handdator

Visa fullständig version : BDL sh-500 beltkit



Beemusup
2013-08-28, 00:02
Halloj!

Håller på med ett nytt bygge, en ny s&s knöl 93" har jag samt en original harley 4vxl rickrack stödlagerlåda. Motorn är en alternator och således används 70-84 transmission.
Jag har tänkt köra öppen belt och har två kit på G för ungefär samma pengar.
Det ena är en 3" Primo/koppling+equalizer, nackdelen är att denna saknar startkrans (hade ändå inte tänkt ha startmotor men nice to have options), det går iofs att sätta på i efterhand om man vill.

Den andra är BDL sh-500, men där står det att det passar 70-78, vad hände 79-84? http://www2.rollies.com.au/catalogues/bdl/2010/ev_500_kits.htm
Någon som vet om det fungerar? Eller några andra förslag?

stroker49
2013-08-28, 06:57
Innertransens längd? Om du kollar på 1 1/2" beltar så finns det vanliga och en "Bullseye" som ha lika mnga tänder men är lite lite längre. Antlagligen gjorde de om någon jig eller fixtur ca 1979. INgen tänkte på det så länge det var kedja som gällde. Men när folk började plocka in remmar i transarna så märktes det att något var konstigt. Kan det vara det, skall du ha originalinnertran eller vad skall sitta mellan motor och låda? Detta är dock bara en gissning, kan vara något annat som gör att BDL skirver så. Eller skriv och fråga BDL, de har svarat mig på frågor.

Beemusup
2013-08-28, 08:50
I BDL kitet så ingår en innertranskåpa som ser att att passa för stödlagerlåda. Equalizern i Primokitet är en slags innertranskåpa fast minimal och gjort för att vara öppen. Jag vill ha ju nåt mellan motor och låda.
Fördelen med BDL's är ju att den i stort sett går igenom en bes och jag har möjligheten med startmotor.

Det som är konstigt att det är bara BDL som skriver att det passar 70-78, jag har fått lära mig att 70-84 är samma. Alla andra som säljer skriver 70-84 med viss avvikelse beroende på vad det är men i stort sett.
Jag var lite inne på om det var 79 som stödlager kom, men så kan inte fallet vara väl?

chrilleroyal
2013-08-28, 09:13
Jag har ett kitt som heter shs 600 från BDL men jag hittade inte det på deras sida nu. Det ser ut att vara samma koppling som kittet du kollat på och den kan jag rekommendera går väldigt mjukt och fint. Nackdelen jag har är att jag inte har alternator så jag fick bygga beltskyddet till besiktning själv. Känns ju lite enklare med 500 varianten.

Beemusup
2013-08-28, 09:30
Det låter fint, vill bara försäkra mig om att det passar så tror jag att jag kör på BDL kitet.

Det står att din också passar 70-78 chrilleroyal, vad har du för årsmodell? http://www.phatperformanceparts.com/BDL_2_Inch_Shorty_Belt_Drive_for_Shovelhead_p/shs-600.htm

chrilleroyal
2013-08-28, 10:43
Jag har hemmabygge med 93" s&s early shovel och generator dvs inte de 4 skruvhålen för alternatorskyddet om du förstår vad jag menar. Min modell har ingen platta mellan motor och vxl låda. När kom gräsklipparlådan? kanske skiljer stödlager hållaren?

- - - Uppdaterad - - -

Tidigare än 70 skiljer nog utgående axel på motorn. Min har iallafall splines det tror jag din oxå har om det är s&s.

Beemusup
2013-08-28, 11:10
Yes I see... Jag vet att det skiljer längden på mainshaft på early och late lådan men inget annars som jag vet... Det är det jag undrar om det kan skilja på stödlagret. Min har också splines.

chrilleroyal
2013-08-28, 18:52
Det kan nog vara mainshaften som skiljer på vxl lådan jag fick byta min till en längre. Körde enbart med kick tidigare.

Beemusup
2013-09-02, 14:34
Jag har fått reda på att 70-78 var det rick rack och 79-84 var det gräsklippare... Kan någon förklara skillnaden, det var en dålig telefonsignal när han förklarade :)

chrilleroyal
2013-09-02, 16:38
Skillnaden ser man på locket till växelväljaren, men det påverkar ju inte transen. Det är nog skillnad på mainshaften oxå. Om du vill kan jag skicka clymers shovel handbok till dig på pdf där finns ju ett kapitel med vxl lådan.

Beemusup
2013-09-02, 17:31
Skillnaden ser man på locket till växelväljaren, men det påverkar ju inte transen. Det är nog skillnad på mainshaften oxå. Om du vill kan jag skicka clymers shovel handbok till dig på pdf där finns ju ett kapitel med vxl lådan.

GÄRNA!! tobias.040@gmail.com