handdator

Visa fullständig version : Lejonkulan väska till wide glide 2011



pbmj76
2011-06-02, 10:57
Hej! Tänkte köpa en väska till min dyna, men funderar på vilken som passar bäst? Jag är inne på "bamse" -väskan eller "storebror" (med stukad rygg).
Min fråga är om det är nån som har nån erfarenhet att dela med sig av i ämnet och hur fäster man väskan mot belthjulet?
Monteringsbulten från lejonkulan är den för fast installation och hur jobbigt är det om man vill ta bort väskan?, är det bara att "haka av den" och låta bultarna sitta kvar?
Blir det nåt krångel med blinkersen på vänster sida eller får väskan plats framför den?
Jag har en Dyna wide glide 2011 om det är något som spelar någon roll.

Tacksam för lite insikt i ämnet!

Bikebandit
2011-06-02, 19:31
Jag har en 2007 Dyna Street Bob och ha en Lejonkulan Bamse .. hade det nu i tre år, mycket god kvalitet thb; Kontakta dem, jag är säker på att de kan hjälpa dig med ditt val för din hoj. Den monteras med två speciella bultar till den Dynas fender strut..Väskan är lätt att ta på och av och beror på vad väskan du välja om du måste flytta blinkers,...Jag behövde inte flytta minna. Du kommer också att behöva köpa ett avstånd rulle som du bult till hjulaxeln..

Och välkommen till forumet thb;

pbmj76
2011-06-02, 20:03
Tack så mycket för både svar och bilder... ska ta och ringa dem och fråga!

Janne
2011-06-02, 22:02
Håller med Bandit, klart värt pengarna att köpa en Lejonkulan. Han är dessutom bra att ha att göra med.

Nyfiken fråga Bandit, visst fick väl du göra ett eget hål i staget som håller stänkan för att fästa bulten till väskan? På min Fat Bob finns ju två färdiga hål medan det på SB och nya Wide Glide bara finns ett.

Bikebandit
2011-06-03, 00:59
Japp ett extra hål måste borras och gängas(drilled and tapped) men det var för att jag valde en väska så att jag inte behövde flytta blinkers.Väskan jag har kallas *Sned Bamse*. Jag tror med Bamse väska man använda främre bulten och en annan bult där blinkers monterades före så inga extra hål behöver göras men blinkers måste flyttas till registreringsskylten och för mig ser det ful ut !!

Janne
2011-06-03, 19:18
Håller med dig. Ett relocation kit är fult så att slippa ett sånt är nog att föredra.

oilelf
2011-06-19, 22:18
Hej, har en Wideglide 2010 och köpte en diesel "postväska" till cykeln. Beövde inte borra några extra hål utan den sitter i ordinarie skärmfäste. Dock måste bakre blinkers flyttas om men det finns en specialkonsol för detta a 1200 kr eller något i Sverige jag köpte min från USA (läs importerade) länken är här http://greatbikegear.pinnaclecart.com/fxdwgi-license-plate-relocation-kit/ (klipp och klistra in) på denna sida finns också ett låssystem för väskan vilket jag tror att jag ska köpa in. Vill du ha bilder på hojen och väskan är det bara att säga till

Viljar
2011-06-20, 00:11
På FXDWG '10> kan man använda fästet till sidemount på vänster sida för att montera Lejonbollens väskor, funkar perfekt.

pbmj76
2011-06-24, 00:21
Tack för fler tips och idéer från både oilelf och från ProBiker.. jag har också funderat på om det går att utnyttja "sidemount" fästet för att hänga en väska på (har bara tänkt att ha en på vänster sida) men det är bra att höra att det är ett alternativ. Svårt att veta om det funkar innan man har beställt väska dock men nu har ju chanserna ökat iaf. Jag kör ryggsäck än så länge, tyvärr får nog väskan vänta eftersom min fru tyckte att husmålningen borde gå före sadelväska (kvinnor och deras prioriteringar)
En fråga till ProBiker om du läser det här... vad har du för väska som funkar perfekt?

cybercount
2012-05-08, 12:05
Prutade med en Nightrider när jag köpte min Dyna, mycket nöjd med hur det blev =)
Ingen flytt av blinkers med fick borra ett extra hål för fästet.

Alpine
2012-06-02, 20:47
Vet inte om jag trådkapar här men:

Jag har precis köpt en snebamse från Lejonkulan. Fick med bult, plattjärn och stödrulle. Nästa steg är att pussla ihop detta, det fanns ingen monteringsanvisning med, och vissa saker är inte alldeles självklara för en halvamatör.

1. Stödrullen... ska den fästas innanför axelbulten till bakhjulsaxeln? Då tar den ju i remskyddsbulten?

2. Nytt hål ska borras för bakre infästningsbult, men att gänga i skärmstaget innebär ju att man får borra genom skärmen. Främre bulten sitter även med något slags mothåll/mutter. Det finns inget motsvarande med i den nya bultsatsen.

3. Plattjärnet antar jag ska vara inuti väskan... på utsidan mellan väska och skärm gör det väl knappast någon nytta?


Edit: Montering ska förhoppningsvis ske på en Wideglide 2011

Tundra Trotter
2012-06-03, 10:20
Bocka till en blinkershållare och fäst bakom regskylten , ( kolla Biltemas skyllthållare ). Köp två miniblnkers ( ej diod ) Kablarna räcker till , klipp av gamla kablar vid blinkershuset och återanvänd . Rullen är svår att få till på en WG . Fick en kompis att svarva till en alu "kopp" som jag har fäst över bulten . Vill du ha bilder , hör av dig . Jag är lat.

Alpine
2012-06-03, 10:36
Du har pm, Tundra

Andreas Johansson
2013-02-09, 10:19
Vet inte om jag trådkapar här men:

Jag har precis köpt en snebamse från Lejonkulan. Fick med bult, plattjärn och stödrulle. Nästa steg är att pussla ihop detta, det fanns ingen monteringsanvisning med, och vissa saker är inte alldeles självklara för en halvamatör.

1. Stödrullen... ska den fästas innanför axelbulten till bakhjulsaxeln? Då tar den ju i remskyddsbulten?

2. Nytt hål ska borras för bakre infästningsbult, men att gänga i skärmstaget innebär ju att man får borra genom skärmen. Främre bulten sitter även med något slags mothåll/mutter. Det finns inget motsvarande med i den nya bultsatsen.

3. Plattjärnet antar jag ska vara inuti väskan... på utsidan mellan väska och skärm gör det väl knappast någon nytta?


Edit: Montering ska förhoppningsvis ske på en Wideglide 2011

Kanske lite sent att svara på, men finns kanske andra som undrar samma. Modda lite så mutter får plats sen bocka något utåt. 10446 1044710448