handdator

Visa fullständig version : Bygghjälp sökes.



Black Adder
2013-09-02, 21:16
Hej,
Jag undrar om det finns någon pålitlig och trevlig människa runt Kristianstad som kan och vill hjälpa mig med mitt bygge. Tanken är inte att du ska bygga så mycket åt mig utan mer komma med tips, ideer och glada tillrop:-) I stort sett alla delar finns, motor, låda, gaffel, hjul, bromsar, belt, oljetank mm är på plats. Wires, bultar, el och oljor och raminfästningar är väl det jag behöver fixa. Tigsvets finns på plats. Jag har ingen brådska men det hade varit ball att gasa till våren.
/Black Adder

stroker49
2013-09-02, 22:26
Det svåraste är faktiskt bakdelen med skärm och sissy.
Sätt dit motor och låda och nya drev m kedja och allt. När kedjan har rätt längd så kommer bakaxeln att vara framför mitten på inställningen. I alla fall inte bakom mitten!
Då och där när allt är som det skall måttar du in och sätter dit skärmen och stag/sissy. Lägg inte skärmen för nära däcket. Lägg en gammal kedja eller oljeslangar eller något som distans.
Skärmen behöver inte förstärkas. Hemligheten är att inte ta någon last i skärmen. Tillverka ett plattjärn som följer skärmens insida väl tvärs över i bakkant där du skall ha stag/sissy. Och så skall det vara genomgående hål i detta bockade plattjärn och skärmen och in i fästet på stag/sissy. På så sätt vilar skärmen på plattjärnet och plattjärnet stag/sisy tar hela lasten. I framkant är det bara att ta genomgående skruv och rejäla brickor. I framkant på skärmen brukar det inte våra hållfproblem. Fundera också så att du får plats med kedjeskydd.

Black Adder
2013-09-03, 19:20
Tack för tipset med plattjärn under skärmen Stroker, kanon. Motor, drev och belt är på plats. Vilken tjocklek och bredd skulle du använda till plattjärnet?
Mvh BA

stroker49
2013-09-03, 21:43
Ja det beror på vilken skärm man har och hur tight den sitter. Man vill ju gärna ha mer än 10 mm frigång, och då är det kritiskt med skruvskallarna på undersidan. Tänk på att däcket "sväller" en del i 160 km/h! Hur ofta har vi inte sett fina nya däck med spår efter skruvskallar! En bra idé kan vara att fläska på plattjärnets tjocklek till kanske 6-8mm och använda försänkta skruvar. Man kan ju svetsa dessa eller använda svetsade skruvar utan huvuden så slipper man ju hålla emot på undersidan när man drar åt? Annars kanske t=4-5 räcker långt.
Bredden kan ju vara tex 30-40mm. Och längden bör vara så stor som skärmen bredd och form medger, ca 100 skall man väl kunna få till. Så får du banka och smida så att plattjärnet får en så stor och god anliggning mot skärmens insida som möjligt. Tänk också på hur ev. kablage skall dras. Jag "flätar" ihop ett antal löskablar av rätt modell och har in och utgångshål i skärmen med gummigenomföring. Så fäster jag kablaget med polyesterspackel (på ren Svenska: Plastic Padding) Då skyddas kablaget bra, det blir tight men det är inte omöjligt att knåpa bort det hela med en skruvmejsel då den dagen kommer.

Jag gjorde så att jag monterade plattjärnet och skruvarna och så sissyn och där allt hamnade och när skärmen satt rakt DÅ svetsade jag sissyts fäste på plats i sissyt, blev det begripligt?

Det värsta är bakdelen, allt framför oljetanken är enkelt!

Benny
2013-09-04, 20:18
jag har skjutit en framskärm som en projektil framför mig en gång, skärmen nerverna och kalsongerna blev inte sig själv på ett tag, så allt för tight skärmpassning blir det inte mer.

Adrenaline
2013-09-04, 22:16
Det värsta är bakdelen, allt framför oljetanken är enkelt!

Kan bara instämma. Allt bakom arslet är halva byggtiden.

Black Adder
2013-09-08, 08:31
Då är det bara att ge järnet med skärm och beltskydd. Vet inte men jag är lite sugen på att svetsa fast skärmen i ramen. Är det fler saker som är negativa med det än att det blir trångt och lite bökigt när hjul och belt ska på och av? Har förresten börjat svissa en tank, kul men svårt men kan nog passa knarren. Är det någon som bor här i närheten av kristianstad så får ni GÄRNA komma förbi.
/BA

Beemusup
2013-10-29, 08:42
Hur går det för dig? :)

Pulare
2013-10-29, 17:57
Ops Jag ringde till dig men ingen svarade sen har jag glömt att ringa igen. Ska Ni med till Danmark på Lördag det är custom bike show på Bella center?

Black Adder
2013-11-01, 19:34
Ajdå Pulare,

Synd att jag inte svarade, har tyvärr bokat lördagen med kalas och grajjor annars hade det varit trevligt. Har lagt ut hojjen på säljes men bygger klart om ingen köper. Har du fortfarande tid över nån gång så prova gärna ringa igen.

Vi hörs/Fredrik

stroker49
2013-11-01, 20:12
Va, skall du sälja projektet?

Black Adder
2013-11-01, 21:28
Det känns som 50-50, antingen så gör någon slag i saken och fyndar eller så får jag börja öka tempo för nu blir det inte mycket gjort med hojjen. På ett vis hade det varit skitkul att bygga klart, jag tror på stuket och det som fattas är bara hastighetsmätare, slangar och vajrar. Utgångspunkten var Exiles Brown Pearl som har snygga enkla linjer och jag är inte långt borta. Vi får se. Jag ger annonsen några veckor annars får jag öka. Det är ju inte precis så att jag badar i inspiration men det kan ju vända. Ett alternativ är ju att skicka iväg till någon firma som gör grovgörat och styla själv.

Vi får se.

Black Adder
2013-11-20, 23:04
Vill bara inflika att nu börjar det hända saker, Tack Beemusup!