handdator

Visa fullständig version : Lambdasond Night Rod -11



Night rider
2011-06-07, 21:41
Har fått monterat V&H competition series 2-1 system på min Night rod special. Och även SE super tuner. Hojen är bänkad. Min fråga är nu... Varför är lambda sonderna borttagna, det finns pluggar till dom i det nya systemet???
Har en kompis som kör en Fat boy -11 med ett V&H system och super tuner. Där sitter dom kvar.
Någon som kan upplysa mig om detta?

admin
2011-06-08, 00:17
Det är lite olika det där, men låt de vara pluggade, mindre sladdar och el som kan paja om inte annat. Man kan välja olika varianter när man bänkar och mappar. V&H Comp systemet är grymt och det kan vara så att det ger bäst effekt utan lambda.

Night rider
2011-06-08, 21:02
Tackar för det. :)
Kan ju va så enkelt...
Jepp det är ett grymt system, helnöjd med det

Hagis
2011-06-08, 21:09
Ja har dom pluggat igen allt så låt det vara så! Det KAN vara så enkelt att dom beställer prylarna från USA och som har inte det där skräpet vilket betyder att valet är ditt! Men då måste dom borra upp och sätta dit prylarna igen! Du har inget att oroa dig för i alla fall, tuta och kör! :)

Night rider
2011-06-08, 21:18
Ja det är ju eg. skit samma med lambda sonderna så länge hojen går bra...Tuta och kör är det som gäller :D

Hagis
2011-06-08, 21:26
Lambdan reglerar bara (enkelt förklarat) avgaserna! Nu pratar jag från sporthojs erfarenheten, men sitter lambdan fel så funkar inte sensorerna som dom ska osv vilket gör att motorn går som en skördetröska på rapsolja! Men har man pluggat igen lambdan och ställt in det som ska ställas in så är det bara full fart framåt :)

Night rider
2011-06-08, 21:33
Ersätter supertunern värdena som sonderna ska ge då? Jämför med trasiga lambda sonder som ger betydligt högre bränsleförbrukning och taskig gång på maskin...

Night rider
2011-06-27, 22:41
Har nu vart och fått mig en utförlig beskrivning av hur detta med Lambda sond eller inte funkar. Kan ju enkelt säga att dom som har sina sonder kopplade kommer få stora problem till slut. Då dom ej är av typen bredbandslambda så går motorn alldeles för magert, med haveri som en stor risk på maskin... Har lärt mig mycket i detta ämnet nu :)

Draken
2011-07-02, 14:51
Night rider: Kan du förklara detta lite närmare, så att även jag förstår...

Night rider
2011-07-21, 22:24
Bmw har en typ av lambda sonder du kan ställa in vilket värde dom ska jobba efter. Till skillnad mot dom som Harley har som har ett förinställt värde som inte går att ändra. Därför ska dom kopplas bort så att dom inte ligger och kompenserar det som super tunern är inställd på att ge. Är dom i funktion så jobbar dom med att nå sitt värde och hojen går då för magert, med risk för skador på maskin. I många fall sitter dom kvar för att endast fungera som pluggar i röret, men kabeln ska va delad i kontaktstycket. Finns mycket i detta ämnet, pratade i säkert ett par timmar med en kille som trimmar och bänkar hojar.

Donne69
2011-08-19, 02:16
Har importerat en Softail Heritage FLSTC -07 från USA. Där satt V&H system på med lambdasonder. Nu när den ska regbesiktias så har jag fått låna orginalsystem av en polare, men där finns inga hål i rören för lambda. Om jag plockar bort lambdasonderna, kommer då motorlampan att lysa? Och i så fall, vad säger gubben på besiktningen då? Kommer hojen gå att köra överhuvudtaget? Jag vet att detta ämnet är till för VSRC, men det borde väl funka ändå?

admin
2011-08-19, 09:56
Välkommen hit Donne69!

Ja, motorlampan kommer lysa, man måste sätta in två pluggar, 02-eliminatorer som de kallas. De lurar datorn.

Vad bes. kommer säga ang motorlampan är jag inte säker över...

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/02_elim.jpg

admin
2011-08-19, 09:58
Har fått monterat V&H competition series 2-1 system på min Night rod special. Och även SE super tuner. Hojen är bänkad. Min fråga är nu... Varför är lambda sonderna borttagna, det finns pluggar till dom i det nya systemet???
Har en kompis som kör en Fat boy -11 med ett V&H system och super tuner. Där sitter dom kvar.
Någon som kan upplysa mig om detta?

Jag har nu lärt mig lite till och när man stoppar in PowerCommander i Harleyn så "tar man bort" O2-sensorerna, alltid, PC vill helt enkelt inte ha dessa där. Kör man V&H FuelPAK eller H-D Supertuner eller RaceTuner sitter de kvar.

Alltså inget fel med din installation. Det är så Dynojet har valt att göra.

Om man kör Dynojets nya AUTO-TUNE-modul till PC V så pluggar man in denna i O2-sensorenas plats i blåsen.

Night rider
2011-08-24, 21:57
Känns som att hojen borde strypas nu istället.... Varje gång jag sätter mig på den så kommer hornen i pannan fram. Har haft ett långt samtal med Konstapeln på mc idag. Han var inte glad varken av min hastighet eller ljudet från mitt V&H blås. Men det finns faktiskt en och annan "normal" farbror blå :D Han tyckte att det ska låta om en sådan typ av hoj. Fick ett varnande finger och ett manande om att sänka hastigheten. Han kunde kanske inte va så "snäll" nästa gång sa han..... Chockad som jag va så gick det väldigt sakta hem efter det, glad över att ha kortet kvar och inga böter för blåset :D Det finns hopp.....

admin
2011-08-24, 22:45
Känns som att hojen borde strypas nu istället.... Varje gång jag sätter mig på den så kommer hornen i pannan fram. Har haft ett långt samtal med Konstapeln på mc idag. Han var inte glad varken av min hastighet eller ljudet från mitt V&H blås. Men det finns faktiskt en och annan "normal" farbror blå :D Han tyckte att det ska låta om en sådan typ av hoj. Fick ett varnande finger och ett manande om att sänka hastigheten. Han kunde kanske inte va så "snäll" nästa gång sa han..... Chockad som jag va så gick det väldigt sakta hem efter det, glad över att ha kortet kvar och inga böter för blåset :D Det finns hopp.....

vic;