Visa fullständig version : Rostproblem !
Harry Parkinson
2013-08-09, 19:28
Jag har en Street Bob som jag köpte ny -08 som bara rostar trots puts. Den står utomhus på sommaren (jag använder den som utomhusfordon), men det borde den tåla. Är det bara jag som tycker att Harley har bedrövlig kvalitet på kromet och är det någon som har en idé om hur man stoppar förfallet ? Autosol, rostätare eller helt enkelt byta märke ?
Henrik Forslund
2013-08-09, 23:17
Inget kul tips kanske men putsa den med lite 5-56 efter tvätt. Fungerar fint
Lars Nilsson
2013-08-09, 23:26
Var rostar den?
Bor du nära havet?
Tyvärr börjar det bli problem med kromat och rost. Har förstått att det även kan gälla andra märken.
I denna tråd finns det en del tips:
http://www.hdtalking.com/touring_models/35409-rust.html
Denna tråd tar också upp problem med rost på ny hoj...
http://www.hdforums.com/forum/touring-models/764982-rusted-chrome-on-new-flhtk.html
Annars i värsta fall, OM ekonomi finns...
Kroma om det så det blir riktigt lager med tålig krom... Eller så pulverlackar du "eländet"! ;)
Harry Parkinson
2013-08-12, 21:49
Fälgar, ekrar styre, gaffelben, blinkerhållare. Bl.a. Bor i Göteborg där luften kan vara rätt saltmättad, men problemet är störst på denna hojen. Jag har klarat mig bra tidigare.
Trots att jag sällan putsar mina fordon och vaxar nästintill aldrig,så har jag aldrig haft bekymmer med rost på synliga delar, jag har fått för mig att det beror på att jag alltid använt Turtle superwax som tvättmedel (låter som reklam ,jag vet) kanske är det därför eller bara tur vad vet jag?
Jonasbaggen
2013-08-12, 22:20
Förklaring till rost på nyare hojar är säkert sämre krom behndling på vissa detaljer på nyare Harleys. Besparings ivern och vinst intresset är stort hos aktie ägarna. När ekonomerna får för mkt makt blir det skit med det mesta...
Lars Nilsson
2013-08-12, 22:42
Men assååååå
Rost kommer ju från under kromet.
Dåligt stål med rostporer i kan vara problemet, men jag tror att någon gång har den hojen varit utsatt för väldigt saltmättad luft.
Saker som kemikalier i garage eller salt på golvet från bilar som det runnit salt från på vintern gör att hojar rostar.
En kompis hade en pressenning på sin hoj och den stängde in luften där under och den va fan rostig överallt redan när den va 3 år gammal.
Bikebandit
2013-08-12, 23:55
Jag har bytt ut de flesta delarna på min Street Bob innan den hade en chans att rosta LM; Har varit en pågående ombygg sen jag har köpt den med olika styren, fälgar, backspeglar, avgassystem, fjädring, fenders etc. Visserligen har jag bytt till svart och en hel del delar är pulverlackerade så rost är begränsad..Liksom Benny har jag alltid använt superwax som tvättmedel och på vintern WD40 på ekrarna och några andra ställen på höjen.
Det enda ställe där jag har rost är på den 09 kort fender jag monterade runt bakljus, den fender har faktiskt knäckt båda sidor av ljusen som jag har läst är ett vanligt fel på denna typ av fender.
Jag tror faktiskt att de nyare Harleys från runt 09 och uppåt har dålig kvalitet. Nästa gång du byter ut dina däck kontrollera insidan av fälgarna för rost, var en anledning till en vän till mig hade en punktering på sin Street Bob.
Medan vi pratar om rost, när var sista gången du kollat alla dina säkringar och anslutningarna ? Jag har mina ett par gånger, rengörde dem och smörade dem med Electrical Contact Lubricant pl;
Erik Lundberg
2013-08-13, 02:02
Kan rekommendera att man lackskyddar hojen med jämna mellanrum och då även kromet. Det skyddar bra från syre och fukt. Dagens krom håller inte alls samma kvalité som förr vilket beror en hel del på hårdare miljökrav. Sen är det tyvärr så att om man vill hålla den riktigt fräsh under lång tid bör man nog ha ett torrt och rent garage till den och låta bli att köra då det regnar samt tvätta regelbundet så inte skiten sätter sig.
Har liksom Benny och Bikebandit använt Turtles supertvätt i många år (utom på den matta lacken) på våra hojar.
Den rost jag sett är änden på styraxeln i underkronan som rostade efter bara några mil.Annars har de klarat sej bra.
Har hojarna förvarade torrt inomhus när de inte används.
Har sett folk som haft hojar i oisolerade råa containers och även ute på vintern under snön,helt otroligt.
Själv använder jag glansschampo från Turtles eller Sonax. Fungerar kanon hittills på de fordon, som jag använt det på. Någon gång mellan varven går jag på med vax också för att skydda, plus att jag försöker putsa upp andra detaljer. Jag är noga med att torka av (åtminstone hojen) direkt efter tvätt med sämskinn, så den blir torr och slipper fula, intorkade vattenfläckar (tyvärr har inte maken vart lika noga till min förtret).
Rostskyddet och speciellt många kromdetaljer numera är undermåligt, som någon ovan nämnde p.g.a. miljöskäl. Men har man "cash", så kan man ju alltid vända sig till en firma, som kromar om det. Har sett pedantskötta Harley´s rosta i kromet på nolltid, som faktiskt vart i princip nya. Och det är ju hemskt trist att se, med tanke på vad en hoj kostar numera.
Däremot tror jag att man kan minimera rosten, om man sköljer/tvättar den (om man vart ute i skitväder) och inte bara de gånger man vill flasha för polare på någon mc happening. Och visst kan förvaring hjälpa också, men inte om man slarvar med hojen från start och/eller förvarar andra saker som kan inverka på rostbildning (hojen kanske delar plats med bilen, som är full av salt på sin "hydda").
Boba Fett
2013-08-13, 13:42
Har liksom Benny och Bikebandit använt Turtles supertvätt i många år (utom på den matta lacken) på våra hojar.
Den rost jag sett är änden på styraxeln i underkronan som rostade efter bara några mil.Annars har de klarat sej bra.
Har hojarna förvarade torrt inomhus när de inte används.
Har sett folk som haft hojar i oisolerade råa containers och även ute på vintern under snön,helt otroligt. Jag blir mörkrädd när jag hör sånt här:( Då jag håller på med rostskydd till vardags med bilar så undrar man om Harley sprutar något rostskydd i hålrummen?
Den här hojen står ute året runt, känner inte ägaren men man önskar att han miste vårdnaden om den för miss skötsel.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/167798_190614477616410_1175515_n_zps8cb70ca8.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/167798_190614477616410_1175515_n_zps8cb70ca8.jpg.h tml)
Boba Fett
2013-08-13, 15:42
Den här hojen står ute året runt, känner inte ägaren men man önskar att han miste vårdnaden om den för miss skötsel.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/167798_190614477616410_1175515_n_zps8cb70ca8.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/167798_190614477616410_1175515_n_zps8cb70ca8.jpg.h tml) *ban*
Jag blir mörkrädd när jag hör sånt här:( Då jag håller på med rostskydd till vardags med bilar så undrar man om Harley sprutar något rostskydd i hålrummen?
Det är jag tveksam till
12623
Bikebandit
2013-08-13, 17:58
Ibland måste man bara .. skulle bli galen annars wa;
12625
Boba Fett
2013-08-13, 21:56
Ibland måste man bara .. skulle bli galen annars wa;
12625 thb;
Harry Parkinson
2013-08-14, 22:08
Idag har jag legat i trädgården på sommarstället på Orust och polerat ekrar på framhjulet och imorgon blir det bakhjulet. Till slut skall man väl vinna rostmatchen mot Harley. Tack för alla tips !
Erik Lundberg
2013-08-15, 00:03
Någon som har lämnat in hojen på en rostskyddsbehandling? Kanske vore värt att rostskydda stänkskärmar undertill samt ramen då det svenska klimatet är som det ibland, inte minst här på västkusten.
Jag körde med biltemas värmebeständiga rostskydd på sprayflaska innan jag började grunda hojen! Funkar utmärkt om man inte vill vara övernoga och smeta mönja på allt :/
I'll slap you so fuckin hard it will feel like a freight train...
stroker49
2013-08-15, 18:33
Är det med tanke på vinterförvaring eller även på sommaren?
Lars Nilsson
2013-08-15, 19:06
För en massa år sen såg jag en annons i tidningen om en kawa z900 från 74 som skulle va i nyskick.
Jag körde ut till gubben som hade lantbruk.
Hojen hade stått i 15 år i en lada...
Well vi kom ut till hojen och värre har jag nog aldrig sett.
Det var bara en brun stor klump.
Gubben såg att jag blev chockad, så han sa att han skulle bara spola rent den först.
Grejen var att gubben sprutat en slags fett på hela hojen innan han satte in den och med lite varm avfettning och högtryckstvätt stod den där igen som ny....
Tom kedjan såg ut som ny.
Ville bara tipsa om ett annorlunda sätt att förvara hojar, haha.
Och jo det blev köp och den gick dödsfint.
stroker49
2013-08-15, 19:41
Jag jobbade utomlands i 1 1/2 år för drygt tio år sedan och min gamla Electra fick ställas undan i ett fuktigt uthus på en lantgård. Jag sprutade hela hojjen med 5-56 och lade bomullslakan över. Det blev inte en prick trots att 5*56 är ganska tunt och inte så bra skydd, men ostört så håller det ett tag. Om det är för sommarbruk så spruta linolja eller liknande under skärmarna. Det verkar som krom och annat var mycket bättre förr, min 1977a FLH har inte en prick efter 35år.
Erik Lundberg
2013-08-25, 15:55
Min cykel förvaras i ett varmt torrt garage och körs i princip aldrig i regn. Ändå har det börjat komma ut rostfärg från dräneringarna längst ner i ramen. Men det är kanske inte så konstigt om den är helt obehandlad inuti, det kommer alltid in lite vatten vid tvätt. En rostskyddsfirma borde väl kunna spruta tectyl eller liknande i ramen för att undvika eventuella problem i framtiden även om den troligen skulle klara sig rätt många år ändå.
stroker49
2013-08-25, 16:20
Häll i lite linolja själv.
Erik Lundberg
2013-08-25, 18:09
Ska de inte sprutas in då så det fördelas jämnt och kommer in överallt?
LaDaille
2013-08-25, 18:20
Hej alla
Jag saknar rostfritt. Skulle vilja ha mer rostfritt och just slippa detta med krom som släpper.
Krom är perfa för en utställningshoj, men på en brukshoj vill jag iaf ha mer rostfritt.
Rostfritt får dessutom en cool look när den poleras tycker jag.
Synd bara att många tillverkare inte erbjuder mer rostfria prylar...
Dessutom, på rostfria prylar går det ju att svetsa :D Inte helt fel...
stroker49
2013-08-25, 18:49
Ska de inte sprutas in då så det fördelas jämnt och kommer in överallt?
Men det kryper en hel del själv också.
Boba Fett
2013-08-28, 15:50
Ska de inte sprutas in då så det fördelas jämnt och kommer in överallt? Det är riktigt. För att det ska bli bra så ska det skjutas in som vi säger på jobbet. Att bara hälla/dutta hjälper inte nåt ! Tryck på som fan och låt det rinna av 1 dag.
Erik Lundberg
2013-11-09, 13:15
Var förbi med hojen hos en rostskyddsfirma för ett tag sedan. De tog ett munstycke och sprutade in flytande vax med tryckluft i ramen på lite olika ställen. Kostade bara en hundring och sedan dess har det inte kommit ut något rostfärgat vatten från dräneringarna. Fick även med mig en flaska vax som jag tänkte pensla på själv på utsatta ställen. Sen blir det en ordentlig tvätt inför vintern och på med fireglaze lackskydd vilket borde ge kromet och lacken lite bättre motståndskraft.
Ser man till att tvätta av ordentligt, lackskydda och pensla på vax på utsatta ställen varje höst och har hojen i garage och undviker regn i den mån det går så vore det väl fan om det skulle börja rosta.
Hej alla
Jag saknar rostfritt. Skulle vilja ha mer rostfritt och just slippa detta med krom som släpper.
Krom är perfa för en utställningshoj, men på en brukshoj vill jag iaf ha mer rostfritt.
Rostfritt får dessutom en cool look när den poleras tycker jag.
Synd bara att många tillverkare inte erbjuder mer rostfria prylar...
Dessutom, på rostfria prylar går det ju att svetsa :D Inte helt fel...
+1.är heller inte så mkt för en massa krom.
Var förbi med hojen hos en rostskyddsfirma för ett tag sedan. De tog ett munstycke och sprutade in flytande vax med tryckluft i ramen på lite olika ställen. Kostade bara en hundring och sedan dess har det inte kommit ut något rostfärgat vatten från dräneringarna. Fick även med mig en flaska vax som jag tänkte pensla på själv på utsatta ställen. Sen blir det en ordentlig tvätt inför vintern och på med fireglaze lackskydd vilket borde ge kromet och lacken lite bättre motståndskraft.
Ser man till att tvätta av ordentligt, lackskydda och pensla på vax på utsatta ställen varje höst och har hojen i garage och undviker regn i den mån det går så vore det väl fan om det skulle börja rosta.
Jag kliar mig i huvudet och blir riktigt fundersam, är det inte bäst o låta bli helt o köra, jag menar du kan ju få stenskott eller en repa i den om du använder hojen.
För min egna del använder jag hojen som ett bruksfordon oavsett vad det är för väder, drygt 2000 mil blev det i år, har ju varit en bra sommar men det skulle bli jobbigt om man skulle låta bli regn...visst är min hoj sliten men va gör det, jag njuter av varenda meter jag kör.................
Erik Lundberg
2013-11-09, 21:15
Så bara för att man är mån om hur ens hoj ser ut ska man inte köra med den? Har sett hur en del bara några år gamla HDs ser ut efter att ha använts i nordiskt klimat och det är inte alltid en munter syn. En HD kräver mycket kärlek om den ska se fin ut länge och för mig är det ett nöje att ge den det. Vad ska man annars pyssla på vintern när det är mörkt och trist ute?
Några rostproblem har jag väl inte sett på mina hojar möjligtvis lite ytrost i något gängat hål eller liknande , man måste ju kunna använda grejorna
klart är det värsta skitvädret tar jag hellre bilen men hojarna rullar allt i dåligt väder emellanåt också
vaxar o putsar man grejorna ibland skall det väl inte va nåt problem