handdator

Visa fullständig version : Fukt i bromsvätskan - Konstig händelse vid service, eller?

Henrik Forslund
2013-09-05, 10:58
Hej

Igår fick jag berättat för mig av en kompis som haft sin Sportster 48 på service nyligen. Utförd av en auktoriserad verkstad i sthlms området.
Verkstaden ringde och berättade att dem mätt via en sensor att det var fukt i bromsvätskan till bakbromsen, 1000 kr kostar det att byta vätska.
Orolig och kanske okunning så svarade han så klart ja, byt bromsvätskan.

Jag har funderat på det här en aning, att det kostar 1000 spänn o byta är dyrt men samtidigt skäligt för man får antagligen pröjsa för 30 minuters jobb och en hel flaska bromsvätska. Men det jag funderar mest på är, hur kan det komma in fukt i ett slutet system och vad är det för sensor som kan mäta det samt så borde det väl märkas om det är "vatten" i bromsvätskan?

Och till sist, är det någon annan som har hört om detta eller är det rent av någon som råkat utför det?

Min känsla är att det är lite ruffel och båg över detta för att snabbt få in 1000 kulor till på en normalservice. Vad tror du?

NevYn
2013-09-05, 11:21
1000:- tycker jag låter lite mycket..

Men bromssystemet är inte helt slutet, där finns ett pyttelitet andningshål i behållaren som gör att det inte blir vacuum i systemet när man bromsar(eller för den delen allt eftersom klossarna slits), och med luften som kommer in följer där även med fuktighet som inte riktigt lirar tillsammans med bromsvätskan.

Jag ska själv byta ut bromsvätskorna i både bak och fram på min hoj inför nästa säsong, börjar bli lite för mörk färg för att jag ska tycka det är OK :)

Lasse.S
2013-09-05, 11:21
Jo då det finns flera olika typer av instrument att kolla fukten i bromsvätskan, här är en typ
men jag kan hålla med att 1000 kr är förmycket borde inte kosta så mycket.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/28979_bremsfluessigkeitstester_01_web_zpsf3160754. jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/28979_bremsfluessigkeitstester_01_web_zpsf3160754. jpg.html)

Henrik Forslund
2013-09-05, 11:39
Forumet levererar som vanligt, toppen! Tack för svar.
Stor verkstad, stora priser :)