Henrik Forslund
2013-09-05, 10:58
Hej
Igår fick jag berättat för mig av en kompis som haft sin Sportster 48 på service nyligen. Utförd av en auktoriserad verkstad i sthlms området.
Verkstaden ringde och berättade att dem mätt via en sensor att det var fukt i bromsvätskan till bakbromsen, 1000 kr kostar det att byta vätska.
Orolig och kanske okunning så svarade han så klart ja, byt bromsvätskan.
Jag har funderat på det här en aning, att det kostar 1000 spänn o byta är dyrt men samtidigt skäligt för man får antagligen pröjsa för 30 minuters jobb och en hel flaska bromsvätska. Men det jag funderar mest på är, hur kan det komma in fukt i ett slutet system och vad är det för sensor som kan mäta det samt så borde det väl märkas om det är "vatten" i bromsvätskan?
Och till sist, är det någon annan som har hört om detta eller är det rent av någon som råkat utför det?
Min känsla är att det är lite ruffel och båg över detta för att snabbt få in 1000 kulor till på en normalservice. Vad tror du?
Igår fick jag berättat för mig av en kompis som haft sin Sportster 48 på service nyligen. Utförd av en auktoriserad verkstad i sthlms området.
Verkstaden ringde och berättade att dem mätt via en sensor att det var fukt i bromsvätskan till bakbromsen, 1000 kr kostar det att byta vätska.
Orolig och kanske okunning så svarade han så klart ja, byt bromsvätskan.
Jag har funderat på det här en aning, att det kostar 1000 spänn o byta är dyrt men samtidigt skäligt för man får antagligen pröjsa för 30 minuters jobb och en hel flaska bromsvätska. Men det jag funderar mest på är, hur kan det komma in fukt i ett slutet system och vad är det för sensor som kan mäta det samt så borde det väl märkas om det är "vatten" i bromsvätskan?
Och till sist, är det någon annan som har hört om detta eller är det rent av någon som råkat utför det?
Min känsla är att det är lite ruffel och båg över detta för att snabbt få in 1000 kulor till på en normalservice. Vad tror du?