handdator

Visa fullständig version : Hur fort slits era däck?

Sanniz
2013-08-06, 19:51
Undrar hur fort ni sliter på fram- respektive backdäck. Vad är normalt? Och vad använder ni för typ av däck?

Troll
2013-08-06, 20:18
Dunlop orginal däck till min Road King
Bak har jag kört ca 2100 mil då har ca 80% av tiden varit med ett ordentligt överlass ca 650 - 700kg med cykel packning och passagerare
Fram har jag inte byt än och jag har kört ca 2800mil

Lasse.S
2013-08-06, 20:25
För mig och dom allra flesta går det två bakdäck på varje framdäck ungefär och ca 12-1500 mil bak, jag som kör mycket är redan inne på andra omgången även fram men det mest för att det blev skadat i krocken i våras och för att jag bytte fabrikat och ville ha lika fram o bak.
Val av fabrikat är lika känsligt som oljor men oftast är original däcken ganska hårda för att det skall gå få ut så många mil som möjligt med resultat av att det blir halt när det är blött men Avon Venom funkar alltid tycker jag fast just nu kör jag Metzeler Marathon men kan inte uttala mig ännu hur bra dom är slitagemässigt mer än att dom har något rundare profil som gör att den blir något lättare att lägga i kurvor, vane sak men direkt efter byte känns det som hojen faller dock positivt.

- - - Uppdaterad - - -

Dunlop orginal däck till min Road King
Bak har jag kört ca 2100 mil då har ca 80% av tiden varit med ett ordentligt överlass ca 650 - 700kg med cykel packning och passagerare
Fram har jag inte byt än och jag har kört ca 2800mil
Inte illa hur lyckas du med det ???

Sanniz
2013-08-06, 20:31
Inte illa hur lyckas du med det ???

Läste någonstans att bakdäcket gynnas av passagerare och packning. Men jag vågar inte svära på att det stämmer.

- - - Uppdaterad - - -

Väljer ni däck helst för "torra vägbanor" eller för att de skall klara regn också?

En dum fråga också... Hur många mm har ett nytt mc däck? (Fram som bak)...

Är det någon som t ex kört med Michelin Commander II? Läste att de skulle ha längre hållbarhet/livslängd samt fungera bra i regn.

Troll
2013-08-06, 20:41
[QUOTE=Inte illa hur lyckas du med det ???[/QUOTE]

Tja det är en bra fråga :D

Lasse.S
2013-08-06, 20:45
Läste någonstans att bakdäcket gynnas av passagerare och packning. Men jag vågar inte svära på att det stämmer.

- - - Uppdaterad - - -

Väljer ni däck helst för "torra vägbanor" eller för att de skall klara regn också?

En dum fråga också... Hur många mm har ett nytt mc däck? (Fram som bak)...

Är det någon som t ex kört med Michelin Commander II? Läste att de skulle ha längre hållbarhet/livslängd samt fungera bra i regn.

Skulle väl vara för att man kör väl lugnare med last o passagerare då ;) nja enligt fabrikanternas reklam är ju deras däck det bästa naturligtvis och visst man kan väl få viss inputt från andra men körstil påverkar nog mest skulle jag tro och samma typ av däck kan bete sig olika på olika hojmodeller så som alltid är det bästa att prova själv...i torrt finns knappt några dåliga däck i blött kör jag lika långsamt som jag kör hårt i torrt, finns ingen anledning att chansa....
Övningskör med en tjej som inte ens har bilkörkort och är helt på noll.....så det gick lika fort/långsamt i rondellerna som i torrt och när jag öpplyste henne om att det är nog bäst att köra lite långsammare i regn så fick jag bara ett ahaaa ....i bland är det rätt skönt att inte veta ;)

Sanniz
2013-08-06, 20:47
Nu hittade jag en text med det påståendet...

Citat:
"6. Livslängd
Hög prestanda är ett argument också när det gäller kostnader för en motorcykel eftersom lång livslängd betyder lägre kostnader. Men livslängd i kilometer hos motorcykeldäck, särskilt bakdäck på motorcyklar med hög prestanda, går inte att jämföra med livslängd för däck på personbilar eller lastbilar. Däckets livslängd beror mycket även på körsätt och på själva motorcykeln.
På grund av motorcykelns lätta vikt är det lätt att accelerera. Backdäcket slirar då, vilket medför att däcket slits! En passagerare ökar tyngden framförallt på bakdäcket och skonar därmed detta eftersom det trycks mot asfalten med större kraft och då slirar mycket mindre. Däcket håller alltså längre."

Hittades på http://www.mcdackonline.com/Reifenbegriffe.html

- - - Uppdaterad - - -

Skulle väl vara för att man kör väl lugnare med last o passagerare då ;) nja enligt fabrikanternas reklam är ju deras däck det bästa naturligtvis och visst man kan väl få viss inputt från andra men körstil påverkar nog mest skulle jag tro och samma typ av däck kan bete sig olika på olika hojmodeller så som alltid är det bästa att prova själv...i torrt finns knappt några dåliga däck i blött kör jag lika långsamt som jag kör hårt i torrt, finns ingen anledning att chansa....
Övningskör med en tjej som inte ens har bilkörkort och är helt på noll.....så det gick lika fort/långsamt i rondellerna som i torrt och när jag öpplyste henne om att det är nog bäst att köra lite långsammare i regn så fick jag bara ett ahaaa ....i bland är det rätt skönt att inte veta ;)

Iofs kanske en fördel, OM man inte alltid vet. Då kanske man vågar tuffa till sig mellan varven. Men å andra sidan behöver man ju inte lämna hjärnan hemma heller. ;)

Troll
2013-08-06, 20:50
Hmmm
Håller inte med någon av er riktigt även om jag förstår tanken med att det inte "slirar".
Men jag kör nog ändå ganska tufft med passagerare. Kanske lite mindre än utan. Givetvis hänger det på underlaget är det rullgrus så tar jag det mycket försiktigt beroende på tyngden och att det blir stört omöjligt att hålla hojen om det skulle börja glida.
dock älskar jag gaspådrag gärna vid stopp och rödljus. Till och med lagt en och annan burnout (utan passagerare)
Jag vet inte anledningen och vi får se om detta nya däck håller lika länge som originalet. (samma typ)

Lasse.S
2013-08-06, 20:55
Nu hittade jag en text med det påståendet...

Citat:
"6. Livslängd
Hög prestanda är ett argument också när det gäller kostnader för en motorcykel eftersom lång livslängd betyder lägre kostnader. Men livslängd i kilometer hos motorcykeldäck, särskilt bakdäck på motorcyklar med hög prestanda, går inte att jämföra med livslängd för däck på personbilar eller lastbilar. Däckets livslängd beror mycket även på körsätt och på själva motorcykeln.
På grund av motorcykelns lätta vikt är det lätt att accelerera. Backdäcket slirar då, vilket medför att däcket slits! En passagerare ökar tyngden framförallt på bakdäcket och skonar därmed detta eftersom det trycks mot asfalten med större kraft och då slirar mycket mindre. Däcket håller alltså längre."

Hittades på http://www.mcdackonline.com/Reifenbegriffe.html

- - - Uppdaterad - - -

Iofs kanske en fördel, OM man inte alltid vet. Då kanske man vågar tuffa till sig mellan varven. Men å andra sidan behöver man ju inte lämna hjärnan hemma heller. ;)
Låter logiskt :)
Även om jag inte är gjord av pengar så har jag ju hellre ett däck med bra fäste som jag får byta ut två gånger per år en ett som går längre som har sämre fäste...kör ju hoj för prestandans skull inte för att det är billigt.
Mitt bakdrev passar snart bättre i cirkelsågen än på hojen så jag lär få beställa ett nytt och kedjan är även den bytt en gång....men faaaan va kul jag har :)

Lasse.S
2013-08-06, 21:01
Det är faktiskt så att det slirar betydlig mer än vad man någonsin kan ana...det är först man kör ut på dragracingstrippen med klister som man fattar skillnaden.
när däcket sitter som en kuggstång i backen drar du sönder det mesta och kan få en road king som din att gå upp på bakhjulet med ett lite oförsiktigt koppling släpp;) så nog slirar det fast du varken känner eller har en aning om det i normala fall.

Troll
2013-08-06, 21:03
ja nu sa jag inte att det inte slirar det är klart att det gör.

Lasse.S
2013-08-06, 21:08
ja nu sa jag inte att det inte slirar det är klart att det gör.
Jag menade bara att om du kört 2100 mil och det fortfarande finns mönster kvar då har du nog inte slirat så värst mycket men tror du det så är det ju bara att gratulera till ett grymt bra däck ;)

Troll
2013-08-06, 21:09
Ja jag är jävligt nöjd med det. Bra grepp och lång livslängd vad mer kan man önska :D

Axman
2013-08-06, 22:09
Mitt bakdäck är nästan slut nu med 2200 mil. Vilket är helt otroligt då det förra som var likadant bara höll 1600, och jag tycker att jag borde ha slitit på detta mer eftersom motorn är starkare nu. Men men. Fat Bob orginaldäck. Framdäcket verkar vara ett per två bakdäck.

jossi
2013-08-06, 23:00
Night roden original däck bak 1200-1300 mil (Dunlop ) fram 1600 mil , däck 2 bak mjukt 600 mil nästan slut
andra hojen 525 mil corden framme

Vajtan
2013-08-07, 07:42
Snart 1800 mil på bakdäcket, Dunlop, kanske 1-2 mm kvar. Framdäcket håller säkert 500-800 mil till, oxå Dunlop.

Hagis
2013-08-07, 09:17
Beror på hur jag kör! Allt från några hundra mil till 2 säsonger! Och jag kör dunlops sportdäck street mjuka!

Troll
2013-08-07, 11:02
Tja det är en bra fråga :D

Nu kanske jag kom på varför
Jag har aldrig någonsin trampat på fotbromsen. vet inte ens om den fungerar :D
Nä skämt och sidor men fakta är att det förmodligen är så att jag bara har använt den 10ggr totalt sen jag köpte den. Använder alltid handbroms och har alltid höger fot på higewaypegen.
Kan kanske vara en förklaring kan oxå vara förklaring på att jag "bara" får ut 1 1/2 framdäck på ett bakdäck

Lasse.S
2013-08-07, 11:29
Nu kanske jag kom på varför
Jag har aldrig någonsin trampat på fotbromsen. vet inte ens om den fungerar :D
Nä skämt och sidor men fakta är att det förmodligen är så att jag bara har använt den 10ggr totalt sen jag köpte den. Använder alltid handbroms och har alltid höger fot på higewaypegen.
Kan kanske vara en förklaring kan oxå vara förklaring på att jag "bara" får ut 1 1/2 framdäck på ett bakdäck
Är inte det väldigt dumt? fotbromsen tillsammans med handbromsen gör stor skillnad, jag skulle aldrig kunna köra som jag gör utan den, du flyttar fram eller förkortar bromssträckan avsevärt när man gör rätt....jag övar konstant på det och försöker bli duktig på att bromsa :)

Troll
2013-08-07, 11:40
Är inte det väldigt dumt? fotbromsen tillsammans med handbromsen gör stor skillnad, jag skulle aldrig kunna köra som jag gör utan den, du flyttar fram eller förkortar bromssträckan avsevärt när man gör rätt....jag övar konstant på det och försöker bli duktig på att bromsa :)

Tja detta funkar bra för mig. har aldrig haft några problem. ta i trä

ultra98
2013-08-07, 13:58
Hallå jag har kört Dunlop däcken på ultran och jag har fått ut ca 1600-1800 mil på bak och knappt 3000
på fram,men jag byter däck när jag når slitmarkeringenMPD;men nu har jag lagt på Michelin Commander 2 vilken skillnad på våt vägbana kommer inte att köra Dunlop mer,livslängd kommer jag tillbaks med har nu ca 600 mil på däcken så det är för tidigt att se var det slutar men det blir 300 till mil nu dom närmaste 2 veckorna

Lars Nilsson
2013-08-07, 14:29
Min erfarenhet är att många korta turer med kalla däck sliter mycket på däck, samt att köra när det är kallt ute.
Jag hade en MT01 för en del år sen o den slet upp första bakdäcket på 300 mil, utan vare sig burnande eller bakhjulslekande.
Det borde då vara vridet som sliter enormt på gummit.
Jag kör enbart ensam och får jag ett bakdäck över 1000 mil e jag nöjd.
Ett Dunlop GT502 var slut efter 500 mil.
Nu kör jag med Metzeler 880, men det verkar inte hålla några 1000 mil, 800 max.
Tips på ett däck med både grepp och lång livslängd emottages gladeligen.
En del av problemet är att jag är begränsad till ett litet urval av däck till hojen då jag kör med dimensionen 160-170mms bredd på en 17 tums fälg.

PS: En gång på 80 talet körde jag med en BMW K100 och skulle köra på europa semester.
Valde då ett metzeler M88 Marathon.
När vi kom hem hade jag plöjt autobahn i 220 i 250 mil samt 250 mil i alperna och italien.
Däcket hade då slitits knappt en mm av 8mm som det hade som nytt.
Hög värme och kontinuitet i hastigheten verkar funka för att få däck att hålla bättre asså.
Totalt fick jag ut 2400 mil av det däcket. DS

xbones
2013-08-07, 18:26
Bytte bakdäcket efter 1500mil. Så gott som blankt. Framdäcket är så gott som i nyskick. Originalmonterade Dunlop. Bytte till Metzeler 880 bak.

Sanniz
2013-08-07, 18:35
Verkar som sagt var variera stort, hur länge det håller.
Hur skiljer sig "originaldäcken" som satt på er hoj som ny, mot andra däck ni kört med efteråt?

- - - Uppdaterad - - -

Hallå jag har kört Dunlop däcken på ultran och jag har fått ut ca 1600-1800 mil på bak och knappt 3000
på fram,men jag byter däck när jag når slitmarkeringenMPD;men nu har jag lagt på Michelin Commander 2 vilken skillnad på våt vägbana kommer inte att köra Dunlop mer,livslängd kommer jag tillbaks med har nu ca 600 mil på däcken så det är för tidigt att se var det slutar men det blir 300 till mil nu dom närmaste 2 veckorna

Läste att Michelin Commander 2 skulle vara bra däck. Verkar ju lovande, om du föredrar dom numera. Man vill ju gärna ha ett "allround däck", som passar i mer än ett väglag. :D
Du får berätta hur det gick med slitaget.

Erik Lundberg
2013-08-13, 02:22
Det är främst accelerationer, inbromsningar och kraftig kurvtagning som sliter mycket då däcket slirar mot vägbanan även om det inte släpper helt. I tävlingsdäck används mjukare gummiblandning då detta ger bättre fäste, nackdelen är att dessa däck slits ännu snabbare.

Alunda
2013-08-13, 07:43
Hur är det med däcktrycket? Det lär väl påverka en hel del??

Sanniz
2013-08-13, 11:27
Hur är det med däcktrycket? Det lär väl påverka en hel del??

Så klart det påverkar en del med, om man kör med felaktigt lufttryck. Och det är viktigt att kolla trycket regelbundet med KALLA däck.

harly2006
2013-08-13, 12:15
Tja! Jag åker ett Michelin Commander 2 och michelin fram,får bytta på ca 800-1000 mil beroende på hur mycket regn jag kör i,har 200 bak samt 2,9 kg luft..men kör man mera än dom milen så blir det inget skoj i kurvor...

Caspher
2013-09-22, 07:48
I ungdomen rök ett däck/300 mil. Har ändrats :-)

Troll
2013-09-22, 07:50
Nu har jag byt framdäck höll 2994mil bak höll det 2100
Rätt hyfsat

Pulare
2013-09-22, 10:52
2040 mil 3mm kvar bak och 2,5mm fram på orginal Dunlop däcken (Streetgliden)

MisterMajjo
2013-09-22, 11:12
Mitt bakdäck skall bytas på torsdag på servicen, hojen/däcket har nu gått 1620 mil och det är 1,3 mm kvar.
Det är Michelin Scorcher som sitter som original.

sixten
2013-09-22, 16:48
850 mil, knappt 2 mm kvar på original monterade Dunlop. Inga vidare däck med andra ord

Troll
2013-09-22, 18:12
850 mil, knappt 2 mm kvar på original monterade Dunlop. Inga vidare däck med andra ord

Vilka däck och vilken hoj kör du. Jag kör Road King med dunlop tror dom heter 407 och 408 och jag tycker det är kanon däck. Är de som satt på original

sixten
2013-09-22, 19:24
Softail Custom däcken är dunlop 407 2mm kvar både fram och bak.

Troll
2013-09-22, 19:25
Konstigt det är så stor skillnad

sixten
2013-09-22, 19:31
Ja verkligen, tänkte prova Metzeler när det är dags att byta .

ultra98
2014-07-11, 10:24
Det blev 1100 mil på Michelin commander 2 bak då är det jämt med slitmarkeringen kör med 2,8kg luft ,kör uteslutande landsvägskörning bra däck men skulle nog önskat lite till men jag kommer att fortsätta med Michelin ändå bra pris ,bra grepp ,bra i regnMPD;