handdator

Visa fullständig version : Oktan 95 eller 98?



kapsylen
2013-06-01, 08:23
Vilket bränsle för standardmotorn, Statoil eller ok/Q8, tillsatser, nån med ideer?

TCKalle
2013-06-01, 08:30
Vilket bränsle för standardmotorn, Statoil eller ok/Q8, tillsatser, nån med ideer?

95 Oktan, inga tillsatser. vilket märke som helst, saknar helt betydelse.

Lars Nilsson
2013-06-01, 10:56
95 Oktan, inga tillsatser. vilket märke som helst, saknar helt betydelse.

En sanning med modifikation.
95 oktan innehåller en hel del etanol vilket orsakar klegg i insprutning och förgasare om det blir stående.
98 oktan eller ännu hellre shell v-power när man ställer av hojen en tid är helt klart att föredra.
Men under säsongen när man kör hela tiden så e det 95 oktan som gäller, men enbart för att den är billigare.

Lasse.S
2013-06-01, 11:18
kapsylen:
jag har kört motorcykel på ren etanol och haft den stående länge mellan varven utan problem så dom 10% ställer inte till det det minsta och ungefär halva jordklotet gör det utan problem också, tror bara det är en skröna som lever vidare utan riktig bakgrund o erfarenhet, eller skapad av smarta firmor som säljer tillsatser.
Däremot är dagen bränsle en färskvara så om man skall förvara den längre än 5-6 månader bör man göra det i ett slutet kärl och det är inte en bränsletank till hojen eller gräsklipparen mm.
95 oktan brinner snabbare och har hög energi, 98 oktan brinner långsammare och skall användas till motorer med högre cylinder tryck som ger fördelar, alltså är det inte bränslet i sig som ger effekt utan tvärt om om man tankar 98 oktan i en lågkompad motor får man sämre verkningsgrad.
Tanka det bränslet som motorn är avsedd för (95 i ditt fall) och skit i vad alla andra säger för den kommer inte gå bättre om du så skulle tanka raketbränsle ;)

stroker49
2013-06-01, 12:05
Jag körde i många år min Shovel med blyersättningstillsats. Inte fan hjälpte det! NÄr jag renoverade motorn för sju år sedan var avgasventilerna och sätet såriga så att jag fick mirafräsa och byta ventil. Det blir så även på modernare motorer har det sagts mig. Sedan dess kör jag bara 95 utan någon tillsats eller annat dumt. Nema problema så långt.
Det är som Lasse S säger. Har man inte hög komp är det helt bortkastat med hög oktan.
Synd att inte E85 finns överallt. Om man har hög komp eller laddar mycket så är ju det en fördel med sitt höga oktantal och dessutom kyler spriten ventilerna fint!

kapsylen
2013-06-01, 16:26
Tack så mycket! för svar på mina grubblerier, jag har ju en 1200 Custom -06, med Mikuni Flatslide å Screamin' Eagle rör ro;

Girlie Bike User
2013-06-01, 17:47
Shell V-power var en gång tiden bränslet som gällde för högkompade motorer, idag är det som säljs som V-power har inget gemensamt med den riktiga V-powern som fanns förr i Sverige. Shell har hyrt ut sitt varumärke i Sverige till det Finska lågprisbolaget ST1 och deras 98 oktan har 5% etanolinblandning och lägre oktan än Preem och Statoil 98 oktan.

kapsylen
2013-06-01, 18:21
Shell V-power var en gång tiden bränslet som gällde för högkompade motorer, idag är det som säljs som V-power har inget gemensamt med den riktiga V-powern som fanns förr i Sverige. Shell har hyrt ut sitt varumärke i Sverige till det Finska lågprisbolaget ST1 och deras 98 oktan har 5% etanolinblandning och lägre oktan än Preem och Statoil 98 oktan.

Och vad kör du på för oktan idag?

Girlie Bike User
2013-06-01, 20:31
Orginalmotorer räcker 95 oktan utan problem.Eftersom jag har 11.5 i komp så måste jag använda 98 oktan, alla märken förutom Shellbluffen.

Pelleman
2013-09-16, 02:12
kapsylen:
jag har kört motorcykel på ren etanol och haft den stående länge mellan varven utan problem så dom 10% ställer inte till det det minsta och ungefär halva jordklotet gör det utan problem också, tror bara det är en skröna som lever vidare utan riktig bakgrund o erfarenhet, eller skapad av smarta firmor som säljer tillsatser.


Nja - tanken kommer att rosta invändigt, förr eller senare. Det är ett jävla gissel med tex veteranbilar som står länge och det är 5-10% etanol i tanken. Till slut har man igenkleggade förgasare och en bensintank fylld med rostsoppa som man måste plocka ur och syra-etsa invändigt för att bli av med skiten. Nu är det väl ett mindre problem med hojar som står ett halvår eller så.

Erik Lundberg
2014-03-18, 20:01
Nja - tanken kommer att rosta invändigt, förr eller senare. Det är ett jävla gissel med tex veteranbilar som står länge och det är 5-10% etanol i tanken. Till slut har man igenkleggade förgasare och en bensintank fylld med rostsoppa som man måste plocka ur och syra-etsa invändigt för att bli av med skiten. Nu är det väl ett mindre problem med hojar som står ett halvår eller så.

Vad jag har hört är det precis tvärtom dvs om man inte har etanol i tanken så riskerar det att rosta. Ren bensin löser sig inte med vatten varpå vattnet hamnar på botten av tanken och orsakar rostangrepp. Häller man i K-sprit som i princip är samma sak som etanol så binder detta upp vattnet och då borde bensin med etanolinblandning ge samma resultat dvs inget löst vatten i tanken och ingen rost.

alex.johansson
2014-03-19, 21:39
Är det inte att vattnet kondeseras och ger rost i den delen av tanken dom är tom, om man nu är dum nog att vinterförvara hojen halvtankad? Angående etanol i 95oktanet så måste det va mer än propaganda från firmor som säljer tilsatser, då bensin bolagen gick ut med listor på div bilar som inte skulle klara den ökade mängden etanol i bensinen.. Jag kör iaf inte 95oktan i min gamla veteran bil för den där spriten löser upp nått jävulskt.. Då blir det 98oktan, även om jag får sämre effekt i den gamla rak6an:)

Lasse.S
2014-03-20, 08:35
Är det inte att vattnet kondeseras och ger rost i den delen av tanken dom är tom, om man nu är dum nog att vinterförvara hojen halvtankad? Angående etanol i 95oktanet så måste det va mer än propaganda från firmor som säljer tilsatser, då bensin bolagen gick ut med listor på div bilar som inte skulle klara den ökade mängden etanol i bensinen.. Jag kör iaf inte 95oktan i min gamla veteran bil för den där spriten löser upp nått jävulskt.. Då blir det 98oktan, även om jag får sämre effekt i den gamla rak6an:)
Finns det bensin att köpa utan etanol i dag?

stroker49
2014-03-20, 11:58
Jajjamen, till flygplan! Vanlig bilbensin 95 oktan får innehålla upp till 10% etanol. 98 oktan innehåller 5%.
På flygplan vill man undvika alkohol i bensinen. Vissa motorer har godkänts upp till 10% men av skäl som framgår nedan kan själva flygplanstillverkaren säga nej ändå.

Etanol absorberar vatten och håller systemet fritt från vatten, det är bra. Men det suger också upp vatten från fuktig luft, så det kan bli mycket vatten i soppan. Då kan vatten och alkoholen separera från bensinen och hamna i botten som en egen fas i tanken. Där kan det orsaka problem med korrosion och annat. Alltså, använd färsk soppa och låt inte soppa stå i åratal i dunkar.

Etanol kan orsaka problem i komposittankar och på vissa komponenter (metall, gummi etc). Etanol kan också orsaka ånglås, speiellt på högre höjd där lufttrycket är lågt.

Summa summarum. Tanka det oktantal som manualen föreskriver. Det här är inget problem!

Erik Lundberg
2014-03-20, 12:13
Finns det bensin att köpa utan etanol i dag?

Alkylatbensin

Lars Nilsson
2014-03-20, 20:33
Men Shell V-Power luktar iaf bättre!
Haha
Hörde på Statoil idag och de har emellanåt leveranser UTAN etanol på sin 98 oktan.
Det vet dock inte macken själv utan det kan vara allt från 0 - 5% etanol inblandat.
Hade jag varit rik hade jag kört på Aspenbensin alltid....

alex.johansson
2014-03-20, 20:49
förstår vad du menar med tanka det oktantal som föreskrivs. meen.. om vi går till gamla hojar och bilar så är ju det bränslet som föreskrivs inte längre samma bränsle.. bara för att få det sagt!:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

B-Twin
2014-03-20, 20:54
Tacka vet jag gammal hederlig Dollingsoppa, det va grejjer det grabbar! r0ck