handdator

Visa fullständig version : Mammoth hjul problem balnsering



harly2006
2013-07-08, 07:58
Tja! Är det någon som har balnserat ett mammoth fram hjul 21/215,själv ser jag att det jag har inte är riktigt i balans då däcket blir vågigt,är det någon här som vet eller har sett samma problem..

Lars Nilsson
2013-07-08, 15:38
Det känns lite som om ekrarna behövs spännas om.
Har hört en del som klagat på kvaliten på fälgarna ang rost o så men inte det här.
Det är iofs DNA som gör fälgarna och de är väl inte direkt kända för hög kvalite, se tex deras springergafflar.

harly2006
2013-07-08, 21:47
Nja,det är ju nio mm ekrar,jag ska åka på verkstad på onsdag fram däcket är vågigt kan ju bero på puckot som la på det att han inte balanserade hjulet...kostade bara typ 7000:- med däck..annars får jag köpa ett nytt orginal.. för det orginal jag har har kromen farit bort på navet... ja det förvåna mig inte att det är som du säger..men då ska dom få tillbaka det på BL kan jag låva..fan femhundra mil på ett framdäck....*smch*

Jonasbaggen
2013-07-09, 22:35
harley2006: Kolla av din fälg med en bra indikator klocka för såväl sidokast som ovalitet. Max 0,5mm är ett bra riktmärke. Köp biltemas lilla enkla balanserings kit. Billigt och funkar helt OK till c:a 5gr noggrannhet. Är det ett kvalitets däck på din fälg?

Carl-Inge Larsson
2013-07-19, 12:05
I bland kan det vara väldigt problematiskt att lägga på framdäcken på de där fälgarna, har själv råkat ut för det. Fälgbanans centrum/dike där däcket skall gå ned medans det "förs över kanten" är för grunt, det gör att det blir en stor belastning på fälgbanan när däcket krängs på så det är viktigt att däckfirman är varsam och smörjer rejält så de inte "stukar" fälgen. Hoppas du inte råkat ut för det!

mangesuarnmc
2013-07-19, 15:52
Har kört med mammoth wheels i ett gäng år utan problem .. Kolla fälgen så den inte blivit stukad när däcket krängdes på .
Tror inte att du behöver röra ekrarna .