handdator

Visa fullständig version : Byte av trimkamdrev??



Heike_HD
2013-08-24, 07:22
Hej!
Jag är en ny Harley ägare sedan min Sportster för 10 år sedan, jag vet inte mycket om Harley och mitt problem nu är att motorn är en EVO 1340 från start men trimmad till ?? kubik, den jag köpte den av vet inte vilken kubik den har nu.
Det jag har fått reda på om motorn är att den är "blueprintad" (säger inte mig mycket).

Jag vill nu byta kam till en original för att få den mer lättkickad och lättstartad men mitt problem är att trimkamdrevet är 54 mm i diameter och är fastsvetsad på kammen och original kamdrevet är 54.6 mm, kan jag ta bort svetsningen och montera på trimkamdrevet på original axeln utan att svetsa det igen eller måste det svetsas igen? OM jag måste svetsa det igen, är drevet varm eller kallsvetsat?
Vad jag kan tänka mig är att svetsningen är där för förstärka eftersom motorn är trimmad.

Ni får ha överseende om att jag inte vet mycket om Harley frv;

Benny

Girlie Bike User
2013-08-24, 09:21
Redshift kammar är svetsade på drevet, vad står det för märkning på innersta kamnocken? För övrigt så kommer den att bli mer tungkickad med orginalkam.

Heike_HD
2013-08-24, 09:40
Märkningen är E 559, hmmm ok nu har jag fått 2 olika uppgifter på kickningen :), uppgiften jag fick om original kammen var att den har ett "overlap" för att kompet ska bli lite mindre. Om jag har kvar Red Shift kammen vad kan det vara som gör att den blir svårstartad när man har kört ett tag? Blir det "baksug/luftficka" i förgasaren & om, kan man göra något för att ordna till det?

Benny

Broder Dalton
2013-08-31, 08:58
Heike: Precis tvärtom,, Originalkammen har inget eller "negativt" overlap och insug stänger runt 30- 37 grader. En vassare kam med mer overlap 30-45 grader och insugsstängning på 40-50 grader ger en mer lättkickad motor. Mekaniskt kompförhållande måste matchas mot rätt typ av kam för att ge lagom komptryck Att sätta i en originalkam i en motor m högre mek kompförhållande ev-vis + 10:1 ger ett för högt komptryck = tungt att få runt vid start + att man troligen får spikningsproblem