handdator

Visa fullständig version : Laddning Electra -76



hasse diesel
2013-09-01, 21:58
Hej har vi några elektriker i församlingen ? jag köpte en Shovel i somras, nu verkar det som den inte laddar( Tycker jag har hört det förut ;D )
Men icke då, mätte över batteriet den ger 14.5 volt vid 2000 rpm. men nu till min fråga, gubben hade satt i ett biltema batteri i ena packväskan
på 45 Ah för att som han sa originalbatteriet lagt av. nu börjar jag tro att hojen inte orkar ladda ett så stort batteri?
Frågan är fri så också teorierna, kom gärna med såna frv;

stroker49
2013-09-02, 06:45
Nja, den borde nog klara av batteriet. Jag ser inga problem med att ha ett större batteri direkt. Vad har du för symptom? Laddar det ur? Kolla med en amperemätare att inget står och drar när allt är avstängt. Kolla batteriet också, det kan ju vara dåligt.

hasse diesel
2013-09-02, 17:21
Ok den laddar ur lite för snabbt enligt min mening. Hur mäter jag, jord till polerna på tändningslåset eller? Batteriet kan va dåligt,har ingen koll på det sa jag att det är ett bilbatteriscr; Jag får nog satsa på ett bra batteri i original storlek!
Tack för hjälpen/ Hasse
Nja, den borde nog klara av batteriet. Jag ser inga problem med att ha ett större batteri direkt. Vad har du för symptom? Laddar det ur? Kolla med en amperemätare att inget står och drar när allt är avstängt. Kolla batteriet också, det kan ju vara dåligt.

stroker49
2013-09-02, 18:49
Koppla bort tex pluspolen från batteriet och med allt avstängt så kopplar du in en amperemätare i serie (ena ledaren till pluspolen och den andra till pluskabeln så att all ström går igenom mätaren). Men du måste ha en amperemätare som tål lite mer än 0,10A, så det är inte säkert det går med en vanlig multimeter. Strömmen med allt av skall vara noll eller mycket nära 0A.
Är det tex 0,4A så är det alldeles för mycket. Om batteriet är flera år och kanske inte skötts så kan det mycket väl vara det. När du köper ett bra batteri så ladda det FULLT med en BRA laddare (smartladdare tex. Ctek, Optimate, Batterytender etc.). Sedan sköter du batteriet, koppla in laddaren så fort du skall stå still en vecka eller mer och hela vintrarna. Mina batterier håller mer än sju år.

hasse diesel
2013-09-02, 20:44
Jag har ctek laddare så det fixar sig, vad för batteri kör du med och var köper man?
/Hasse

stroker49
2013-09-02, 22:06
Jag har ett originalelectrabatteri av märke Yuasa. Men det beror mycket på att jag vill ha ett batteri som passar i min original batterilåda. Jag tror det är på 32Ah vilket är rejält och bra om man har elstart. Köp ingen skit. Det finns mycket skit på hojjfirmorna, köp något dyrt! Det är ju svårt att säga vilket problem du har men ofta är det ju batterierna som strular. Ladda batteriet fullt INNAN du monterar in det första gången.
Om det är torrladdat, fyll på syra och vänta kanske 45min-1timme så att det har hunnit svalna och sätt det på laddning. Det kan ta ett dygn eller mer innan det är fulladdat.

hasse diesel
2013-09-04, 22:23
Ok jag får testa, tack för hjälpen / Hasse