handdator

Visa fullständig version : Koppling igen



Adrenaline
2013-06-06, 01:13
Blir inte klok på vad jag gör för fel, eller är för fel. En -77a flh med rickrack låda och 3 fingers våtkoppling. Men hur jag än justerar så slirar det när man ger båten på dom högre växlarna. Lameller och stålskivor är nya. Kopplingsfjädrar? Ser och känns bra iaf. Släppt på vajer justeringen helt, dragit justerskruven max in och ut allt mellan 1/8 varv till 1/2 varv utan skillnad. Ännu värre blir det när den är riktigt varm. Störande när man ska göra en omkörning i 110 120 och måste ligga och fiska efter fäste med gasen hela tiden....

Lars Nilsson
2013-06-06, 08:51
Dum fråga kanske , men vilka lameller och vilken olja kör du med?

xbones
2013-06-06, 10:04
Finns ju olika hårdheter av fjædrar.

Adrenaline
2013-06-06, 11:09
Jag kör med Castrol jaso godkänd olja i transen. Lamellerna är BL 51-0009 kevlar lameller.
Jo det kan ju vara fjädrarna likt gudförbannat. Jag är bara sur att jag inte beställde ett set såna också när jag beställde kopplingen.
En annan sak är att när jag justerat in allt så är justerskruven på vajern på dom sista gängen?

stroker49
2013-06-06, 13:10
Feljusterat! Släpp vajern, justera centrumskruven så att kopplingsarmen är långt bakåt, 3/16 från startmotorn. Lås muttern och justera vajjern så du har ett litet spel.

Lars Nilsson
2013-06-06, 16:04
Kevlarlameller och syntetoljor verkar vara problem för vissa.
Bytte du lamellerna för att den slirade så kan det ju ha varit fjädrarna som va slut istället?

Adrenaline
2013-06-06, 17:10
Lars: Vad ska man ha för olja annars då? Ja det är möjligt att det är fjädrarna. Men har dragit åt muttrarna som satan, upp till 6mm in. Och viss skillnad blir det men inte bra ändå.
Jo jag köpte nya lameller då dom gamla slirade. Åkte med samma beställning som kolvar och lite annat.

Stroker: Starten finns inte längre. Men om jag släpper på justerskruven så kan jag dra armen långt bak tills den tar i stödet till batterihyllan. Men det är som att det är ett glapp där. Precis som om tryckstången kärvar och sitter fast. För även om jag har ett jättespel på armen kan jag bara skruva in justerskruven en bit innan det börjar dra på lamellerna, fast vajer justeringen är inne max.

Lars Nilsson
2013-06-06, 19:09
Det är många som säger att de fått problem med kevlarlameller och syntetolja.
Rivera, BDL osv säger att man ska undvika det i deras kevlarkopplingar.
Jag körde en gång med castrol gps och fick världens kopplingsslir.
Tog ut lamellerna och tvättade dem med bräkleen och lät dem sen ligga i en annan olja.
Bytte olja i hojen samtidigt och när allt var monterat så slirade kopplingen inte det minsta.
Flera mekar har varnat mig för castrol i hojar med mycket vrid.
Hör med Onatop ang problemet med syntetolja i vissa kopplingar.
Men hade du problemet innan så känns det som om fjädrarna e slut.

Adrenaline
2013-06-06, 21:11
Mjo iofs, men jag vet ju inte helt säkert vad det var för olja i den innan heller, eftersom jag bara haft den ett tag ännu.
Men vad är en bra olja då? Vanlig motor olja?

stroker49
2013-06-06, 21:37
Original så är det ju motorolja men det är ganska små mängder som skvätter omkring där då. Jag antar att din är ombyggd för våt koppling. Då hälller man i lite mer så att det i alla fall går upp till startkuggkransen. Men motorolja är inte så bra. En JASO-godkänd borde dock fungera. Men en primary chaincase oil som HD använder på EVO är ju kanonrätt. Men din justering verkar konstig! När du skruvar skruven så skall armen röra sig, skruven har kontakt med tryckstången och tryckstången med kopplingsarmen. Har det fungerat förut? Urtrampningslager och oilslingern har inte ramlat av på andra sidan?

Adrenaline
2013-06-06, 21:59
Men är det inte så att orginal primary oil som du nämner är en vanlilg 10w 30 jaso godkänd olja? Nu varför det blev röd castrol jaso godkänd 10w 30 olja är för att jag hade det hemma.
Jag har som sagt inte ägt den så länge, men märkte redan då jag körde hem den att nått var knas. Jag får riva kick gaveln i helgen och kolla. Ska ändå byta kickaxeln så att.

Pynke
2013-06-06, 22:05
Haft liknande problem på min TC med kevlarlameller så jag tvättade dem och hällde i ATF typ F och problemet var löst, slirar aldrig trots mycket kubik och vrid

stroker49
2013-06-06, 22:05
Jag vet inte vad en primary oil är, men att det är en vanlig olja somär typ JASO-godkänd låter inte otroligt. Visa kör med automatväxlelådsolja. Det är inte så noga bara man inte ställer till det för kopplingen, de andra delarna är glada bara de få smörj. Men kolla upp det andra, de låter lite konstigt.

Lars Nilsson
2013-06-06, 22:06
Bytte du stållamellerna med?
En skev sådan orsakar problem med slirande koppling.
Olja funkar med ATF olja typ f

Adrenaline
2013-06-06, 22:39
Japp alla stålskivor nya. Jag får kolla vidare. har som på känn att det är handhavande fel. Tvätta rent och köra med atf och plocka kick gaveln imorgon är bokad.

Adrenaline
2013-06-13, 19:24
Motivationen har väll inte sprudlat precis. Men idag åkte kick gaveln lös iaf, för byte av kick axel. Såg då att tryckstången var helt kass, så ny är beställd. Tog nya fjädrar också.. Nog var det väll fan

stroker49
2013-06-13, 19:45
Bra, då var det tryckstången. Har du det lilla nya lagret? Fjädrarna hade nog ingen del i problemet. Spara dem, trettio år gamla fjädrar från Milwaukee kan vara minst lika bra som nya från AB Runda Bulten i Mongoliet!

Adrenaline
2013-06-13, 20:08
Jo det var sleten, misstänker att den är för kort. Plus att det var grader på den. Så man drar justerskruven i botten direkt och inte på stången. Därför vajern alltid blev för lång misstänker jag. Fjädrarna är redan beställda men kan ju bli ett rätt schysst vindspel eller nått. Jag har det stora urtrampnings lagret. Vad jag förstår ska det egentligen vara det lilla? Jo just, det sitter någon heavydutyiminröv platta i aluminium på den också som kostar typ 9:90 på BL. Var nära beställa en orginal men hejda mig.

stroker49
2013-06-13, 21:01
Jag tror det är olika tryckstänger beroende på vilket lager man har. Har det funkat tidigare? Det kan bli trångt med stora gamla lagret om inte kickkåpan är avsedd för den.

Adrenaline
2013-06-13, 21:48
Så långt tänkte ju aldrig jag... Men det är självklart du har rätt! Jag har ju beställt fel tryckstång. Njaa alltså det har ju alltid gått att köra med den. Men just när det omänskliga vridet kommer så slirar det, så man får söka fäste med gasen. Har bara ägt den i ett par veckor och det har alltid varit så. Frikopplar galant! Såg lika dant ut på choppern och det var en -78a. Alltså samma kåpa och ändå stora lagret. Men jag ska ärligt säga att jag aldrig sett det lilla lagret monterat ens på bild.

stroker49
2013-06-13, 22:10
Har du köpt en tryckstång till din årsmodell så är det en för det lilla lagret som har så dåligt rykte. Men det är inget fel på det lagret, bara folk som inte kan ställa in kopplingen. Nu har jag ju ingen längre erfarenhet men under de 28 år jag kört min hojj har jag varit nöjd. Om du vil köra med det lilla så köp ett lager (gärna heavy duty) och så är det en liten låsring (den är ganska dålig men går att använda) som skall till. Och så ställer man in enligt boken. HDs koppling 1936-1984 är det bästa som gjorts!!

Adrenaline
2013-06-13, 23:24
Nu har jag beställt urtrampningslagret, oilslinger, tryckstång och fjädrar. Nya lameller sitter där redan. Efter det finns det som ingenting kvar att byta? Utom gaffeln då möjligen.. Kommer ju vara totalrenoverad snart. Har ju redan bytt kolvar och packningar i hela motorn eftersom den tog olja och läckte som ett monster. Nu är den knalltät och går som ett skott! blir det inte bra nu då blir det en oj hoppsan och ringa försäkringsbolaget.

stroker49
2013-06-14, 06:25
Återställer man som det skall vara och gör det rätt så funkar en gammal Shovel bra. Men även om man köper en gammal hoj som är helt bra och riktig så är det lite mer uppmärksamhet som krävs än att köpa en ny hoj. Köper man en trettio år gammal hoj som kanske någon mekat lite tveksamt med så kan det vara en utmaning. Men det går alltid att få till.

En riktig HD åkare använder inte försäkringsbolaget ens vid riktig skada, hellre renoverar man växellådan i södra Bulgarien själv med delar från en Belarus-traktor än att man ringer SOS och låter sig fraktas hem!

Adrenaline
2013-06-14, 16:55
Jo allt dedär känner jag till. Har haft shovel tidigare. Men det är precis som du säger med "tveksamt" Jag ska nog vara mer ärlig än så, och kalla det kalleanka. Och jag var hojlös och desperat. Men jag är inte bitter!
När allt detta lagt sig så kommer allt vara förlåtet och jag ha en nästan ny shovel, och då ska jag ha mig en redig fylla på det.

Adrenaline
2013-06-30, 14:04
Kanske ska uppdatera och berätta att nu funkar det som det ska. Har bytt allt kan man säga. Vad som var felet var nog i slutändan fjädrar och grader på fingrarna som mest troliga orsak.
Nåväl nu kan man rita svartstreck utan problem och faktiskt törs köra om en långtradare i 120 utan bekymmer.

Lars Nilsson
2013-06-30, 17:09
Skönt det löste sig til slut.