handdator

Visa fullständig version : Shovel -76 knas



linkan1340
2013-07-30, 09:48
Då blev man ägare till en shovel från 76 :)

helt otrolig gång på motorn osv tills i söndags :P

Problemet = tog en sväng i lördags. den kickades igång relativt odramatiskt. Körde en kortare sväng så lägger den av helt. Skumt. Så jag slår av lyset, kickar igång den på första ska brumma vidare så jag slår på lyset... bzzzot.. den dör. Den går dock att köra hem utan lyset på. Vid senare körning visar sig att den harklar sig vid ansträngning.. och dör. Baklyset ( som går igång när jag slår på tändningen ) "fladdrade". Pillade lite på brytarna och den smäller igång felfritt. starkt ljus bakåt och den dör inte när jag slår på lyset. Gött tyckte jag och for hem. Söndag. en tripp på ca 8 mil med stopp efter hälften. den går som en klocka tills jag är en mil hemmifrån.... samma fel.. harkel och dör. går att köra utan lyse men bara en kort bit. parkerade den hos en bekant.

Lösning?

Har beställt nya brytare, tändstift o tändkablar från calles. kan detta vara lösningen på felet? dvs slitna brytare?

/// Linkan

hasse diesel
2013-07-30, 16:08
Hej låter som att nåt i ljuskretsen kortsluter när det blir varmt och bryter då. Hur reagerar den när den kallnar? kolla det utan att göra ngt annat, så det är väl nåt att börja med iallafall:)

linkan1340
2013-07-30, 16:28
Hej låter som att nåt i ljuskretsen kortsluter när det blir varmt och bryter då. Hur reagerar den när den kallnar? kolla det utan att göra ngt annat, så det är väl nåt att börja med iallafall:)

Gör välan inget att få lite nya elpryls? ;) brytaren är väldigt sleten liksom.

Svårt att säga då den ena gången stått lite längre och kallnat. men den muppade utan framlyset på den sista svängen.

hasse diesel
2013-07-30, 22:11
nytt är ju nytt, det blir säkert bra nästa steg är tändspole kablar och stift men det hade du ju beställt vic; Spole kan du kanske låna ihop. Laddar den som ska?

Adrenaline
2013-07-30, 23:09
Jag gissar på att batteriet är kasst, eller att den inte laddar. Har du bara kick märker man det ju inte på samma sätt liksom.
Jag vet ju inte vad det är för hoj du har, men på min chopper hade jag biltema batteri och det gick ett i halvåret typ.

linkan1340
2013-07-30, 23:21
nytt är ju nytt, det blir säkert bra nästa steg är tändspole kablar och stift men det hade du ju beställt vic; Spole kan du kanske låna ihop. Laddar den som ska?

Mätte med en rätt simpel mätpryl när jag parkerade den. 6 volt sa den. kickade igång och gasde lite men blev inge mer volt. Dålig mätpryl eller dålig laddning?

- - - Uppdaterad - - -


Jag gissar på att batteriet är kasst, eller att den inte laddar. Har du bara kick märker man det ju inte på samma sätt liksom.
Jag vet ju inte vad det är för hoj du har, men på min chopper hade jag biltema batteri och det gick ett i halvåret typ.

Det sitter ett rätt gammalt biltema i. tänkte köpa ett nytt imöran och se vad som sker. Har fått några tips om att det kan vara jordfel eftersom lyset fladdrade. tänkte göra rent stiften vid statorpluggen och mäta där i samma veva

- - - Uppdaterad - - -

12528


Här är knarren i fråga

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1071172_10153039244165585_105640385_o.jpg

Adrenaline
2013-07-31, 01:16
Snygg hoj!

Är det bara 6 volt så är det isf både dålig laddning och batteri. Men du kan ju prova låna någon annans multimeter eller mäta med den du har på det nya batteriet.

linkan1340
2013-07-31, 06:34
Ska köpa en mätare, bra o ha B-)

Om den laddar dåligt... Vad tar man för åtgärder då? Låter svårt och dyrt.

Noyen
2013-07-31, 07:21
Säkraste stället att mäta laddningen är väl att dra ur kontakten från voltpacken/laddregulatorn och mäta direkt på
stiften från alternatorn i blocket,kommer ihåg att det ska vara ett visst värde vid ca 2000 varv.Mätte där på min och det visade sej vara
laddregulatorn som var kass.

linkan1340
2013-07-31, 07:31
Säkraste stället att mäta laddningen är väl att dra ur kontakten från voltpacken/laddregulatorn och mäta direkt på
stiften från alternatorn i blocket,kommer ihåg att det ska vara ett visst värde vid ca 2000 varv.Mätte där på min och det visade sej vara
laddregulatorn som var kass.

planen var att mäta där. drog lös pluggen sist och gjorde en snabb inspektion... stiften var inte direkt rena. men föregående ägare har flyttat voltpacken TROR jag till transen ( har bara haft knarren ca en vecka så har inte hunnit med att kolla allt.) och det var lite dåliga skarvningar på pluggens kablar.

Noyen
2013-07-31, 08:18
Ok :) dåliga skarvningar låter inget vidare.sen finns det väl en anledning till att fabriken monterat
voltpacken fram också för att få bättre kylning.Snygg båge :)

linkan1340
2013-07-31, 12:42
Ok :) dåliga skarvningar låter inget vidare.sen finns det väl en anledning till att fabriken monterat
voltpacken fram också för att få bättre kylning.Snygg båge :)

Voltpacken sitter monterad i mitten av innertransen. Inte optimalt för kylningen då det är en plåttrans utan ventilation som omsluter den. Ska joxa lite med elmätning och sånt ikväll. Vad tror ni, vågar man köra den utan plåttranslocket? Tänkte om innertransen räcker för att hålla allt på plats tills man relokerat voltpacken fram på motorfästet?

Adrenaline
2013-07-31, 18:17
Om motorn är från -76 ska det vara två stift på statorkontakten. Och du ska ha mellan 50-60v vid lite varv på dom. Har du 4 stift så är det av äldre modell, och dom är tydligen rätt kass och tål inte värme. Och ännu varmare blir det med sluten belt.
Om allt lirar ska du ha mellan 13,5-14,5V på batteriet när hojen är igång.

linkan1340
2013-07-31, 22:44
Om motorn är från -76 ska det vara två stift på statorkontakten. Och du ska ha mellan 50-60v vid lite varv på dom. Har du 4 stift så är det av äldre modell, och dom är tydligen rätt kass och tål inte värme. Och ännu varmare blir det med sluten belt.
Om allt lirar ska du ha mellan 13,5-14,5V på batteriet när hojen är igång.

Köpte en ny voltmätare + ett gelbatteri från Biltema. For bort till hojjen och skruvade loss yttertransen. hittade 3 dåliga skarvar som krympslangades. Drog dit en redig jordfläta på batteriet med. Testade batteriet ( det gamla )och det visade ca 10 volt. kickade igång och mätte... volten gick ner ( ? ) till ca 7. slog på lyset och den dog. hoppade igång den igen och mätte stiften fram och den laddade ca 50 vid mellan-gaspådrag. Smällde in det nya batteriet mätte det vid gång och det laddade ca 13 volt. Hojen funkar med lyset på dessutom. Drog en repa med belten öppen så voltpacken fick kylning. gick som en klocka.

Hoppas på att den inte jävlas på samma sätt igen nu. Ska dock ändå byta stift, tändkablar och brytare när jag får allt. Voltpacken ska monteras på främre motorfästet med :)


12534

Bjuder på ett artsy-fartsy foto på knarren :P

Adrenaline
2013-08-01, 00:37
Är någon cell död så tar ju inte batteriet mot laddning, så du har hittat felet. Men du kan ju rekommenderligen flytta voltpacken fram på motorn så den får kylning som den ska framöver.

Kör hårt!

Noyen
2013-08-01, 04:06
Gött mos :D Kanon att den funkar igen.Bra att få bytt brytare också och samtidigt få kollat att brytarnocken och
fjädrarna/vikterna går lätt och ser bra ut.

linkan1340
2013-08-02, 22:31
Ja den glädjen blev kortvarig... Fick tändningen ställd idag. Ko. Halvvägs genom stan så började den knalla.. Och dog.

Polare mötte upp med bil. Fick igång hojjen och han låg med bilen bakom. Baklyset slockna och den dog.

Voltpaken laddar inte många volt över laddning. Kan det vara som så att den ger för taskig kräm så batteriet drar ur sig?

Hoppade stödet snett dessutom.... Happy days.... :@

Enok
2013-08-02, 22:56
Har haft ett liknande problem med min, den gick kalasbra och helt plötsligt så tjurade den bara ihop. Det visade sig efter mycket om och men vara tändningslåset som glappade och det kom jag givetvis på efter nya stift, nya tändkablar och nytt biltema batteri.
För övrigt har jag ägt tre biltema batterier, de senaste två av geltyp. Alla har fått kortslutna kretsar inom ett halvår, jag tror att de helt enkelt skakat sönder (stelben).
Snygg cykel, jag gillar handväxeln!

Adrenaline
2013-08-02, 23:17
En kompis köpte ett bygge där dom lagt laddningen på minus, vilket resulterade i att det blev en förbrukare istället.
Hojen starta och gick skitfint till man skulle göra andra starten, så var batteriet stendött.

linkan1340
2013-08-02, 23:44
Har haft ett liknande problem med min, den gick kalasbra och helt plötsligt så tjurade den bara ihop. Det visade sig efter mycket om och men vara tändningslåset som glappade och det kom jag givetvis på efter nya stift, nya tändkablar och nytt biltema batteri.
För övrigt har jag ägt tre biltema batterier, de senaste två av geltyp. Alla har fått kortslutna kretsar inom ett halvår, jag tror att de helt enkelt skakat sönder (stelben).
Snygg cykel, jag gillar handväxeln!

Har inget tändningslås på knarren. Batteriet är kört max en mil, men det "återhämtar sig" när är avstängd.

- - - Uppdaterad - - -


En kompis köpte ett bygge där dom lagt laddningen på minus, vilket resulterade i att det blev en förbrukare istället.
Hojen starta och gick skitfint till man skulle göra andra starten, så var batteriet stendött.

hur gjorde dom det? den voltpak som sitter på min nu är skarvad. Men det sjuka är att det här problemet kom inte på en gång när jag köpte den. blir bara värre o värre. måste ju vara voltpaken som fukkat upp, den laddar inte "över" på batteriet heller.

linkan1340
2013-08-06, 07:40
Boven i dramat var voltpaken! Bytte och den laddar bra kräm över batteriet nu. Glappande statorplug dessutom, får fixa nån bättre klämma än vad jag har på nu. :)


https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/556710_10153103451750585_628343277_n.jpg

hasse diesel
2013-08-06, 11:55
thb;