handdator

Visa fullständig version : Generator knas



chrilleroyal
2013-06-02, 19:38
Hej allihop!

Jag har fått ett fenomen efter att ha haft generatorn delad. När motorn är av har jag ca:12,5v spänning över batteripolerna men när motorn är igång bara ca:10,5v!
Jag är inte så hemma just på det elektriska men kan det vara så att generatorn behöver fältas?

Adrenaline
2013-06-02, 22:20
Vad är det för motor? Hursom så laddar den då inte. Att det är lägre spänning med hojen igång är för att man har mer förbrukare på.

chrilleroyal
2013-06-03, 08:52
Ja det låter ju logiskt. Jag får riva och kolla om jag missat något. Motorn är en s&s 93" early shovel med generator från cycle electric.

TCKalle
2013-06-03, 09:02
Ja det låter ju logiskt. Jag får riva och kolla om jag missat något. Motorn är en s&s 93" early shovel med generator från cycle electric.

Du kan alltid prova att koppla genaratorn (demonterad då) direkt till batteriet och se om den funkar som motor. Gör den det borde generatorn vara OK och felet nån annanstans, typ laddningsrelät.

chrilleroyal
2013-06-09, 22:15
Hade av generatorn idag och körde runt den med borrmaskin, fick då ut ca 7v. Kanske kan va laddningsrelät?

TCKalle
2013-06-10, 19:32
Hade av generatorn idag och körde runt den med borrmaskin, fick då ut ca 7v. Kanske kan va laddningsrelät?

Tror att det är ett prov utan värde, eftersom generatorn behöver lite spänning på för att ladda riktigt. Det sitter inga permanentmagneter i en likströmmare. Du borde ha nånstans mellan 12-14 V när motorn är igång. Lämna in generator och relä till en elektromekanisk verkstad och låt dom kolla det hela.

chrilleroyal
2013-06-11, 19:07
Tack för tipsen!
Kopplade ihop generatorn med ett externt batteri och körde runt den med borrmaskin, då fick jag 13v över polerna! Ska prova montera igen och se. Det är ju kul när man får det att funka själv. Annars får det bli elektromekanisk verkstad.