handdator

Visa fullständig version : Installera vipparmar på shovel



Enok
2013-06-28, 23:31
Har äntligen samlat på mig alla delar jag behöver föratt renovera topparna, nya ventiler är infrästa på verkstad osv.
Allt har gått friktionsfritt ända fram tills att jag skulle montera de nya vipparmarna på sina nya vipparmsaxlar tillsammans med självjusterande shims. Jag får ihop alltsammans men när jag börjar skruva åt vipparmsaxlarna så låser sig vipparmarna.
Är det någon som har erfarenhet av självjusterande shims? Eller kan felet ligga någon annanstans? Jag har surfat runt en del och läste på något forum att man ska plana ner ändarna på vipparmarna. Tycker det låter en aning "yxigt".

stroker49
2013-06-29, 15:04
Jag använder tunna shims, inte de självjusterande. Då monterar man ihop allt rätt med den tjocka distansen på rätt ställe! Och så mäter man spelet med bladmått, gör så och se om det självjusterande shimset alls kan få plats där då det blir dom tunnast. Om man skall slipa på något så är det faktiskt på distanserna man slipar så blir spelet mindre, det låter lite konstigt men titta på konstruktionen så blir det faktiskt så.

Enok
2013-06-29, 22:29
Har kollat igen nu och det verkar som om jag har tur åtminstone på det ena topplocket. Jag provade att montera utan de "självjusterande" shimsen och då satt det som en smäck och med rätt toleranser. Hoppas jag har samma tur med den andra toppen....

- - - Uppdaterad - - -

Har kollat igen nu och det verkar som om jag har tur åtminstone på det ena topplocket. Jag provade att montera utan de "självjusterande" shimsen och då satt det som en smäck och med rätt toleranser. Hoppas jag har samma tur med den andra toppen....

- - - Uppdaterad - - -

Har kollat igen nu och det verkar som om jag har tur åtminstone på det ena topplocket. Jag provade att montera utan de "självjusterande" shimsen och då satt det som en smäck och med rätt toleranser. Hoppas jag har samma tur med den andra toppen....