handdator

Visa fullständig version : Snyggaste/bästa kickstartade hojen att bobba?



BobberInspiration
2013-06-12, 10:58
Fick nyligen ett begär att bygga en bobber med kickstart.

Vad ska jag leta efter för modell om jag vill ha en snygg, inte för stor v-twin med kickstart. Nån som har några tips?

Lars Nilsson
2013-06-12, 11:57
En bobber ska ha en sidventilare.
http://3.bp.blogspot.com/-fz15A7mzBfA/UFxYU8v7EWI/AAAAAAAAIJc/BEUDPPOGQ6c/s1600/harley+wl.jpg

BobberInspiration
2013-06-12, 12:32
Har varit inne lite på Knucklehead, men en Flathead kanske kan vara nice också. Känns dock som att de äldre modellerna borde vara dyrare/svårare att få tag på än nyare..?

Lars Nilsson
2013-06-12, 13:26
En gammal sida är lägre än de andra och då kan man få rätt stuk på en bobber.
Knucklehead är svindyra.
Sidor massproducerades under kriget och finns massor av och är lättskötta och relativt billiga.

mitoman
2013-06-12, 14:37
Eller så köper du en Evo softail och skruvar på ett kick-kit. Inte lika creddigt men den kommer fungera oftare:)




http://www.youtube.com/watch?v=TNFXcH-Pw4c

Övertygande old school stuk på denna!

Adrenaline
2013-06-12, 16:50
En lillsida är det väll relativt bra peng på, men då ska man ju aldrig ha bråttom. Toppar väll 90 en bra dag. En storsida är för dyr tycker jag personligen.
Shovel! Där har du det bästa av allt!

BobberInspiration
2013-06-12, 21:56
Lillsida? Storsida? Underskatta inte hur lite jag är insatt i alla svenska termer. :)

Lars Nilsson
2013-06-13, 01:49
lillsida= 750 cc
storsida= 1200 cc

BobberInspiration
2013-06-13, 10:53
Ah. Tack.

Krona
2013-06-13, 20:20
Kan bara tillägga att en evo 80" är duktigt lättkickad om allt är som det ska!

Benny
2013-06-13, 22:38
i bland saknar jag min lillsida, man vilket skrot det var egentligen, snygg och charmig, men så jävla slut, åldern och en lång rad hemmaskruvare hade gjort sitt, det enda som var mer slut var jag själv efter att ha lett hem den för femtielfte gången.
Den drömmande delen av mig vill också ha något gammalt att bobba/bygga på, men jag har insett att det kräver mer pengar tålamod och kunskap än vad jag har.
Det ska tåla att köras på varje dag,att bara vara snygg i garaget ,nej.. , drömmen vore nog annars en S&S KN series med gamla papper, inbillar mig att det skulle kunna förena utseende och tillförlitlighet?

Lars Nilsson
2013-06-14, 00:47
i bland saknar jag min lillsida, man vilket skrot det var egentligen, snygg och charmig, men så jävla slut, åldern och en lång rad hemmaskruvare hade gjort sitt, det enda som var mer slut var jag själv efter att ha lett hem den för femtielfte gången.
Den drömmande delen av mig vill också ha något gammalt att bobba/bygga på, men jag har insett att det kräver mer pengar tålamod och kunskap än vad jag har.
Det ska tåla att köras på varje dag,att bara vara snygg i garaget ,nej.. , drömmen vore nog annars en S&S KN series med gamla papper, inbillar mig att det skulle kunna förena utseende och tillförlitlighet?

Om du haft pengarna hade det blivit en sådan motor då eller HD:s 120R till din hoj?
Det är en grymt fin motor men hiskeligt dyr.
Sen är det så med all gamla hojar som blivit skruvade med, det blir tom ännu dyrare än att köpa en S&S knöl.
Grejen med sidan är det låga kompet, som gör dem lättkickade, samtidigt som de är otroligt enkla i uppbyggnaden.
Evo är ju otroligt vanlig och finns enorma mängder delar osv men nja...
En hoj man sett en del i tidningar osv som har en hmmmmm "speciell" motor och som går att bygga om relativt enkelt är ju Ural.
Då får man en ny hoj som går att kicka och som ser ut som om den e 60 år gammal direkt.
En bobber ska väl ha ett lite skitigt ,rått, rent utseende utan en massa flashiga detaljer? O då tycker inte jag att en panna, evo osv passar.
Men va fan, köp en hoj med rätt pris o förutsättningar o fram med vinkelslipen bara.
Att bygga en blir jäkligt dyrt oavsett hur man gör.

BobberInspiration
2013-06-14, 11:22
Om du haft pengarna hade det blivit en sådan motor då eller HD:s 120R till din hoj?
Det är en grymt fin motor men hiskeligt dyr.
Sen är det så med all gamla hojar som blivit skruvade med, det blir tom ännu dyrare än att köpa en S&S knöl.
Grejen med sidan är det låga kompet, som gör dem lättkickade, samtidigt som de är otroligt enkla i uppbyggnaden.
Evo är ju otroligt vanlig och finns enorma mängder delar osv men nja...
En hoj man sett en del i tidningar osv som har en hmmmmm "speciell" motor och som går att bygga om relativt enkelt är ju Ural.
Då får man en ny hoj som går att kicka och som ser ut som om den e 60 år gammal direkt.
En bobber ska väl ha ett lite skitigt ,rått, rent utseende utan en massa flashiga detaljer? O då tycker inte jag att en panna, evo osv passar.
Men va fan, köp en hoj med rätt pris o förutsättningar o fram med vinkelslipen bara.
Att bygga en blir jäkligt dyrt oavsett hur man gör.

Är lite inne på samma spår som du, hojen får inte se för flashig ut. Hela grejen med en bobber är ju att skala av saker. Ju mindre detaljer desto bättre IMO.

- - - Uppdaterad - - -


i bland saknar jag min lillsida, man vilket skrot det var egentligen, snygg och charmig, men så jävla slut, åldern och en lång rad hemmaskruvare hade gjort sitt, det enda som var mer slut var jag själv efter att ha lett hem den för femtielfte gången.
Den drömmande delen av mig vill också ha något gammalt att bobba/bygga på, men jag har insett att det kräver mer pengar tålamod och kunskap än vad jag har.
Det ska tåla att köras på varje dag,att bara vara snygg i garaget ,nej.. , drömmen vore nog annars en S&S KN series med gamla papper, inbillar mig att det skulle kunna förena utseende och tillförlitlighet?

Hojen måste ju absolut gå att köra dagligen. Samtidigt som den ska kännas "tidsenlig". Svår avvägning, antar jag. Får kolla upp S&S KN. Kanske kan va nåt.