handdator

Visa fullständig version : Oljekvalite för snabbt oljebyte.



Enok
2013-07-11, 20:09
Har monterat nya kolvar och nya toppar på min shovel.
Var inne idag och skulle köpa HD original olja...600 spänn för 4 liter. Helst skulle jag vilja göra första oljebytet efter någon mil. Frågan är om jag kan snåla och köra på någon billighetsolja för att sen byta till HD oljan?

Lars Nilsson
2013-07-11, 20:34
snåla INTE på oljan.
Kolla så du får en olja med mycket zink i eller tillsätt ett zinkadditiv.
Valvoline VR1 Racing 20w/50 tex

Enok
2013-07-11, 21:39
Tack för snabbt svar.
Då får det bli finolja från start, det är inte billigt med kräsna damer...

stroker49
2013-07-12, 06:43
Nä snåla inte. Biltema 20W-50 hela vägen! Glöm inte att skölja ren oljetanken och kanske byta oljeslangarna, i alla fall så du inte pumpar runt något gammalt grums det första du gör. Skruva ur stiften och kör runt motorn utan tändning (har du tom elstart är det lättare) tills du får upp oljetryck. Sedan startar du och kör försiktigt runt kvarteret och så hem och byta till ny olja. Sedan skall du byta olja ofta och enligt de gamla metoderna inte köra över 70 km/h förrän efter många mil. Läs S&S instruktioner på deras instruktionssidor. Det moderna sättet är tydligen att ge full gas och hög belastning från start för att "sätta" ringarna. Men det har jag aldrig vågat.

Att betala 600:- för fyra liter vanlig mineralolja är ju helt sinnessjukt. Men det är bara mina 25 cent. Vill man av religiösa skäl inte köra på Biltema finns andra 20w-50 oljor till vettiga priser, kolla Mekonomen. OM du skulle hitta en lågprisolja 20w-50 på Rusta så är säkert den också bättre än vad som fanns då världens bästa motor ännu tillvlerkades. Och inga oljetillsatser!

Enok
2013-07-12, 07:58
Biltemas olja är snålolja för mig, är själv från början från Linköping och kommer ihåg att Biltemagubben lämnade in sin Rolls Royce tillsammans med sin egen "märkesolja". Jag vet inte hur ofta han bytte bil eller om han hade övertro på sina egna grejor. Menar du allvar med att köra en Harley på Biltema olja och i så fall vilken?

stroker49
2013-07-12, 08:45
Jag har kört Biltemaolja 20W-50 (man skall alltid följa remommendationen från tillverkaren vad avser viskositet och kvalitetsklass) i många år utan problem. Men vill man inte av något skäl så köp Unocal 76 eller annan bra och billig olja. Här kan man köpa billig och bra bilolja inklusive frakt, Mc-oljorna är inte lika prisvärda men billiga ändå

http://www.mapodo.de/motoroele/viskositaeten/motoroel-20w-50.html

Detta kör jag bilen på: 60 kronor litern med transport för helsyntet longlifemotorolja!

http://www.mapodo.de/original-opel-u-bmw-motorol-5-w-30-dexos2.html

Jag är hetro och vill inte bli k****** av annan än min flickvän!

Enok
2013-07-12, 10:41
Jo det ligger ju något i att man betalar en fin slant bara för att få märket på dunken.

Enok
2013-07-12, 13:02
Oljor är inte det ämne jag skulle ställa upp med i tiotusenkronorsfrågan men efter att ha surfat på Biltemas hemsida så hittar jag en 20W-50 mineral, dom har ju olika oljor för bil och mc och den närmaste för mc är 15W-40 sen har dom en mc 10W-40.
Är det 20W-40 mineral för bil som du kör med?

Lars Nilsson
2013-07-12, 13:59
https://www.youtube.com/watch?v=258IkaSwnfs
http://www.redlineoil.se/tillsatser/oljetillsatser/engine-break-in-additive

stroker49
2013-07-12, 16:44
Syntet är ju det bästa men mineral är tillräckigt bra. En del säger också att mineral är bättre vid inkörning, vad vet jag. Men det har funkat för mig. En HD som oftast inte delar motoroljan med kopplingen kan gott och väl köras på bilolja. Jag kör på 20W-50. Det är viktigt att du har 50 på slutet (10w-50, rak 50 eller så) inte en 40-olja (10W-40 eller 15W-40)
Följ alltid rekommendationerna på viscositeten. Och som sagt, bry dig inte om myter om tillsatser, zink, järn-vitamin och vad det nu är. Köp bara en olja enligt spec. och byt enligt rekommendation.

Billy Bollocks
2013-07-12, 17:24
Ni som kör på Biltemaoljor och annat så billigt som möjligt, har ni samma preferenser på slitdelar, reservdelar och trim? Billigast möjligt, kvalitet underordnad pris? Känns det bra att göra en långresa och inte känna sig säker eller kör ni bara till fiket nån gång då och då så det spelar ingen roll? OK, H-Ds grejor är lite dyrare men man vet att det är bra och funkar.

Lasse.S
2013-07-12, 18:05
Köper man en billig hylsa exempelvis på Biltema finns ju risken kanske att den spricker eller nåt men en olja som är kvalitets specificerad ser jag ingen risk med.
I mitt jobb som skadereglerare med bilgarantier sitter jag dagligen o tittar i serviceböcker och det är skrämmande vad dåligt folk sköter sina bilar, dom motorskador vi har är förutom dom fall vi inte kan bevisa motsatsen 100% misskötta intervaller som orsak....jag kan sätta min hoj på att dom motorerna skulle inte ens gått i sönder om dom fick oljan jag byter ut.
I dag finns inga så dåliga oljor att en motor havererar om man följer tillverkaren specifikationer och framför allt byter i tid.
men en del köper ny bil (beg) köper till en garanti....skiter o kolla upp tidigare service intervaller o kör på tills det rasar..ööööö inte så bra ;) är det någon som tror att en dyr olja hade varit bättre? hoppas inte det i alla fall

Lars Nilsson
2013-07-12, 19:03
Rekommenderar du en biltemaolja till en hoj som ska köras in efter trimning då Lasse?
Hoppas verkligen INTE han gör det.

Lasse.S
2013-07-12, 19:16
Vad skulle hända då Lars ???

Läser du data bladet så innehåller även oljan biltema säljer i sitt namn zink

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36928_TDS.pdf

stroker49
2013-07-12, 19:43
Jag vill ha bra kvalitet på allt. Speciellt sådant i motor och låda som snurrar. En kromad örn kan jag sätta dit (hvilket gud förbjudne) även om den kommer från AB Runda Bulten i Mongoliet. Jag blir jävligt störd på delar man köper och som inte passar och är skit. Nä, HD-original, eller JIMS, S&S och sådant som i alla fall är hyfsat.

Olja köper jag bara bra till rätt specifikation och byter enligt rekommendation eller oftare. Min fina Cadillac STS 2005 skall ha en GM-specad helsyntet longlifeolja. Oil life monitor säger att jag skall köra ca 2000 mil, det är ju inte så jättelångt men jag byter vid 1500. Det är så billigt ändå för mig när jag gör det själv á 30 min. Märkesverkstaden tar 4000:- för ett oljebyte!!! Jag har kört den på Bilemas olja men har nu gått över till GM Original från Tyskland då Biltema tar över 100 kr litern för sin motsvarande, hutlöst!

Mina två hojjar (FLH 1977 och TC 88B 2003) går på Biltemaolja, men jag bor nära annars kan jag köra på något annat bra.

Men några jättelångturer blir det inte. Om två veckor bär det iväg med den välservade stelbenschoppern på en lite sväng. Polen, Kiev med dagsutflykt till Tjernobyl, tillbaks genom Ukraina och höger genom Littauen och till Lettland. Hade jag köpt dyr olja hade jag nog vågat åka längre.

Ett bra tips är att köpa det dyraste som finns på en billig affär i stället för tvärt om. Köp Biltemas proffsverktyg, skrämmande bra. Köp en skjorta på Dressman för 700, inte för 75:-!

stroker49
2013-07-12, 19:56
@Lasse S. Jag stämplar mina serviceböcker själv och undviker klåparna på de stora märkesverkstäderna som pesten. Jag byter bromsvätska och kylarvätska samt rostskyddssprutar bilen vart och vartannat år. Är det godkänt?
Hade jag en Audi (hua) så skulle jag INTE våga köra enligt deras jätteintervaller!

Lasse.S
2013-07-12, 20:20
Och ändå räcker tydligen inte Audis jätte intervaller inte till ändå för många har antagligen inte råd att serva sina bilar och chansar eller nått...fattar ingenting, tänk om dom ändå hällt i lite lågpris olja i motorn så hade inget hänt ;)

jossi
2013-07-12, 22:35
Biltemas olja thb;

Enok
2013-07-13, 22:38
Min knarr kommer långt. Jag väljer att lita på en länsfrände och köra på Biltema, förövrigt kommer jag löpande att uppdatera om hur det går. Mitt beslut och jag själv ansvarig för. Givetvis hoppas jag på att i slutändan kunna knäppa Sunoco, mobil, och alla andra på näsan.

Billy Bollocks
2013-07-13, 23:18
Ha ha, ni e för goa, ni som silar mygg och sväljer kameler, som sparar in på det viktigaste och kanske lägger multum på onödiga tillbehör (vad vet jag). Jag betalade 130' när jag köpte min hoj för några år sen. Jag sparar inte in en sketen hundralapp på ett oljebyte för att chansa på att det ev går bra.

twenty2
2013-07-14, 01:33
Vad det gäller oljekvallitet så är en klassad olja en klassad olja. Då håller den den kvallitet och specifikationer som krävs för klassningen.
Enligt personen som höll i utbildningen i tribologi som jag gick så spelar det ingen roll över huvud taget om det står mobil, motul, HD eller Biltema på förpackningen så länge den har klassningen så håller den minst den satta standarden. Tydligen ska det även vara jäkligt kostsamt att få en olja klassad då vissa utvalda oberoende labratorier ska utföra testerna osv osv.
Hade en jobbarpolare som jobbat med att packetera oljor för några år sedan, enl honom så var biltemas olja samma som Mobil1 då, runt 2003 vill jag minnas att det var han jobbade med detta. Detta har jag inte mer belägg för än hans ord, alltså hörsägen. Men utbildaren litar jag på till fullo.
Sen är det upp till var och en att skaffa sig en egen uppfattning.

Oljor i fordon är som någon form av religion.... alla är övertygade om att dom har den rätta övertygelsen och alla som inte delar den uppfattningen har ju inte fattat ett jäkla någe :I:

jossi
2013-07-14, 15:57
Håller med det är som en religion det där med olja håller den klassningen så kör på bara
sen har man ju varit med om att en dyr märkesolja inte funkade i en viss växellåda

det är likadant med smörjfett till lager

harly2006
2013-07-14, 16:43
Tja på er! Det är många frågor på forumet om just oljor och dess kvalitet,en del har problem med kopling,eller motor,växellåda..mm.. jag kan säga att den hoj jag har har nu rullat ca 3000 mil varav 2500 mil trimmad,och jag åker på HD verkstad var 800 mil för service,kör HD olja 20/50 i motor samt hd oljor i växellåda och trans... aldrig har jag nå problem med hojen,har orginal koppling..och så länge det funkar bra så är det bara att fortsätta.. men givetvis så kan jag ju serva själv men har ju ingen lust då det andra tricket funkar ju förnämligt..behöver inte fundera över vilken olia som är bra eller inte bra..tar devic;n tiden på hojen så blir det roligare... Hade bra...

twenty2
2013-07-14, 18:30
Tja på er! Det är många frågor på forumet om just oljor och dess kvalitet,en del har problem med kopling,eller motor,växellåda..mm.. jag kan säga att den hoj jag har har nu rullat ca 3000 mil varav 2500 mil trimmad,och jag åker på HD verkstad var 800 mil för service,kör HD olja 20/50 i motor samt hd oljor i växellåda och trans... aldrig har jag nå problem med hojen,har orginal koppling..och så länge det funkar bra så är det bara att fortsätta.. men givetvis så kan jag ju serva själv men har ju ingen lust då det andra tricket funkar ju förnämligt..behöver inte fundera över vilken olia som är bra eller inte bra..tar devic;n tiden på hojen så blir det roligare... Hade bra...

Helt rätt. Jag tänker låta probike köra de första servicear på min FatBob också. Bara för att jag tycker att det kan vara värt pengarna att slippa ha ännu en hoj att pilla en massa med. Har en japps som jag bygger på samt gummans två hojar som ska skötas. Sen är det ju rätt skönt att få en stämpel i boken när det är en helt "ny" hoj också ;)

harly2006
2013-07-14, 18:35
Helt rätt. Jag tänker låta probike köra de första servicear på min FatBob också. Bara för att jag tycker att det kan vara värt pengarna att slippa ha ännu en hoj att pilla en massa med. Har en japps som jag bygger på samt gummans två hojar som ska skötas. Sen är det ju rätt skönt att få en stämpel i boken när det är en helt "ny" hoj också ;)

twenty2: precis så är det... och går det åt H-vete så kan man ju få till det på ett bra sätt.. men prova det på Biltema olja.. nej det är fömycket pengar på spel... thb;

Enok
2013-07-14, 23:46
@Harley 2006 Jag förstår dig fullt ut, din hoj är ju i stort sett ny. Jag har ägt en ny bil en gång i livet och då lämnade jag också in på service fick stämplar i boken, Skoda original olja och sov gott om nätterna.
Min hoj är 42 år gammal, jag har spårat den som en import från USA 1984. Hon har levt ett hårt liv och vid inköp så hade den nog med facit i handen behövt en hel del kärlek på en gång. Det dröjde ända tills nu innan hon fick det.
Jag resonerar som så att de oljor som säljs nu är bättre än de som såldes 72 och 82 och 92 osv. Så en Biltema olja från 2013 bör (skall) vara bättre än en örnmärkt från 1972. Läste nyss en artikel i en MCM från 1993 där de testade mirakeloljan från SLICK50 som var tämligen först med teflontillsats. Efter testet gick motorcykeln betydligt sämre än tidigare, apropå tillsatser. Ju oljigare jag blir desto mer trött blir man på dessa dagsflugor med olika mirakeltillsatser.
Vidare så är ju vissa tillsatser bevisat viktiga som t e x zink men de flesta oljor innehåller ju redan det. Så även biltema.