Logga in

Visa fullständig version : byta risers å styre på Sportster



modestrick
2013-08-07, 16:51
125781257912580

Hur ska jag få ihop detta då? Köpt små snygga risers å gör-coolt lågt tesaxstyre. MEn det hela passar ju inte med fästena för hastighetsmätaren och kontrolllamporna.
Ok, så vad nu då?
hjälp?

Henrik Forslund
2013-08-07, 23:41
Nu är du på väg o göra något som dom flesta sportster custom ägare vill göra när dom kommer på att köpa ett nytt styre, man vill gärna bli av med originalaltaret. Det är inte helt lätt för det är flera grejjer som ska passa ihop och placeras, samt många elkablar som ligger gömda i originalrisern.
Det finns många sätt och ju mer det kostar ju lättare blir det att ändra men du ska få ett budgetalternativ av mig. Kostar ungefär 1500 när du är klar, beror på var o hur du handlar osv med dollar, frakt moms med mera.

Ditt problem blir nog att du valt den nya risern som du gjort, jag vet inte om hastighetsmätarenshål passar i riserns toppbultar. Gör dom det så skulle du kunna vända på din hållare åt andra hållet, och sedan snurra på hadtighetsmätaren. Det kommer vara en klack i vägen som du får fila ner. Enkel o billig lösning. Annat alternativ är att köpa en ny hållare som passar antingen till vänster om tanken eller i samma hål som den lilla kromsargen sitter med, precis ovanför framlyset i den övre kronan. Personligen föredrar jag sidomonterad.

Ditt nästa problem blir indikatorlampshållaren, den lilla svarta displayen. Enkel o billig lösning är att limma/tejpa den i hålet som kommer bli mellan ovan nämnda kromsarg och övre kronan. Man ser det knappt idag pga att din originalriser är designad för att täcka det hålet och låta kablarna använda det hålet som tunnel. Väljer du denna lösning så kommer du iaf ha svårt att se den men besiktningen gillar att den finns där.

Detta var enklaste lösningen, inte bästa men det fungerar och går att besiktiga med.

Köpeprylar så är detta min favorit http://www.dkcustomproducts.com/Sportster-Speedometer-Indicator-Lights-Relocation-Kit-DK-SPT-SPILR.htm
Ca 160 dollar hemma.
Du behöver tror jag, då komplettera med bakstycke och packning men osäker om ditt original går att återanvända. Se hd artikelnummer på ovan länk.
Du behöver också plocka isär din indikatorlampshållare, för att få ut lamporna för att sen kunna stoppa den i delen från ovan länk. Du behöver också köpa en ny display som är lite annorlunda mot din original. Du ser på länken om du läser och tittar på bilderna vsd jag menar. Jag har en sån sarg du kan få köpa billigt. Saknas en skruv men hittar du från hd eller järnaffär för nån tia.

http://img.tapatalk.com/d/13/08/08/5a4e7agy.jpg

Jag har valt att sidomontera med ett universalfäste från autometer, finns även på harleybutiken för en slant extra, saknar dock sidoskydd för mätarhuset, samt packning i underkant. Jag har då tejpat runt om med vulktejp för att skydda mot fukt och kondens och sen köpt till originalbakstycke, det behövs bl.a för o fästa resetknappen med mera. Fungerar men inte det snyggaste jämfört med att köpa färdigt.
Min display har jag sen satt i en lampkeps, som jag vänt bak o fram o kapat av. Min tankte var, enkelt o billigt för jag läste om den ungefärliga iden på xlforum.net i slutändan blev det svårt o kostsamt iaf men jag lärde mig massor om just detta, olika modeller och årsmodeller etc och på så vis fick jag till slut ihop det. denna bild visar på håll mätaren och en glimt av den bakåtvända o kapade kepsen som sitter i övre kronan.
http://img.tapatalk.com/d/13/08/08/bapudyba.jpg
Lycka till o fråga på.

modestrick
2013-08-08, 08:32
oj! tack för himla utförligt svar. Jag får nog ställa mig i garaget å klia mig i skallen ett tag. Stirra ut cykeln. mkt tänkvärt där du skrev. Vi får se vilken lösning jag väljer.

Tror ja löst det med blinkerserna nu iaf. Beställt nya vanliga blinkers. ej LED men ändå ganska små å snygga. hittade på ebay nästan gratis :)

Forty8
2013-08-08, 13:48
@ Henrik Forslund

Fan den är riktigt nice din hoj!

Henrik Forslund
2013-08-08, 15:23
@ Henrik Forslund

Fan den är riktigt nice din hoj!

Tack, det var kul o höra. Den är till salu om du känner nån hehe

Forty8
2013-08-08, 16:22
Tack, det var kul o höra. Den är till salu om du känner nån hehe

Ha ha ja kanske! Har en kollega som det skriker stukad sportster om! Vad ska du ha istället då? En stelben kanske? Typ Valen Custom i Varberg! Polaren har en därifrån, se bild, Hot Rod Sporty.
12581

sm00rph
2013-08-08, 16:39
Vad säger bilprovningen om sidoflyttad mätare? Har av nån anledning fått för mig att dom kan gnälla på de?

Henrik Forslund
2013-08-08, 17:16
Ha ha ja kanske! Har en kollega som det skriker stukad sportster om! Vad ska du ha istället då? En stelben kanske? Typ Valen Custom i Varberg! Polaren har en därifrån, se bild, Hot Rod Sporty.
12581

Stajla hoj e som o stalja bil. Man får inte tillbaks en krona man lagt ner så jag känner mig färdig med den här o lägga pengar o tid på en ny. hoppas någon annan vill fortsätta. Vad det nya blir vet jag inte men jag hoppas den har 103" motorn iaf :)

robbbull
2013-08-08, 17:53
1258212583
Där sitter min mätare köpt på ebay!

modestrick
2013-08-08, 21:03
Är det inte knepigt att sitta å tira ner till vänster på mätarna?

sådana där stötdämpare som du har funderar även jag på att skaffa. Är det nå bra??

cool hon. gillar de röda handtagen också. Jag har samma fast vita

baggen
2013-08-08, 23:05
12584 kostade inte en krona ca 2 timmar ( hade styre och risers liggande )

Henrik Forslund
2013-08-09, 07:09
Hur flyttade du mätaren gratis? Var sitter din indikatordisplay?

Ämnet på tråden borde kompletteras med att det gäller modell custom

modestrick
2013-08-09, 08:12
12584 kostade inte en krona ca 2 timmar ( hade styre och risers liggande )

gör-snyggt!

robbbull
2013-08-09, 15:57
Är det inte knepigt att sitta å tira ner till vänster på mätarna?

sådana där stötdämpare som du har funderar även jag på att skaffa. Är det nå bra??

cool hon. gillar de röda handtagen också. Jag har samma fast vita
Njä i början var det lite ovant!
Tycker dom funkar bra kanske dom skulle vara lite hårdare,men det är jag som vill ha det hårt ingen jävla gunghäst som dom är original dämparna!
Tack:DJag tänkte köpa vita till Svarthoran min anndra sporre,tyvär blir dom röda rosa efter en solig sommarcheer

modestrick
2013-08-09, 17:10
Njä i början var det lite ovant!
Tycker dom funkar bra kanske dom skulle vara lite hårdare,men det är jag som vill ha det hårt ingen jävla gunghäst som dom är original dämparna!
Tack:DJag tänkte köpa vita till Svarthoran min anndra sporre,tyvär blir dom röda rosa efter en solig sommarcheer

Svarthoran?! fräckt namn :) Den är verkligen gör läcker den hojen. vad är det för avgassystem? himla häftigt iaf.

baggen
2013-08-09, 21:15
Hur flyttade du mätaren gratis? Var sitter din indikatordisplay?

Ämnet på tråden borde kompletteras med att det gäller modell custom

Det enda som jag har tillfört av delar som inte var där innan , är styre samt risers som inte har kostat mig något= Gratis..
Var lite jobb med om dirigering av kablage då tunneln på tanken inte kan kallas tunnel, men efter och ha slitsat plast strumpan har alla kontakter samt kablar fått plats under .
Jag använde mätarhuset i original riktning och gjorde ett fäste samt fått indikator lamporna täta för infästning i ena hålet på mätarhuset . och det funkar . nu ska jag bara kosta på mig en metallbit och göra fästet med lite snits då är det inte gratis längre ;)

- - - Uppdaterad - - -


gör-snyggt!
thx;

Nu håller jag på med nästan gratis försvarta avgassystemet utan dyr avgastejp ;)

modestrick
2013-08-09, 22:23
man blir klart impad rent allmänt när man ser vad en del gjort med sina hojar. Verkar som H-D lockar till personlig customisering. Jag har bara haft min en månad men jag börjar få en klar bild vad jag vill min hoj ska se ut som. JAg är på väg men stressar inte. vintrarna ska man ju ha till nåt också. till nästa sommar ska det ha borrats å portas å styre fixat. ska ha andra stötdämpare också samt linda avgasören med avgasbandage =coolt!
Finns det några sportster-entusiaster i Skaraborg????

haer72
2013-08-21, 10:19
Bara så jag förstår, jag har planer på att byta styre på min XL1200C, är det byte av risers som ställer till det med mätaren?
Finns det Inga lägre risers som funkar I så fall utan att behove flytta dito?

Henrik Forslund
2013-08-21, 12:38
Bara så jag förstår, jag har planer på att byta styre på min XL1200C, är det byte av risers som ställer till det med mätaren?
Finns det Inga lägre risers som funkar I så fall utan att behove flytta dito?
Vad har du för årsmodell, lägg upp en bild så kan du säkerligen få lite tips på vägen.

haer72
2013-08-21, 14:21
Vad har du för årsmodell, lägg upp en bild så kan du säkerligen få lite tips på vägen.

-06a
1269412695

Henrik Forslund
2013-08-21, 14:28
-06a
1269412695

Just på custom modell 04-06 så passar endast harleys egna idiot mått. Antingen kolla med probike om lägre original. Men troligtvis nej där.
Börjar du byta så blir det till att byta riser, toppklämma och sen någon ny lösning för var du ska göra av hastighetsmätaren samt indikatorlamporna. Läs hela tråden i lugn o ro så kommer du säkert på hur du vill ha det.



—--------------
All comfort was sacrified for style

modestrick
2013-08-21, 15:56
Fick hem styret igår och det råkar vara liite för högt så nu räcker inte bromsslangen till heller. Attans! Att det ska krångla hela tiden. Hur vet man vilka gängor det ska vara på de där adaptorerna som bromsslängen ska sitta i??? Det heter 3/8 hål eller 7/16 hål. Vilken ska jag ha till min 2001 sporre???

Köpt nya blinkers också. Fast de ha 3 sladdar? konstigt. 2 röda å 1 svart. Vilken ska vart?

Henrik Forslund
2013-08-21, 23:05
Fick hem styret igår och det råkar vara liite för högt så nu räcker inte bromsslangen till heller. Attans! Att det ska krångla hela tiden. Hur vet man vilka gängor det ska vara på de där adaptorerna som bromsslängen ska sitta i??? Det heter 3/8 hål eller 7/16 hål. Vilken ska jag ha till min 2001 sporre???

Köpt nya blinkers också. Fast de ha 3 sladdar? konstigt. 2 röda å 1 svart. Vilken ska vart?

Köpte du blinkers från biltema. Deras nya rätt snygga har både blink och broms, eller blink och baklyse. Men tyvärr inte alltihop. Ska du ha dom fram så kan du nog bara hoppa över den ena. Testa.
Kolla någon som säljer färdig bromsslang, där kanske storleken står. Annars pm pulare här på forumet. Han har snabbt svar.

haer72
2013-08-22, 08:36
Bara så jag förstog rätt...

man kan alltså inte byta styre utan att byta risers och allt vad det medför? Eller kan man byta till t ex ett dragbar om man later original risers sitta kvar, utan att behover flytta mätare mm.

Henrik Forslund
2013-08-22, 08:50
Bara så jag förstog rätt...

man kan alltså inte byta styre utan att byta risers och allt vad det medför? Eller kan man byta till t ex ett dragbar om man later original risers sitta kvar, utan att behover flytta mätare mm.

Du har missförstått.
Styre kan du byta smärtfritt.
Det är resten som kräver lite mer arbete o byte.



—--------------
All comfort was sacrified for style

haer72
2013-08-22, 08:57
Du har missförstått.
Styre kan du byta smärtfritt.
Det är resten som kräver lite mer arbete o byte.



—--------------
All comfort was sacrified for style


Ok, tack för för dina snabba svar. hjälper en nybörjare I tankarna thb;

modestrick
2013-08-22, 09:23
12696

Inte biltema. Jag hittade dessa på ebay himla billigt. fast det är 3 sladdar!! Får testa. Kanske är så att det bara är å hoppa över en av dem.

pm pulare? Är det nån här på forumet? Ok, får kolla upp det. Inte hittat nån som säljer färdig slang till sportsers äldre än 2004. Himla irriterande. Frågade en lokal förmåga här i byn om han kunde kika på bromsslangarna åt mig. Får se hur det går. Vill bara få färdig hojen så jag är nöjd med den. Börjar så smått fundera om det är värt att lägga mer pengar på min lillsporre fårn 2001. Kanske bättre å spara ihop pengar å köpa en nyare å större H-D. Gillar Sportsers ändå. hmmm..

Henrik Forslund
2013-08-22, 14:06
Vad säger bilprovningen om sidoflyttad mätare? Har av nån anledning fått för mig att dom kan gnälla på de?

Hastighetsmätaren skall finnas i synfältet, noggrannare än så är det inte. Min är besiktigad. men sen finns ju det där med helfordonsgodkännande från typ 2008, då får man inte ändra någonting men det är lite granna upp till bes.mannen eller polisen som stoppar dig och ev. ger dig ombesiktning.
Hastighetsmätarens placering är inte så kinkigt, värre med blinkers, lysen osv som påverkar dina medtrafikanternas säkerhet.

Henrik Forslund
2013-08-22, 15:56
12696

Inte biltema. Jag hittade dessa på ebay himla billigt. fast det är 3 sladdar!! Får testa. Kanske är så att det bara är å hoppa över en av dem.

pm pulare? Är det nån här på forumet? Ok, får kolla upp det. Inte hittat nån som säljer färdig slang till sportsers äldre än 2004. Himla irriterande. Frågade en lokal förmåga här i byn om han kunde kika på bromsslangarna åt mig. Får se hur det går. Vill bara få färdig hojen så jag är nöjd med den. Börjar så smått fundera om det är värt att lägga mer pengar på min lillsporre fårn 2001. Kanske bättre å spara ihop pengar å köpa en nyare å större H-D. Gillar Sportsers ändå. hmmm..

Pulare hittar du här, http://harleyforum.se/member.php?966-Pulare trevlig o hjälpsam man.
Kanske är det så att i USA har väl vissa delstater att blinkers ska även vara positionsljus, alltså fast sken och sen blinka vid svängning. Meddela hur det går.

Lägga mer pengar eller inte, en bikerbuddie sa till mig en gång. Det är inte dom smarta affärerna man minns. En investering blir det väl aldrig, snarare underhållskostnad för sitt intresse :)

robbbull
2013-08-22, 16:37
Har du ingen firma i närheten där du bor som pysslar med hydralik?Har du det så ta ett snöre mät hur lång slangen ska vara o vilken vinkel nipplarna ska vara!Så kan du få stålspunnen eller svart osv brukar kosta 300-400kr!Annars kolla vad bike line har för slangar.3/8 är typ9,5mm o 7/16 11mm.

robbbull
2013-08-22, 16:47
Svarthoran?! fräckt namn :) Den är verkligen gör läcker den hojen. vad är det för avgassystem? himla häftigt iaf.


http://www.freedomperform.com/sportster/full-systems/american-outlaw-high-2-1/
Tack:D

modestrick
2013-08-22, 21:10
Tack för alla visa råd å tips. Vet att jag inte blir rik på denna hobby. tvärtom. Nåt ska man ju ha å blåsa stålar på. Hinner inte riktigt med att lägga al uppmärksamhet på hojen just nu för jag håller på att bygga hästboxar till min fru å hennes hästar. Jäkla hobby det där med hästar. " köp moped" säger jag. jaja.....
imorgon om det är fint väder tänkte jag ut å hoja. Åka till skövde å tillbaka på småvägar hade jag tänkt. vi får se.

admin
2013-08-23, 00:59
En liten tabell för banjosar:

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/bromsar-tabell_zps25f65273.png


NOTE: 04-13 XL models use metric 10 mm x 1.25 and 12 mm x 1.50 banjo bolts, washers and fittings. All Big Twin except 08-13 Dressers and pre-04 XL models use standard 3/8” and 7/16” banjo bolts, washers and fittings. Fittings and washers listed as 3/8”/10 mm can be used in either application.

admin
2013-08-23, 01:13
En till vettig:

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/brake-chart_zpsb6b3af9c.jpg

Forty8
2013-08-23, 08:41
Kolla bilden ovan från admin. Där ser du dina banjovinklar uppe vid styret och nere vid oket. Mät med ett snöre hur lång bromsslang du behöver för det nya styret. Du kanske också vill ha andra vinklar på dina nya banjos beroende på det nya styret. Sen ringer du till Nostalgia Motor AB i Göteborg och snackar med dom och beställer din nya bromsslang och smick smack pommac så har du det du behöver!
Lycka till!

modestrick
2013-08-23, 09:13
Jisses! Det är ju helt lysande! Tackar tackar! :)
12701
12702
Så där ser mina ut. Ser änna ut som 35 uppe å 90 nertill. Hmmm, ska jag tolka det som att det olika mått upptill och nertill? 7/16 och 3/8. Nåja, det verkar gå å lösa detta hursomhelst. Himla bra forum detta. massa hjälp. Gött mos!

Forty8
2013-08-23, 09:37
Jisses! Det är ju helt lysande! Tackar tackar! :)
12701
12702
Så där ser mina ut. Ser änna ut som 35 uppe å 90 nertill. Hmmm, ska jag tolka det som att det olika mått upptill och nertill? 7/16 och 3/8. Nåja, det verkar gå å lösa detta hursomhelst. Himla bra forum detta. massa hjälp. Gött mos!

Om du känner att samma vinklar passar med det nya styret så kör du på samma. Ring till Nostalgia idag (031-516405) så hjälper dom dig med det du behöver. Antingen hämtar du på plats eller så skickar dom det till dig. Deras hemsida är lite sådär så jag skulle ringt och berättat modell, årsmodell mm så bygger dom ihop den åt dig. Vet andra som gjort samma sak. Om du inte redan köpt styret så har dom en massa i butiken så du kan klämma och känna...

modestrick
2013-08-25, 11:21
Missade att ringa i fredags men på måndagmorgon ska jag ringa å beställa bromsslang med mera. Idag har jag hittat en kille som bor i närheten kan montera dem åt mig också. Han skulle även ta sig en titt på mina blinkers å mitt nya styre. Jag lägger upp en bild på hojen när allt e kittat å klart. Efter det är det nya bakstöddämpare som står på önskelistan och efter det är det väl konvertering till 1200 kubik. Det tar aldrig slut. Växellådan rasslar en hel del. Ska den göra det? Låter som ett tröskverk när jag lägger i ettan.

admin
2013-08-25, 13:58
Skramlet kan bero på en slapp kedja. Kolla denna. Bifogar bild från servicemanualen

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/trans_zps2ccdb05e.jpg

modestrick
2013-08-27, 13:44
Skramlet kan bero på en slapp kedja. Kolla denna. Bifogar bild från servicemanualen

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/trans_zps2ccdb05e.jpg

Ok, ja det kanske är det som låter. Inget som jag törs åtgärda själv tyvärr. inte så bra med meka. Är det någon som vet vart man kan lämna in hojen för laga ovanstående problem? I Skaraborg helst??

modestrick
2013-08-27, 14:24
Vad snabb leverans de har på Nostalgia motor. Beställde igår och idag fanns slangen med posten. otroligt! :)

Hardrockhair
2013-09-08, 02:27
Någon som vet om original vajrar/el räcker till ett 8" z styre jammer på en forty-eight?

admin
2013-09-08, 10:59
Någon som vet om original vajrar/el räcker till ett 8" z styre jammer på en forty-eight?

Bromsslang och ev koppling kan vara något korta, övriga klarar sig. Kontakta medlemmen Forty8 på forumet, han har bytt ett par styren på 48.

http://harleyforum.se/showthread.php?8744-DK-Customs-coil-and-key-relocation-kit-amp-wire-tuck-Del-1-2

Forty8
2013-09-08, 22:21
Elen räcker gott och väl. Nu har ju jag gjort en wire tuck så min el ligger ovanpå ramen under tunneln under tanken så jag har ju lättare att komma åt kontakterna. Men du behöver antagligen inte röra dom ändå. Kopplingen räcker lika så. Skulle tro att den även skulle räcka till ett 12" Z (om man skulle vilja ha det). Bromsslang måste bytas ut däremot. Jag satte dit en 45" stålomspunnen (den var silverfärgad, men lite krympslang rådde bot på det vic; ) med 90 grader banjos. Det hade funkat lika bra med en 42-43". I ditt fall skulle jag köra på en som är ca 43" så har du lite extra om du vill gå högre än 8" nån gång. Bort med den pressade och återanvänd båda fästena. Good luck!

Hardrockhair
2013-09-09, 17:59
Tackar för bra svar thb; Kom att tänka på att jag antagligen måste sänka gaffelbenen lite. Är det bara att lossa bultarna som håller benen och släppa ner dom, och skall det dras med moment sen?

Forty8
2013-09-09, 20:45
Tackar för bra svar thb; Kom att tänka på att jag antagligen måste sänka gaffelbenen lite. Är det bara att lossa bultarna som håller benen och släppa ner dom, och skall det dras med moment sen?

Det är möjligt att du får göra det men jag tror att du kan komma att slippa det faktiskt. I mitt fall var det Biltwellstyret som tvingade mig att göra det. Det du tänker sätta dit är mer rakt i botten så att säga. Men om du ändå måste så gör så här;

1) Höj upp framhjulet, domkraft funkar bra men ha med dig nån mer som kan hålla i hojen så inte skiten tippar! Det räcker att höja upp precis så mycket som du vill ha ner gaffelbenen, i mitt fall ca 3mm. (det finns två lyftpunkter under chassit)
2) Ta av orginalstyret och provmontera det nya. Vinkla det i läget som du vill ha det. Kolla av hur mkt benen måste ner.
3) Lossa torxbultarna (2 på varje sida), dessa är T45 eller T50. Lossa bara lite lagom, dom ska inte skruvas ut helt så benen åker ner av sig självt. Du ska nämligen knacka ner dom försiktigt.
4) Fram med den tunga gummihammaren. Har du ingen sån så ta en vanlig och lägg nåt mjukt imellan och börja knacka. Det behövs inte mycket kraft utan knacka försiktigt.
5) Skruva fast torxbultarna igen. Momentnyckeln sätter du på 30-45 ft-lb (foot pounds) vilket motsvarar 40,67-61,01Nm.

Good luck!

Hardrockhair
2013-09-09, 21:02
Tackar thb; Jävligt bra svar! Blir första gången jag byter ett styre faktiskt. Har nog koll på det mesta, bara bytet av bromsslang jag är lite osäker på. Vill ju inte att det ska bli nått knas där direkt med luft o skit i systemet...

Forty8
2013-09-09, 22:25
Nä bromsar vill man ju gärna ha! Du kan ju alltid låta din lokala handlare byta slangen så vet du att det blir riktigt gjort. Be att få vara med när dom gör det så har du lite koll till nästa gång om du då vill försöka själv. I ditt fall så är det väl Probike Hbg eller Bikeline Malmö. Priset hos probike är 700-800:- så det är ju inte jättebiligt men kan vara värt det om man själv är osäker på hur man skall göra. Byt i så fall slangen först och åk sedan hem och skicka på det nya styret.
Det enda du behöver tänka på är att i "huset" på bromssidan sitter en kontakt med en plastplupp på. Den plastpluppen på kontakten är lätt att bryta av om man är oförsiktig vi återinstallationen. Pajar den så kommer det kosta dig 1500:- plus jobb att få det fixat. Inte så kul eller hur!?
Men frukta inte! Gör så här så löser det sig...innan du lossar på de fyra torxskruvarna i "huset" (T25&T27) så trycker du in bromshandtaget lite. I springan som blir så stoppar du in en glasspinne eller liknande. Lossa sedan på dina torx och plocka av allt från styret. När du sedan ska montera tillbaka allt på det nya styret så ser du bara till att din glasspinne sitter i springan. När allt är på plats så tar du bort pinnen och trycker försiktigt in bromshandtaget, om du känner minsta motstånd så sitter antagligen nåt lite snett. Fortsätt INTE att trycka då utan ta av, gör om, gör rätt! Följ detta så lösér du allt hur fint som helst! Skulle du fastna på vägen så skicka ett pm så hjälper jag dig! Se också till att kablarna hamnar snyggt och fint i pressningarna på styret och att du inte klämmer dom mellan pressningen och "huset".
Lycka till!

Just det...momentnyckeln...
De fyra insexbultarna till styret skall dras till 15 ft-lb (foot pounds) = 20,34 Nm
De fyra torxskruvarna till "huset" dras till 45 in-lbf (inch pounds) = 5,08 Nm = lagom handkraft handkraft alltså. Överdra inte!

Hardrockhair
2013-09-10, 20:45
Kanon bra ide´. Ska in med hojen på 800 mil service om 2 veckor så då kan dom ju slänga på en längre slang. Tror dom skall byta bromsvätska ändå. Jag tackar för all bra info thb; Kör jag fast så skickar jag pm.

modestrick
2013-12-16, 16:23
13664

Nu är styret på plats iaf. Ja, jag tycker det vart ganska bra. Texasstyren e tokigt snygga.

Forty8
2013-12-16, 18:33
13664

Nu är styret på plats iaf. Ja, jag tycker det vart ganska bra. Texasstyren e tokigt snygga.

Gött Rickard! Blev kanonschysst ju, och bättre sent än aldrig ;) jag gillar dom vita handtagen också, göörgoa!
Vad är det för cross i bakgrunden är det din den också?

modestrick
2013-12-16, 20:58
Gött Rickard! Blev kanonschysst ju, och bättre sent än aldrig ;) jag gillar dom vita handtagen också, göörgoa!
Vad är det för cross i bakgrunden är det din den också?
Ja jag älskar dessa vita handtag. Hade likadant styre å likadana handtag på min förra hoj(triumph bonneville)
Nej hojen står ju på vinterförvaring på verkstad så det är någon annans cross. Skulle dock gärna vilja ha en sådan hoj. Det är fett mkt med små grusvägar där jag bor.

modestrick
2013-12-16, 21:07
Fått på blinkers i bak också. tycker de blev fina. hittade dem gör billigt på ebay.
13666

Forty8
2013-12-16, 22:45
Fått på blinkers i bak också. tycker de blev fina. hittade dem gör billigt på ebay.
13666

Här händer det grejer minsann! Är det ölen som gör det eller ;) dom var snygga, ska ha nåt mindre själv också i alla fall framtill. Väntar på små fästen till framgaffeln sen får jag se vad det blir för blinkers...

modestrick
2013-12-17, 11:08
Här händer det grejer minsann! Är det ölen som gör det eller ;) dom var snygga, ska ha nåt mindre själv också i alla fall framtill. Väntar på små fästen till framgaffeln sen får jag se vad det blir för blinkers...

Näe, varken öl eller jag själv utan den duktiga mekanikern i väring som nu får göra allt det som jag själv aldrig iddes få gjort i somras. Jag är sämst på att skruva. Kan knappt snyta min näsa utan assistans.
Han fick dit nya stålomspunna bromsslangen också. Blir himla bra det här. Nu ska vi se, eh. halva december, januari, februari, mars och så april. 4 å en halv månad till mc säsongen börjar för mig. Kan tiden gå långsammare??

IDI
2013-12-17, 14:32
När jag byggde om en Sporre för några år sedan använde jag en Motogadget mätare med alla indikatorlampor integrerade. På min satte jag fast den med en medföljande klammer runt styret. Mätaren funkade kanon och var väldigt liten, 49 mm i dia, o snygg. Efter att bilden togs snyggades även styrfästet till.
13671

modestrick
2013-12-17, 14:41
När jag byggde om en Sporre för några år sedan använde jag en Motogadget mätare med alla indikatorlampor integrerade. På min satte jag fast den med en medföljande klammer runt styret. Mätaren funkade kanon och var väldigt liten, 49 mm i dia, o snygg. Efter att bilden togs snyggades även styrfästet till.
13671

Det där var himla snyggt! Hade gärna velat ha lika på min. Där fick jag någe å klura på. Tja, alltid finns det nåt å göra på en H-D. blir änna aldri klar.

robbbull
2013-12-17, 15:43
thb;