Visa fullständig version : Nervös Fxd -01
Harley_superglide
2013-06-27, 18:05
Varför i helvete får jag inte riktigt ordning på väghållningen på hojjen .....
Järnhästen 4" rake breda kronor orginal 19 " fram progressiv sänkt 1 tum
Bak orginal fälg progressiva dämpare ....
Sprak nya pirelli dragon eller nåt sånt å likt förbannat tenderar den till att wobbla .......
What to do ????
Har vi nån väghållnings guru här kanske
Mvh Peter Osbornes MC12246
Kronor utan rake kanske gör susen
Henrik Forslund
2013-06-27, 21:19
Prova sätt dit framskärmen.
Lämna in framfälg för att kolla balansering men fundera på hur långt hjullagren gått? Kanske dags o byta.
Är ingen guru men laborerade med försprång på min första hoj och den tenderade att vobbla innan jag hittat "rätt" försprång. Kanske du redan prövat att justera? Om hojen känns smidig och du är nöjd i övrigt kan ju en styrdämpare och ett stag mellan gaffelbenen gör susen.. Lycka till!
Jonasbaggen
2013-06-27, 22:00
Harley superglide: Prova det Henrik F och Jompa skriver. Hjälper inte det byt kronor till något bättre. Järnhästen är inga höjdare. Vet flera som haft bekymmer med dem.
Harley_superglide
2013-06-27, 22:54
Det är nya prylar alltihopa ....
- - - Uppdaterad - - -
Nja ....det blir väl till att låna en fräs å mekka dit nåt wobbelstag ala japs så får vi välan se .....
Lars Nilsson
2013-06-28, 12:01
Har du kollat svinglager?
Är styrlagerna spända rätt?
Både sänkningen bak och kronorna ger minskat försprång = nervösare styrning.
Testa att höj den bak först.
Annars är en rejkning av styrhuvudet det enda som gäller för att få rätt försprång.
Att du tagit bort framskärmen hjälper inte till direkt.
Jag skulle tro att du ungefär halverat försprånget på din hoj från 104mm till ca 60mm.
supersport01
2013-06-29, 18:35
Jag är ingen guru men har upplevt samma sak med en breddad och 4 graders rake ,sänkt i bak och den var orolig på vägen , provat lite av varje och kontrollerat spårning, styrlager med mera men fick ingen ordning på den. Så jag klämde dit originalkronan igen och den blev klart mycket bättre, ser inte så snyggt men betydligt trevligare att köra. Det kanske kan vara breddökningen som är problemet men det får jag inte veta nu, eller både rake och bredden. Har tänkt och skaffa en breddad men utan rake bara för att få det fetare utseendet. Om du provar med wobbelstag så kan det vara intressant att få veta om du märkt någon skillnad.
//Sören
Flash_HD
2013-07-01, 12:18
Har du rätt axialspel på hjullagren? Jag brukar alltid lägga det nära noll eller max ett par hundradelar och det ska lagren palla och det har de gjort på de hojar jag har haft och det har fungerat utan problem.
Jag köpte en Softail en gång i tiden och den hade ung. 0,35mm!! i axialspel både på fram och bakhjulet och den var som en orm på vägen så jag svarvade till distanshylsan mellan lagren så jag fick två hundradelar i axialspel och snacka om att det blev skillnad på väghållning efter det, den gick som på räls.
FXD -01 har de nya lagren som har fast spel. Det är fram till -99 som man behöver shimsa in lagerspelet.
MRHillBilly
2013-07-03, 22:24
hade samma problem på min hoj, efter en massa garagetimmar bytte jag motorkuddarna och det blev som en ny cykel.
Jörgen Karlsson
2013-07-04, 00:10
Har du kollat svinglager?
Är styrlagerna spända rätt?
Både sänkningen bak och kronorna ger minskat försprång = nervösare styrning.
Testa att höj den bak först.
Annars är en rejkning av styrhuvudet det enda som gäller för att få rätt försprång.
Att du tagit bort framskärmen hjälper inte till direkt.
Jag skulle tro att du ungefär halverat försprånget på din hoj från 104mm till ca 60mm.
Höjning bak ger minskat försprång, om hojen wobblar kanske han inte ska prova det.
Mvh
Jörgen
12280 12281
Kolla så att motorpaketet är rätt justerat. Motor, sving och bakhjul "sitter ihop" i ett paket. Lutningen vertikalt på detta paket justerar man med övre motorfästet som är justerbart. Ställ upp hojen med ett bra vattenpass så att de båda ramrören under sadeln ligger i våg. Kolla sedan på bakre bromsskivan om den är helt vertikal med ett bra vattenpass. Om skivan inte är helt i vinkel med ramrören måste du justera och det gör du på övre motorlänken, se bild.
Det här är ett vanligt "fel" på alla gummiupphängda modeller. Effekten blir den att. När motorcykeln rullar så strävar båda hjulen att ställa sig vertikalt (gyrokraften). Detta i sig innebär att motorcykeln blir slingrig, ostabil och vobblig.
Första bilden
1. Bakhjulet lutar.
2. Båda hjulen strävar efter att ställa sig rakt upp (gyrokrafter)
3. Så här ska det vara. Ramen helt horisontell och bakhjul helt vertikalt.
Lars Nilsson
2013-07-04, 13:08
Höjning bak ger minskat försprång, om hojen wobblar kanske han inte ska prova det.
Mvh
Jörgen
Sant, men samtidigt så avlastas framhjulet om man sänker den bak vilket gör den ännu mer nervös.
Vikten förskjuts lite bakåt alltså.
Banditen01
2015-04-01, 13:27
Mkt bra förklaring, slåss med en nervös hoj, Softail Evo 90 tal, har brett lågt styre vilket i sig ger en vinduppfångare men kommer det en vindpust oväntat känns det som man kört punktering, riktigt otäck ibland. Känt på styrlagret precis, kan inte känna ngt glapp men känner en tydlig känsla av kuggande när jag har framhjulet fritt, ska det vara så eller är det tecken på att det är slut. Läste mig till att spelet innan styret faller fritt till hö/vä ska vara mellan 1-2 inches (25,4-50,8 mm), mäts upp genom att sätta lite maskeringstejp på skärmens baksida, ställ hjulet rakt, markera mitten med något och knuffa försiktigt till vä/hö till styrningen faller av sig själv markera dessa läge på tejpen och mät upp spelen mellan, är det mer än 2 inches släpp lite på styrlagren, mindre dra åt lite på styrlagren
Ngn som har lite tips o trix runt styrlager, är det slut eller inte?
12280 12281
Kolla så att motorpaketet är rätt justerat. Motor, sving och bakhjul "sitter ihop" i ett paket. Lutningen vertikalt på detta paket justerar man med övre motorfästet som är justerbart. Ställ upp hojen med ett bra vattenpass så att de båda ramrören under sadeln ligger i våg. Kolla sedan på bakre bromsskivan om den är helt vertikal med ett bra vattenpass. Om skivan inte är helt i vinkel med ramrören måste du justera och det gör du på övre motorlänken, se bild.
Det här är ett vanligt "fel" på alla gummiupphängda modeller. Effekten blir den att. När motorcykeln rullar så strävar båda hjulen att ställa sig vertikalt (gyrokraften). Detta i sig innebär att motorcykeln blir slingrig, ostabil och vobblig.
Första bilden
1. Bakhjulet lutar.
2. Båda hjulen strävar efter att ställa sig rakt upp (gyrokrafter)
3. Så här ska det vara. Ramen helt horisontell och bakhjul helt vertikalt.
Banditen01
2015-04-01, 14:13
Fortsätter med mitt eget resonemang.
Nu har jag släppt på styrlagret o nu rullar det fint, enligt den instruktion nedan så har mitt varit för hårt draget. Ska man kalkylera med att det är kass nu efter rullat för tungt?
Mkt bra förklaring, slåss med en nervös hoj, Softail Evo 90 tal, har brett lågt styre vilket i sig ger en vinduppfångare men kommer det en vindpust oväntat känns det som man kört punktering, riktigt otäck ibland. Känt på styrlagret precis, kan inte känna ngt glapp men känner en tydlig känsla av kuggande när jag har framhjulet fritt, ska det vara så eller är det tecken på att det är slut. Läste mig till att spelet innan styret faller fritt till hö/vä ska vara mellan 1-2 inches (25,4-50,8 mm), mäts upp genom att sätta lite maskeringstejp på skärmens baksida, ställ hjulet rakt, markera mitten med något och knuffa försiktigt till vä/hö till styrningen faller av sig själv markera dessa läge på tejpen och mät upp spelen mellan, är det mer än 2 inches släpp lite på styrlagren, mindre dra åt lite på styrlagren
Ngn som har lite tips o trix runt styrlager, är det slut eller inte?
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.