handdator

Visa fullständig version : Heritage-07. Vobblar



Christer Puppen Eriksson
2011-06-06, 13:48
Hej, jag har en Heritage Softail-07 som nu börjat vobbla när jag släpper av på gasen. Den går alltså bra så länge som jag gasar men när jag släpper av så vobblar den, det känns även som den kanar lite när jag svänger, skulle vara tacksam för lite tips om vad det kan bero på, kan jag lösa det själv eller är det verkstad som gäller ? :confused:

indy 500
2011-06-06, 19:23
Testa att lämna in däcken för balansering, ev. byt framdäck.= Låg kostnad.

Costanza
2011-06-06, 20:03
Däcktrycket är väll ok?

Json
2011-06-06, 22:23
kolla slitaget på framdäcket. har man kört länge med för lågt lufttryck kan framdäcket bli gropigt med dåligt väggrepp som följd. Ett gropigt framdäck ger också ofta skakningar i styret och vobblingstendenser. Håll koll på lufttrycket! En billig försäkring som dessutom ger mer mil på varje däck ;-)

//magnus

ubbe
2011-11-13, 21:05
För mig höll det att gå illa då hojen började vobbla i 120 km/h i en högerböj med vajerräcke. I alla fall så visade det sig att vissa ekrar var lösa på bakhjulet.

abelseth
2011-11-13, 21:40
Jag har haft liknande problem med en av mina hojar, där fick jag vobbel även på lägre hastigheter.

Det jag kan tipsa om att som de andra sagt, kolla hjulet. Balansering? Mönster? Oftast det som är det vanliga.

Jag fick mitt framdäck bytat och balanserat, trots det råkade jag ut för vobbel, fick då tips om att dra i extra mycket luft i framdäcket, kommer inte ihåg exakt mängden. Men det hjälpte faktiskt! (Och nej, jag hade inte i för lite från början ;) hehe)

Lycka till :D

admin
2011-11-14, 00:40
Kolla även: Bromskivor (om skeva). Ev. glapp i styrhuvudet?

abelseth
2011-11-14, 02:27
Blev genast en checklista :D

indy 500
2011-11-15, 22:11
Släppa av på gasen?

jale
2011-11-15, 22:29
Hej, jag har en Heritage Softail-07 som nu börjat vobbla när jag släpper av på gasen. Den går alltså bra så länge som jag gasar men när jag släpper av så vobblar den, det känns även som den kanar lite när jag svänger, skulle vara tacksam för lite tips om vad det kan bero på, kan jag lösa det själv eller är det verkstad som gäller ? :confused:

Vid vilken fart inträffar wobblandet ? mellan vilka hastigheter vid gas släppet ?
Hur långt har hojen gått ?
Ett kanande i sidled kan vara dels felaktigt däckstryck fram/bak dels slitet styrlager dels slutkörda bakre stötdämpare .... eller obalanserat framhjul ....
eller ... har du tappat hojen någon gång så att den lagt sig på sidan ? och via styret tryckt till gaffeln ? ... minsta lilla snedvridning i gaffeln kan ge wobbeltendenser ....
Wobblar den också vid hög hastighet och pådrag ?
Kolla allt detta först - sen kan man gå vidare.