta perfekta skärmar; men de fe finns nog inte. Det blir istället ett par breddade FLH-skärmar, med sidor från den skärmen jag hade sen tidigare och jag inte vet ursprunget på, den ser ut som en Heritage skärm, fast längre. Jag har fått hem en skärm och väntar på den andra.
Jag håller även på att försöka lacka "patina" då den ju inte är tänkt som ett skrytbygge, mera ett "barnfind" bilder kommer.

Så jävla snyggt! :15152

Preben
2015-02-21, 10:02
Update: Sommaren gick åt till ett nytt garagebygge så inget blev gjort. Dock hittade jag vettiga skärmar från Motorcycle Storehouse, de köptes genom Bike Parts i Mönsterås till ett riktigt bra pris. Det är FLH skärmar utan gångjärn. Jag har breddat dom 60mm och håller på att spackla och slipa dom. Det var lite mer jobb än jag hade tänkt mig då de blev otroligt fladdriga när man bara satte fast dom i en sida, så jag fick göra mängder av förstärkningar för att det sku bli bra, nu vet jag varför alla använder glasfiberskärmar (även HD på deras TRI-glide). :(

Nu söker jag nån som kan spruta på lite färg åt mig, inom relativt kort tid, i Kalmar län eller norra Blekinge. ha; ha; ha;
1620216203162041620516206162071620816209

Preben
2015-04-09, 14:16
Nu har jag börjat monteringen, och det går enligt planerna, jag lackade själv grejerna i påskhelgen, och förstår nu varför man måste ha utsug och annat skydd. Då det ju ändå var tanken att det ska se ut som att den har stått i Nevadaöknen i 30 år , är finishen inte så noga, annars hade jag fått nån annan att göra jobbet åt mig. Nu måste jag beställa elektrikern som ska fixa elen åt mig och slutbesiktning.
Här kommer lite bilder.

Såhär så delarna ut innan jag gav mig på patineringen:
16534
16535
16536

Och efter:
16537
16538
16539

Jag lade på matt klarlack efter slipningen.

alex.johansson
2015-04-09, 20:06
Blev ju skit bra!!!

Preben
2015-04-09, 20:20
Det duger åt mig, och det är rätt kul att göra, det tog ju lite tid för mig att lära hur sprutan funkade, så där blev lite gardiner på baksidan av lådan; men det går ju att fixa.

Jag har ett litet problem dock: jag har köpt "rost på spray" och det funkar skitbra och får rätt struktur, problemet är att där är ett jävla tryck och spridning på burken, så det är svårt att lägga lite lätt i kanter och dyl. , maskering funkar ju inte riktigt, har du några tips Alex?

Preben
2015-06-19, 20:08
Där händer inte så mycket just nu, har varit så trött på skiten så jag tog ledigt ett tag, och gjorde annat istället. Elsystemet har dock kommit mer eller mindre på plats, det tog sin lilla tid, mycket kablar som ska paras ihop med andra kablar som man inte riktigt vet var de ska gå.
Jag hade lite funderingar ang. styret, ramen är nog lite felbyggd, då man sitter för högt och jag har för korta armar, jag trodde från början att ett fatboystyre på lite högre risers skulle funka; men det gjorde det inte, dock kommer detta till användning ändå. då jag kapade sönder det och gör det 70mm högre, och vrider handtagen bakåt. Det är i rosttfritt, så jag har nu lämnat det på svetsning.
16866

Jag har även gjort lite experiment med att montera fotkoppling och handväxel, vilket är otroligt enkelt på denna maskin, man flyttar bara växelstaget till kopplingsarmen och monterar lämpliga stag till handväxeln, jag har gjort lite mallar så är det tänkt att en forummedlem ska göra reglagen och lite andra småsaker åt mig.
16867

Jag måste säga att det är jävligt skönt att jobba med ett bygge utan att få nojja över att inte repa lacken osv. , jag bekymrar mig mest över att saker som risers och strålkastare är för fina, jag ska se vad jag kan göra åt det, utan att förstöra dom.

Preben
2015-09-06, 14:50
Där börjar hända lite igen.kopplings och växelreglage är på plats, en ny växelspak köptes på ebay, new old stock från Indien, så jag hoppas kromet snart får lite smårost, den är lite väl fin än så länge, elsystemet är klart när jag får kopplat in några kontrollampor, tändkablar ska göras och gasvajrar monteras, sen blir det brum.Banana
17099
17100

[MullE]
2016-03-08, 19:24
Grym Trike du Bygger Preben.
Har du Facebook så går du in på Trike-Drivers, Där är vi som älskar trike

Preben
2016-03-08, 19:56
Jag har varit dålig på att uppdatera här, där har kommit mycket imellan; men den har iaf. varit provstartad. Facebook har jag, och även varit med i trikeriders; men jag tyckte inte det var något för mig.
Har även börjat planera och köpa grejer till nästa projekt, som blir en stelbenschopper med xv1700 motor, den kommer få arbetsnamnet RockStar. Skulle behöva komma i kontakt med nån som kan bygga ramen åt mig, och som inte heter Calle. ;-)

[MullE]
2016-03-08, 20:18
Jag såg på byggbilderna å såg att något stag inte såg riktigt rakt ut.
Vad jag har fått itutat i mig så gör dom bra ramar, Men bara om Bengan får göra dom.
Pratade med någon, Men var ju typ för två år sedan nu att deras bästa svetsare slutade
å dom sökte en ny, Dom kanske har en ny nu.
Du frågade om jag kunde hjälpa dig, Men som jag skrev så gör jag inga fler.
Vi är trotts allt 300 medlemmar på Gruppen Trike-Drivers å många utav oss har byggt eller bygger
trike där, Så kunskap finns det i överflöd där om man har frågor.
Hur bygger du ditt bromssystem, Måste du bygga två-krets system eller kan du ha så som det är på
en vanlig hoj. När jag byggde min krävde dom två-krets bromssystem .

Preben
2016-03-08, 20:30
Jag har som på en vanlig hoj, och parkeringsbroms med mekaniskt ok på ena bakhjulet. Jag skulle vara nöjd med Calles om man fick vara med på ett hörn med synpunkter när de gör en ram, så är det tyvärr inte, inte ens om det är första ramen de gjort av en modell.

Preben
2017-11-02, 13:41
Det här projektet avslutades i våras, och hojen såldes två veckor efter reg.besiktningen till en kille långt nere i Skåne. Den lät som en Harley, var rätt mystisk att köra; men saknade vibrationer helt och hållet. Man visste aldrig hur mycket den varvade, och man behövde aldrig fler växlar än 3,4 och 5 , en mycket udda känsla.
Jag ska se om jag hittar några bilder att lägga upp.

Nu ligger fokus på denna:
19179

Med ett litet sidoprojekt då jag var tvungen att binda mina pengar på något vis för inte att slarva bort dom, det blev ett halvfärdigt projekt.
19180