handdator

Visa fullständig version : Justera stötstänger på shovel med hydrauliska lyftare



Enok
2013-07-08, 15:45
Hur ställer man egentligen ventilspelet när man kör med hydrauliska lyftare? Har kollat runt och det bästa jag hittade var att först skruva så det blev anläggningsyta emellan stötstång och lyftare och därefter 4 1/2 varv till. När jag har gjort det så fjädrar stötstången ca 2mm när ventilen är i stängt läge, givetvis så är lyftarna tömda på olja. Någon som vet om jag är på rätt spår? Motorn är en shovelhead -78.

stroker49
2013-07-08, 18:40
Är det originallyftare, vilken årsmodell? Det är nämligen lite olika stigning på olika lyftare så antalet varv kan variera. Gör exakt som det står i manualen så blir det bra.

1970-1978 är det så här: Är hydralerna verkligen torra och tomma från olja (renblåsta) då skall du skruva ner i botten och sedan upp 1 3/4 varv.
Är de med olja tar man bort slacket och sedan skruvar man ner 4 varv.

Enok
2013-07-08, 19:20
Tack för snabbt svar.
Som med de flesta äldre damer så har även min säkert ett brokigt mekaniskt förflutet. Motorn är en 78 1/2. Jag vet inte om det om det är originallyftare, när jag kollar i verkstadshandboken (Clymer) så beskriver dom bara förloppet för att justera med stela lyftare. Det verkar ju ändå som att 2mm slack kan stämma överens med "i botten och upp 1 3/4 varv". Hur mycket kan jag förstöra om jag gör fel?

stroker49
2013-07-08, 22:01
När oljetrycket kommer så kommer slacket att försvinna. Om man som jag alltid gör det med oljiga hydraler kan man kröka stötstängerna om man inte väntar typ en kvart mellan varje ventil innan man vrider runt motorn.
Totala slaglängden på lyftarna brukar vara 0.200" så om du vrider så att den är i mitten blir det rätt.

Enok
2013-07-09, 00:14
Tack än en gång för snabbt svar.
Jag kommer köra på ditt råd och fint vänta mellan justeringarna. Skulle bli ett fint antiklimax med krökta stänger.

stroker49
2013-07-09, 07:45
Det skall inte vara någon risk med torra hydrauler.