handdator

Visa fullständig version : Sänkning eller inte?



kapsylen
2013-07-18, 13:05
Funderar på att sänka min 1200 custom -06 med (Sänkningssats, fram/bak 10.5'', ''Slammer drop kit'') Någon med erfarenhet, fördelar/nackdelar?
Tacksam för svar Kapsylen.

Lasse.S
2013-07-18, 13:34
ser bra ut när den står på stödet men blir värdelös om du vill lägga den i kurvorna, tar i väldigt fort.

Henrik Forslund
2013-07-18, 18:00
Som lasse skriver, en riktigt snygg hoj är inte vidare körvänlig i jämförelse med originalväghållning osv. Men vad är du ute efter?

Jag har gjort samma på min 04 och mina erfarenheter är att avgasdämparen tar i först men beroende på typ av rör. Enda jag vet som inte tar i så snabbt är vh competition, vh short shots och danmoto highwayman men tex i slö rondell så kommer det nog skrapa i ändå.
Har du framflytt så ha inte för långa fotpinnar och kanske nöj dig med max 1,5" i sänkning i fram.
I bak så kan det va lämpligt att köra på lite hårdare inställning än mjukaste.
Men återigen, ju mer du sänker eller sätter på tuffare styre, lägre sadel med mera, ju ballare blir den, ju mindre går det att svänga inspirerande. Ska du ba köpa lite glass o fisåka, SÄNK! Kolla mitt garage, där har du en med slammer kit monterat med 2" sänkning i fram men både fram o bakdäck har lite extra hög profil o ändå så kan ta avgasdämparen ta i hehe

Tarvid
2013-07-18, 18:15
Jag har Burley sänkningskit fram och bak och har sänkt max. En fördel som dom glömt nämna här ovan är att vägegenskaperna blir MYCKET bättre, speciellt märks det för mig som är tung. Dock är det lite ironiskt, eftersom allt tar i mycket tidigare :)
Sen ser ju hojen bra mycket bättre ut! ;)

Henrik Forslund
2013-07-18, 18:45
Jag har Burley sänkningskit fram och bak och har sänkt max. En fördel som dom glömt nämna här ovan är att vägegenskaperna blir MYCKET bättre, speciellt märks det för mig som är tung. Dock är det lite ironiskt, eftersom allt tar i mycket tidigare :)
Sen ser ju hojen bra mycket bättre ut! ;)

Blir det bättre om det skrapar i?

Henrik Forslund
2013-07-18, 21:16
Jag har Burley sänkningskit fram och bak och har sänkt max. En fördel som dom glömt nämna här ovan är att vägegenskaperna blir MYCKET bättre, speciellt märks det för mig som är tung. Dock är det lite ironiskt, eftersom allt tar i mycket tidigare :)
Sen ser ju hojen bra mycket bättre ut! ;)

Blir det bättre om det skrapar i?
Det är riktigt dålig väghållning om cykeln sätter begränsningen, o inte du som förare....

robbbull
2013-07-18, 21:47
1242712428
KLART DU SKA SÄNKA!Blir en helt mycket fränare hoj o bättre på vägenvc;
Speedhoran(den svarta)är bara sänkt bak 11"studsare Olivia(den gröna) har Burley sänksats fram o bak 10,5".Men mitt tips är o köpa kortat stöd annars är det vält risk Olivia välte 2 gånger för mig innan jag byternt;Kan väll säga att inte fan våga jag hålla 200-220km med original fjädringen dom var ju för fan som gunghästarBananamen nu är det bara dra trissan i botten o hålla i dom går som på rälsr0ck

kapsylen
2013-07-18, 22:22
Jaha ja! Tack för tips och infallsvinklar, men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra Banana

Henrik Forslund
2013-07-18, 22:36
Köp ett avgas som robbul har. Skrapar inte, snyggt o låter lagom.
Kort stöd behövs oxå.

rakarör
2013-07-18, 22:43
@robbbull Speedhoran var förjävla tuff, riktigt läcker.ro;

Forty8
2013-07-18, 23:15
Sänk för sjutton! Blir snyggt, gött och angenämt! Kör Burly 10,5 och är helnöjd! Visst, pinnarna skrapar i rondeller men vem bryr sig!? Lågt = styggt bx;

Lasse.S
2013-07-19, 06:54
Skall man hård dra det så är dom flesta stötdämparna bara medel bra, den skall passa förare med ett rätt stort spann av vikt.
Hojen beter sig väldigt olika åt en förare som är flugviktare mot tungviktan, men generellt kan man säga ju kortare stötdämpare ju hårdare måste fjädern vara för att inte hjulet skall ta i skärmen och desto "stötigare" blir den och det gör den varken bekvämare eller bättre väghållning.
Tanken är att all fjädrad vikt skall hålla sig på en linje och den ofjädrade vikten alltså allt under dämparen skall följa vägen, när man hittat rätt får man känslan av att hojen flyter fram på vägen och känslan av att den bara sitter fast i backen o man vågar lägga den mer o mer i kurvorna.....det är då man sitter med ett BIG SMILE i hjälmen o bara njuter.....hur den ser ut när den står på stödet skiiiter man i just då ;)

Tarvid
2013-07-19, 09:45
Ja, väghållningen kan definitivt vara bättre trots att den tar i tidigare. De båda är inte synonymer på något sätt och vis. När jag svänger känner jag att hojen håller spåret bättre. Eftersom framgaffeln är hårdare så ändras inte styrgeometrin lika lätt som den gjorde innan. Även bromsarna blir effektivare eftersom att mindre bromskraft tas upp av dämpningen innan kraften kan börja göra det den ska göra, dvs sänka hojens hastighet.
Dock är jag säker på att detta märks mer av mig som väger massor än någon som ligger på 70kg.

kapsylen
2013-07-19, 10:12
Hmm... Nu börjar det likna nått, känns som jag fått en hel del att tänka på, har ju inte kört så mycket heller så ut å åka och fundera W;

kapsylen
2013-07-19, 23:43
12461 Får se om det blir någon sänkning Sova

Erik Lundberg
2013-07-20, 03:24
Skulle själv inte sänka då jag vill kunna använda hojen ordentligt och lägga ner den i kurvorna utan att det skrapar i. En sänkt hoj skulle för min del kännas handikappad. Men kör man inte så aktivt spelar det kanske ingen roll.

Henrik Forslund
2013-07-20, 11:23
12461 Får se om det blir någon sänkning Sova

Kromad sving, ovanligt. Usa import?
Jag har cromade 10" bak till salu om du vill testa lite. Dem är hårda o låga. 800kr. Pm om du e intresserad.

kapsylen
2013-07-20, 13:49
[QUOTE=Henrik Forslund;77284]Kromad sving, ovanligt. Usa import?
Jag har cromade 10" bak till salu om du vill testa lite. Dem är hårda o låga. 800kr. Pm om du e intresserad.[/QUO

Hojen köptes ny i Singapore, där den också blev påkostad en hel del efter ett tag, kromad sving, ny lack med flames, mikuni, screaming Eagles mm. den kom till Sverige 2010 som flyttgods och i april 2013 blev jag den andra ägaren. Sportstern har rullat ca 600 mil och jag känner mig ganska nöjd :p

kapsylen
2013-07-25, 20:41
Skall man hård dra det så är dom flesta stötdämparna bara medel bra, den skall passa förare med ett rätt stort spann av vikt.
Hojen beter sig väldigt olika åt en förare som är flugviktare mot tungviktan, men generellt kan man säga ju kortare stötdämpare ju hårdare måste fjädern vara för att inte hjulet skall ta i skärmen och desto "stötigare" blir den och det gör den varken bekvämare eller bättre väghållning.
Tanken är att all fjädrad vikt skall hålla sig på en linje och den ofjädrade vikten alltså allt under dämparen skall följa vägen, när man hittat rätt får man känslan av att hojen flyter fram på vägen och känslan av att den bara sitter fast i backen o man vågar lägga den mer o mer i kurvorna.....det är då man sitter med ett BIG SMILE i hjälmen o bara njuter.....hur den ser ut när den står på stödet skiiiter man i just då ;) Det verkar riktigt vettigt, så det köper jag, får försöka hitta dit då ro;

Joine
2013-07-30, 20:24
Jag har en nightster 1200 -12, vad och vart köper jag sänkning till den?

Fonve
2013-07-30, 20:52
Hej Joine.

du kan tex handla från www.harleybutiken.com/ eller bikeline.

Kör hårt.

kapsylen
2013-07-30, 20:55
Bikeline har sänkningssattser till sportster, vet dock inte om det finns till nightster?

Henrik Forslund
2013-07-30, 21:59
Handla på harleybutiken.com
Bra personlig service o kanske indirekt stöttar du forumet en aning
Burly slammer kit

Forty8
2013-07-30, 23:36
Jag har en nightster 1200 -12, vad och vart köper jag sänkning till den?

Testa harleybutiken.com där köpte jag mina Burly 10,5". Snabb lev och enkel installation! Samma som passar min passar också din...kolla mitt garage så kan du se mitt resultat.

Som Henrik Forslund skriver, kör ett slammer kit (både dämpare bak ock drop in kit fram) så blir det lågt och gött. Jag har bara bak men min är rätt låg fram från början.

Joine
2013-07-30, 23:52
Testa harleybutiken.com där köpte jag mina Burly 10,5". Snabb lev och enkel installation! Samma som passar min passar också din...kolla mitt garage så kan du se mitt resultat.

Som Henrik Forslund skriver, kör ett slammer kit (både dämpare bak ock drop in kit fram) så blir det lågt och gött. Jag har bara bak men min är rätt låg fram från början.
Tack för alla svar.
Behöver jag verkligen sänka den fram ?
Här står det att den är sänkt från fabrik.
http://harleybutiken.blogspot.se/2012/07/burly-slammer-kit.html

Forty8
2013-07-31, 00:50
Tack för alla svar.
Behöver jag verkligen sänka den fram ?
Här står det att den är sänkt från fabrik.
http://harleybutiken.blogspot.se/2012/07/burly-slammer-kit.html

Nej inte om du inte vill ha den ännu lägre framtill. Bara bak blir hur bra som helst! Lycka till och lägg gärna upp lite bilder!

fredsfursten
2014-01-05, 18:44
1242712428
KLART DU SKA SÄNKA!Blir en helt mycket fränare hoj o bättre på vägenvc;
Speedhoran(den svarta)är bara sänkt bak 11"studsare Olivia(den gröna) har Burley sänksats fram o bak 10,5".Men mitt tips är o köpa kortat stöd annars är det vält risk Olivia välte 2 gånger för mig innan jag byternt;Kan väll säga att inte fan våga jag hålla 200-220km med original fjädringen dom var ju för fan som gunghästarBananamen nu är det bara dra trissan i botten o hålla i dom går som på rälsr0ck

Jag kan inte någonstans hitta info hur mycket Burly ( eller andra "upp till 2 tum sänk") sänker en 48a som redan är låg fram. Och hur lång blir fjädringsvägen? Robbull - det vore sweet om du kunde mäta avståndet från undersida gaffelkrona till överkant gaffelben/avstrykare samt till centrum på hjulaxel :-)

Lasse.S
2014-01-05, 19:24
1242712428
KLART DU SKA SÄNKA!Blir en helt mycket fränare hoj o bättre på vägenvc;
Speedhoran(den svarta)är bara sänkt bak 11"studsare Olivia(den gröna) har Burley sänksats fram o bak 10,5".Men mitt tips är o köpa kortat stöd annars är det vält risk Olivia välte 2 gånger för mig innan jag byternt;Kan väll säga att inte fan våga jag hålla 200-220km med original fjädringen dom var ju för fan som gunghästarBananamen nu är det bara dra trissan i botten o hålla i dom går som på rälsr0ck
Vad har du för trim på hojen? komma upp i 220 är imponerande

Kling
2014-01-05, 19:37
Jag kan inte någonstans hitta info hur mycket Burly ( eller andra "upp till 2 tum sänk") sänker en 48a som redan är låg fram. Och hur lång blir fjädringsvägen? Robbull - det vore sweet om du kunde mäta avståndet från undersida gaffelkrona till överkant gaffelben/avstrykare samt till centrum på hjulaxel :-)

Ska sänka min 48 med burly slammer kit, köpte lite julklappar till mig själv!
Kan mäta lite före och efter.. :)

Bassman
2014-01-16, 11:29
Sänkte min Nightster genom att sätta på 2 tums kortare dämpare bag, proggressiva. Sänkte inget fram då ramen bör liga i"våg" med marken. Sänkningen gjorde att väghållningen blev avsevärt bättre. Ligger som en rem i kurvorna.....

fredsfursten
2014-01-31, 15:45
Jag kan inte någonstans hitta info hur mycket Burly ( eller andra "upp till 2 tum sänk") sänker en 48a som redan är låg fram. Och hur lång blir fjädringsvägen? Robbull - det vore sweet om du kunde mäta avståndet från undersida gaffelkrona till överkant gaffelben/avstrykare samt till centrum på hjulaxel :-)

Jag svarar mig själv lite... Jag skaffade 11or och drop-in kit från Progressive Susp. På min 48a sänkte det 23 mm bak och fram ca 23 mm om man följde rekommenderad längd på plaströren som ska i gaffeln. Jag kapade lite mer för att få det som jag vill, så det blev ca 28 fram. Max sänkning fram med det här kittet är 36 mm om man kapar rören till det kortaste som PS rekommenderar. Alltså inte två tum, men 36 mm är MYCKET på en 48a.

När jag bytte så konstaterade jag också att det finns 10 mm utrymme kvar till nedre gaffelkronan med en helt ihoptryck gaffel. En variant är alltså att skjuta upp gaffelbenen typ 8 mm, inte mycket men gratis om man vill sänka litegrann.