Visa fullständig version : Jag ger upp, det är inte roligt längre :-(
Banditen01
2013-07-11, 03:08
Har kört ett antal år (20 +) en del av dem som klubblös, en del av dem som medlem i klubb, senare delen vart klubben SMB ansluten. Kör sedan ett tag klubblös för det passar mig bäst. Men till saken, denna hetsjakt, det är ideliga kontroller av farbror blå, vet inte hur många ggr man blev stoppad o fotad pga. ryggmärke. Nu frilansar man men lika förbaskat blir man stoppad för "fel" val av mc. SRF 2013 på hemväg, stoppad, flygande kontroll hette det. Ombesiktning för ljud. Besiktar om o klarar ljudkontroll o allt annat galant men får ombesikting för högt styre. Det är helfordonsgodkänt inget får ändras. Har kört 1800 mil med detta styre, Superrally Grekland tur o retur o har aldrig suttit så bra på en mc utan ryggont som jag alltid hade, nix så får du inte ha det, trots att mc för övrigt var mer än väl godkänd vad det gäller trafiksäkerhet.
Jag skiter i det nu, efter åtskilliga stopp, böter o ombesiktningar senaste åren så är det för mig klart, de vill inte se oss därute. MC ligger ute till försäljning, jag är besviken o uppgiven men myndigheterna vann till slut över mig.
Tjoflöjt allihop, no more mc för mig !!
stroker49
2013-07-11, 06:44
Tråkigt, men lycka till. Men jag tycker det är lite konsigt. Jag har kört HD i tjugofem år och amatörbyggd stelbenschopper i sju. Jag har aldrig blivit stoppad av vår trevliga ordningsmakt!
Jag skulle nog hellre sätta dit en lite effektivare ljuddämpare och se till att jag var väl inom reglerna än att sluta åka.
Jättetråkigt att läsa...
Ljudet kan man nog åka på oavsett hojtyp, om de är griniga...
Men är det kanske inte värt att registreringsbesikta styret så det är ok? Förutsatt att du inte ledsnat helt på själva åkandet också.
Hade du samma hoj när du var med i klubb? Kanske en orsak att de fortfarande jävlas, för de har allt koll vilka fordon som cirkulerar var...
Banditen01
2013-07-11, 13:22
Tråkigt, men lycka till. Men jag tycker det är lite konsigt. Jag har kört HD i tjugofem år och amatörbyggd stelbenschopper i sju. Jag har aldrig blivit stoppad av vår trevliga ordningsmakt!
Jag skulle nog hellre sätta dit en lite effektivare ljuddämpare och se till att jag var väl inom reglerna än att sluta åka.
Vet inte hur det är i Linköping men välkommen till Skåne så kommer du inte många meter innan det är dags igen.
Sanne, om man levt ett laglydigt liv hela tiden men cykeln är "märkt" av farbror blå, ska jag behöva byta cykel för att få ha roligt igen eller är det ngt fel på systemet, inte vet jag men jag har bestämt mig för att sluta köra mot min egen vilja. Sitter med körförbud till semestern som börjar om 2 veckor, inplanerat att köra en hit & dit runda i ett par veckor utan eg. mål men, moment 22 styret är för högt men du får inte byta för den är helfordonsgodkänd med det styret.
Trist läsning, hoppas du hittar någon annan passion här i livet.
Skånepolisen kan verkligen suga min ...!!!!!!!
Vet inte hur det är i Linköping men välkommen till Skåne så kommer du inte många meter innan det är dags igen.
Sanne, om man levt ett laglydigt liv hela tiden men cykeln är "märkt" av farbror blå, ska jag behöva byta cykel för att få ha roligt igen eller är det ngt fel på systemet, inte vet jag men jag har bestämt mig för att sluta köra mot min egen vilja. Sitter med körförbud till semestern som börjar om 2 veckor, inplanerat att köra en hit & dit runda i ett par veckor utan eg. mål men, moment 22 styret är för högt men du får inte byta för den är helfordonsgodkänd med det styret.
Menar du att det inte går att köra fastän den är godkänd? Lät ju ganska konstigt. :( Förstår frustrationen då...
Ja du... Märker nog att de kollar min bil lite noggrannare med, men blir tydligen besvikna de gånger det är jag som sitter bakom ratten. :D Så min bil är med i systemet, märks de gånger en polisbil plötsligt beter sig märkligt i sitt körsätt. LM;
Så visst är säkert hojen märkt då med... Även om du passerat tiden för deras egentliga uppmärksamhet... Tyvärr.
Eller så gillar de att jävlas mer i Skåne...
Boba Fett
2013-07-11, 18:44
Trist. Hoppas du hittar glädjen igen längre fram i tiden...
robbbull
2013-07-11, 19:08
FUCK ALL THEM COPSfu:
indy 500
2013-07-11, 20:14
Tja. eller flytta till Jämtland. 1000 mil per år, aldrig stoppad! Kommer inte ihåg när jag såg en polis sist. Hälsar raka rör Snow
Så jävla sjukt, hade jag varit dig hade jag skitit i lagen och inte i hojkörningen.
Har kört endurohoj 2år förr i tiden utan nummerplåt, registrering och försäkring, visserligen i en liten håla men.. FyFan!
Det brukar ta en jävla tid innan deras "märkta fordon" kommer ur registret och därmed spaningen på dem.
Minst 6mån får man räkna med om man köper ett fordon av någon "suspekt individ".
stroker49
2013-07-12, 06:37
Eller jävlas med dem, sätt på originaldämpare och annat styre. Haha, då blir de nog frustrerade!
för de har allt koll vilka fordon som cirkulerar var...
Det vore ju bra så vi andra inte behöver trackas iallafall.Verkar ju vara rent förjävligt nere i Skåne.
Men det är ju alltid lätt att klaga på en myndighet som polisen också,man får nog tänka lite längre varför
snuten är intresserad av oss.
Noyen... Nja, nu är ju inte alla fordon de har koll på av sådan art att personerna som har dom skulle behöva trackas heller. Du kan vart på ett arrangemang, en fest, känt någon, din partner osv... De har uppenbarligen många skäl till varför ett fordon finns med.
Jag tycker helt enkelt att de inte har rätt att tracka någon, OM de inte har mycket bra och giltiga skäl till det (dvs endast om det kan bli ett straff eller en allvarlig påföljd i samband med ett stopp. Dit räknar inte jag luft och buller, för högt styre osv). Utan då skall du max åka dit, för att de kallar in ALLA TYPER av fordon för flygande besiktning max och inte enbart grundat på att du exempelvis kör en Harley.
Jag klagar på orättvis behandling. Och jag känner poliser som är schyssta också. Vet även att det finns bra poliser med, som är med vid de olika formerna av kontroller. Däremot kan man ju undra om de inte borde avsätta mer pengar och resurser på "riktiga brott".
Eller hade du funnit det lika ok, att bli stoppad i tid och otid för en massa löjliga anledningar, enbart för att t ex din granne är grovt kriminell? Blir du mer kriminell som person då, även om du sköter dej?
Det är faktiskt sådant som numera sker för de som åker hoj. När inte ens en person kan lämna ett klubbliv (där han/hon kanske redan bevakats eftersom de kanske är på vissa fester, har vissa polare, ingår i vissa klubbar osv) utan att få polisen efter sig.
Och varför skall det vara OK att hela tiden skicka folk till en ombesiktning av diverse anledningar, OM fordonet är helfordonsgodkänt med det man får underkänt för?
Men visst, det finns alltid folk som tycker att polisen skall tracka vissa utvalda. Tänk i stället på, vad som sker, OM de bestämmer sig för att byta målgrupp... Tänk om de plötsligt börjar jaga folk inom en viss social status? Oavsett om du är brottslig eller väldigt skötsam och laglig typ.
Jag trodde det var det som skiljde Sverige från vissa länder... Där förföljs vissa folkgrupper (religion, samhällstycke, utlevnad osv) enbart för att de inte gillar dom av en eller annan anledning. Kanske får du även betala med ditt liv för att vara "avvikande"...
Ska jag vara ärlig, känns det mer som många myndigheter och så, faktiskt strävar efter att minska ner en viss kategori människor och dess nöjen (i detta fall motorcyklar). Min åsikt är att de inte slutar även om alla kriminella element försvinner, för det finns fortfarande andra där ute som kör hoj...
Tycker det känns lite motsvarande till det, när myndigheter åsiktsregistrerar olika personer.
Det finns en lag den skall man följa.
väljer man att gå utanför den vet man också att det kan bli följder, om man "tror" att polisen ser mellan fingrarna o chansar men ändå stoppas och åker dit ja då har man ju gjort sitt val och inte mycket att klaga eller gnälla på, om man ändå tycker att min hoj får låta jätte mycket.... ja då får man ju försöka bli politiker eller på annat sätt ändra på lagen.
själv chansar jag hej vilt...inte en siffra rätt på den ;)
På glada 90talet var jag med i västklubb som polisen trodde va en underklubb till H-A som höll på att etablera sig och en special polisstyrka bildades som kallades för "Änglavakt" då kom man inte många meter mellan stoppen så det var bara till att ha en helt laglig hoj...inte alla mina vänner hade det så man fick snällt stå och titta på medan papper exercisen höll på, min hoj lät dom bli :) valet att sluta köra hoj fanns aldrig och kommer inte heller att ske för den är lika värdefull som mina egna ben.
Lasse.S
Men vad anser du om att folk blir stoppade och får ombesiktning på saker, som är helfordonsgodkända sedan innan? Då spelar det ju ingen roll, OM man är med eller ej i en klubb.
Och alla som stoppas av polisen numera, har och kommer kanske inte att gå utanför lagen heller (om vi tar bort sådant där som gå mot röd gubbe osv).
Jag kan ju förstå att folk tröttnar med, även om de lämnat saker bakom sig... Eller vad hände med; Ge dom en andra chans?
En gång stämplad alltid stämplad?
Nåja... Jag tror inte att det spelar någon roll om du är med i klubb eller el. Vissa områden har ju rykte för att vara tuffare, även mot "svensson bikers".
Och chansningar går ju alltid hem, så länge de ej avslöjas. Eller hur? ;)
Vad spelar det för roll om man blir stoppad om hojen är okej? dom hittar ju inte på saker som kräver ombesiktning ur luften bara
Banditen01
2013-07-12, 14:22
Vad spelar det för roll om man blir stoppad om hojen är okej? dom hittar ju inte på saker som kräver ombesiktning ur luften bara
Med hänvisning till helfordonsgodkännande är allt olagligt som inte satt där från början, exakt hur många av oss som rullar därute har inte bytt, lagt till eller finputsat ngn detalj på sin MC ? Detta är den senaste taktiken i Skåne, du får inte ändra på en enda sak. Det roliga i sammanhanget när det gäller mig är att mc är helfordonsgodkänd som ensitsig, men den omreggad som tvåsitsig, detta krävde förändringar i form av fotpinnar o annan sadel. Detta har de själva godkänt men nu godkänner de inte mitt styre, trots att mc:n i övrigt är helt i sin ordning, styret blev högre pga sadel blev lägre när jag omreggade till 2 sitsig. Men som sagt jag är inte ute efter en rätt eller fel här på forumet. Lasse du får tycka som du gör o det respekterar jag, men när lagen dras till absurdum för att jävlas, gång på gång. Som att blinkers är flyttade, ja jag var tvungen efter som jag reggat den som tvåsittsig så flyttade jag bak dem så att de syntes, det får du inte göra ...
Finns ju klarsynthet o dumhet, döm den som vill men jag vet vad jag tycker.
Det handlar inte om vad jag tycker, själv har jag ju inte en siffra rätt på hojen som sagt, turbon missar ju inte ens en blind men grejen är ju att lagen finns och byter du styre eller vad det nu är gör du ett aktivt val, det är ju knappast polisen som hittar på reglerna för att dom skall ha något att göra...dom gör ju ett jobb bara som dom är tillsagda att göra....tycker man lagen är fel får man ju jobba på där man kan påverka det, SMC tex är ju en organisation
Banditen01
2013-07-12, 19:34
Det handlar inte om vad jag tycker, själv har jag ju inte en siffra rätt på hojen som sagt, turbon missar ju inte ens en blind men grejen är ju att lagen finns och byter du styre eller vad det nu är gör du ett aktivt val, det är ju knappast polisen som hittar på reglerna för att dom skall ha något att göra...dom gör ju ett jobb bara som dom är tillsagda att göra....tycker man lagen är fel får man ju jobba på där man kan påverka det, SMC tex är ju en organisation
Engagera mig är väl just hela anledningen, har värnat för Bikers rätt i samhället genom att vara sekreterare i Payback, SMC är ju en oberoende förening som välkomnar alla utan SBM anslutna, kanske inte riktigt den väg jag skulle ta.
Mitt engagemang i SBM ansluten klubb o Payback är hela orsaken till att jag befinner mig där jag gör.
Vill man tolka lagen med sunt bondförnuft kör de flesta lagligt, vill man jävlas klarar sig ingen ...
Tråkig läsning,har själv knasat för buller och åkte på en regbes för buller.
mangesuarnmc
2013-07-13, 15:52
Tråkigt att höra men ge inte upp ... Har precis byggt om min cykel för att förhoppnings vis klara besiktningen ., ser ut som fan å låter som en eu moppe .. Men går den igenom så är det bara på med allt så kallat olagligt ..sen är det frid å fröjd ett tag till .
Å sälj inte hojen du kommer sakna den ... Byt istället till nåt med gamla papper å slipp tjat om helfordons godkänd i varje fall .
Ha det gott mv mange
Street Bandit
2013-07-29, 09:05
Tja,från vilken årsmodell gäller helfordonsgodkänd?
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202011_30.pdf
Hmmm styret kan väll inte bli högre för att sadel blev lägre eller ????
Bikebandit
2013-07-30, 01:05
....beror på läget på styret .. om de stoppade mig jag skulle lossa styret och luta dem bakåt eller framåt och säga till dem att det är under axeln höjd nu .. so fu LM;
Banditen01
2013-08-14, 23:30
XBones såld (besiktad med blanka utan att byta styre innan försäljning) annan hjuling inköpt UTAN helfordonsgodkännande, snygg är den oxå ..
hasse diesel
2013-08-14, 23:39
Du ser det gick bra thb;