handdator

Visa fullständig version : Tips på chopperbygge



Niklas.Olsson
2013-07-16, 00:33
Hallo !
De är så att jag börjat gå i choppertankar. Alltid vart en dröm att bygga egen hoj så tänkte att jag skulle ta tjuren i hornen en gång för alla.
Dock väldigt nåvis fortfarande när de gäller tillverkning, så blir nog att köpa en del svårare delar färdigt.Tex ram och tank, iallafall till mitt första bygge. Men man måste börja någonstans!!
Kommer dock ha tillgång till de mest "grundläggande" verktygen. Så som svets,fräsar,svarvar.
Har satt budgeten på runt 150k färdigställt. Då jag har lite svårt att beräkna vad allt slutligen kommer kosta pga oerfarenhet så tar jag mer än gärna emot tips på en bra grund.

Tanken är en drop-seat stelbenare med springer. Runt 250 däck. Storlek på hjul beroende på vad för ram jag utgår ifrån.
När de gäller motor så har jag kollat lite på evo 1340 eller ultima's 100-113ci med öppen belt. Dock rädd att jag spräcker min budget allt för mycket om jag köper ny ultima motor? Men och andra sidan kanske man biter sig i röven om man köper en gammal hd motor?

Beställde sfro's bygghandbok i helgen så lär la dyka upp i dagarna. Men vad är de som gäller när de kommer till intyg? Vad jag har fattat de som så måste man ha mso papper på motor,ram och bromsar? Sedan givetvis bygga efter sfro's bygghandling.

Tar mer än gärna emot bra hemsidor som säljer customdelar. Kollat runt lite i usa men vet inte riktigt hur mycket de lönar sig? Till crossen vet jag att de oftast va billigast i england ?
Finns de några bra firmor/klubbar man bör känna till runt Göteborg för tips och tricks?
Tanken är la att tillverka så mycket som jag förmår själv sedan leta reda på delar både beg och nytt. Tänkte ta lite kontakt med calles chopperdelar vid ett senare tillfälle. Vill bara ha lite mer kött på benen först :) !


123731237412375
Detta stuket jag letar efter.
All hjälp mottages.
Tack på förhand !
Mvh Niklas

xbones
2013-07-16, 18:06
Hallo !
De är så att jag börjat gå i choppertankar. Alltid vart en dröm att bygga egen hoj så tänkte att jag skulle ta tjuren i hornen en gång för alla.
Dock väldigt nåvis fortfarande när de gäller tillverkning, så blir nog att köpa en del svårare delar färdigt.Tex ram och tank, iallafall till mitt första bygge. Men man måste börja någonstans!!
Kommer dock ha tillgång till de mest "grundläggande" verktygen. Så som svets,fräsar,svarvar.
Har satt budgeten på runt 150k färdigställt. Då jag har lite svårt att beräkna vad allt slutligen kommer kosta pga oerfarenhet så tar jag mer än gärna emot tips på en bra grund.

Tanken är en drop-seat stelbenare med springer. Runt 250 däck. Storlek på hjul beroende på vad för ram jag utgår ifrån.
När de gäller motor så har jag kollat lite på evo 1340 eller ultima's 100-113ci med öppen belt. Dock rädd att jag spräcker min budget allt för mycket om jag köper ny ultima motor? Men och andra sidan kanske man biter sig i röven om man köper en gammal hd motor?

Beställde sfro's bygghandbok i helgen så lär la dyka upp i dagarna. Men vad är de som gäller när de kommer till intyg? Vad jag har fattat de som så måste man ha mso papper på motor,ram och bromsar? Sedan givetvis bygga efter sfro's bygghandling.

Tar mer än gärna emot bra hemsidor som säljer customdelar. Kollat runt lite i usa men vet inte riktigt hur mycket de lönar sig? Till crossen vet jag att de oftast va billigast i england ?
Finns de några bra firmor/klubbar man bör känna till runt Göteborg för tips och tricks?
Tanken är la att tillverka så mycket som jag förmår själv sedan leta reda på delar både beg och nytt. Tänkte ta lite kontakt med calles chopperdelar vid ett senare tillfälle. Vill bara ha lite mer kött på benen först :) !


123731237412375
Detta stuket jag letar efter.
All hjälp mottages.
Tack på förhand !
Mvh Niklas Tjena! Det finns nya EVO o köpa. Mectec säljer bla. ISR har små sjyssta bromsok,drevbroms bak tex. DNA Springergafflar är hyfsat billiga men det har varit tvilsamheter om kvalite'n. Det finns nån Polsk tillverkare till lite högre pris men ska vara av god kvalisort.Tror att HarleyShopen i Gbg kan vara behjälplig med tips för bygget. Lycka tillthb;

Niklas.Olsson
2013-07-16, 22:00
Okej. Tackar för de !
Min tanke när de gällde evo motorn var att köpa en begangnad för att hålla nere byggkostnaden. Ny är de ju inte stor prisskillnad vad jag kan se ?
Är inte ute efter någon räser hoj längre, därför jag lämnat japssport bakom mig. Men klart de hade vart gött med några extra kusar,dock inget krav. Därför jag kollade lite på ultimas motorer från första början. Vad jag förstått de som så ska dock deras större + äldre motorer ha dålig kvalite? Även avge mycket vibrationer.Läst att man ska undvika större än 113 ci för att slippa beskymmer? Dock är ju detta bara något jag skummat igenom på några amerikanska forum så vet ej hur mycket som stämmer. Någon som har erfarenhet av skillnaden i gången och kvaliten på dom olika motorerna ?
Hittar inga hd motorer som har gått någolunda lite heller beg. Mellan 7-10 000 mil,mest från skrotade hojar. Och ligger ju ändå på runt 2000dollar. Sen antar jag att man åker på mer omfattande renovering när man kommer upp i dessa miltal också. Speciellt när man inte direkt har några säkra papper på grejjerna.
Därför jag funderar på om de inte är lika bra att köpa nytt. Eller är de bara så att jag sökt mig till fel ställe att leta motor ?

Inte hittat en enda beg ultima motor heller. Dock bara kollat på ebay iprincip. Med risk att dumförklara mig. Men när man kollar på hd motorer så finns de ju olika kubik men flera med namnet evo. Betyder de att motorerna är byggda på samma bottendel?

Carl-Inge Larsson
2013-07-17, 00:01
Kul det är bygge på gång :) Men innan jag bygger skulle jag verkligen fundera igenom allt både en och två ggr vad det är för hoj jag egentligen vill ha och framförallt vad jag skall använda den till. Är det åka till glasskiosken fram och tillbaks eller kunna åka på träffar och få med sig packning och ha en driftsäker hoj. Vad du kommer fram till kommer påverka utseende och komponentval på hojen. Jag har provat både Ultima Evo och original HD Evo, vill du ha lite power i motorn är det ju ett prisvärt alternativ med en Ultima. Men vill du ha en problemfri resa i många år skulle jag gå på en original HD Evo med kamaxelbyte möjligtvis. Den kommer att funka bäst på längre sikt. Större motor ger på sikt följdproblem med startsystemet (startmotor och batteri) som går hårt åt.

Det går utmärkt att handla Orignal HD Evo från staterna av en handlare, det gjorde jag för 1 år sedan och den motorn gick på 3000 USD! Kan förklara hur du skall gå tillväga om du är intresserad! Lycka till :)

Beemusup
2013-07-17, 04:24
Intyg som du ska ha är ramintyg, köp en ram av Calles Chopperdelar som i mitt tycke de överlägst bäst att handla av och du får intyg med ramen. Intyg eller kvitto på motor/låda. Du ska också veta vilken tillverkare på bromsar, gaffel osv, SFRO nissen kan sånt där :)
Köp INGEN DNA gaffel, de är rent skräp, dessutom så ser dom ut som skit. Köp en replica från W&W eller Motorcyclestorehouse (Calle ger säkert sjyst pris om du köper ram av honom).

Finns sjysta driveline kit från ultima med motor/låda/koppling/belt för runt 45000, hitta nån som tar över en bil och släng det i bilen så blir det billigt :)
Samma som andra, större motor = mer kostnader. Har fått för mig att deras 107" är riktigt bra. Ny hoj och ny motor, det är grejer det...

Evo = evolution är en motortyp, de senare heter twin cam, tidigare är shovelhead, panhead, knucklehead osv...

Som Carl-Inge skriver är det bästa att verkligen fundera vad hojen skall användas till och inte köpa massa grejer i förväg för du kommer komma på andra tankar och klassikern att den gubben passade inte med den gubben.

Glöm inte att läsa igenom http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm

Lycka till!

jossi
2013-07-17, 19:11
Jag skulle akta mig för Ultimas belt och 6-växlade låda

weldox
2013-07-17, 19:44
Jag skulle akta mig för Ultimas belt och 6-växlade låda

Kan du utveckla svaret lite.???

Lars Nilsson
2013-07-17, 20:57
Satsa på kvalitet i drivlinan och spara in på lack o sånt.
En S&S 111 kan jag varmt rekommendera.
En standardprimär och växellåda.
Tom en ombyggd standardram funkar.
Men köp fan inte en 91 års Evo med 5000+ mil på mätaren.
Då riskerar du att betala det dubbla i reparationer på den.

Niklas.Olsson
2013-07-17, 22:01
Carl-inge: Tar gärna emot dina tips angående Hd motorn där. Om man kan få loss en sån för 3000usd så låter de lockande. Men är den helt ren då eller är de med förgasare och luftfilter ? Du kan ta de via pm om du vill?
Tanken är inte att kasta mig in i något utan är ett långtidsprojekt. Dock hade jag tänkt ta in lite delar från us i vinter nån gång då farsan ska över på båtjobb. Sedan bygga på allt efter tid och pengar.
Tanken är la bara söndagsåka egentligen. Men man kanske åker på nån lite längre mc semester längre fram,dock inga längre sträckkörningar ! Men som sagt för mig är hållbarheten viktigare än effekt. Jag är fortfarande lite osäker på om jag ska gå lite mer på "bobber"stilen eller om jag ska försöka bygga en långgaffel. Dock ska de vara springer ,bakddäck i dom bredare dimesionerna och stelbenare. Men som sagt inget jag stressar ihop utan vill bara göra lite research innan jag drar igång så man väljer rätt delar från början. Aldrig kört långgaffel heller så ingen aning hur komforten är heller? Därför jag dragit mig lite mer mot bobberstilen.

Lars: ska kolla in lite mer på s&s motorerna. Har dock dragit mig lite för dom för att dom e så jävla dyra ;)

Har ni några tips på ramar och springergafflar ? Eller är de calles som gäller?

jossi
2013-07-17, 22:22
weldox jag hade tidigare Ultimas "dragrace" belt och Ultima 6 - växlade låda det börja med att kopplingsfjädrarna var för mjuka även deras HD
fick hem grejer från Barnett som funka, tapparna till stödlagrena hade så dålig passning samt var mjuka så dom käkades upp , jag svarva egna tjockare hylsor i bättre stål till dom sen funka det , lådan det gick fjädrar till växelrullen , sen efter 400-500 mil gav lådan upp krokiga axlar bla

jag personligen skulle inte köpa dom prylarna igen , däremot Ultima 113" maskin som jag hade var jag nöjd med

ps. sök i forumet efter Ultima belt och Ultima 6-växlat finns lite trådar