handdator

Visa fullständig version : Elfel 1980 FXS



NevYn
2013-09-01, 12:19
Tjo!

Jag har ett något jättetråkigt elfel på min stackars shovel.

Sympton:

Blinkers fungerar ej
Tuta fungerar ej
Frambroms ger inget bromsljus
Startmotorn går inte igång ordentligt, reläet klickar men inget händer. Håller man inne knappen så kan den dra igång efter en stund, ibland tills man släpper men oftast bara en halv sekund.
Något relä slår ifrån och slår på direkt igen med 10 sekunders mellanrum, vilket gör att allt lyse slocknar och går igång igen(hinner aldrig slockna helt innan relät slår på igen)


Någon som har någon ide om vart jag ska börja min felsökning? jag antar att det är något som jordar eller att det är ett halv kabelbrott någonstans.
Undviker helt så mycket nedskruvning som möjligt just nu(fick ju precis kortet), ska dra om all el och trycka dit en motogadget m-unit så fort säsongen är slut.

//Micke

NevYn
2013-09-01, 12:38
Felet hittat och löst.
Någon tidigare ägare hade isolerat kontakterna vid tändningslåset med silvertejp, och det kan tydligen bli ledande... bort med tejpen = elen funkar :P

admin
2013-09-01, 12:39
Som jag skrev i ditt "idag" inlägg, hade jag exakt samma fel på en Dyna 2010, en kabel till tändningnslåset som hoppat av. Hojen startade och allt men samma komponenter som du beskriver var ur funktion.

admin
2013-09-01, 12:40
Felet hittat och löst.
Någon tidigare ägare hade isolerat kontakterna vid tändningslåset med silvertejp, och det kan tydligen bli ledande... bort med tejpen = elen funkar :P

Då var jag rätt på det för engångs skull! Även en blind höna kan hitta ett korn.

stroker49
2013-09-01, 12:58
Elfel kan vara intressanta! Jag hade en gammal Trajja för länge sedan. När jag var ute och åkte så dog motorn när jag drog in kopplingen! Jag hittade felet efter en kort stund och kunde åtgärda och komma vidare.

Höljet på kopplingsvajern hade nötts igenom så att metallen var exponerad. När jag drog in kopplingen rörde sog vajjern och kortslöt ena tändspolen. Hade den kortslutit hela tiden hade det vara ännu mer svårfunnet.