handdator

Visa fullständig version : beltrem gick av!



Kicken
2013-05-30, 22:25
Då har jag lagom till värmen kört av beltrem på min dyna fxdc -05, skulle fräsa på lite och slängde i 2:an och avsliten rem var ett faktum.

Någon i eller runt gbg som är king på beltremsbyte eller någon som vet exakt hur det går till, löser man det själv eller är det överkurs för en lekman? såg att dom hade hyfsade priser på Bikeline, hur mycket måste plockas isär?

Det lustiga är att hojen har gått ca 800mil bör inte en beltrem hålla betydligt längre? eller är det tiden som har torkat ut remmen? vet inte riktigt hur hård den bör vara, men min känns hård som backelit! och det ser ut att vara en hd originalrem 133 tänder ca 285mm bred.

jävligt dålig tajming då jag snubblade in på mediamarkt och råkade bränna månadskassan på en för dyr tv i förrgår.

Tacksam för svar som alltid.

xbones
2013-05-30, 23:03
Då har jag lagom till värmen kört av beltrem på min dyna fxdc -05, skulle fräsa på lite och slängde i 2:an och avsliten rem var ett faktum.

Någon i eller runt gbg som är king på beltremsbyte eller någon som vet exakt hur det går till, löser man det själv eller är det överkurs för en lekman? såg att dom hade hyfsade priser på Bikeline, hur mycket måste plockas isär?

Det lustiga är att hojen har gått ca 800mil bör inte en beltrem hålla betydligt längre? eller är det tiden som har torkat ut remmen? vet inte riktigt hur hård den bör vara, men min känns hård som backelit! och det ser ut att vara en hd originalrem 133 tänder ca 285mm bred.

jävligt dålig tajming då jag snubblade in på mediamarkt och råkade bränna månadskassan på en för dyr tv i förrgår.

Tacksam för svar som alltid. 800mil är ju ingenting för en rem iofs. Men skulle tippa på att uttorkning är boven i dramat. Har för mej att 3000mil ska original rem hålla minst.

Lars Nilsson
2013-05-30, 23:19
En beltrem ska hålla minst 6000 mil om den sköts rätt och inte skadats av tex grus osv.
Hela primären måste av och svingen med.
Inte supersvårt men inte jättelätt heller.
Har du aldrig skruvat med sådana grejer bör du låta någon van göra jobbet.
Köper du på bikeline så var noga med att kolla vad det är du köper.
En originalrem är ju alltid bäst.
Passa nu samtidigt på att kolla upp hur skicket e på grejerna bakom primären och svinglager osv.
Du funderar kanske på att dreva om den?
Det passar ju bra nu då.

Och en 285 mm bred rem e jäääkligt bred hehe

Jonasbaggen
2013-05-31, 07:44
Kicken: Sånt som händer när det inte ska. Du behöver inte demontera svingen men yttre och inre primär kåpan inkl allt däremellan. Se till att byta samtliga packboxar när du ändå håller på. Det tar några timmar och kräver lite verktyg.

Lars Nilsson
2013-05-31, 12:55
Ahh, visst ja, tänkte fel där.
Men då blir det lite enklare iaf.

Bikebandit
2013-05-31, 20:49
Min var körd efter bara 50.000 km, kanske felaktigt justerad ?? ..plus Jag körde utan en lower belt guard för ett par månader innan men tror inte det var orsaken.

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/My%20Street%20Bob%20Build/DSC_0073.jpg (http://s377.photobucket.com/user/Bikebandit_photos/media/My%20Street%20Bob%20Build/DSC_0073.jpg.html)

Innan du sätter en ny drivrem på kolla din remskiva (pulley)..Jag var tvungen att köpa en ny på samma gång eftersom det var oxså f**ked !

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/My%20Street%20Bob%20Build/DSC_0072-1.jpg (http://s377.photobucket.com/user/Bikebandit_photos/media/My%20Street%20Bob%20Build/DSC_0072-1.jpg.html)

Draken
2013-06-01, 09:04
Jag körde 12.500 mil med min rem innan jag byte hoj efter ca 8 år. Hade för avsikt att byta vid remmen vid 15.000 mil (2 drev samt remmen). Detta trots att jag fick en sten i kläm rakt igenom så att det blev ett hål på ca 4-5 mm, ganska nära mitten av remmens bredd. Markerade hålet med färg så att jag lätt kunde hålla koll.
2ggr/året så satt jag med en tandborste och borstade rent(?). Kanske går det att försiktigt tvätta/båsa bort med högtrycken istället... eller?

Rätt spänd och utan att bränna däck så "bör" de hålla ca: 6 - 10 eller rent av 15.000 mil innan det är dags för ett byte.

På ca 30. 000 mil totalt på H-D så har jag klarat mig utan rembrott... (peppar, peppar ta iträ...).

Kicken
2013-06-02, 21:05
Det va långa väntetider på hd i Gbg. Så det blev att beställa på bikeline, deras senaste Falconrem ska tydligen va bra kvalitet på. Så blir att ge sig på det själv, verkar inte vara jättesvårt. Har även skaffat en mekbok till min modell, har kollat remskivorna och kan inte se något fel på dom, remmen ser också fin ut förutom att den nu är av då:). Verkar som att det är uttorkning eller ett söndagsexemplar. 28,5mm ska det vara. Lurigt det där med kommatecken:)

Jonasbaggen
2013-06-02, 22:31
Kicken: En orsak till belt brott är ibland en för löst justerad belt rem. Säger inte att det är orsaken i ditt fall utan bara att det förekommer. Hoppas det går bra med bytet och lycka till.