handdator

Visa fullständig version : Sälja/köpa hoj som är inte besiktad.

Boba Fett
2013-07-05, 20:37
Hur noga är det med en hoj som inte är besiktad som är till salu eller köpa ? Skulle ni köpa en hoj som är ganska ny obesiktad? Vore det en bil så känns det naturligt att det ska vara besiktad. Är bara nyfiken hur snacket går har polare som skiter fullständigt om hoj är besiktad eller inte och jag käftade emot så därför vill jag höra vad majoriteten tycker..

Sanniz
2013-07-05, 20:58
Personligen föredrar jag besiktat... Oavsett om det hade gällt en bil, en mc, en häst eller annat. :D
Om inte annat, för att skydda sig mot kostnader man kanske inte känner till.

Benny
2013-07-05, 21:18
har man noll-koll så är det kanske bäst att den är besiktigad. men ärligt talat hur mycket kollar de som inte vem som helst ser direkt.

Nybesiktigad och felfri har väldigt lite med varandra att göra.

Sanniz
2013-07-05, 21:56
Fast å andra sidan kan det bli dyrt också, OM det inte går igenom en besiktning...

Men är man haj på det till max, då kan man säkerligen chansa att man inte missat något.

rakarör
2013-07-05, 23:15
Personligen föredrar jag besiktat... Oavsett om det hade gällt en bil, en mc, en häst eller annat. :D
Om inte annat, för att skydda sig mot kostnader man kanske inte känner till.

Så resonerar nog de flesta, även jag så obesiktat skall vara märkbart billigare anser jag.

Noyen
2013-07-06, 06:31
Var faktiskt och kollade på ett mc bygge som inte varit besiktigad på 5 år för inte så länge sen.Blev ingen deal då jag
tyckte priset var alldeles för högt och hojen för dåligt skött.Bl.a frambromsar låg på,kopplingen urkass justerad,främre
avgasrör hängde bara i toppen och skakade,motorn behövde justeras mm.Visst går det att fixa detta men då ska priset ner.

Sanniz
2013-07-06, 10:28
Var faktiskt och kollade på ett mc bygge som inte varit besiktigad på 5 år för inte så länge sen.Blev ingen deal då jag
tyckte priset var alldeles för högt och hojen för dåligt skött.Bl.a frambromsar låg på,kopplingen urkass justerad,främre
avgasrör hängde bara i toppen och skakade,motorn behövde justeras mm.Visst går det att fixa detta men då ska priset ner.

Plus att man skall kunna åtgärda felen med inom rimlig kostnad. Annars är det inte värt besväret.

- - - Uppdaterad - - -

Så resonerar nog de flesta, även jag så obesiktat skall vara märkbart billigare anser jag.

Kan bara instämma där...

Boba Fett
2013-07-06, 11:35
Håller med om att det ska vara billigare obesiktad.Men är det inte som Benny skriver Nybesiktigad och felfri har väldigt lite med varandra att göra Själv föredrar jag besiktad hoj men håller med Benny.

Sanniz
2013-07-06, 12:08
Boba Fett... Nja, stämmer kanske delvis eller bättre på motorcyklar. Men en bil har du inte alltid koll på om den är helt ok, med tanke på all modern teknik (som de kopplar in och checkar av under en bilprovning). Och där kan ett sådant fel bli fruktansvärt dyrt, även om bilen verkar ok även för en erfaren ringräv. Speciellt om fordonet köps privat med, lite svårt att reklamera då.
Som sagt var, kanske enklare med motorcyklar. Fast jag gissar att tekniken i nyare hojar också blir allt mer svår att ha koll på, OM man inte jobbar med det och har alla apparater som krävs för att kolla att sakerna verkligen är ok.

Besiktad behöver inte för mig betyda felfri (men jag köper allt som oftast inte heller fordon som inte går igenom en besiktning), dock kan det göra mig medveten på fel som man kanske inte bara kommer fram till annars.

Boba Fett
2013-07-06, 13:39
Boba Fett... Nja, stämmer kanske delvis eller bättre på motorcyklar. Men en bil har du inte alltid koll på om den är helt ok, med tanke på all modern teknik (som de kopplar in och checkar av under en bilprovning). Och där kan ett sådant fel bli fruktansvärt dyrt, även om bilen verkar ok även för en erfaren ringräv. Speciellt om fordonet köps privat med, lite svårt att reklamera då.
Som sagt var, kanske enklare med motorcyklar. Fast jag gissar att tekniken i nyare hojar också blir allt mer svår att ha koll på, OM man inte jobbar med det och har alla apparater som krävs för att kolla att sakerna verkligen är ok.

Besiktad behöver inte för mig betyda felfri (men jag köper allt som oftast inte heller fordon som inte går igenom en besiktning), dock kan det göra mig medveten på fel som man kanske inte bara kommer fram till annars. Nu gällde det hoj och inte bil. Men visst har du rätt där gällande bil :D

Sanniz
2013-07-06, 13:47
Nu gällde det hoj och inte bil. Men visst har du rätt där gällande bil :D

Iofs kan jag ju ha lite rätt med angående mycket nyare hojar också, eftersom elektroniken integreras mer och mer med allt annat i en mc.
Äldre hojar kanske är lättare att fixa fel på, om man kan sakerna och har rätt saker. Men t ex en hoj från 2013 har kanske fått ett elsystem som kanske även får en simpel sak som ett styrbyte att bli mer komplicerat.

Adrenaline
2013-07-06, 14:48
Provkör, köp, kör hem, besikta... Enkel mattematik.

Sanniz
2013-07-06, 14:58
Adrenaline... Fungerar för dej... de flesta vet ju, att du kan skruva i fordon oavsett antal hjul. ;)

pidde
2013-07-06, 18:43
Lämnar man in hojen för det ska appliceras dödskallar , flammor o få bytt blinkersglas så ska man inte köpa en obes hoj:D

Sanniz
2013-07-06, 18:49
pidde... Gör du narr av dom som hellre betalar för att få saker gjort? Om du så mekar eller låter någon annan göra det åt dej, ska ju inte spela någon roll. Men det är klart en fördel att man kan meka (eller vill lära sig och har plats och saker till det), OM man skall köpa obesiktat.

pidde
2013-07-06, 19:02
Kanske lite...... Nä ja narras inte var o en till sitt .E man bagvänd så e man;)