handdator

Visa fullständig version : knackande ljud från transsidan shovel med s&s-motor



mattepalm
2013-07-01, 21:30
hej!
har ett missljud jag inte kan lokalisera, vilket gör mig tokig och förtar glädjen i åkningen...

bakgrund:
helt ny 93" s&s early shovel (20 mil) med alternator, 1,5" belt, 4 vxl alutrans med elstart.

problem:
vid åkning när motorn börjar bli varm kommer ett knackande, skramlande ljud från transsidan.
börjar vid ca 40 km/h och uppåt. hörs vid "nollkörning" och på avdrag.

-kan det vara belten som slår mot innertransen?
-eller bendixdrev som ligger för tajt mot kuggkrans? (ej troligt, bra mellanrum).
-alternator?
-eller värst, vevhuslager?!

stort tack för alla svar.

TCKalle
2013-07-02, 07:57
Glappa splines på främre belhjulet?

IDI
2013-07-02, 08:09
Följer knackandet motorvarvet eller hojhastigheten?

mattepalm
2013-07-02, 08:22
skulle nog säga hastigheten. men "drar man på" kanske man inte hör oljudet...
ska kolla belthjul och alternator ikväll. tack!

IDI
2013-07-02, 08:51
"Nollkör i 50 och 90 och frikoppla och låt motorn gå ner på tomgång så kan du ju avgöra om det kommer från motor eller något annat som är hastighetsberoende och inte varvberoende.

mattepalm
2013-07-02, 12:45
tack, bra tips! ska testa ikväll.

mattepalm
2013-07-03, 22:10
har nu testkört enl tips och resultatet är följande:

vid nollkörning/avdrag från 50 och uppåt rasslar det. så fort jag kopplar ur försvinner det.

det rasslar inte på gaspådrag.

det rasslar inte om man vid stillastående varvar motorn.

vad kan man dra för slutsatser av detta?

IDI
2013-07-04, 07:59
Det är skitsvårt att lokalisera "märkliga" ljud, men det har du ju redan förstått :). Själv skulle jag plocka av yttertranskåpan och köra öppet för att se/höra om ljudet kommer från transen. Jag skulle också titta väldigt noga på alla grejer i transen/drivningen för att se om det finns några slitmärken någonstans. Känna på alla skruvar muttrar så att inget är löst. Kolla så att inte drivkedjan tar i någonstans, om det är den gamla alutransen och hojen är mycket sänkt kan den ta i startmotorfästet.

Om inte detta skulle ge något skulle jag troligtvis plocka ner kopplingen och kolla korg, lameller, lagring osv.

Längre än så här kan jag nog inte hjälpa dig på nätet. Lycka till!

mattepalm
2013-07-04, 09:10
stort tack för hjälpen! det blir en lite större genomgång av grejorna i helgen. sådana här missljud är riktigt irriterande när hojen i övrigt går riktigt bra.

IDI
2013-07-04, 10:02
Härligt att du inte misströstar. Många gånger är irriterande ljud bara någon skitsak som varken är dyrt eller svårt att fixa.

Noyen
2013-07-04, 21:40
Härligt att du inte misströstar.

Ja de e härligt med en positiv inställning.Ibland får man ta ett "break"och släppa tankarna en stund,sen på problemen igen bara ;)