handdator

Visa fullständig version : Miniral vs syntet



Lasse.S
2013-08-07, 10:48
I alla år har jag alltid sagt att man skall köra på det som tillverkaren rekommenderar men väldigt många tycker att det inte duger och vill använda sig av "bättre" oljor som tex syntetolja i Harley-Davidson.
Jag vill ju inte vara någon bakåt strävare så i våras tankade jag i 10w60 syntetolja för att testa, anledningen till att jag vågade är just att den numera finns som 60 för syntetoljor är lite tunnare trotts samma viskositet, tappa ur varm miniral vs syntet så är den senare som vatten nästan.
våren gick bra märkte egentligen ingen skillnad normal förbrukning dvs justera nivån med några droppar typ,Under semester turen runt i dom Baltiska länderna började det ta desto mer på dom 400 milen tog den en liter ungefär och fortsatte ta olja här hemma.
Sen byggde jag turbon och jag började få ett missljud från bakre lyftarna lät det som efter att man startade upp motorn en stund efter den hade varit riktigt varm.(tystnade efter ca 5-10 sec)
Mina funderingar blev då att eftersom jag körde på 10W- olja köpte jag 20w- olja som det skall vara med det hjälpte inte, lyftarna blödde ur ändå.....skit också skall man behöva köpa nya lyftare redan under 3000 mil men som ett försök till då köpte jag den billigaste 20w-50 miniraloljan som H-D rekommenderar och nu har jag kört ytterligare dryga 300 mil och den är både tyst och oljeförbrukningen är inte märkbar.
Var och en får ju dra sina egna slutsatser om detta men jag vet ju vilken olja jag kommer att köra på i fortsättningen.

jossi
2013-08-10, 21:39
Vi hade problem med mineral för ett antal år sedan en bil motor hydrauliska tryckare som börja låta konstigt vid höga varvtal när det var riktigt varmt ute vi hade 20-50 mineral från början, vi testade Castrol 10-60 syntet det blev tyst , kompisen körde sin gamla turbo bil på 5-50 syntet men det var hög oljeförbrukning så han bytte till 20-50 mineral förbrukningen minskade kraftigt

Lasse.S
2013-08-10, 22:10
Vi hade problem med mineral för ett antal år sedan en bil motor hydrauliska tryckare som börja låta konstigt vid höga varvtal när det var riktigt varmt ute vi hade 20-50 mineral från början, vi testade Castrol 10-60 syntet det blev tyst , kompisen körde sin gamla turbo bil på 5-50 syntet men det var hög oljeförbrukning så han bytte till 20-50 mineral förbrukningen minskade kraftigt
I Mars har jag jobbat 10 år med garantier på begagnade bilar, om man räknar jätte lågt så säg att jag har två samtal i veckan om hög oljeförbrukning (verkligheten är minst 5 gånger mer) och att jag jobbar 47 veckor om året så har jag haft 940 samtal om oljor, I väldigt många fall minskar det eller till o med upphör förbrukningen helt med mineral, tyvärr inte alla som vill prova och alla slutar inte heller dra olja på grund av för stort slitag på grund av miss skötseln har gått för långt innan.
Vi är 5 skadereglerare på jobbet så detta ämne diskuteras dagligen vill jag påstå med varandra och verkstäder så min erfarenhet i ämnet är ganska stor utan att överdriva.
Långt i från alla motorer tar olja och anledningen till att jag prova var ju en test som mycket väl hade kunnat fungera men tyvärr ej, nu får hon gå på mineral så är det bra med det :) och det är ju billigare också ;)

DEO
2013-08-10, 22:23
I Mars har jag jobbat 10 år med garantier på begagnade bilar, om man räknar jätte lågt så säg att jag har två samtal i veckan om hög oljeförbrukning (verkligheten är minst 5 gånger mer) och att jag jobbar 47 veckor om året så har jag haft 940 samtal om oljor, I väldigt många fall minskar det eller till o med upphör förbrukningen helt med mineral, tyvärr inte alla som vill prova och alla slutar inte heller dra olja på grund av för stort slitag på grund av miss skötseln har gått för långt innan.
Vi är 5 skadereglerare på jobbet så detta ämne diskuteras dagligen vill jag påstå med varandra och verkstäder så min erfarenhet i ämnet är ganska stor utan att överdriva.
Långt i från alla motorer tar olja och anledningen till att jag prova var ju en test som mycket väl hade kunnat fungera men tyvärr ej, nu får hon gå på mineral så är det bra med det :) och det är ju billigare också ;)

Ja där ser man, det finns tydligen för många Ford bilar i Svedala ;)

Häls DEO

harly2006
2013-08-10, 22:33
Tja!! själv åker jag HD 20-50..och har kört den i ca 2,300mil nu servar vart 800 mil behöver inte slå i någon olja mellan bytena.. så jag funderar inte på att prova nå annat...man ska inte laga det som inte är sönder....:I:

jossi
2013-08-11, 00:33
Min HD körs också på 20-50 enligt tillverkarens anvisningar , men den andra hojen körs på Screaming Eagle syntet tror det är 20-50
och bilen 0-30 eller 5-30

Pelleman
2013-09-16, 02:26
Mina funderingar blev då att eftersom jag körde på 10W- olja köpte jag 20w- olja som det skall vara med det hjälpte inte,


Var och en får ju dra sina egna slutsatser om detta men jag vet ju vilken olja jag kommer att köra på i fortsättningen.


Nu är det möjligt att jag missförstår dig men skillnaden på 10W och 20W gäller ju bara kallstartsegenskaperna och säger inte ett skvatt om oljans egenskaper i drifttemperatur. Sedan är ju var och en salig på sin tro men när det gäller olja så säger vetenskapen att en bra syntetolja alltid är överlägsen en mineralolja. Anledningen till att syntetolja finns är ju för att komma bort från mineraloljans svagheter.

Lasse.S
2013-09-16, 08:01
Nu är det möjligt att jag missförstår dig men skillnaden på 10W och 20W gäller ju bara kallstartsegenskaperna och säger inte ett skvatt om oljans egenskaper i drifttemperatur. Sedan är ju var och en salig på sin tro men när det gäller olja så säger vetenskapen att en bra syntetolja alltid är överlägsen en mineralolja. Anledningen till att syntetolja finns är ju för att komma bort från mineraloljans svagheter.

Alltid bättre stämmer inte, jag kan genom mitt jobb räkna upp otaliga fall med hög oljeförbrukning o slammer som blivit bättre med mineral.
Händelser ur verkliga livet och inte bara vad man läst tror eller liknande ;)

belsebub36
2013-09-16, 11:17
I alla år har jag alltid sagt att man skall köra på det som tillverkaren rekommenderar men väldigt många tycker att det inte duger och vill använda sig av "bättre" oljor som tex syntetolja i Harley-Davidson.
Jag vill ju inte vara någon bakåt strävare så i våras tankade jag i 10w60 syntetolja för att testa, anledningen till att jag vågade är just att den numera finns som 60 för syntetoljor är lite tunnare trotts samma viskositet, tappa ur varm miniral vs syntet så är den senare som vatten nästan.
våren gick bra märkte egentligen ingen skillnad normal förbrukning dvs justera nivån med några droppar typ,Under semester turen runt i dom Baltiska länderna började det ta desto mer på dom 400 milen tog den en liter ungefär och fortsatte ta olja här hemma.
Sen byggde jag turbon och jag började få ett missljud från bakre lyftarna lät det som efter att man startade upp motorn en stund efter den hade varit riktigt varm.(tystnade efter ca 5-10 sec)
Mina funderingar blev då att eftersom jag körde på 10W- olja köpte jag 20w- olja som det skall vara med det hjälpte inte, lyftarna blödde ur ändå.....skit också skall man behöva köpa nya lyftare redan under 3000 mil men som ett försök till då köpte jag den billigaste 20w-50 miniraloljan som H-D rekommenderar och nu har jag kört ytterligare dryga 300 mil och den är både tyst och oljeförbrukningen är inte märkbar.
Var och en får ju dra sina egna slutsatser om detta men jag vet ju vilken olja jag kommer att köra på i fortsättningen.

Det man kan fundera över är varför du helt plötsligt fick skrammel o hög förbrukning. Om det var oljan så borde du ju märkt det tidigare. Oljan kanske har förändrats med tiden. Inte klarat värmen eller nått men när du hällde i ny olja igen så tycker man att det skulle funka igen som när du först hällde i oljan. Själv kör jag på Red Line eller Lucas syntet. Funkar fint.

Mercakombi
2013-09-16, 12:26
Man kan ju aldrig bortse faktumet att en helsyntetisk motorolja bevisligen ger en svalare
motor jämfört mot en motor med mineralolja. Och det är ju knappast en nackdel, med
en svalare motor, när det gäller luftkylda motorer.

Där av att jag själv föredrar att åka med en helsyntetisk 10W-50 olja(Bel Ray, i mitt fall).
Vilket jag förövrigt också blivit rekommenderad att åka på, av en väldigt välrenommerad
motorrenoverare/trimguru från Västeråstrakten, efter min egenhändigt utförda motor-
renoveringen i våras.

Och efter cirkus 950 mil, till dags dato, så går maskinen fortfarande som en våt dröm,
trots ett komp på 200psi/cylle och ett varvtalsstopp satt till 6500rpm/min. Det kanske
bör tilläggas att vid inkörning av motorn, de första 100 milen, så användes naturligtvis
enbart en renodlad 20W-50 mineralolja.

Men, men åker man t.ex enbart en "steg 1"-trimmad hoj, så känns det nog mera som en
smaksak vad man väljer för motorolja. Viktigast, enligt min mening är väl ändå att motor-
oljan samt filtret byts vid rekommenderade intervaller.

Sedan är jag definitivt inte rätt person att döma andra människor, om dom vill åka på
Feltema-olja eller what ever.... trivs dom med det, so find with me!

Lasse.S
2013-09-16, 13:54
Det man kan fundera över är varför du helt plötsligt fick skrammel o hög förbrukning. Om det var oljan så borde du ju märkt det tidigare. Oljan kanske har förändrats med tiden. Inte klarat värmen eller nått men när du hällde i ny olja igen så tycker man att det skulle funka igen som när du först hällde i oljan. Själv kör jag på Red Line eller Lucas syntet. Funkar fint.

Oavsett tar den obetydligt med olja nu fast jag ofta är på varvstoppet. Kör biltemas billigaste olja, funkar bra till turbo också :)
I vinter skall jag byta till smidda kolvar då kommer jag även kontrolera eventuellt slitage noggrant i motorn när ändå cyllar o toppar är av och då har den gått ca 3500 mil ungefär.

Lasse.S
2013-09-17, 11:10
Frågade en Tassen på skoj om vad han tycker om syntet, risken att det låter som kastanjett föreningen har möte i motorn tar jag inte, det kan ju sluta med att man får betala något, experimentera skall man inte göra blev svaret :) Men för att ta det en nivå till ringde jag o pratade jag med en firma som säljer olja och frågade om hur det ligger till.
Till vattenkylda motorer och som är fullt glidlagrade finns inget bättre än syntet men till luftkylda H-D rekommenderas vanlig mineral för spelen är större och oljeringarna får inte med sig oljan på cylinderväggen helt vilket kan leda till en viss förbrukning. V-rod går utmärkt på syntet men dom andra skall ha mineral enligt det företaget. Det var en firma som har alla sorters olja i sitt sortiment.

stroker49
2013-09-17, 12:50
Problemet är att nästan ingen som uttalar sig vet något. De vet ofta inte ens att man mäter viskositeten i Cst!
Det är svårt att bedömma efter olika anektdoter på olika forum och subjektiva observationer på enstaka motorer.

Hursom, jag är helt övertygad om att syntet är det bästa. Nu när jag har sagt det så kan jag säga att jag kör på mineral! Varför?

Syntet är bra vid mycket låga och mycket höga temperaturer och så håller oljan längre. Jag ger upp när det går under -2 grader och en stor motor som inte klarar av att ens ge ifrån sig 100hk blir ju inte speciellt varm. Eventuellt i Nevada!

Olja byter jag varje höst så livslängden har jag ingen nytta av heller.
Kanske att jag skulle överväga syntet om jag hade turbo, och mest för turbon skull. Men det går nog bra med en 20w-50 också.

Bilen däremot går med helsyntet.

Lasse.S
2013-09-17, 13:32
Problemet är att nästan ingen som uttalar sig vet något. De vet ofta inte ens att man mäter viskositeten i Cst!
Det är svårt att bedömma efter olika anektdoter på olika forum och subjektiva observationer på enstaka motorer.

Hursom, jag är helt övertygad om att syntet är det bästa. Nu när jag har sagt det så kan jag säga att jag kör på mineral! Varför?

Syntet är bra vid mycket låga och mycket höga temperaturer och så håller oljan längre. Jag ger upp när det går under -2 grader och en stor motor som inte klarar av att ens ge ifrån sig 100hk blir ju inte speciellt varm. Eventuellt i Nevada!

Olja byter jag varje höst så livslängden har jag ingen nytta av heller.
Kanske att jag skulle överväga syntet om jag hade turbo, och mest för turbon skull. Men det går nog bra med en 20w-50 också.

Bilen däremot går med helsyntet.

Det är rätt att köra bilen på syntet, det var ju luftkylda motorer som inte skall köras på det.
Jag har snart kört 1000 mil med turbon både med syntet o mineral nu och märker ingen skillnad mer än att den slutat ta olja, temeraturmässigt eller färgen ser jag ingen skillnad på. för övrig går den tyst o fint eller som kulor o krut :)

Lars Nilsson
2013-09-17, 16:48
En helsyntetolja håller längre än en mineralolja vid höga temperaturer.
Att då säga att en luftkyld motor mår bäst av en mineralolja e bullshit.
"Trögheten" och tjockleken på en olja mäts i viskositet, o det är samma på mineral och syntet, så att säga att en syntetolja är tunnare än motsvarande mineralolja vid samma temperatur är också bullshit.
Filmstyrkan är extremt mycket högre på en helsyntetolja än en mineralolja.
Och vad fan folk har jobbat med i hundra år skiter jag i när de inte kan visa på papper att de har rätt.
Att man kan klara sig på mineralolja säger inget om att den är bättre än syntetditon.
Nä, du kan behålla din feltemaolja och tro vad du vill, jag kommer aldrig spara in på det viktigaste du kan göra på en motor, dvs byta olja och filter.
Jag vet killar som sänkt temperaturen på sina hojar med 10 grader genom att byta från mineralolja till helsyntet.
Så vanlig mineralolja kör jag med i gräsklipparen inget annat får det komma nära.

stroker49
2013-09-17, 18:10
Jag har börjat bruka dessa 1200-kubikare. De är luftkylda (vattenkylda toppar) och de skall ha helsyntet.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.diamond-air.at/typo3temp/pics/e869970c91.jpg&imgrefurl=http://www.diamond-air.at/hk36_super_dimona%2BM52087573ab0.html&h=212&w=290&sz=17&tbnid=WeyGV7YPBJhsLM:&tbnh=90&tbnw=123&zoom=1&usg=__R3a3L3SqehLrPlqL-mTGfKngw1g=&docid=le-7hng9uBrvTM&hl=sv&sa=X&ei=sX04UsfMIaKe4wSthoCIBg&ved=0CD8Q9QEwAw&dur=778

Som jag skrev så är syntet kanon. Men om mineral är tillräckligt bra och kostar mindre och jag byter ofta så är det fine för mig. Jag har haft min ena hoj i 25 år, den har bara gått 10000 mil men av de problem jag haft under åren har inget haft med oljan att göra. Jag har kört på alla möjliga fina märken och kör nu med Biltema 20W-50 då jag bor nära Biltema och priset är någorlunda rimligt.

Förresten så pratade jag med en kille som jobbat på en auktoriserad bilverkstad. Han hävdade att större verkstäder som köper olja på bulk betalar under 10 kr/liter för värsta helsynteten! Bra marginal vid service!

Lasse.S
2013-09-17, 19:53
Jag har börjat bruka dessa 1200-kubikare. De är luftkylda (vattenkylda toppar) och de skall ha helsyntet.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.diamond-air.at/typo3temp/pics/e869970c91.jpg&imgrefurl=http://www.diamond-air.at/hk36_super_dimona%2BM52087573ab0.html&h=212&w=290&sz=17&tbnid=WeyGV7YPBJhsLM:&tbnh=90&tbnw=123&zoom=1&usg=__R3a3L3SqehLrPlqL-mTGfKngw1g=&docid=le-7hng9uBrvTM&hl=sv&sa=X&ei=sX04UsfMIaKe4wSthoCIBg&ved=0CD8Q9QEwAw&dur=778

Som jag skrev så är syntet kanon. Men om mineral är tillräckligt bra och kostar mindre och jag byter ofta så är det fine för mig. Jag har haft min ena hoj i 25 år, den har bara gått 10000 mil men av de problem jag haft under åren har inget haft med oljan att göra. Jag har kört på alla möjliga fina märken och kör nu med Biltema 20W-50 då jag bor nära Biltema och priset är någorlunda rimligt.

Förresten så pratade jag med en kille som jobbat på en auktoriserad bilverkstad. Han hävdade att större verkstäder som köper olja på bulk betalar under 10 kr/liter för värsta helsynteten! Bra marginal vid service!
Nu är väl inte mineral tillräckligt bra utan dess egenskapar lämpar sig bättre till luftkylt än vad syntet gör som är sämre till luftkylt och bättre än mineral till vattenkylda moderna motorer, rätt olja till rätt motor ;)

Lasse.S
2013-09-20, 08:29
Beställde en kartong sådan här olja, genom kontakter fick jag ett löjligt bra pris :)

http://www.midlandoil.se/assets/produkter/personbil/produktblad/performance-20w-50-racing.pdf

harly2006
2013-09-20, 12:35
Tja! jag undrar går det inte bra med vanlig HD olia 20-50 har själv kört med den i 3000 mil,byter olja vid 800 mil drar inte en uns med olja fast motorn är trimmad komp 10:1,motor temp på väg ca 106 gr.. i stadstrafik runt 115-120 så jag vet i fan varför man ska laga det som funkar.. själv tycker jag inte det är en stor kostnad med olja och filter +trans och v-låda ca 1000:- jobbet tar 30 minuter max...

stroker49
2013-09-20, 13:00
Beställde en kartong sådan här olja, genom kontakter fick jag ett löjligt bra pris :)

http://www.midlandoil.se/assets/produkter/personbil/produktblad/performance-20w-50-racing.pdf

Säkert lika bra som andra 20W-50, kanon!

Lasse.S
2013-09-20, 13:29
Tja! jag undrar går det inte bra med vanlig HD olia 20-50 har själv kört med den i 3000 mil,byter olja vid 800 mil drar inte en uns med olja fast motorn är trimmad komp 10:1,motor temp på väg ca 106 gr.. i stadstrafik runt 115-120 så jag vet i fan varför man ska laga det som funkar.. själv tycker jag inte det är en stor kostnad med olja och filter +trans och v-låda ca 1000:- jobbet tar 30 minuter max...

Fullt enig med dig där, dock kunde jag inte motstå att köpa denna oljan då det var en tredje del av utpriset o billigare än Biltemas billigaste :)

- - - Uppdaterad - - -


Säkert lika bra som andra 20W-50, kanon!

thb;

harly2006
2013-09-20, 16:21
Fullt enig med dig där, dock kunde jag inte motstå att köpa denna oljan då det var en tredje del av utpriset o billigare än Biltemas billigaste :)

- - - Uppdaterad - - -



thb;

Tack vc;

Lasse.S
2013-09-25, 12:50
Hade en samarbetespartner i bildelsbranschen på besök på jobbet i dag där en av dom jobbat som inköpare på Biltema tidigare, självklart tog jag tillfället i akt å frågade vem som levererar oljan :)
Ett gammalt rykte om Statoil är leverantör är just gammalt, tydligen har det varit så men nu är det ett Engelskt oljeraffinaderi som tillverkar direkt till Biltema efter dom specar som beställs och är en högkvalitets olja, samma raff tillverkar åt en rad andra beställare.
osäker men en tänkbar är då franska oljebolaget Total som äger Lindsey Oil Refinery ;)

stroker49
2013-09-26, 07:13
Jag känner en som jobbade på inköp på Biltema här i Linköping innan de flyttade från stan. För många år sedan var det Statoil men sedan var det andra. De kan nog byta leverantör när det passar dem och de får en bra offert från någon ny. Det gäller bara att leverera enligt specifikation.

Street Bandit
2013-10-31, 08:39
Beställde en kartong sådan här olja, genom kontakter fick jag ett löjligt bra pris :)

http://www.midlandoil.se/assets/produkter/personbil/produktblad/performance-20w-50-racing.pdf

Tjena,Lasse S.Men det där är väl ingen mc olja,är inte det en bilolja?
Fast i motorn går det väl fint,men i en mc koppling borde det väl vara Jaso/Api klassning?
Med vänlig hälsning Street Bandit.

Lasse.S
2013-10-31, 09:00
Tjena,Lasse S.Men det där är väl ingen mc olja,är inte det en bilolja?
Fast i motorn går det väl fint,men i en mc koppling borde det väl vara Jaso/Api klassning?
Med vänlig hälsning Street Bandit.

Stämmer i kopplingen skall det inte hällas i motorolja för bilar, inte bra. men till motorn fungerar det väldigt bra med http://www.midlandoil.se/assets/prod...-50-racing.pdf

Svarten
2014-12-17, 22:11
Gör ett experiment: Slå upp syntet kontra mineralolja i glasburkar, vänd dem upp o ner och känn på oljefilmen om en vecka.
Dra sedan slutsatsen vad som är bäst för kul o rullagren i motorn.

stroker49
2014-12-17, 22:24
Precis, jättebra test om man vill veta hur man smörjer glasburkar på insidan!

Benny
2014-12-18, 18:33
Precis, jättebra test om man vill veta hur man smörjer glasburkar på insidan!

bra svar i denna debatt som aldrig dör

Pelleman
2015-11-03, 10:21
Gör ett experiment: Slå upp syntet kontra mineralolja i glasburkar, vänd dem upp o ner och känn på oljefilmen om en vecka.
Dra sedan slutsatsen vad som är bäst för kul o rullagren i motorn.

Synteten är bäst såklart. Som påpekas ovan så är ditt experiment bara relevant om man vill veta vad som håller en glasburk kladdig längst. Det är dock som bekant en jäkla skillnad på en glasburk och en förbränningsmotor med trycksatt smörjsystem...

Lasse.S
2015-11-03, 19:35
Till moderna vatten kylda motorer med extremt långa service intervaller krävs syntetolja, Svenson skulle aldrig sköta oljebyten i den takt mineral kräver där av faller det bort, dock finns det problem med vissa motorer som tar lite mycket olja på grund av hårda kolvringar som planar på den starka oljefilmen som slutar eller i alla fall tar minde med mineral.
Till vår luftkylda motorer skall köras på på mineral och oljebyten efter intervall om man vill den väl Punkt

Banditen01
2015-11-03, 21:57
+1 på den !!


Till moderna vatten kylda motorer med extremt långa service intervaller krävs syntetolja, Svenson skulle aldrig sköta oljebyten i den takt mineral kräver där av faller det bort, dock finns det problem med vissa motorer som tar lite mycket olja på grund av hårda kolvringar som planar på den starka oljefilmen som slutar eller i alla fall tar minde med mineral.
Till vår luftkylda motorer skall köras på på mineral och oljebyten efter intervall om man vill den väl Punkt

Y62
2015-11-05, 05:57
Mycket mer relevant är renheten på oljan. Kvalitet är inte alls lika viktigt som renhet.

Lasse.S
2015-11-05, 11:59
Mycket mer relevant är renheten på oljan. Kvalitet är inte alls lika viktigt som renhet.

Kan du utveckla lite om vad du menar?

racechopper
2015-11-05, 13:35
Levereras inte alla nya luftkylda med syntet från moderfabriken.
Finns det änns rena mineralolja kvar i Genuine Harley eller Screaming sortimentet.
Fast dom borde ju ha nåt kvar till dom antika före evo typ ;)

Lasse.S
2015-11-05, 17:51
Levereras inte alla nya luftkylda med syntet från moderfabriken.
Finns det änns rena mineralolja kvar i Genuine Harley eller Screaming sortimentet.
Fast dom borde ju ha nåt kvar till dom antika före evo typ ;)
det är väl bara v-Rod som kör på SE syntetolja, eftersom det är en vattenkyld motor med andra
toleranser, resten kör på mineral vad jag vet

racechopper
2015-11-05, 18:26
ok, kanske fel av mig då jag inte sett texten "mineral" på nyare HD oljedunkar.
Står ju bara typ multikulti eller semisynt med alltid bästa tillsatserna ;)
http://s7d1.scene7.com/is/image/HarleyDavidson/62600005_TThttp://www.bikestation.se/Resource/File/661/7942_H-D_360_Motoroil_20_50_1-Ltr._medium.JPG

ps/Hittade nu "Harley-Davidson Motorcycle Oil is unlike off-the-shelf oils. H-D® 360 is a complex mixture of carefully selected premium quality mineral oil and an exclusive performance additive package (25% performance additives and 75% premium quality mineral oil)." text från https://www.facebook.com/notes/fox-river-harley-davidson/tech-tip-h-d-360-more-than-a-logo-a-performance-rating-system/217116435033020?ref=nf
Så det är visst mineral till 75procent resten tillsatser

Lasse.S
2015-11-06, 04:29
Skitsamma bara oljan byts och det är rätt viskositet rasar ingen motor eller slits för fort. I mitt jobb på svenskbilgaranti hanterar vi väldigt mycket oljerelaterade skador i hela drivlinan och tillsammans med mina kollegor har vi en sammanlagd enorm erfarenhet, visst det händer konstiga skador som inte går att förklara men till 99% är inte servicen skött när det havererar så är det bara.
Kör man bara några hundra mil per år och syntet känns bättre så är det väl bara att se glad ut o köra men kör man mycket och hårt så mår våra motorer bättre på mineral, till med jag som kör med turbo håller mig till mineral

racechopper
2015-11-06, 07:49
Lite OT kanske men Biltemas 20w50 mineral olja är typ 85% mineral http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36928_TDS.pdf
Så den är bättre än harley oljan om man kör långt och hårt med nyare harleys. Undrar jag om garantiavdelningen nöjer sig med det påståendet.
Men håller med nyolja är bättre än ingen olja ;)

Lasse.S
2015-11-06, 08:28
Lite OT kanske men Biltemas 20w50 mineral olja är typ 85% mineral http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36928_TDS.pdf
Så den är bättre än harley oljan om man kör långt och hårt med nyare harleys. Undrar jag om garantiavdelningen nöjer sig med det påståendet.
Men håller med nyolja är bättre än ingen olja ;)
Om man skickar oljan på test vid ett motorhaveri och oljan uppfyller kraven så har det ingen betydelse vem som tillverkat den.

Svarten
2015-11-06, 20:37
Synteten är bäst såklart. Som påpekas ovan så är ditt experiment bara relevant om man vill veta vad som håller en glasburk kladdig längst. Det är dock som bekant en jäkla skillnad på en glasburk och en förbränningsmotor med trycksatt smörjsystem...

Hmmm. Vilka lager är trycksmorda på en luftkyld Harley? Kul o rullager mår bäst av att vara "kletiga" innan start.

Y62
2015-11-06, 21:01
Kan du utveckla lite om vad du menar?

Ja, alltså hur ren är oljan i din motor? Det är ju skiten i oljan som sliter på motorn och skiten i oljan som sliter ut oljan. Och temperaturen men det här är ju fokus om man är rädd om det mekaniska. Det verkar konstigt att diskutera oljekvalitet hit och dit men inte renhet.

Lasse.S
2015-11-07, 01:20
Ja, alltså hur ren är oljan i din motor? Det är ju skiten i oljan som sliter på motorn och skiten i oljan som sliter ut oljan. Och temperaturen men det här är ju fokus om man är rädd om det mekaniska. Det verkar konstigt att diskutera oljekvalitet hit och dit men inte renhet.
Ja det är ju därför man byter oljan efter intervall, oljan försämras efterhand man kör. Lika viktigt som oljebyte är ju givetvis filterbyte.

Y62
2015-11-07, 07:13
Ja det är ju därför man byter oljan efter intervall, oljan försämras efterhand man kör. Lika viktigt som oljebyte är ju givetvis filterbyte.

Fast du vet ju inte hur förorenad den är, det är som ett bäst före datum på grädde. Den kan vara jättebra en vecka efter bäst före datum. Hur mycket smuts är acceptabelt i oljan oavsett hur långt man kört på den? Vad skulle vi vilja ha för renhet? ISO 15/12 (NAS 7) skulle jag vilja ha, då är slitaget på ett minimum, en rimlig gräns att nå i en förbränningsmotor. En oljeanalys talar om allt det här. Jag kollade en gång ny olja och den låg på ISO 20 någonting, ingen vidare start...

racechopper
2015-11-07, 09:14
Jag kollade en gång ny olja och den låg på ISO 20 någonting, ingen vidare start...
Blir nyfiken vilket fabrikat var just den?

Y62
2015-11-07, 20:26
Blir nyfiken vilket fabrikat var just den?

Q8 formula excel 5W/40 ur 20 liters plastdunk. Tror inte det är unikt för just den oljan. Efter 1000 mil i en Ford-diesel var den renare än när jag hällde i den. Jag hade en 1 my bypass-filter på den.

Lasse.S
2015-11-08, 12:15
Q8 formula excel 5W/40 ur 20 liters plastdunk. Tror inte det är unikt för just den oljan. Efter 1000 mil i en Ford-diesel var den renare än när jag hällde i den. Jag hade en 1 my bypass-filter på den.

Fantastisk maskin du har, ny affärs idé kanske, sälj begagnad olja bättre än ny 🤓

Y62
2015-11-08, 14:57
Fantastisk maskin du har, ny affärs idé kanske, sälj begagnad olja bättre än ny ������

Blir nog svårt att hitta köpare. Hursomhelst är poängen med mitt resonemang förlorad här som det verkar. Lite synd för det är oerhört intressant ämne.

Erik Lundberg
2016-07-04, 12:13
Jag tror egentligen inte att det spelar så stor roll om man använder en mineral eller syntetolja även om en syntetolja är mer temperaturstabil och har bättre vidhäftningsförmåga vilket därmed borde innebära något mindre slitage. Själv så använder jag en lite tjockare syntetolja och tycker det fungerar hur bra som helst. Och det där med att H-D skulle rekommendera en mineralolja stämmer väl inte riktigt då de även säljer den lite dyrare Screamin' Eagle syntetoljan. Fritt att välja med andra ord.

http://www.harley-davidson.com/store/syn3-full-synthetic-motorcycle-lubricant---sae-20w51-pa-12-62600005--1