handdator

Visa fullständig version : Startmotor problem



Loke
2013-07-22, 11:17
Hej!

Har fått bekymmer med min sportster.
Startmotorn vägrar att dra runt motorn.

Allt började med att jag var ute och åkte å kände att det ryckte till lite imellan åt.
Tillslut börja den rycka rätt kraftigt å tillslut så var den stendöd. Batteriet var helt dött. från att den ryckte till första gången tills hojen va stendöd körde jag ca 15min.
Så gissade på att det blivit kortis.
Så nu har jag försökt hitta vart det är kortis utan någon resultat.

Men iaf, mitt stora problem är att jag inte kan får motorn att gå runt på startmotorn.
Provade först med att ta starthjälp ifrån bil, då drar startreält å solenoiden åker ut men direkt tillbaka, så håller den på fram och tillbaka.
Då prova jag att koppla bort alla kablar till startmotorn å körde med kablar direkt från bilbatteriet. då drar den solenoiden men orkar inte dra runt motorn, inte utan stift i heller. Så jag misstänkte att startmotorn var bränd.
Så nu har jag plockat av startmotorn och provat den lös på batteriet, å där funkar den ju utan bekymmer.

Några tips på detta?!

Jag undrar även om det kan bli kortis i startmotorn när man kör?

Har testat att dra runt motorn för hand osv, det är inga kosntigheter.

Motorn är en 1200 -87 original.

Mvh Loke

Pulare
2013-07-22, 11:26
Kolla kolen i startmotorn förmodligen slitna så det blir dålig kontakt.

Loke
2013-07-22, 11:29
Kollar det på direkten!

Loke
2013-07-22, 11:56
Kolen såg bra ut, det gjorde resten av delarna också!

1247312474

Pulare
2013-07-22, 12:44
Hur ser kontaktytorna i solenoiden ut?

Jonasbaggen
2013-07-22, 13:33
Loke: Såg att Pulare gett dig några bra tips redan. Startmotorn funkar när du tog bort den från hojen och du provade den mot ett batteri utan belastning. Ibland kan startknappen paja i sitt lilla kontakt stycke och göra att startmotorn slår till under körning. Detta drar ur batteriet snabbt och kan förstöra startmotorn, starter clutchen m.m
Ett tips till: Kolla upp din laddnings regulator. De pajar ibland med kortis och konstiga följd fel på batteriet.

Loke
2013-07-22, 14:09
Kontaktytorna i solenoiden är okej tycket jag iaf.
Provade att montera startmotorn igen och koppla startkablarna direkt på startmotorn.
Samma sak fortfarande, den orkar ej drar runt motorn. provade utan stift i och det funka iaf.
Får köpa en ny startmotor verkar det som.. Någons om har en liggandes?? :)