handdator

Visa fullständig version : SU problem



FLH78
2013-07-01, 22:53
Hej

Har konverterat en SU enligt dollars anvisningar. Testade den idag med lite läskigt resultat, främre avgasröret glöder!!
Det är en shovel -78 som gick bra men CV-förgasare förra året. Har dock stått till nu.

Den går bra på tomgång och svarar bra på gasen. Tror jag lyckats justera luften OK.

Är det tjuvluft? Testade med startgas men tyckte inte det blev någon skillnad i varvtal.

Någon med erfarenhet av SU som har några förslag?

/Johan

IDI
2013-07-02, 08:06
Jag har kört med SU i en massa år men det där problemet känner jag inte igen.
Tjuvluft har du ju kollat, men jag skulle nog ta isär insuget och verkligen kolla om allt är rätt med o-ringar/packningar.
Om förgasaren skulle ge snålt borde båda rören bli för varma tycker jag.
Har du grejat nåt med tändningen?
Stänger främre avgasventilen helt?
Lycka till!

FLH78
2013-07-02, 09:15
Hade bort förgasaren igår och tittade in i insuget, tyckte det såg OK ut, men jag får nog plocka isär och kolla ändå. Kanske lite Holymar på gummiringarna?
Tycker det är svårt att kolla läckage med startgas, ska man spraya länge? Sprayade direkt i insuget, tyckte inte varvet ökade så mycket.
Ska kolla trycket i cylindrarna med. Inte omöjligt att bakre också går lika varmt, men den är lindad med avgasbandage.
Har inte rört tändningen sedan förra året, men får nog kolla ändå.

Har satt på ett crossoversystem från Roffes, vet inte om det är jättebra.

Läste lite på Amerikanska sidor, det verkar ganska vanligt att krökarna glöder lite, syns i mörker.

Vill verkligen köra med SUn, passar skitbra på mitt bygge.

FLH78
2013-07-02, 10:22
Antar att man ska höja tändningen lite (om det inte är luftläckage). Är det medurs på tändplattan?

IDI
2013-07-02, 10:24
När man kollar med startgas ska man INTE spruta i insuget utan utanpå vid skarvarna. Det är där den drar tjuvluft i så fall.
SU är häftiga förgasare. Tänk på att inte ha någon olja i i vaccumklockan. Det har man på bilar men inte på en Harley. Vaccumet i insuget är för lågt och orkar inte lyfta klockan.
Klockan smörjer man med lite WD-40 då och då.
Det ska inte behövas nåt tätningsmedel på o-ringarna.

FLH78
2013-07-02, 10:48
OK, vet att man sprutar vid skarvarna, ville bara se om det hände ngt. Har ingen olja i vacumklockan.
Har du konverterad din förgasare själv? Har din förgasare varmstartsventil?
Blir inte riktigt klok på varmstartsventilen, hur funkar den? Skall ställas med 1mm spel vid fullt intryckt enl. Dollar.
Kan den påverka hur varmt motorn går?

IDI
2013-07-02, 11:00
Jag har inte haft någon Dollarkonverterad SU utan kört med Rivera SU förgasare i 11 år. På den finns ingen varmstartsventil.

FLH78
2013-07-04, 22:16
Nu går det som den ska!! Lite fetare blandning, men framförallt, tändningen stod för lågt.