handdator

Visa fullständig version : Avgasbandage Hjälp tack :)



husfar
2013-07-22, 19:20
Tjena tjena !:) Jo jag har sett dessa avgasbandage och tycker dem ser himla fräcka ut och tänkte dra på ett om jag kan... nu är det så att jag har en Nightster med vance and hines short shots... Undrar om ett bandage går runt då det är ganska tätt mellan rören om man säger.. sen om det nu går så undrar jag om det är svårt att ta på ett sådant bandage? Man måste väll ta av avgasrören först sen linda runt bandaget och sedan montera på igen ? Jag undrar då om det är svårt att plocka av avgasrören + dra på bandage . Vilka verktyg behöver jag och hur går man till väga ? :) Är en nybörjare vad gäller att fixa o trixa själv så jag behöver få det förklarat enkelt och simpelt hehe. Samt vilka verktyg man behöver för att ta på/av rör och bandage osv

Hardrockhair
2013-07-22, 19:36
http://www.youtube.com/watch?v=BrHLZZRVgT8

husfar
2013-07-22, 22:53
Man tackar jag :) ska kolla upp detta mer och se efter vad jag behöver för att plocka av mina v&h sen lär det fixa sig :)

Henrik Forslund
2013-08-06, 14:54
Tagit mig tid under sommaren med hjälp av kompisar o få på linda, rätt pyssligt o inte helt lätt o få det riktigt bra. Jag blev iaf dugligt nöjd men bäst blir det nog om man gör det några gånger så man kommer ihåg att tänka på allt hehe.
så här blev det
http://harleyforum.se/garage-attach-3368.html
Färgen heter Titan och lindan kommer från Bikeline. Köpte även dom populära stripes i plåt men fasen dem ger jag inte mycket för. Svåra o klena, o fick dem inte att sitta ordentligt.

Paulus
2013-08-06, 15:47
Snyggt Hank!

robbbull
2013-08-06, 16:41
thb;

Hagis
2013-08-07, 09:23
Duger gott o väl med biltemas bandage för 1/3 av priset! Spraya dom sen med svart/vit värmebeständig färg så håller dom färgen ;) durt är inte alltid bäst eller mer rätt ;)

The Dude
2013-08-07, 09:32
Har ej testat Biltemas men fick höra att dessa är väldigt smala och bygger mycket på höjden, när det är tight mellan rören så kan det bli problem....men endast hörsägen.
Jag köpte thermo heats svarta av min lokala mc-delshandlare, dyrt men blev kanon. Sprayade dessa sen svarta.
Dessa blötte man oxå när man lindade rören, blev en helt annan strech i bandaget då. Sitter stenhårt i dag. Sprayar på ny färg varje vinter :)

Försöker lägga upp en bild men går sådär.......kommer inom kort hoppas jag :)

12574

Lasse.S
2013-08-07, 10:05
Biltemas avgasbandage är så där bara till min turbo som blir lite varmare än vanliga system, Det blir väldigt poröst av värmen och tål ingen mekanisk påverkan alls, vid ett tillfälle lindade jag av en bit som bara föll i bitar så jag lindade av bandaget från mina rör jag haft till min havererade race hoj som är köpt på okänt ställe men av dyr hög kvalité.
Kanterna har en söm och fransar sig inte och tål värmen framför allt.
Det är stor skillnad så nästa gång jag behöver köpa så spar jag tills jag kan köpa den bättre helt klar.

The Dude
2013-08-07, 10:36
Den jag använde heter visst Thermo-Tec........dyr men kan rekomenderas.

http://www.thermotec.com/products/11021-exhaust-insulating-header-wrap-graphite-black.html

Henrik Forslund
2013-08-07, 11:44
Duger gott o väl med biltemas bandage för 1/3 av priset! Spraya dom sen med svart/vit värmebeständig färg så håller dom färgen ;) durt är inte alltid bäst eller mer rätt ;)

Färgen blir grå även om man sprayat oavsett vit eller svart som utgång men funktionen kanske är detsamma.
Mycket spelar ju in på ett år, antal mil, väder vind o hur man tvättar cykeln med mera.
Kan man hitta bandagen med sydd sömm så välj den, man ångrar sig inte.

Lars Nilsson
2013-08-07, 13:01
Titan avgasbandage är klart snyggast.
http://webshop.cp-service.se/sv/varmeisolering/475-titan-avgasbandage-25mm.html

http://farm4.staticflickr.com/3560/3612050704_edb1835fd0_b.jpg

Hagis
2013-08-07, 15:12
Väder o vind absolut! Men tvätta hojen... Jag tvättar den max 3 gånger per år! Jag kör hoj, inte pysslar ;) därav minimalt med glitter :D

Henrik Forslund
2013-08-07, 15:25
Väder o vind absolut! Men tvätta hojen... Jag tvättar den max 3 gånger per år! Jag kör hoj, inte pysslar ;) därav minimalt med glitter :D

3 ggr fler än mig hehe
Brukar torka av den nångång med trasa o 5-56

robbbull
2013-08-08, 17:35
Ett tipps bara använd handskar vid lindning annars sticker o kliar det fint ett par dagar:D

corbijn
2013-08-08, 17:54
Ett tipps bara använd handskar vid lindning annars sticker o kliar det fint ett par dagar:D

jag lärde mig detta den hårda vägen... ;)

Sedition
2013-08-08, 19:30
3 ggr fler än mig hehe
Brukar torka av den nångång med trasa o 5-56

Fastnar det inte en massa vägdamm och pollen på hojen om du torkar den med 5-56? Känns som det borde bli en flottig yta.

Henrik Forslund
2013-08-08, 22:14
Fastnar det inte en massa vägdamm och pollen på hojen om du torkar den med 5-56? Känns som det borde bli en flottig yta.

Njae inte vad jag märkt Mer än utan 5-56.

Sedition
2013-08-08, 22:18
Njae inte vad jag märkt Mer än utan 5-56.

Okej.
Då får jag spara det knepet någonstans i huvudet och testa det själv sen när jag köper mig en hoj :)

MisterMajjo
2015-04-08, 09:30
Jag tänkte linda avgassystemet och har sökt runt efter tips..
Som jag har förstått det så tappar bandaget färgen rätt så fort och tänkte därför måla det svart med värmetålig färg.
Jag har även läst att man bör blöta bandaget för lättare montage?
Räcker det att man låter det lufttorka innan målningen eller ska man montera dit avgassystemet för att torka det med tomgångskörning?
Krymper det av värmen?

Alla tips är välkomna!

Jag har detta bandaget..
http://dalhems.com/sv/p/385a32467c1f4869970814d3d76c4be2/varmeband-avgasbandage-25mm-x-15m-svart

Mvh Peter

The Dude
2015-05-06, 16:23
Jag blötte mitt, upplevde att det blev aningen mer elastiskt då.
Lät det torka nån dag, på med färgen och låt det torka sen montera systemet på hojen.
Köpte färg på bikeline, var inne på biltemas men den verkar det som man måste hetta upp för den ska torka så körde på bikelines.

MisterMajjo
2015-05-07, 13:28
Det blev så att lindade mitt med torr linda och sedan målade med Bikelines färg..
Jag är nöjd med resultatet hittills.. ro;

16682
16683