handdator

Visa fullständig version : Sportster bludrar och sen dör när den blir varm.



Chrissall
2013-07-08, 12:06
Halloj!
Jag har en Sportster-99 883 som är uppborrad till 1200.
Va ute och åkte för ett tag sen och när hojen vart riktigt varm så tappa den effekt och kom tillbaka,
den gjorde så ett par gånger så ja slog på reserven för ja trodde det börja bli slut på soppan.
kom nån kilometer till innan den börja spotta och fräsa och till slut dog den. (Tanken va halvfull, för ja kolla när den dog)
Ja börja dra i sladdar och greja men klia mig mest i huvudet, för ja hade ingen aning om vad det kunde vara.
Men efter cirka tjugo minuter när den svallnat lite så funka den igen och gick hela vägen hem.
Sedan dess så har detta hänt varje gång den blivit varm.

Hem till garaget och efter två veckors mekande så vet ja följande:
Det är inte förgasaren för den byte jag. Det är inte heller tändspolen eller tändkablarna för dem är nya nu.
Vaccum slangarna är nya och tanken är tömd och filtret är rengjort.
Luftfiltret är inte heller nåt problem med för det skruva ja bort och åkte med utan och den gick skit ändå.

Märkte att igår när det hände igen och stod vid vägkanten och försökte få igång den så sura ja ner den ordentligt,
Så ja skruva ut stiften för att byta dem och dem va kruttorra. Hela hojen stank soppa men stiften va som sagt torra.
Så en tanke slog mig att soppan inte kom fram till stiften när den blev varm. Men va kan felet bero på? Det hoppas ja att ni kan hjälpa mig med!

Hoppas ja fick med allt! börjar bli lite smått galen på vad det kan vara för fel!

MVH Chrille

Girlie Bike User
2013-07-08, 13:28
Kolla flottörnivåninställningen eftersom den luktade bensin, brukar rinna bensin ur den lilla gummislangen som sitter ansluten på förgasaren undersida om förgasaren flödar, kan vara så enkelt som mikroskåpigt skit som ligger mellan nålventil och nålsäte.

Chrissall
2013-07-10, 19:37
Vart tipsad om att köpa kylspray och köra tills den börja bludra och dö och sedan spraya på tändningsmodulen och se ifall den gick igång igen.
Drog iväg på en tur och efter 6 mil så dog den. Skruva upp locket och spraya och den hoppa igång igen direkt. GÖÖÖÖÖTTTT tänkte jag och åkte vidare.
MEN..... det gick väl i cirka 2-3mil innan den börja bludra och dog igen. Men samma visa igen och den hoppa igång utan problem. Kasta ner locken och sprayen i väskan och åkte dem sista milen utan lock och då hände det inte mer.

Nu har jag iaf bytt Tändningsmodul och nu verkar det funka. Har inte riktigt kört den så pass långt så ja kan utesluta att det inte är nåt annat fel.
Får vänta in vädret så man kan dra ett tiotal mil och förhoppningsvis utan problem.

Har funderat på ifall tändningsmodulen skulle må bättre av att ha lite kylning. Känns lite som om det blir lite väl varmt för den att sitta bakom dem två locken.
Nån som har nåt tips???

Har även bytt tillbaka till den första förgasaren.