handdator

Visa fullständig version : Motor skurit?? softail 2003



Snickarn
2013-09-05, 22:39
För två veckor sedan hände följande; Hej, jag har en Softail 2003 twincam.
Den är ny servad. men problemet var även innan servicen, när man kör och motorn är varm, så dör den en sekund eller 2 sekunder.
Och här om dagen när jag körde på motorvägen så helt plötsligt gick på en cylinder. jag tog hojen på släpkärra och körde hem den.
Provade att starta den senare på kvällen och då gick den på båda burkarna i gen.
När man kör den så den drar ej ut på växlarna. Annars går den bra
bara man växlar upp. men känns lite slö.

Det som jag bytte; tändbox, tändspole, tändkablar, tändstift.
sedan åkt på den, någon km. tyckte att den kändes slö lite seg men den gick.

sedan hände detta igår.
jag starta den, kändes skum , gick på en burk, körde 50 m, drog in kopplingen, den stannade som den baktände, och nu går inte äns motorn runt, ... skruvade ut tändstift och, hög växel och förste rulla, men hjulet är låst, motorn går inte runt. testa även ett nytt batteri om det skulle gå och dra runt med startmotorn... men går inte ...

Så har den skurit? känns som det.

och motorn är inte orginal, sitter ett stort eftermarkands block fabrikat okänd.
jag har inte haft hojen mer än månad så kan inte så mycket om den.

så nu blir det att skruva i sär, och se vad som gått sönder ( och den måste man ha hjälp , jag har inte tidigare skuvat i sär en motor) men någon kompis kanske kan hjälpa mig med det.
Och om den har rasat som jag tror så måste jag ha hjälp att renovera den ( tips mottages om någon som kan göra det) eller ska man köpa en annan motor? och köper man en annan motor så kanske den inte är i bra skick, känns som ett lotteri :-( och just nu har jag haft otur.....

ja vad ska man göra ??? just nu känns det trist... tips och råd mottages gärna

Broder Dalton
2013-09-06, 05:14
Skulle säga ras på oljepumps/ kamsidan som seda gått vidare och orsakat mer elände. Du skriver : Stort eftermarknadsblock?? Vad för nåt? Jims? vem har monterat ihop den?

Lars Nilsson
2013-09-06, 05:41
gör Jims block till tcb?

Snickarn
2013-09-06, 09:02
Onatop, ja blocket ser inte ut som ett original, ser större ut vid cylinderfoten, det ser ut som man kan sätta dit grövre cylindrar, det står inget namn på blocket eller så.
Föregående ägare som jag köpte den av hade bara haft den i någon månad, och han hade inte satt dit det, utan sa att den satt när han köpte den.

Broder Dalton
2013-09-06, 09:51
Lars. JIMS e väl dom enda som har MOCOs välsignelse att fixa B- block. Se deras 120 och 131 motorer i HDs Screaming Eagle-katalog. Snickarn : tror inte på d där m annat block. Ta motornummer o ring Roger Högberg på probike 08-51011111 o kolla v d e för nåt. Kan ha betydelse att veta om du ska riva i den. Jag kan hantera problemet men d e lite långt bort. Annars kan ju Per Evenson i Tillberga/ Västerås säkert fixa d där. E väl 9 mil från dig. Skulle som sagt kunna hänka mig oljepumps/lyftar/kamlagerras som gått vidare och ställt till det.

Snickarn
2013-09-06, 13:26
Onatop, det ska jag göra så man får klarhet i vad det är för block.

Broder Dalton
2013-09-06, 13:43
Hälsa Roger fr Mårtenson. Han e ledig idag , där på måndag. Du kan prova Anders Lundgren åxå. Mycket kunnig kille

Löfgren
2013-09-10, 20:28
Har ett par cylindrar o kolvar som suttit på en -04 om du behöver. Dom kan du få för ett par tusen, typ.

stroker49
2013-09-10, 21:29
Du har haft hojjen en kort tid. Vem köpte du den av? Köpte du den av en näringsidkare så gäller konsumentköplagen. Tre års reklamatinsrätt på fel på vara. Har du köpt den privat är det värre, men jag skulle gå tillbaks ändå. Om du skall reklamera så rör den inte.

Snickarn
2013-09-12, 20:29
Löfgren, det kan vara intressant, jag ska skruva i och se vad som hänt och se vad som rasat / skurit. Jag har inte hunnit, jag har just flyttat in i ett nytt garage och vi ska bygga bås och fixa till garaget, måste göra det så fort som möjligt så man har tid att meka.

Stroker49 - jag bytte hoj med en kille ( privat), och han hade bara haft den någon månad, så jag får bita i det sura äpplet, och laga den.

Snickarn
2013-10-07, 21:40
Började riva isär motorn och så långt som jag skruvat i sär så ser inget direkt mysko ut, här kommer några bilder

131411314213143

Några tips på nästa steg? lägger man i 5;e växel och försöker rulla med tändstiften urskruvade så går det inte att dra runt motorn, den sitter tvärfast

Jonas.L
2013-10-08, 13:21
Med så mycke isärskruvat så borde du kunna lokalisera var "stoppet" är med hjälp av kedjorna.
Rör hojen fram å tebax med vxl i å se hur kedjorna på trans/oljepump beter sig.

Snickarn
2013-10-08, 15:14
vevaxel rör sig inte en mm, tvär låst ( om man försöker rulla hojen med växel i) om man kollar på den sidan transen sitter på. kedjor på kammen och transen ser fina ut och det man kan se med blotta ögat så att säga.
Frågan är om man ska riva bort topparna, är det nästa steg att gå?

Jonasbaggen
2013-10-08, 16:41
Snickarn: Bara att riva vidare och bort med topparna, så ser du hur det ser ut i cylindrarna. Sen fortsätta med cylindrarna, så märker du om det är där det sitter fast. Ser cylindrar och kolvar schysst ut så har du problemet i botten av maskin. Däremellan är det väl lämpligt att riva registerkåpan och riva kamplattan med kammar samt oljepumpen för kolla hur allt ser ut. Kvar finns vevaxeln med lager eller ett ev balansaxel haveri. Någon med erfarenhet på TC B kan säkert ge dig mer tips.

Tottas
2013-10-08, 18:36
snacka med lasse på www.genuinebikeparts.se han borde kunna hjälpa dig

Snickarn
2013-10-08, 21:56
JonasBaggen- det låter som en bra plan, jag tänkte lite i de banorna också, men alltid bra att bolla lite tankar och funderingar och få tips hur man kan gå till väga, Tackar

- - - Uppdaterad - - -

Tottas, jag har lite kontakt med Lasse på Genuine, ska faktiskt ringa han i morgon, och snacka lite om min motor och se om jag blir lite klokare

Snickarn
2013-10-14, 21:10
har tagit bort toppar och cylindrar också, inget som ser trasigt ut. 1319013191131921319313194

den är inte skuren eller trasig i topp eller cylindrar, vevaxeln sitter fast, så raset är där. Nu ska jag skruva ur motorn.
Någon som vill??? köpa en skuren motor?
Ge ett bra bud så kan du köpa en Twin Cam 88 B som skurit,,,,

stroker49
2013-10-14, 21:14
Intressant! Det behöver ju inte vara speciellt allvarligt, det kan bli bra.

Pulare
2013-10-14, 21:21
Ta bort kamkåpan och oljepumpen också. Jag har själv fått o ringen till oljepumpen ikläm mellan kuggarna i pumpen och det låste hela motorn. Kan ju vara att felet lgger i pumpen.

Jonasbaggen
2013-10-14, 23:27
Snickarn: Fortsätt riva av registerkåpan (för tidigt att måla fan på väggen än) som Pulare skriver. Han är en kunnig kille och har byggt en kraftfull fartygs motor på 124" av en sån maskin som du har. Lycka till!

Snickarn
2013-10-21, 21:42
mer om min skurna motor. oljepumpras . stora metallbitar i oljepumpen, och ganska skadade kuggar i pumpen. se bilder 1325113252

men fast jag tagit bort så mycket går inte motorn runt . :(

tänkte skruva bort motorn nu, så ska man renovera den eller försöka hitta en bra begagnad att skruva i istället för den här som skurit?

se metallbitarna som ligger bredvid oljepumps kuggarna på det gröna plastlocket :-(

admin
2013-10-21, 21:47
Usch, lider med dig. :(

Pulare
2013-10-21, 21:59
Jag har en 4 1/2" S&S vev till en B motor liggande om du är intresserad men då får du konvertera ditt block för Timken lager på vänstra blockhalvan.

Snickarn
2013-10-21, 22:06
Pulare, Hej, ja det kan vara intressant, j.ust nu vet jag inte hur mycket som rasat, måste får lite mer hjälp, råd och tips om hur jag ska göra, renovera eller byta motor, och ska jag renovera som behöver jag hjälp av någon som kan göra det åt mig. jag har skruvat i sär hojen så mycket så jag undrar om jag kan få i hop den igen :-) .. Men som sagt , det kan vara intressant, men jag vet inte just nu, jag får återkomma

Pulare
2013-10-21, 22:13
Du är välkommen det blir en 106 cu" med den veven och kolvar och cylindrar som har rullat ihop.

stroker49
2013-10-21, 22:47
Det är klart du skall renovera motorn. Det kanske inte är så mycket skadat där inne. Försök att vara analytisk och finn rotorsaken så att det kan undvikas i framtiden.

Jonasbaggen
2013-10-22, 17:06
Snickarn: Du har varit flitig med demonteringen och inte mkt kvar att plocka isär. Se det sedan som lärorikt att riva ner en TC B i molekyler. Ingen raket vetenskap direkt. Du får väl göra en kalkyl på de delar du behöver och hur du vill ha din "nya"motor. Org eller handla lite godis av Pulare kanske? Inget är billigt hur du än gör.

Snickarn
2013-10-22, 18:47
Jonasbaggen, ja jag har lite kvar att ta bort så jag kan ta bort motorn och skruva i sär blocket. Jag har fått tips en kille som renoverar motorer, tänkte höra med honom om han kan hjälpa mig, och jo jag är klart intresserad Pulares grejer till min motor. Ja det springer lätt i väg pengar när man ska laga en motor som skurit. ja se om jag inte kan få klarhet i vad mer som rasat i min motor.

Snickarn
2013-10-22, 18:54
Sveriges fulaste verktyg? jag gjorde ett litet special verktyg i dag på jobbet. Ett litet verktyg att hålla i mot när jag ska lossa på muttern på växellådan. Fan vad fult det blev. Men det kommer nog fylla sin funktion.


För visst går väl muttern som håller kopplings korgen åt "fel" håll?

13258

TCKalle
2013-10-22, 19:21
En ny TC 88 B listas för 4195$ i screaming eagle katalogen och för dom pengarna kan du renovera din skurna till något riktigt roligt och bra. Jag skulle satsa på att fixa till den "skurna"

Snickarn
2013-10-22, 19:29
TCKalle, ja det verkar vara det bästa alternativet, att renovera den jag har.

stroker49
2013-10-22, 19:54
Ja, du är på rätt väg. I alla fall måste man kolla vad som är trasigt innan man tar beslut om en så stor investering. Kanske är både cylindrar, kolvar och toppar helt oskadade. Och då behover det inte bli så farligt.

hasse diesel
2013-10-22, 21:32
Svetskurs på Tullängen ?:I:
Sveriges fulaste verktyg? jag gjorde ett litet special verktyg i dag på jobbet. Ett litet verktyg att hålla i mot när jag ska lossa på muttern på växellådan. Fan vad fult det blev. Men det kommer nog fylla sin funktion.


För visst går väl muttern som håller kopplings korgen åt "fel" håll?

13258

harly2006
2013-10-22, 21:38
Sveriges fulaste verktyg? jag gjorde ett litet special verktyg i dag på jobbet. Ett litet verktyg att hålla i mot när jag ska lossa på muttern på växellådan. Fan vad fult det blev. Men det kommer nog fylla sin funktion.


För visst går väl muttern som håller kopplings korgen åt "fel" håll?

13258

hallo!! Du tar ett plattjärn mellan dreven och då låser du muttern till kopplingen och den är så att säga fel håll..

hasse diesel
2013-10-22, 22:19
Kolla kolla http://www.youtube.com/watch?v=GTVNj9uxKks&list=PL8A65B3A63A3F1B39

Snickarn
2013-10-22, 23:15
nja, snickar lärare/ bygglärare fuskar bara lite själva, vi får inte lära eleverna svetsa :-)

Machine head
2013-10-23, 11:17
Det där fixar du ska du se! Bara att höra av sig om du behöver hjälp att mäta delar eller nåt

Snickarn
2013-10-23, 15:04
Machine head, jo jag behöver nog lite hjälp lite då och då.., idag efter jobbet tänkte jag åka till garaget och plocka bort innertranskåpan och skruva bort motorn helt ( om inget jävlas och sitter fast förståss) så jag jag lägga motorn på arbetsbänken och klyva den och kolla hur veven ser mm mm... kom förbi garaget om du har tid, jag är där vid ca 17.00 mackan och johan skulle också ner till garaget.

- - - Uppdaterad - - -


Kolla kolla http://www.youtube.com/watch?v=GTVNj9uxKks&list=PL8A65B3A63A3F1B39

tack för youtube tipset, det var bra och informativt, det uppskattas.
Den länken hamnade på favoriter.
fler bra länktips om "hur gör man" mektips motages gärna.

Snickarn
2013-10-23, 21:30
kvällens mek: fulverktyget som jag gjorde på jobbet var mycket bra som mothåll när jag skulle lossa på muttern på växellådan 13268

sen var det bara att skruva bort innertranskåpan, ja bara och bara, startmotorn sitter ju skruvad i innertanskåpan från motsatt håll, och fick jag plocka bort en hel del grejer till bara för att komma åt de skruvarna. 1326913270

ja så här ser hojen ut efter kvällens mekande. Nästa gång i garaget så plockar jag ut motorblocket. 13271

Jonasbaggen
2013-10-24, 08:00
Snickaren: Bra jobbat och inte mkt kvar nuthb; Snart bara att lyfta ur och "klyva upp" pjäsen.

Snickarn
2013-10-24, 08:25
Snickaren: Bra jobbat och inte mkt kvar nuthb; Snart bara att lyfta ur och "klyva upp" pjäsen.

Tackar ja jag hoppas det går bra :-)

Jonasbaggen
2013-10-25, 09:51
Snickaren: Såg denna annons på en TCB motor om du är intresserad. http://www.blocket.se/stockholm/Harley_Davidson_motorer__lada___motorfaste_5003836 7.htm?ca=11&w=3

Snickarn
2013-10-25, 11:23
Jonasbaggen, jag tror inte tc 96 b passar , stämmer det med trans och växellåda? jag har en tc 88b. Hur ligger det till? Annars är det intressant det också.. Tackar för tipset

Pulare
2013-10-25, 12:07
Du får bygga om till den nya compensatorn som kom på 96 motorn tror du kan använda den manuella kedjespännaren från din 03:a vet ej hur det är med utväxlingen på det främre drevet så kanske det får bytas kedja också.

Jonasbaggen
2013-10-25, 12:08
Snickarn: Helt rätt! Tänkte lite fel där med det tipset:I: Nä, Pulares vev, cyllar och kolvar behöver ett nytt hem.....

Snickarn
2013-10-27, 16:55
Plockade ur motor och skruvade i sär den, Lagret på den ena balansaxeln hade skurit, kulor från kullagret trasat sönder div saker, kedjan till balansaxlarna var av, mycket repor och djupa hack i det mesta i motorn, och metallskrot i motorn. men hittade en ingraverad pinuppa i blocket som tröst.

132961329713298132991330013301

Så frågan??? är det någon mening att renovera detta, eller blir det billigare att köpa en beg motor i bra skick, det känns så i allfall...

Pulare
2013-10-27, 18:06
Jag har även en orginal vev till en 88B motor men du behöver fortfarande göra en Timken konvertering på vänstersidan med den också. Har även en kamplatta med oljepump. Balansaxel kedja, drev, schims, lager samt glidlisterna till kedjan finns i Zodiac katalogen för överkomliga pengar.
http://www.zodiac.nl/en/index.html

stroker49
2013-10-27, 19:14
Obs att detta är rena chansningar och baserat på bristande kunskap, speciellt om TC-motorer!
Om inte lagerytor är skadade borde det gå bra att använda det mesta. Vevskivorna ser gjutna ut, har man gått tillbaks till det då det var smidda på Evo? Frågan är om skivan är så pass svetsbar så att man enkelt kan reparationssvetsa "taggarna" innan bearbetning, så får man jämföra med vad en ny skiva kostar.
Den stora frågan är: Vad är rotorsaken?!
Om man inte kan lista ut det är det ju stor risk att det går åt pipan igen om man bara bygger ihop motorn. Vem har byggt denna motor? Den personen har ju gjort något graft fel.

Är kolvar och cylindrar helt oskadade?

Pulare
2013-10-27, 19:32
Har balansaxel kedjan gått av och lagren skurit så kan det bero på att motorn har varvats lite för högt MAX 6200 rpm på dessa B motorer

Snickarn
2013-10-27, 19:32
Stroker49 - har pratat med två tidigare ägare och de har inte renoverat den, den har sett ut så och vart i det skick som jag köpte den i. det är inte ett orginalblock, vad det är för block vet jag inte, jag har pratat med några kunniga killar och de känner inte igen blocket.
Jag tror att orsaken till skuren motor är rasad oljepump. och sedan har de bakre den bakre balansaxeln skurit , lagret den yttrelagerbanan har gått sönder, metall bitar och kulorna från det yttre lagret har snurrat runt och skadat massor med grejer i motorn. mvh Kennet
Cylindar är repiga och det är kolvarna med, det som inte ser skadat ut är toppar, lyftare, kammar, kamplatta


Pulare -tackar för tipset, och erbjudandet. jag ska prata med en som renoverar motorer och visa vad jag har för rasade grejer och om han tycker att det är värt att renovera min motor, innan jag köper grejer till den. jag avvaktar lite , mvh Kennet

Snickarn
2013-10-27, 19:43
Pulare, jag tror inte jag vart uppe och varvat ur den så hårt 6200, men jag är inte säker, men jag kör den inte så hårt

stroker49
2013-10-27, 19:51
I och med att det inte är originalblock så har ju någon annan än HD byggt den, och något har ju blivit fel. Men kan någon kunnig bygga ihop den med alla mått och tolernaser rätt så bör det gå bra.

Jonasbaggen
2013-10-28, 13:31
Snickaren: Nu har du i allafall konstaterat hur det ser ut. Trist att se bilderna men en liten glädje på den mörka himlen är väl ändå pinuppan med de läckra skorna;)
Märkligt att ingen känner igen fabrikatet på blocket.

Jonasbaggen
2013-10-28, 14:54
Snickaren: En länk till PinWall på ebay. De har en del TCB motorer om du väljer att leta efter en beg org motor. http://stores.ebay.com/PinWall-Cycle-Parts-Inc/Softail-/_i.html?_nkw=engine&submit=Search&_fsub=3673976014&_sid=12458664

Snickarn
2013-10-28, 21:50
Jonasbaggen, Pinwall på ebay har jag kolla kollat lite på de verkar ha många motorer. Lite mysko att lägga ner ett sådant arbete att gravera in pinuppor på insidan på motorblocket, det satt på både vänster och höger halva. Ja lite roligt i allafall.

admin
2013-10-29, 00:34
Snickaren: En länk till PinWall på ebay. De har en del TCB motorer om du väljer att leta efter en beg org motor. http://stores.ebay.com/PinWall-Cycle-Parts-Inc/Softail-/_i.html?_nkw=engine&submit=Search&_fsub=3673976014&_sid=12458664

Ja, bra ställe, där har jag köpt två moterer, funkade perfekt. Se bara till att få fraktkosten på email. De är lite snurriga ibland de där damerna på eko.

Snickarn
2013-10-29, 05:27
Admin, tack alltid bra med lite referenser om någon har handlat och blivit nöjda, bra att veta, ganska mycket pengar, så man vill ju att det ska bli bra så att säga

stroker49
2013-10-29, 06:44
Har du någon gissning på vad det kan kosta att få din motor i bra skick?

Vad kan man tro, 25000-30000:- för delar och arbete om du gör lite själv?

Jonasbaggen
2013-10-29, 06:55
Snickarn: Pinwall har funkat bra då jag handlat av dem. Fördelen med att renovera din rasade motor är att du vet allt om motorn efteråt. Lämpligt att trimma samtidigt om du känner för det. En beg motor gäller det att ha lite tur med. Man vet ju inte säkert skicket utan att riva den och kolla. Magkänslan och en miniräknare kommer man en bit med.

harly2006
2013-10-29, 11:57
Snickarn: Har du kontaktat tipset du fick..

stroker49
2013-10-29, 12:27
Problemet är att man inte vet något om denna motor egentligen. Hur och vem som byggt den? Orsaken till att den havererat? Kanske har balansaxeln skurit pga att allt är skevt och snett i pinuppablocket? Eller någon annan anledning.

Som Jonasbaggen skriver så är det ju bra efteråt när man vet allt om motorn. Men det kan bli svårt, dyrt och mycket arbete med att mäta upp tex blocket för att se om det är användbart.

Snickarn
2013-10-29, 13:17
Snickarn: Har du kontaktat tipset du fick..

Harley2006. jag har inte gjort det än, kollar lite efter en ny ( beg) motor, känns om det är så mycket som måste bytas, hittar jag en ny motor till bra pris så köper jag den . så kan man renovera den gamla sedan, eller sälja den om någon vill köpa en skuren motor så är min till salu, kom med ett bud. men jag av vaktar . jag har en tc88b 1800 mil årsmodell 2003 med dokumentation som jag kanske kan köpa om vi kommer överens om priset .. vi får se framåt veckan om det blev affär av.
mvh Kennet

Jonasbaggen
2013-10-29, 15:44
Snickarn: Låter som en hyvens lösning med den snurran och dokumentation samt mil gör ju det hela lite tryggare. Hoppas det löser sig.

harly2006
2013-10-29, 20:44
Harley2006. jag har inte gjort det än, kollar lite efter en ny ( beg) motor, känns om det är så mycket som måste bytas, hittar jag en ny motor till bra pris så köper jag den . så kan man renovera den gamla sedan, eller sälja den om någon vill köpa en skuren motor så är min till salu, kom med ett bud. men jag av vaktar . jag har en tc88b 1800 mil årsmodell 2003 med dokumentation som jag kanske kan köpa om vi kommer överens om priset .. vi får se framåt veckan om det blev affär av.
mvh Kennet

ja jag tror nog att du ska försöka att fixa en annan motor..den på 1800 mil verkar vara ett bra objekt... jag tror att ådalens bildemontering har en TC88B.. hör med dom.

- - - Uppdaterad - - -


Snickarn: Låter som en hyvens lösning med den snurran och dokumentation samt mil gör ju det hela lite tryggare. Hoppas det löser sig.

vic;

Snickarn
2013-10-31, 02:03
jag kom hem för en stund sedan, tog bilen och åkte till norge och köpte motorn ( det var i trondheim) så det blev 153 mila tur

Jonasbaggen
2013-10-31, 07:34
Snickarn: Schysst att det löste sig med motor affären. Pinuppan får väl bli hyllvärmare...

harly2006
2013-10-31, 07:44
jag kom hem för en stund sedan, tog bilen och åkte till norge och köpte motorn ( det var i trondheim) så det blev 153 mila tur

Hoppas det blir bra nu då...ro;

Snickarn
2013-10-31, 09:39
13331




Hejsan, tackar, ja nu har det löst sig. Här ser ni min nya ögonsten :-)

harly2006
2013-10-31, 14:47
13331




Hejsan, tackar, ja nu har det löst sig. Här ser ni min nya ögonsten :-)

thb;