handdator

Visa fullständig version : Frambroms på electra-82



Petter
2011-05-25, 10:00
Har en electra-82 som jag bromsoken på, har fortsatta problem med frambromsen. Har svårt att få bra tryck i bromsslangen samt att få handtaget att ta lagom långt ut.
Kan det vara problem uppe i greppet med någon tryckcylinder? Inget läckage ialla fall.
Önskar lite mer bromseffekt även om en kolv på 350 kg inte gör oket rättvisa.
Finns passande 2-kolvs till samma årsmodell?
//Petter

Json
2011-05-25, 12:18
Spontant låter det som om du har luft i systemet. Hade det varit bromscylindern som läckte borde handtaget sjunka helt ner till botten. Ibland kan det vara lurigt att få ut all luft i systemet utan att ta till lite trix. Man kan med till exempel en oljekanna eller spruta modell större och en slangstump som passar på luftnippeln fylla systemet bakifrån. Hjälper inte detta kan man lossa oket och se till att hålla det högre än bromsvätskebehållaren när man luftar. ( Glöm inte att sätta något mellan beläggen som han agera ställföreträdande bromsskiva )Svampiga bromsar kan också vara beroende på att bromsslangen flexar av trycket. Kolla bromsslangarna under tryck och se ifall du kan se att den buktar någon stans. Det är inte säkert att man hittar någon bula slangarna kan också bara vara mjuka i största allmähet. Stålomspunna bromsslangar är stabilare och bidrar sällan till detta fenomen. Börja med luftning och kontroll av slangarna innan du går vidare med att riva bromscylindern. Vad gäller andra ok så går det att hitta som passar. För ett tag sedan såg jag en gammal dyna shovel som hade ett Harrison 6 kolvs ok fram och ett sådant är ju tillräckligt för att få stopp på en Hayabusa i 350knyck ;-)

Lycka till
//magnus

Petter
2011-05-27, 18:27
Tack för tipsen Magnus!
Ska göra kontrollerna du skriver om.
//Petter

tat2ed
2011-08-03, 15:40
Hur svårt är det att renovera bromsok? Mitt bakre ok går inte tillbaka som det ska så när man svänger gnisslar det som fan...

hasse diesel
2014-04-22, 20:56
Hur svårt är det att renovera bromsok? Mitt bakre ok går inte tillbaka som det ska så när man svänger gnisslar det som fan...

http://www.youtube.com/watch?v=vvleafiBp9o#t=107