handdator

Visa fullständig version : Billigare men bättre? Dyna vs Softail



indy 500
2011-06-05, 21:05
Hur kan det komma sig att Dynan är billigare än Softailen, fast den är mycket bättre. Någon som vet?

Janne
2011-06-05, 21:12
Hur kan det komma sig att dynan är billigare än softtailn, fast den är mycket bättre. Någon som vet?

Har jag också undrat ;)

hayabusa
2011-06-06, 05:02
den är populärare som modell.Flera som är är villiga att ge mer klöver för softail modellerna.

Niko
2011-06-06, 13:24
Väldigt förenklat, vad är det mer än stötdämpare och sving som skiljer?
Och vad är det som gör Dynan bättre?
Jag har alltid trott att Softtail-modellerna var storleken större än Dyna?

Janne
2011-06-06, 13:51
Enligt mig så har du klart bättre fjädring på Dynan.

Estetiskt är väl däremot smaken väldigt olika. Jag kan tycka att Softailen kan se lite ballare ut med stelbenslooken men å andra sidan så beror det mycket på hur hojen ser ut i sin helhet. Finns många Dynor som är riktigt balla.

Niko
2011-06-06, 17:09
Mmm... Jag personligen gillar Dyna bättre än Softtail.
Hade en -99:a för många år sedan som jag byggde om.
Den gillade jag. :)
Det går att få dom ruggigt läckra!

admin
2011-06-06, 17:37
De som vet påstår även att Dyna-motorn "tåler" mer trim än Softail-motorn eftersom Dynorna har gummiupphängning och därför saknar den sk "balansaxeln" i motorn. Dyna=88/96A motor, Softail=88/96B motor.

hdslinky
2011-06-06, 18:16
en softtail är ju mycket snyggare och den allra snyggaste hojen hd har gjort är nog heritage springer

Benny
2011-06-06, 21:19
det enda riktiga baksidan med dyna och gummiuphängningen är att det ser inte klokt ut på tomgång när de skakar som en gammal volvo B18

men å andra sidan widegliden kan bli riktigt nice

custombike
2011-06-06, 21:57
Det mesta verkar handla om smak oh utseende. Finns det något konkret som är bättre med Dynan kontra Softtailen i originalutförande. Nån nämner ite om fjädringen samt att motorn är bättre att trimma. Men om vi bortser från tycke osmak samt mdifieringar, vad gör Dynan till en bättre Hoj än Softtailen. Har åkt hoj sen 76 men är min första HD o då blev det en Nighttrain som jag är nöjd med.

TCKalle
2011-06-07, 09:42
Det påstås att dynan har bättre väghållning. själv tycker jag att softailen är snyggare men om jag skulle köpa en ny HD i dag blev det nog en WideGlide. På B-motorn har HD maximerat rek varvtal till 6200 pga balansaxlarna och arrangemanget stjäl förmodligen lite effekt (förmodligen marginellt) men annars är nog TCB minst lika bra som TCA.

admin
2011-06-09, 21:56
Kenth Ente Jälsbo på FaceBook

Jo så är det nog, stötdämpare och fjädringsgeometri har kommit i andra hand fög stelbenslooken. Har bytt till dubbelt ställbar progressiv dämpare på softailen men superbra blir det inte iaf. Finns ju öhlin för dom som har pengar över :-). Kanske vid nästa byte...

dackling69
2011-06-14, 21:29
det enda riktiga baksidan med dyna och gummiuphängningen är att det ser inte klokt ut på tomgång när de skakar som en gammal volvo B18

men å andra sidan widegliden kan bli riktigt nice


Ja men det är ju det som är dynans framsida med lite goa vibbar. Gick från en softail till en dyna. En helt ny värd av goa vibbar öppnade ju sig. Softailen var ju lika död som en japs. Kompisen köpte en Fatbob och jag blev grön av avund! När vi stog vid ett rödlyse tillsammans såg och lät hans Fatbob som en brunstig T-rex! (Bara skakade och vrålade) Min softail kändes som en fjantig liten pudel.
Har nu mera en Wide glide med 103 tums kit. Vilka vibbar den utsöndrar. Men dom är inte störande på nogot vis när man kör den.

admin
2011-06-14, 21:52
Dynan var en ganska "anonym" modell innan 2006 och när nya modellen kom blev framförallt Street Bob snabbt en riktig hit över hela världen. Den kostade dessutom 50,000 mindre än Softail (i Sverige) men hade "likvärdig" motor. De matta denimfärgerna gjorde såklart sitt!

En ny generation H-D åkare/köpare har också gjort sitt och Harley söker yngre pubilk.

Inget ont om äldre Harleyägare, men enligt H-D är de inte köpstark grupp då de har sin H-D i många många år. Yngre ägarna har en tendens att vilja byta sina grejer betydligt oftare!

Softailen behöver liksom Dynan fick 2006 en "facelift" och jag tror att vi får se en riktigt fet och ny Night Train i Harleys sortiment snart!

Personligen tycker jag man ska köpa den man tycker om och den man har råd till!

Janne90
2011-06-15, 17:55
Utseende kontra funktion. Softtail är en "vilja men inte kunna" stelben där Man har offrat funktion och vikt för ett utseende som folk vill ha. Dyna är en betydligt mer funktionell hoj (som jag själv har). Bäst av alla var FXR men den fick stryka på foten för den billigare mer produktionsanpassade Dyna-familjen.

Bikebandit
2011-06-15, 23:14
Jag gillar båda men tycker Street Bob ser mer rå ut. Det enda dumma sak med den nyare Dyna är att svingen är bultad till yep! en gummi monterad motor.. Inte precis en bra idé wa; Under vissa omständigheter blir det farligt..Jag har varit i den situationen en eller två gånger själv..På engelska kallas det en tank slapper..när du kör i hög hastighet runt en lång kurva på vägen och hojens bak del börjar vingla från sida till sida...not nice ! Har förbättrat min fjädring så inte händer så lätt nu..thb;

Axman
2011-06-16, 22:56
Admin. nya night trainen är vad jag förstår Blackline.

Bikébandit - Litade inte riktigt på min fatbob i kurvorna frr. Kände som att bakhjulet kunde kasta lite. Men med en true track som styvar upp så känns den hur stabil som helst!

Åkte på sabs provbana och kunde köra ifrån de kassa sporthojarna i vart fall :) (och ingen utom instruktören tog mig i velodromen)

Bikebandit
2011-06-17, 01:09
Tack för tipset ! Har hört talas om true track men aldrig från någon i Sverige .. tror du att det är värt pengarna ? Monterade du det själv eller gjorde en återförsäljare det åt dig ??

custombike
2011-06-17, 01:17
Gillade Black Line nån som vet nåt om när den dyker upp här i Sverige.

admin
2011-06-17, 01:33
Gillade Black Line nån som vet nåt om när den dyker upp här i Sverige.

Haha,,,lustigt, jag gjorde en tråd just om BlackLine tidigare idag och håller med!

http://harleyforum.se/showthread.php?963-Ingen-som-k%C3%B6pt-2011-Softail-FXS-Blackline-%C3%A4n

Axman
2011-06-17, 20:08
Bike trollhättan hade en Blackline som jag kikade på för någon månad sedan eller så. Riktigt najs. Kompisen blev kär i den efter en provtur.

Bikebandit, de monterade den på verkstaden åt mig men det skall gå att göra själv utan allt för stora besvär (om än hyfsat bökigt).

Skulle vilja påstå att den var värd det, litar på hojen nu på ett sätt jag inte gjort innan. Sedan kan jag rekommendera hårdare gaffelolja. Gör stor skillnad, även om progressivt hade varit najs så räcker det för mig.

indy 500
2011-06-30, 16:56
Konklutionen är att dynan ÄR bäst. Yes!

Tundra Trotter
2011-07-01, 17:10
Ramen är stabilare på Dyna. Fyrkants profil på överliggaren. Svingen monterad i motorn ger ökad vridstyvhet. Med andra dämpare bak ( gärna svenska) så har du en kurvsnabb och körglad HD som du slipper bryta ner i böjarna.

Noyen
2011-07-01, 18:39
Det är väl flera som råkat ut för wobbel vid hård körning tack vare att svingen sitter i lådan.Detta har ju diskuterats på HP.

Broder Dalton
2011-07-01, 23:15
Nja,,, Mr Tundra Trotter.. Jag har en Dyna och en FXR och FXR e klart stabilare på alla sätt,,,
Visst, jag gillar Dyna men 2-punktsgummiupphängningen + i stag upptill behöver nog kompletteras
med nåt stag framtill liknande d som FXR / FLT har.

Svinglagringen e klenare på Dyna än FXR och även Softail

När jag slår fullt m Dynan så beter den sig lite egendomligt..

Ducktail
2011-07-05, 11:08
Robbar tråden lite ;-) Jag har idag en softail, men är sugen på en Fatbob och det mest för att jag hört att det är en bra "åkmaskin" med skapliga vägegenskaper (för att vara en HD). När jag läser igenom tråden så får jag känslan av att skillanden mellan dynan och softail inte är så stor. Någon som har erfarenhet av båda chassina? Och kan ge synpunkter?

erkagn
2011-07-05, 11:15
Jag har inte provkört någon softail än. Men kompisen har en Street Bob och jag har kört handlarns demo Fat Bob. Jag tycker Fat Boben kändes som en aningen större Sporster. Häftig aggresiv körställning med det styret. Tyvärr hade inte demohojen luft och buller så den kändes något tam i motorn jämfört med kompisens Street Bob.

admin
2011-07-05, 11:48
Jag tror såhär. Softail vs Dyna. Båda är rätt kassa vad gäller väghållningen "out of the box". Dynan är nog aningen bättre då den har "vanlig" sving och fjädrar/dämpare samt 49mm gaffelben original.

Uppgraderar man:

1. Däck (viktigare än man kan tro)
2. Fjädrar och eller olja fram. (Progressiva, och välj "trögare" olja)
3. Dämpare bak. (Progressiva)
4. Bromsslangar till stålomspunna och ev andra klossar/skivor.
5. Hjul. 60-ekrat eller aluhjul är stabilare än 40-ekrade originalhjul.

Gör man dessa steg så tror jag båda blir helt ok. Harley är trots allt ingen banpiskare. ;)
Och återigen, provkör och köp den du gillar.

Mina 5 öre

Broder Dalton
2011-07-05, 12:38
Riktigt av Admin.. sen kan man ju ge fan i att sänka hojen in absurdum..
Prova en Dyna Sport m 13" dämpare...
Eller: En beggad Hayabusa kostar 50`i Tyskland= problemen lösta

Lars Nilsson
2011-07-21, 22:54
Så en gummiupphängd vibrerande motor är bättre för väghållningen?
Jag kör en softail med progressive suspension framfjädrar, pm-ok och drott halvflytande skivor med stålomspunna slangar.
Progressive suspension stötdämpare bak.
En del påstår att man får fler hästar ur en tc-b motor än en tc-a pga att vibrationenerna stjäl effekt.
Nu menar jag om man sätter i tex samma kam osv i båda motorerna.
Sen är dynan skitful jämfört med softailen.
Den har ju linjerna från en stelbenare fast med osynliga stötdämpare.
Näää, dynan är inget för mig, den ser ut som en sportster som nån sa.
Fi fan för gummiupphängda styren!
Softail für alle med balle, asg

Jompa
2011-07-22, 11:44
Känns som ett ämne utan slut.. br;

admin
2011-07-22, 12:23
Känns som ett ämne utan slut.. br;

Precis! :) Men det är bra att vädra luften ibland :)

Tycker forfarande man ska köpa den modell man tycker om, att sen Dynan liknar Sportster är väl inte fel då Sportsterfamiljen har snyggast modeller "out of the box" i dagsläget, Iron, Nighster och 48. Övriga modeller måste man bygga om en del innan de är brukbara offentligt ;), speciellt nu när Night Train och X-Bones är borta....

MINA 50 cent igen, och en liten glimt i ögat :)

"Alla får tycka som de vill, så länge de håller med mig!"
adn;

indy 500
2011-08-16, 20:49
Någon fler än jag som kört ifrån en softtail i sommar! Dom verkar ju inte gå så fort.

Broder Dalton
2011-08-16, 21:30
Flera stycken...

Bikebandit
2011-08-16, 21:32
jag också W;

xbones
2011-08-16, 21:43
Någon fler än jag som kört ifrån en softtail i sommar! Dom verkar ju inte gå så fort. Dom stod väl parkerade dåe;LM;

Bikebandit
2011-08-16, 21:51
Detta måste jag säga... att jag kör Dyna ... men jag gillar verkligen Xbones och Night Train , jävla dumt av Harley att stoppa sin produktion av dessa modeller rnt;

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/hd_FLSTSB_Softail_Cross_Bones20_2009_2.jpg

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/Harley-Davidson_Softail_2006_11_1024x768.jpg

Enda Softail värt att titta på nu är en Lo...

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/2941394720058686172S425x425Q85.jpg

xbones
2011-08-16, 22:17
Ja,Bandit. Skumt att dom slutade tillverka så sjyssta hojar men dom blev väl inte så populära och har sålt för lite. Syndfrv;

Bikebandit
2011-08-16, 22:33
Jag kommer att få det riktigt svårt att besluta om att behålla min SB eller leta efter en Xbones (07-09) när tiden är rätt frv;

admin
2011-08-16, 22:54
Behåll Bobben och köp en till :)

Låt din nya fru köpa din Bob :)

xbones
2011-08-16, 22:55
Jag kommer att få det riktigt svårt att besluta om att behålla min SB eller leta efter en Xbones (07-09) när tiden är rätt frv;

vc;Det finns nya 09 till reducerat pris runt om i landet vad jag har förstått. Löp o köpD;

admin
2011-08-16, 22:57
Run Forest., Run!

xbones
2011-08-16, 23:00
Run Forest., Run!

Thats right Adminthb; Grattis till 10.000party

Bikebandit
2011-08-16, 23:04
I've noticed.. och hålla ett öga på det,tycker inte om de senaste åren färg .. gillar mattsvart med pinstripes..men om och när jag sätter, jag har inte pengar förrän kanske nästa år någon gång *suck*

xbones
2011-08-16, 23:09
Good choice in case! Det är det jag har.

Bikebandit
2011-08-16, 23:18
När jag har tittat igenom Blocket jag verkligen inte har sett så många ombyggda Street Bobs...min SB har haft en hel del förändringar .. så kan få ett bra försäljningspris för det ?

admin
2011-08-16, 23:23
Nej, det kan du inte.. man forlorar alltid :( jag tappa MASSOR på min; ca 75.000,- back!

admin
2011-08-16, 23:31
Du får 06/07or för strax över 100.000! -09 kostar 119-129 Du kanske får 119-129K.

de har rasat rätt bra senaste året....

Bikebandit
2011-08-16, 23:39
Kanske..men min är snygg .. många folk Kolla på den när den är parkerad .. prata med mig om det .. osv så det har fördelar jämfört med andra tråkiga SB: s på Blocket LM; .. Det är därför som jag sa det skulle vara ett svårt beslut för mig .. Kanske jag bli Forever Dyna.. vet inte ???

och dessa priser ... ägarna har gjort Fuk all till deras SB's

admin
2011-08-16, 23:42
prova! :)

Bikebandit
2011-08-16, 23:52
Not now haha! Jag vill fortfarande ha det...och inte i närheten tillräckligt med pengar för att få en xbones.

Jag köptes våren 08 och har nu 40 tusen på klockan thb;

Dragos
2011-08-17, 08:10
Någon fler än jag som kört ifrån en softtail i sommar! Dom verkar ju inte gå så fort.
Jo dä ha ja. hehevc;

Tundra Trotter
2011-08-17, 11:20
Jag gillar båda men tycker Street Bob ser mer rå ut. Det enda dumma sak med den nyare Dyna är att svingen är bultad till yep! en gummi monterad motor.. Inte precis en bra idé wa; Under vissa omständigheter blir det farligt..Jag har varit i den situationen en eller två gånger själv..På engelska kallas det en tank slapper..när du kör i hög hastighet runt en lång kurva på vägen och hojens bak del börjar vingla från sida till sida...not nice ! Har förbättrat min fjädring så inte händer så lätt nu..thb;

Fixas med eftermontage av True-Track sabiliserings stag. Hindrar svängningar att fortplanta sig via bakdäck till sving och motor. Buells uppfinning. Skott säker.

Bikebandit
2011-08-17, 14:03
Jag har läst om det på den amerikanska forum .. fungerar ganska bra på Dyna chassit de säger..tror inte många här i Sverige har provat det frv;

Axman
2011-08-17, 14:16
Har det på min fat bob, kan inte säga att jag drabbats av tank slappers innan men det är en annan känsla i hojen nu så att jag ltar på den numera!

Provade påbandagar med smc på saabs provbana. Ingen hade kört bana innan i min grupp, körde förbi lika många sporthojar som det var sporthojar som körde förbi mig. =)

(fy fan vad en velodrom och en HD passar bra ihop för övrigt, där körde ingen förbi mig förutom instruktören =)

Bikebandit
2011-08-17, 14:46
Ser ut som ett jobbigt montage Smoke ... monterade ni den komplett kit både bak och fram ??

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/Bike%20Build/frontbrackets.jpg

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/Bike%20Build/frontlink.jpg

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/Bike%20Build/beforemodtowirechannel.jpg

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/Bike%20Build/wirechannelmodifiedandbackon.jpg

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/Bike%20Build/rightbracketcloseup.jpg

Axman
2011-08-17, 14:53
Jup, både fram och bak (bike trollhättan gjorde det åt mig). Fram är tydligen det som är är lättast men bak gör störst nytta. (finns ett annat märke där de säljer fram separat)

indy 500
2011-08-23, 23:46
Jamen de e ju de som e charmen med dyna att dom vobblar lite i kurvorna i hög fart , själv skulle jag aldrig montera på dom däringa "tillbehören". Och förresten e de bara i vänster kurvor. Och hur många sånna finns det ? Inte här i jämtland i alla fall. Hur vi än kör så hamnar vi i norge! Och det har vi inget emot.I alla fall inte jag och kompisan.